Dagcurve diabetes - testen met stripjes over de datum?

Discussie in 'De lounge' gestart door BeebieBeeb, 5 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Hallo,

Ik moet af en toe dagcurves prikken ivm (zw.schaps)diabetes. (Ik kan geen glucosetest doen ivm HG)
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap dus ook diabetes gehad en had daar nog teststripjes van. Alleen zijn deze 2 jaar over datum. Zou dat echt uitmaken? Het lijkt mij iets wat niet zomaar bederft?
    Vorige keer heb ik een apparaatje gebruikt van de huisarts, maar ik dacht vandaag, ik ga die van mezelf eens testen. Alleen weet ik nu natuurlijk nog steeds niet of ze wel goed zijn :D
    Weet iemand of het uitmaakt? Of is het echt onbetrouwbaar?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Volgens mij kan het niet echt kwaad. Wat ik misschien zou doen is bij een bekende testen en direct met je eigen apparaat. Als het goed is is er nauwelijks verschil.

BeebieBeeb vindt dit leuk.
  3. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Niet doen. Datum staat er niet voor niets. Die strips zijn zeer gevoelig voor invloed van buiten. Ze zijn niet een beetje over datum maar heel veel.
    Een stipte en juiste waarde is van groot belang!

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Na 2 jaar zou ik het ook niet meer doen. Zou dus nieuwe bestellen

5. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ja je hebt zeker gelijk.. het is niet een maand over datum, maar 2 jaar :D
    Invloed van buiten.. tja het was nog een nieuw dicht potje en het potje is een donker, niet lichtdoorlatend potje..

Is ook een beetje mijn zuinigheid. Vind het ook zo zonde om weg te gooien.. zijn best duur die spullen.

Ik ga het wel een keer vergelijken met een ander apparaatje. Kijken hoeveel dat scheelt. Dat zal waarschijnlijk de enige manier zijn om het te weten te komen..

6. Sifra

Sifra Niet meer actief

Wegdoen!
    Teststrips bevatten enzymen die gevoelig zijn voor verschillende factoren.
    Teststrips zijn dus niet eindeloos houdbaar, strips over de datum beïnvloeden de betrouwbaarheid van de waarde.
    Nieuwe strips aanschaffen dus!

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Twee jaar over datum is wel erg veel. Dan zijn de enzymen in de strips echt niet meer betrouwbaar. De ene meting kan veel meer afwijken dan de andere.

Ik zou ze echt weggooien. Mocht je er toch mee doorgaan, je zou je man/vriend smorgens kunnen meten. Man is niet zwanger en gezond dan zou je een waarde tussen 4 en 5 verwachten nuchter. Als dat klopt heb je nog enige referentie

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Weg doen. Zijn niet meer betrouwbaar..en vergelijken met een ander apparaat heeft geen nut. Je kan ten eerste op dat moment een over datum stripje te pakken hebben die misschien nog wel goed is en de juiste waarde geeft maar dat zegt niks over de rest uit hwt potje. Die kunnen wel verkeerde waardes geven en wat "verder heen zijn". Het is zelfs zo dat die stripjes na 1e opening van het potje binnen zoveel tijd gebruikt moeten worden omdat ze anders ook niet meer betrouwbaar zijn. Je kan dus nog niet eens uitgaan van de datum op het potje. Als is de datum ok, wanneer potje al een tijdje open is dan moet je ze niet meer gebruiken. En zeker geen 2 Jaar.

Ten tweede: vergelijken met een ander apparaat heeft weinig nut. Elke apparaat/merk geeft zn eigen waarde. De ene is gevoeliger dan de andere. Onderling kan er tussen apparaatjes een groot verschil zitten qua waardes. (Maar vervolgens wel nog in de goede marges zitten). Zo gaf de freestyle van mn werk een hogere waarden aan dan de contour van mn collega. Ik heb pas het meetapparaatje van mn werk (thuiszorg) nog bij de apotheek gebracht om te testen of hij het nog goed deed. Daar vertelden ze dat het geen zin had om verschillende apparaten met elkaar te vergelijken ivm verschillende meet gevoeligheid tussen de apparaatjes. Zegt dus niks.

Stripjes op zich zijn inderdaad duur. Ik zou gewoon een nieuw starterspakket kopen bij de apotheek.;)
    Dan heb je een nieuwe meter met strips en naaldjes en dan ben je vaak goedkoper uit dan alleen nieuwe strips kopen. Rond de 30 euro

tessa321 vindt dit leuk.
  9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Weg doen en gewoon bij de huisarts laten testen, dat kost je niets en dan weet je tenminste zeker dat de gemeten waardes kloppen.

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    +1.
    In BE (geen idee van NL) krijg je bij zw.db al je prikmateriaal (strips, lancetten, meter) trouwens gratis in het ziekenhuis - betaald door de mutualiteit dus).
    Strips die een paar dagen over datum zijn, zou ik nog wel aandurven maar niet na 2 jaar.

11. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    #11 BeebieBeeb, 6 feb 2018
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    Ik had geen idee hoe dat werkt met die strips dus vandaar mijn vraag. Maar het is mij duidelijk :)

Ik heb overigens (nog) geen zwangerschapsdiabetes. Een nieuwe set ga ik al helemaal niet aanschaffen, ik heb nog een supergoed, als nieuw apparaatje en nog zeker 100 naaldjes. Had dus ook nog een nieuw ongeopend potje teststripjes, vandaar.
    Als blijkt dat ik toch zwschsps.diabetes gekregen heb, ga ik zeker nieuwe stripjes bestellen hoor, had al gezien dat die er gewoon zijn, maar vind het voor nu zonde. Bij de huisarts is het inderdaad voor niks, maar ik had graag een ritje naar de huisarts uitgespaard, daar het voor mij een hele opgave is door de hyperemesis gravidarum.

Van de week dus toch maar een ritje huisarts.

Bedankt voor jullie antwoorden

12. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Voor de grap zou je het kunnen doen. Maar als het goed is krijg je error in beeld (of een extreem hoge waarde).
    De strips bij mijn huisarts waren ook over datum, pas na de 5de kwamen we erachter dat de strips niet meer goed waren

13. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Nee, het lukte hier gewoon. Ik kreeg waardes die ik verwachtte, dus niks geks aan.. ik heb het niet meer vergeleken. Ik prik me niet voor de lol :)

14. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik heb uiteindelijk van de huisarts een setje cadeau gekregen! :)
    Ik ging een setje ophalen om even te lenen en toen ik kwam overhandigde de assistente me een nieuw doosje en zei dat ik het mocht houden omdat ze er genoeg hadden! Hoe lief! Ik kan nu de volgende keer ook gewoon zelf testen. (Daarna zijn de stripjes en naaldjes wel op maar oke)

Deel Deze Pagina