Hallo, ons zoontje is nu 8 maanden en ik ben sinds een week gestopt met het geven van borstvoeding, omdat het toch wel veel energie kostte naast mijn werk en ik het kolven ook behoorlijk zat was. Nu ben ik benieuwd of zijn voedingsschema een beetje klopt: 6.30 200 cc/6 scheppen fv H.A. +2 scheppen pap 10.00 fruit (gepureerd, ong. 100 ml of een hele banaan (geprakt) of appel (geraspt)) en wat water, maar dit vindt hij niet zo lekker, dus dat is hooguit 40 ml 12.00 halve boterham met korst en 180 cc/6 15.30 200 cc/6 19.30 prakje van aardappel of macaroni (ongeveer 1,5 grote eetlepel) met groente (ongeveer 2 grote eetlepels) 20.00/20.30 200cc/6 en 2 scheppen pap Is dit voldoende eten en voldoende vocht? En mag hij nog wel zoveel fv hebben? Hij zit qua groei wel tussen 1 en 2x de standaarddeviatie onder het gemiddelde. Brood willen we gaan uitbouwen naar 1 boterham tussen de middag en straks ook 1 boterham 's ochtends. En hoe kan ik ervoor zorgen dat hij meer water gaat drinken? ik wil er liever niets door doen, omdat gewoon water gezond en lekker is! Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
hoi op zich past deze vraag beter in het forum van de voedingsdeskundige. Ik kan er wel iets over zeggen. Op deze leeftijd is borst of flesvoeding echt nog de belangrijkste energiebron voor de baby, de rest is bij-voeding ( de naam zegt het al!) Dus die 3 flessen mag hij zeker wel hebben. Water aanbieden is prima, soms kan het helpen om het in een ander soort beker te doen, een rietjesbeker of een tuitbeker, dat maakt het drinken leuk en aantrekkelijk. Je kunt ook rooibosthee zonder suiker aanbieden, afgekoeld natuurlijk, veel kinderen vinden dat ook heerlijk. Mirjam
Bedacht me later ook dat ik de vraag misschien op de verkeerde plaats heb gesteld Bedankt voor je antwoord!