Hi hi, Soms valt het opvoeden niet mee als nieuwe mama en kan ik wel wat advies gebruiken. Mijn zoontje is inmiddels 16,5 maand oud en ondanks dat hij erg lief kan zijn heeft hij een flinke gebruiksaanwijzing (?) Op moment heeft hij al zo anderhalve week flink last van buikkrampen, vooral in de nacht. Hij overstrekt zich helemaal erdoor. De ene dag is hij aan de diarree, en de volgende twee dagen is hij weer verstopt. Zou dit een allergie of iets dergelijks kunnen zijn? Hoe gaan jullie om met driftbuien? De ene keer als hij iets wilt maar niet krijgt (hij kan zo lekker wijzen met vingertje....) laat ik hem even 5 minuten om hem vervolgens of op schoot of op de bank te leggen om hem vervolgens te vertellen dat het niet erg is dat hij even boos is maar dat hij niet alles mag hebben. Soms word hij van de een op andere minuut ineens helemaal boos, dan probeer ik hem beetje gerust te stellen. Ik denk dat een hoop komt omdat hij nog niet loopt of praat (hij is een beetje laat...) maar of dat echt zo is weet ik niet, soms zo lastig om te raden wat er in zijn hoofdje omgaat.
De buikkrampen, het overtrekken, de diarree en dan weer paar dagen geen ontlasting ken ik. Had hij in het verleden ook deze symptomen toen hij nog babymelk kreeg? Hier een jongetje dat al vanaf vrij vroeg na zijn geboorte kampt met een koemelk- en soja allergie. Hij is er met 16 maanden nog niet overheen, paar weken geleden onbedoeld getest. Hoe lang speelt dit eigenlijk al? De diarree kan ook overloopdiarree zijn. Ook aangezien je aangeeft dat hij last van verstopping heeft, kan maar zo zijn dat er een soort stop voor de uitgang zit. Ik zou eerst naar de huisarts gaan om te laten checken of er niet nog iets in zijn darmen zit. Neem wel het allergie verhaal mee. Als er niks in zijn darmen zit kan je koemelk en soja weg laten (soja vanwege kruisreactie). Sojalecitine in bijvoorbeeld Nijntje koekjes gaan wel goed. Zijn er naast deze symptomen nog andere dingen die passen bij een allergie? Mijn zoon wordt benauwd, verkouden en misselijk naast de diarree, buikkrampen en overtrekken. Bij allergie slaat het ook vaak op immuunsysteem en bij intolleranties niet. Bij lactose intolerantie kan je wel lactose vrije producten geven, bij koemelk allergie niet. Wat gedrag betreft. Wij leggen heel veel dingen uit. Eigenlijk alles. Wat gaan we doen, hoe, wat en wanneer. Wat wordt er van ze verwacht qua gedrag (lief, luisteren, meelopen). Zelfs dat we gaan eten benoem ik. Werkt hier erg goed en merk als ik het niet doe de jongste sneller een driftbui heeft. Oudste met autisme heeft zo wie zo duidelijkheid nodig, dus gaat hier automatisch. Merk wel, als hij moe is dat hij minder kan hebben. Driftbuien kan je niet helemaal voorkomen. Sleutelwoord is wel uitleggen.
Hij heeft eigenlijk nooit last van melk gehad. Het lijkt me dan ook sterk dat hij het nu wel heeft, ik heb hem ook niets nieuws qua eten geïntroduceerd maar ik ben het wel aan het opschrijven wat ik hem geef. ( vergeetachtig ) Kan een lactoseinolerantie ook plots ontstaan.?
Mijn zoontje heeft ook driftbuien, net als elke dreumes denk ik. Ik leg hem gewoon op de grond als het begint en laat hem even uitrazen. Na een paar minuutjes doen we eat anders en is hij weer vergeten dat hij wilde.
Oke, hoort bij de leeftijd dus ☺ Maar pfoe wat een temperament kunnen die kleintjes hebben haha. Ik leg nu speentje naast hem neer bij driftbui (wil hij zelf in doen natuurlijk) dan sabbelt hij er 15 seconden op, doet ie alsof slaapt voor die hele 15 seconden en staat dan lachend op... en ik snap er niets meer van dan haha