Ik zit met een dilemma. Mijn man werkt fulltime in een managementfunctie en werkt lange dagen. We hebben 2 kinderen van 1 en 3 jaar oud. Ik werk op dit moment 20 uur per week in een baan die ik niet erg leuk vind en met weinig toekomstperspectief. Nu ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek naar een superleuke functie voor 28 uur per week, dus 3,5 dag, waarbij verwacht wordt dat je met drukke periodes meer uren maakt die je in rustige periodes compenseert (vakantie en kerst) Ik blijf alleen twijfelen....is dit te doen met twee kinderen? Ga ik mezelf niet voorbij lopen? Financieel hoef ik niet zoveel uren te werken.... met 20 uur komen wij ook prima rond. Wie werkt er 3,5 of 4 dagen en zou niet anders willen? Of heeft het gedaan en beviel het juist helemaal niet.... Ik hoor graag jullie ervaringen!!! thnx!
Ik heb gekozen voor een leukere baan met meer uren. Maar...het is pittig. In mijn geval van 2 dagen naar 2,5 dagen, dus niet eens zo heel veel verschil. Ik ben super blij met mijn baan, maar denk de laatste tijd steeds vaker dat ik liever toch wat meer tijd en energie zou willen steken in ons gezin...
Ik werk 32 uur en heb 9urige diensten. Doordat ik wisseldiensten werk is mijn man vaak thuis als ik moet werken, waardoor mijn zoontje 1 a 2 dagen in de week naar oma gaat. Ik vind de weken van 4 dagen pittig, je moet dan goed plannen hoe je, je huishouden enzo er ook bij doet maar ik hou van mijn werk dus doe het met liefde. 3 dagen werkweek heeft echt mijn absolute voorkeur. Ik heb altijd gezegd dat ik meer thuis wil zijn dan op mijn werk als ik kinderen heb. Nogmaals, mijn werk is meer dan baan alleen, ik vind het heerlijk om te werken. 3,5 dag lijkt mij dan ook prima als je daarmee kan doen wat je echt leuk vindt.
Een tijdje geleden zat ik in diezelfde situatie. Ik werkte 24 uur in de week, ging er bijna met tegenzin naartoe en had totaal geen mogelijkheden om nog verder te ontwikkelen. Sinds 1 november heb ik een andere functie. Ik werk nu 4 dagen, maar ga weer stralend naar mijn werk en heb volop mogelijkheden kwa ontwikkeling. Daarbij heb ik heel sterk het gevoel dat ik dit moet doen. Voor mezelf. Ik zou het mezelf over 10 jaar enorm kwalijk nemen als ik het niet had gedaan denk ik. Ik heb hier destijds een topic over geopend, wellicht heb je er wat aan: http://www.zwangerschapspagina.nl/weer-werk/540047-wie-werkt-4-dagen-meer.html
Ik werkte tot juni 2014 24uur als ambulante woonbegeleider. Zelf tijden in te delen en super te combineren met de zorg voor dochter. In juni kreeg ik de kans om mezelf verder te ontwikkelen in een andere functie voor 32uur, met de mogelijkheid om terug te gaan naar oude functie als de nieuwe niet zou bevallen. Ik heb gisteren besloten om per 1 januari terug te gaan naar mijn oude functie hoewel ik deze nieuwe functie wel vele malen leuker vind. Ik werk nu dus 4 dagen in de week, kantoortijden. Dat betekent in de spits heen en terug. Extra reistijd = extra opvang nodig. In plaats van dat ik 16uur in de week opvang nodig had, heb ik er nu 40 nodig. Het continue gehaast in de ochtend staan zowel mij als mijn (uitslaap)dochter tegen. Ik merk aan dochter dat zij er behoefte aan heeft dat ze meer thuis kan zijn, dat het teveel is voor d'r (psz/gastouder/oma). Dus ondanks dat de nieuwe functie mij veel beter bevalt, besloten dat ik terugga naar mijn oude functie. Ik kies nu heel bewust voor mijn kindje (en straks 2 kindjes) en hoop dat ik over een jaar of 4 tot 5 weer de mogelijkheid zal krijgen om naar een andere functie door te groeien. Voor nu zal deze beslissing meer rust en balans in ons leven brengen, wat voor mij prioriteit heeft boven mijn eigen baan en ontwikkeling.
ik werk 32 uur en ben alleen met 2 kinderen. mijn uren zijn verdeeld over 4 dagen. ik vind het prima te doen. 28 uur in 3,5 dag vind ik heel netjes. de rest van de week heb je nog met je kinderen. de baan is leuker. ik had het gedaan...
Wil ik er overigens nog even aan toevoegen dat mijn oude functie niet niet-leuk is. Ik was niet op zoek naar een andere baan toen, ik kreeg hem aangeboden en wist dat het sowieso tijdelijk zou zijn (niet langer dan tot eind 2015 omdat de functie weg gaat vallen door de transitie naar de gemeente). Dus het is niet dat ik nu naar een vreselijke baan terug ga per 1 januari. Dat heeft de keuze wel makkelijker gemaakt.
Ik werk nu sinds kort 28 uur (2×9 en 2×5), ipv 20 uur eerst. Ik vind het goed te doen. Wel merk ik dat ik minder aan het huishouden toe kom, maar dat irriteert me ook minder.
Dat betekent dus dat je regelmatig 4 dagen werkt omdat je in drukke periodes meer moet werken. Ik heb een paar jaar geleden gekozen om het niet te doen omdat ik mijn kinderen niet zoveel naar de opvang wilde brengen. Ik vind het ook leuk om allerlei vrijwilligerswerk te doen, ben nu overblijfmedewerker en doe andere dingen op school. Ik zou sowieso wel de sollicitatie doen en dan goed afwegen en evt. garantie of je weer terug kan in je oude functie als het niet bevalt.
Dank jullie wel voor jullie reacties! En de link! Terug naar mijn huidige functie als t niet bevalt is voor mij iig geen optie helaas omdat het ook bij een andere werkgever zal zijn. Het zal inderdaad bij de nieuwe functie zo zijn dat ik dan periodes echt 32 uur bijvoorbeeld moet werken die ik later weer kan compenseren. Wordt nog geen makkelijke keuze denk ik zo.....
Goh lastig ja, gezien het feit dat je wel happy bent in je huidige baan en ook goed rond kan komen zou ik de volgende dingen afwegen: - hoe belangrijk is het toekomstperspectief nu voor jou en komt die mogelijkheid over een aantal jaar misschien ook nog wel - hoe belangrijk is het hogere salaris - hoeveel tijd moeten jullie als gezin inleveren en de mogelijkheid met vriendjes spelen op school straks enz...en is dat het waard? - wat als....de nieuwe baan of de uren toch tegenvallen en je trekt het niet...wat moet je dan? - zou je jezelf nog jaren in je huidige baan zien?
Ik werk 4 dagen, best pittig zou liever 3 dagen werken maar financiëel is een dag extra niet verkeerd. De 3 dagen dat ik vrij ben plan ik mijn huishouden en ik probeer in elk geval 1 keer per week iets leuks te doen met kind/gezin (indoor) speeltuin, zwemmen, dierentuin o.i.d. mijn werk is leuk en daarom goed vol te houden.
Ik zou het niet doen, je mist zoveel van je kindjes! En als je oudste 4 is kan het bijna nooit afspreken omdat er altijd gewerkt wordt. En dagen dat je er wel bent moet er wrs zwemles of een andere sport gedaan worden. En als er dan iets op school is kan je er niet heen omdat je moet werken, want daar ga je ook niet elke x vrij voor nemen denk. Ik werk nu ook 20 uur, en dat vind ik perfect! Mijn man werkt ook veel. Dus dan wil ik er wel zijn voor mijn meiden! Ik zou er heel verdrietig van worden als mijn meiden de hele week naar de opvang zouden moeten. Het is natuurlijk een ander verhaal als het financieel niet anders kan!
Persoonlijk zou ik kiezen voor een leuke baan dan een baan waar ik het niet naar mijn zin zou hebben. Ook omdat ik mij veel beter zou voelen als ik het ergens naar mijn zin heb. Of het te pittig wordt is voor iedereen verschillend. Zelf werk ik 5 dagen in de week (40 uur) met een uur reistijd voor een enkele reis. Heb één kindje thuis en het is meer dat ik er soms van baal dat ik maar zo weinig van mijn zoontje mee maak dan dat ik het echt zwaar vind.
Ik was mijn baan kwijt en kon 4 dagen in de supermarkt zitten voor hetzelfde salaris. Had 3 volle dagen oppas nodig. Heb het wel gedaan toen omdat zonder salaris van mijn kant geen optie is. Structureel je rekeningen niet kunnen betalen was voor ons geen optie. Inmiddels werk ik 20 uur in een andere sector en kunnen we het weer prima redden zo.
Ik werk 28 uur. 3 × 8 uur en 1x 4 uur. Mijn kinderen gaan 1 dag naar het kinderdagverblijf/bso. Op de andere dagen komt oma hier in huis oppassen. Op die dagen kunnen de kinderen ook gewoon met andere kindjes spelen. Ik heb wel geluk dat de oma's veel van mijn huishouden doen. Ik vind het zo wel goed te combineren.
beeeetje overdreven het gaat om 28 uur en dan zitten je kids niet de hele week in de opvang. hier iig niet. en ik mis niks van mijn kinderen als ze naar school gaat dan kan ze nog gewoon spelen met andere kinderen enz. misschien niet op mijn werkdagen maar dat is geen probleem. veel kids mogen niet alle dagen van de week ergens spelen maar bijvoorbeeld maar een paar dagen in de week. op den duur weten ze dat wel hoor. en waarom zou je verdrietig worden als de kinderen veel naar de opvang moeten die kinderen vinden het super op opvang. die van mij iig wel. vermaken zich daar super. doen leuke dingen, uitstapjes enz.
volgens mij zegt ze juist dat ze niet happy is in haar huidige baan en dat ze hier geen toekomstperspectief heeft
Dat mag jij vinden: Maar er staat ook in haar tekst dat ze regelmatig 4 dagen zal moeten werken. En dat vind ik veel! Zeker als haar man ook veel werkt. En ik hoor hier de kinderen uit de klas van mijn dochter ook regelmatig klagen dat ze weer naar de BSO moeten. En dat ze het jammer vinden dat mama niet kon komen kijken bij een activiteit op school. Nou daar zou ik mij dus verdrietig en schuldig over voelen als dit mijn dochter zou zijn! En ik weet gewoon zeker dat ik er spijt van zou krijgen, als ik zo veel zou werken en daardoor minder van mijn kids mee zou krijgen. En gelukkig ben ik de situatie dat ik hiervoor kan kiezen.
Ik zou het doen, van het extra geld dat er binnen komt. Lekker een huishoudelijke hulp nemen. Of een oppas aan huis, die ook lichte huishoudelijke karweitjes doet. Zodat als je thuiskomt, echt tijd hebt voor de kids...