Nu de bevalling dichterbij begint te komen begint het voedingsdrama van mijn zoontje ook weer boven te komen. Heb hem meteen fv gegeven, echter was dat niet makkelijk bij hem. Hij had enorme reflux, moest de voeding altijd indikken en hem zeker een uur rechtop houden na elke voeding(ook snachts) en daarnaast had hij ook enorme krampjes en weigerde veel voeding. Uiteindelijk na maanden afzien zijn we toen over gegaan op de pepti en toen kregen we weer rust, alhoewel de reflux bleef en het heel lang geduurd heeft. Uit een bloedonderzoek later met 2 jaar bleek hij een lichte koemelk allergie te hebben. Ik ga nu weer direct fv geven maar zie er wel weer tegenop omdat we toen zoveel problemen gehad hebben. Ik vind het dan ook heel vervelend dat je nergens een beetje fatsoenlijke informatie kan krijgen en alles alleen maar bv gericht is. Ik vraag me af of ik nu gelijk moet beginnen met hypoallergene voeding of toch weer met zal nr 1 beginnen. Ik ben weer bang dat we drama's gaan krijgen, hoe hebben jullie dat ervaringen bij een tweede? Is mijn Angst reëel?
Ik ken iemand van me werk hun zoon heeft 2 kinderen waarvan de eerste ook koemelk allergie had. Bij de tweede zijn ze gelijk begonnen met hyperallergene voeding gewoon voor de zekerheid!!! En dat ging gelijk prima!!!
Het cb kan je informeren. Eventueel je VK. Na de geboorte je kraamhulp. En je kan uiteraard ook gewoon de informatie lijn van bijvoorbeeld Nutricia bellen, voor specifieke vragen. Ik heb zelf geen kunstvoeding gegeven, maar mijn vriendinnetje die dat wel vanaf de geboorte gaf, heb ik eigenlijk nooit over weinig informatie gehoord? Flesvoeding geven | Voedingscentrum Voedingsschema: maand tot maand | Mama en Zo
Hypoallergene voeding kan je geven, dus gewoon h.a. voeding. Dit is ter voorkoming van kea, maar wil niet betekenen dat je kindje geen kea kan krijgen. Als 1 van de ouders en een oudere broer/zus een allergie heeft (gehad) is de kans zo'n 60% op kea. Dit is echter niet de reden om gelijk met pepti te beginnen, dit wordt afgeraden. Wat je kan doen is dus h.a. geven, van welk merk dan ook, en de makkelijke leefregels gelijk al opvolgen. Denk aan; bedje schuin, rechtop voeden, voeding correct maken en juiste fles (dr browns bijv) + voedingsduur, niet te veel aanbieden, goed laten boeren, rust en regelmaat, niet aan de beentjes optilen bij verschonen, niet te veel prikkels etc. Direct zo lang omhoog hoeft bijv niet, maar je kan wel even omhoog houden. Zo kan je toch al een beetje helpen, zonder dat het echt intensief is. Daarnaast; jij weet al veel van je eerste, je bent geen nieuwbakken ouder meer zoals bij de eerste. Ik had 2 huilbabys, de oudste huilde meer en had reflux, kea en kiss. De jongste huilde minder en was zorgintensiever. Als hij niet fit was ging hij spugen en kon geen fv verdragen en zat dan 7 dagen aan de ors, omdat melk (ook maar 20cc) er direct uit kwam. En het eerste jaar is hij heel vaak ziek geweest! Hij had reflux, kea en uiteindelijk soja-allergie. Toch was ik rustiger en ervaarde ik het minder heftig dan bij de oudste. Jij weet nu wat reflux is en wat je kunt doen. Jij weet nu wat kea is en wat je kunt doen.