trage ontwikkeling 10mnd onzeker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door martha1980, 7 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Nou, ga even van me afschrijven hoor! Ons tweede meisje is nu inmiddels 10 maanden. Maar ze is zoooo anders dan ons eerste kindje. En daarmee ook veel langzamer. Ik weet dat ik niet moet vergelijken, maar doe dit onbewust toch steeds.
    Ik voel me echt mega onzeker. En ik heb ook nog eens op internet gelezen en dat had ik dus echt niet moeten doen! Lees over allerlei enge syndromen en kan het maar moeilijk van me afzetten.

Ze is nu 10 maanden en ik vind haar nog zo klein en echt baby. Ze slaapt redelijk veel op een dag. Ze is heel gemakkelijk en vindt eigenlijk alles wel goed. Ze rolde met 5 mnd om en met 6 mnd kon ze goed los zitten. We zijn met 9 mnd bij een fysio gekomen en die constateerde dat ze te losse gewrichten heeft (vorig topic). We zijn nu aan het oefenen en ze gaat nu zelf van zit naar lig en ze tijgert. Maar dat tijgeren doet ze echt alleen als ze iets graag wil hebben. Ze gaat niet de kamer door of zo. Ik dacht dat wanneer ze het eenmaal door heeft, dan komt het ineens. Maar dat lijkt eigenlijk ook niet zo te zijn.

Ik kan maar moeilijk loslaten dat ze zo langzaam is met dingen en dat maakt me zo onzeker! Bah! Ik wil helemaal niet zo'n moeder zijn die wil dat haar kind vanalles al kan, maar ik begin er helaas wel op te lijken.

Ik haal me echt vanalles in mijn hoofd en ondertussen maar stug oefenen. Niet leuk, voel me er echt zwaar klote over. Aan de ene kant weet ik dat ik moet accepteren zoals het is en dat het wel komt, maar aan de andere kant maakt het me superonzeker en ben ik heel bang......

Pffff :(

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Waar is ze langzaam in dan?
    Mijn zoon is 11 maanden en die tijgert (sinds kort pas echt de kamer door, daarvoor ook alleen hij er iets mee kon bereiken.)
    Hij draait/rolt. Zit los. Kan van zit naar lig. Maar ook hier gaat hij nog niet zelf zitten, trekt zich niet op en staat haast niet. Ja beetje benen strekken als hij zin heeft.
    Ik maak me geen zorgen hoor! Ik vermoed wel dat hij met als ik hypermobiel is, hij voldoet deels aan de verschijnselen.
    Mijn zoon is wel vlot met praten en fijne motoriek. Hoe doet jou kleintje dit?
    Maak je niet te druk meis! Nergens voor nodig! Ze hebben alle tijd..

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.244
    16.622
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Waar ben je dan onzeker over??.
    Onze oudste(jongen) was ook met alles later dan de meeste andere kinderen.Hij was later met rollen,zitten,staan,lopen en praten.Ik kon me daar ook weleens ongerust over maken.Totdat iemand tegen me zei dat alle kinderen zich tot de leeftijd van 2 jaar anders ontwikkelen maar na die grens verlopen de ontwikkelingen eigenlijk allemaal gelijk.Uitzonderingen daargelaten.Ons middelste kind(dochter) was motorisch ook veel sneller met alles en ook met praten ed.Als zij onze oudste was geweest en ik had dan zo'n makke beer erbij gekregen die alles in de laagste versnelling deed had ik me misschien ook wel zorgen gaan maken maar ondertussen weet ik wel dat ieder kind anders is.Ik ben ook benieuwd hoe het met onze jongste zal verlopen.
    Je schrijft dat je je kindje als een baby blijft zien maar dit komt ook omdat zij de jongste is en je oudste kind lijkt ineens heel groot terwijl ze nog maar klein is.
    Ga niet internet afspeuren want ik weet zeker dat je een volkomen "normaal" kind hebt maar die het gewoon wat rustiger aan doet.Met onze oudste is het helemaal goedgekomen.Hij doet het goed op school en is een kei in voetballen en heeft nooit last van een achterstand oid gehad.

Niet zo onzeker zijn!!

Gr Ingrid.

4. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Tja, waar ben ik onzeker over? Over het feit dat andere kindjes al zoveel meer kunnen. Ik weet ook zeker dat als zij onze 1e was geweest, ik me minder druk had gemaakt. Maar toch.

Qua fijne motoriek gaat ze denk ik wel oke. Ze pakt haar eigen broodjes en kan ze in haar mond stoppen. En er weer uithalen trouwens ook ;). Ze pakt dingen over en pincet greep doet ze ook. Wel beweegt ze wat houterig vind ik. Ze kan wel zwaaien.

Mijn vriend zegt ook dat ik mijn verwachtingen bij moet stellen. Ze is nu eenmaal niet zoals onze oudste en gaat nou eenmaal later zijn met mijlpalen. So what? Ik zou willen dat ik zo kon denken.

Ik ben denk ik ook onzeker omdat je vaak hoort dat als grove motoriek wat trager gaat, ze juist op een ander gebied sneller ontwikkelen. Maar dat is bij haar ook niet echt......

Bedankt iig voor jullie opbeurende woorden, heel lief!!

5. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Ik herken heel veel in je verhaal en ik denk dat de onzekerheid weg komt bij het feit dat je geen vergelijkingsmateriaal met je 1e hebt omdat die alles zo vlot deed lijkt het misschien alsof het nu allemaal veel langzamer gaat. Hier ook zo... de 1e was een drukke, snelle, pittige tante en nu een erg rustig en langzaam meisje. In het begin vond ik het heerlijk dat ze zo rustig was en goed sliep enzo... nu ben ik ook vaak onzeker over haar ontwikkeling. De fijne motoriek doet ze prima, maar ze kan nog niet los zitten of terug draaien van buik naar rug terwijl ze 9 maanden is. Sinds kort tijgert ze wel, maar niet veel ofzo, heb dit ook bij de kinderarts aangekaart en hebben nu een verwijsbrief voor fysio meegekrgen om te kijken of daarmee winst te behalen is.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Mijn manneke wordt morgen 1 jaar en dacht met 10 maanden dat ie ook niet verder kwam als teigeren maar hij kruipt inmiddels in razend tempo de kamer door...het is er ineens. Hij begon vlot qua draaien en tandjes en z'n fijne motoriek maar hij kruipt dus nog steeds ja, staat nog niet terwijl er zat van zijn leeftijd zijn die al lopen. Heb me er ook wel eens 'druk' om gemaakt maar daar ben ik inmiddels vanaf, ieder kind is anders en gaat in z'n eigen tempo en volgorde....en uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde zeg ik altijd maar. Hij is tevreden, wij zijn tevreden, cb is tevreden...hij gaat gewoon volgens het boekje. Je eerste en de verhalen die je hier leest zijn juist de uitzonderingen, de vlotterikken!

Probeer het wat los te laten die verwachtingen en die onzekerheid en gewoon lekker genieten ;)

7. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik vind haar ook niet traag!! :)
    Wrs. was je eerste gewoon vrij vlot. ;)

Mijn zoontje kon pas met bijna 11 maanden los zitten....;)

8. adi

adi Niet meer actief

mee eens, ik zie eigenlijk niet waar die 'traag' in is. Je loopt bij de fysio, door soepele gewrichten is je baby wat minder sterk in de benen, maar dat komt wel goed.

ik zou me echt niet zo onzeker voelen, je kind is helemaal niet traag.8

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik denk dat je 1e kindje super vlot was en je 2de 'normaler' kwa tempo.. Draai je gedachten om zou ik zeggen..

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    niet onzeker zijn! je kindje is niet traag...mijn dochter heeft een hersenbeschadiging...die was traag! maar zelfs mijn dochter was sneller als mijn zoon nu...en die is compleet gezond! je hebt gewoon snelle kindjes en langzamere kindjes...

zolang ze vrolijk zijn, contact maken en dingen toch wel eens proberen...dan is het toch goed!

Geen zorgen maken!!

11. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Mijn dochter is 6,5 maand maar kan nog niet heel stevig loszitten. En draaien van buik naar rug doet ze zelden. Geen idee wat precies normaal is, maar van de week in een topic over wat kinderen van zes maanden kunnen leek ze heel gemiddeld. Ik zou me niet druk maken, ik heb niet de indruk dat je kind traag is. En zelfs als dat wel zo is, komt het meestal uiteindelijk heus wel goed. Ik las laatst dat als een kind losse gewrichten heeft, sommige motorische ontwikkelingen langer duren. En als je kind heel tevreden en bedaard is, zal hij ook minder zijn best doen om helemaal naar een speeltje te tijgeren. Dus volgens mij... niets geks aan!

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou me ook echt niet druk maken. Het is natuurlijk ook omdat je 'vergelijkingsmateriaal' hebt dat je ziet dat je dochter wat trager is. Ik vind haar overigens niet traag.

Mijn dochter is nu 7,5 maand en kan nog niet los zitten. Ze draait heel zelden van rug naar buik (andersom wel heel snel), wel kan ze kleine voorwerpen heel goed pakken en brabbelt ze wat af, dus ik maak me niet druk.

13. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Wat iedereen hier zegt, je meisje is helemaal niet traag! Mijn dochter kon pas echt zelfstandig zitten met 11 mnd. En tussen de eerste keer tijgeren en de hele kamer door tijgeren zaten zeker 3 maanden. Ieder kindje is anders. Misschien gebeurt er juist wel heel veel in het hoofdje van je dochter en is ze daarom niet zo met het fysieke bezig ;).

14. misa

misa Niet meer actief

Ooh meid maak je geen zorgen!! Ik vind haar helemaal niet langzaam! Mijn zoontje rolde een keer met 5/6 maanden, zelf zitten blijven was ongeveer met een maand of 8/9 geloof ik. En tijgeren ook heel langzaam toen pas. Zelf gaan zitten heeft hij nooit gedaan. En hij vond ook alles wel best. Hij liep uiteindelijk met 16 maanden. Hij heeft wel een beetje scheve voetjes maar fysio doet er niets mee. Ze vinden hem ook wel een beetje meer mobiel dan normaal. Dus daar kunnen veel afwachtende en stijve lijfjes ook vandaan komen.

Ik ken iemand waarvan het kindje rond een jaar pas een beetje ging tijgeren en vlak daarvoor pas zelf zitten. Ook ken ik iemand die pas met een maand of 20 los ging lopen!

Hopelijk helpt je dat eroverheen te zetten! Geniet er lekker van en laat het los meid..!

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het zoontje van mijn zus is dus ook hypermobiel en het duurde bij hem echt lang voordat ie alles kon, echt langer dan wat jij nu beschrijft.
    Qua karakter is hij dan ook nog van het type: ik zie wel/laat maar lekker waaien/ik maak me nergens druk om. Dus hij was ook niet echt te verleiden om dingen te gaan doen, door bijv speeltjes op een afstandje te leggen. Dan keek hij ernaar, concludeerde blijkbaar dat hij er niet bij kon en dan was dat dus maar zo. Totaal geen behoefte om dan toch te gaan proberen dat speeltje te pakken.
    Knulletje is nu ruim 2 en je merkt wel dat hij wat trager is geweest, doordat hij iets minder stevig stapt nog dan andere kids van zijn leeftijd, maar hij is wel goed bij inmiddels.
    Kortom: maak je niet druk, het komt echt wel!

16. Meijke

Meijke Niet meer actief

De een is inderdaad sneller dan de ander, komt goed! En je loopt al bij de fysio, die houden het wel in de gaten.

Onze dochter loopt sinds een week los (19 maanden) en de kindjes van vriendinnen liepen allemaal al tussen de 11-14 maanden. Tuurlijk heb ook ik me er wel eens wat zorgen over gemaakt. Maar mijn man zei dan altijd dat hij er niet eentje kende die nooit los is gaan lopen :D.

17. raspberry

Overigens, zit het nog even na te lezen, maar onze oudste was een vlotte met 5 maand omrollen, 6,5 maand zitten, dus ook in vergelijking met vlotte kids, doet ze het echt helemaal niet gek!

18. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Dank jullie wel voor de lieve reacties. Doet me goed ;)

19. raspberry

Lekker gaan genieten van je kindje :) Met 4 doen ze allemaal hetzelfde ;)
    (ongeveer, maar dat moet je ook dan niet willen vergelijken. Elk mens is waardevol omdat hij/zij een mens is, niet om wat hij/zij kan. Geldt net zo hard voor kinderen :))

20. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik vind ook dat ze het helemaal niet gek doet!
    Probeer het echt los te laten! Ze heeft gewoon haar eigen tempo en eigen interesses. Dat is prima.

Ik snap het wel. Ik vergelijk de jongste ook altijd met de oudste. Qua ontwikkeling zijn ze beide net zo traag, haha. Nemen lekker hun tijd. Maar ik zie dat ze verder heel tevreden en vrolijk is. En zichzelf nog prima vermaakt liggend op haar buik (9 maanden nu). Daar kijk ik naar, niet of ze al dan niet kunnen kruipen oid. Oudste liep met bijna 16 maanden los.

Maar goed, ik maak me ook zorgen om de jongste omdat ze zo anders is dan haar grote zus, niet qua ontwikkeling dus, maar qua groei. Oudste groeide altijd op de +1 lijn en d'r zusje zit inmiddels op -2. Duurde heel lang voordat ik het een beetje los kon laten. Ik moet echt regelmatig tegen mezelf zeggen: "het komt wel goed, ze ziet er gezond uit, is vrolijk en tevreden, is gewoon een klein fijn meisje". Maar ja, het is lastig als je anders gewend bent...

Deel Deze Pagina