Baby huilt al een maand heel veel overdag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door me1989, 8 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Mijn zoontje is nu een week of 10 en hij was echt super relaxed. Alleen de laatste paar weken á maand huilt hij overdag ontzettend veel. Krampjes dacht ik eerst, want dat is logisch vanaf een week of 6. Maar nu heb ik niet echt meer het idee dat het kramp is en toch kan ik hem niet weg leggen.

Af en toe moet dat natuurlijk wel, want ik heb nog twee kinderen. Maar ik weet het gewoon niet meer.. Als ik hem pak, dan krijg ik hem wel rustig. Maar even in bed of in de box is gelijk brullen. En als ik dat even laat gaan stopt hij ook gewoon echt niet.

Ook doet hij overdag echt mini slaapjes, haast niet zeg maar.. 's nachts slaapt hij gelukkig wel goed en komt hij meestal maar 1x voor borstvoeding.

Herkend iemand dit en heeft iemand tips? Echt verlof was het al niet met alle kinderen thuis, maar dit begint me nu ook echt wel op te breken.

2. Chechi

Chechi Niet meer actief

#2 Chechi, 8 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2021
    Pittig zeg!

Ben je al naar de huisarts geweest om iets medisch uit te sluiten? Wat was er eerder, het slechte slapen of het huilen? Als het slechte slapen overdag er eerst was, grote kans dat je baby oververmoeid is. Ook omdat hij snachts wel slaapt. Medische oorzaak gaat dat snachts ook mis.. Oververmoeide babies krijsen de hele boel bij elkaar. Het is oorzaak nummer 1 voor huilbabies.

Met 10 weken is de maximale wakkertijd 60-90 minuten. Dit houdt in dat ze niet langer dan 90 minuten aan een stuk door wakker kunnen zijn zonder oververmoeid te raken. Dit betekent dat ze binnen 60-90 minuten terug moeten slapen. Als de slaapjes lang zijn houd je 90 aan, als ze kort zijn 60.

Je brengt je kindje dan met 50 (of 80) minuten naar de plek waar hij gaat slapen, bedje, draagzak of kinderwagen. Geen box, die is om te spelen. Je legt je kindje hier doezelend maar wel wakker in neer. Op deze leeftijd zou ik er wel voor kiezen te gaan oefenen met dutjes in bed.

Claprose en Lies1611 vinden dit leuk.
  3. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik heb niet het idee dat het pijn is. Dit had ik met 6-8 weken wel (toen had hij duidelijk kramp). Hij is denk ik oververmoeid, want wat ik ook doe hij valt gewoon niet in slaap of maximaal een kwartier. Veel te kort dus..

Ik heb zijn bed al geprobeerd, maar toch soms ook gewoon de box. Ik kan zijn grote broer en zus ook niet steeds alleen laten als hij huilt.

Hij heeft zuigbehoefte en pakt nu steeds vaker zijn vingers/duim. Een speen pakt hij slecht en onze pink is favoriet, maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Als ik ga wandelen of auto rijden slaapt hij wel. Maar zodra we weer thuis zijn is hij ook weer direct wakker.

Als ik hem pak krijg ik hem gelukkig meestal wel rustig, maar verder is hij helaas zeer ontevreden.

4. Chechi

Chechi Niet meer actief

Dan is het goed om de wakkertijden strak te hanteren. Doe je dat al?

Desnoods begin je met slapen in een draagzak, om eerst de oververmoeidheid weg te werken.. De box is een minder goed idee vanwege prikkels (ook juist door andere kinderen). Als je partner thuis is, of evt als de rest elders is, echt insteken op de slaap van je baby volgens het ritme met de maximale wakkertijden. Dat mag met de kinderwagen of auto. Als hij maar slaapt. Dat heeft hoogste prioriteit en vanuit daar kun je toewerken aan een goed ritme met lange slaapjes. Dan zal hij zich makkelijker in bed laten leggen en worden zn slaapjes langer.

Claprose vindt dit leuk.
  5. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Nou.. ik hou niet precies die tijden aan, maar ik ben bijna de hele dag bezig om hem in slaap te krijgen, hij geeft zich er alleen niet aan over. Wat ik al zei, hooguit een kwartier en in het ergste geval is hij al wakker als hij door heeft dat ik weg loop. Als we zelf gaan slapen s avonds kost het me meestal naar 5 minuten om hem ook in slaap te krijgen, maar overdag krijg ik het gewoon niet voor elkaar. En als ik hem steeds boven leg kan ik elke paar minuten heen vanwege het huilen, dat is ook niet altijd haalbaar.

6. Chechi

Chechi Niet meer actief

Slapen is als surfen. Je hebt de juiste golf nodig om te kunnen surfen. Als er geen golf is, pak je de slaap niet. De wakkertijden zijn belangrijk omdat aan het einde van de wakkertijd de hormonen van een baby zo staan dat ze de slaap het makkelijkst pakken. Dat is het moment van de golf. Je baby moet dus al klaar liggen om de golf mee te kunnen surfen (slapen). Als jij hem pas neer legt als de golf er al is of is geweest krijg je weerstand of licht slapen. Waardoor hij dus niet gaat slapen of snel wakker wordt. Wakkertijden zijn dus echt echt heel belangrijk. Je hoeft dus niet hele dag bezig te zijn met hem in slaap brengen want 9 van de 10 keer zit je niet bij de golf, vooral op het juiste moment van in slaap brengen is belangrijk. Dit weet je door de wakkertijden.

Als hij het niet pakt in zijn bedje, een kies een andere plek waar de slaag kans het hoogst is. Dit is voor veel kindjes de draagzak, kinderwagen of auto. Als je deze vicieuze cirkel van slecht slapen niet doorbreekt heb je straks met 4 maanden een baby die dag en nacht niet slaapt. Want zo gaat dat met oververmoeide babies, eerst slapen ze overdag niet en daarna snachts ook niet meer.

linkiepinkie vindt dit leuk.
  7. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ja ons kleintje had ook heel veel huidhonger, heb haar bijna hele dagen gedragen. Zo kon ze tenminste slapen. Ergens anders slapen deed ze niet, of in de wandelwagen tijdens het wandelen. Pittig hoor.. Klinkt inderdaad wel als oververmoeid zijn, eten gaat verder wel goed etc? Overleggen met cb?

Zoe123 vindt dit leuk.
  8. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik wil me wel aan die tijden proberen te houden, maar waar start je als er niet echt een start is?

Een draagzak is niet echt een optie, want mijn andere kinderen vallen veel en klampen zich dan onverwachts aan me vast.

Over 3 weken moet ik weer naar het CB.

9. Chechi

Chechi Niet meer actief

Je start s ochtends als hij opstaat. Zodra hij wakker wordt gaan de 90 minuten in! Succes :) ik hoop dat het snel beter word.

linkiepinkie vindt dit leuk.
  10. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Volg je gevoel lekker bij je houden
    Heel normaal voor een baby’tje
    Succes

11. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ja, maar ook dan valt hij dus maar heel even in slaap.

12. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik hoop het ook. Net sliep hij ook op zolder in zijn wieg, na een uur elke paar minuten heen en weer lopen vanwege het huilen. Kwartier later alweer wakker:(.

13. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ook heel normaal :)

14. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Lekker bij je nemen
    Huid op huid heel belangrijk

15. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier was de draagzak de redding. Als ik zag dat ze moe werd, erin, even lopen en dan sliep ze. Ondertussen handen vrij voor de oudste. En soms duurde het langer voor ze sliep maar het dicht bij mij zijn bracht vaak wel uitkomst.

16. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.148
    3.174
    113
    Hier ook een draak die zich uitstekend tegen zijn slaap kan verzetten! Super vermoeiend! Hoe oud zijn je andere kinderen? Ik ben helemaal geen draagtype maar tot nu toe vind ik het echt een uitkomst! Het is geen wondermiddel hoor maar hij vind het wel heel fijn. Wat @Chechi zegt zijn wel goede punten! Ik merk idd ook max 90min wakker en dan is het wel weer klaar. Soms is het na 30min alweer klaar.

Baker je in? Dat geeft hier wat rust. Soms verzet hij zich zo en als hij dan ingebakerd zit geeft hij zich wat sneller over aan zijn slaap.. vaak ijsbeer ik wat door de woonkamer en kan ik hem daarna wel wegleggen.

Chechi vindt dit leuk.
  17. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    702
    387
    63
    Vrouw
    Chechi vindt dit leuk.
  18. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Wat lastig zeg! Als het niets medisch is inderdaad de wakkertijd in de gaten houden. Inbakeren is ook een goed idee om de slaapjes langer te laten duren, hier sloeg mijn zoontje zichzelf telkens wakker op die leeftijd. De paccodoek werkte hier fantastisch.
    Verder kun je nog kijken of het geen honger is.
    Sterkte!

19. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik herken het en bij ons was de draagdoek de redding. Daar sliep hij nog enigszins. Daarnaast zijn we naar de osteopaat geweest. Het beeld is vooral dat hij heel alert is en moeite heeft met ontspannen en daardoor moeilijk in slaap komt en blijft overdags. We doen nu ontspanningsoefeningen met hem en ik leg hem op zijn buik te slapen. Dat leverde in het begin veel protest op (tot krijsen aan toe), maar al na een dag werd het minder. Nu jammert hij nog steeds standaard met naar bed gaan en moet ik vaak nog weer naar hem toe, maar hij slaapt stukken meer en huilt nauwelijks meer buiten bij het naar bed gaan.

Ik vond dat huilen echt heel lastig, maar wist op een gegeven moment zeker dat het pure vermoeidheid of boosheid was. Ik laat hem nooit alleen huilen, daar vind ik hem nog te jong voor.

20. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik weet natuurlijk niet zeker dat het niet medisch is, maar s nachts slaapt hij wel goed en als ik hem pak is hij wel stil te krijgen. Toen hij last van krampjes had, zag ik duidelijk pijn. Nu lijkt het er echt op dat hij gaat 'brullen', omdat ik hem weg leg.

Met hem wandelen of hem dragen werkt wel, maar is niet altijd handig. Mijn andere kinderen zijn niet goed ter been en vallen veel. Ze zijn 3 en 6 jaar en als ze zich onverwachts aan me vast klampen kan dat gevaarlijk zijn.

Deel Deze Pagina