Koemelkallergie baby 10 weken?

Discussie in 'Voeding' gestart door bozoe, 1 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    #1 bozoe, 1 apr 2017
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
    Onze dochter heeft tot ze 7 weken oud was borstvoeding gekregen. In verband met reflux en overproductie zijn wij overgestapt op flesvoeding. Dit uiteraard in overleg met de kinderarts.
    Ze krijgt nu 6 x 120CC (ze weegt nu 4,5 kilo) Nutrilon Omneo met daarbij een schepje Nutriton voor het spugen.

Sinds dat wij zijn overgestapt op flesvoeding is het een groot drama en ik vermoed dan ook dat er sprake is van koemelkallergie. Haar symptomen zijn als volgt:

- veel spugen, ook twee uur na een voeding komt er nog erg veel uit. Er zit geen kracht achter.

- ze verslikt zich erg vaak, begint dan te hoesten en daarna keihard te huilen (ik vermoed doordat het zuur is).

- ze niest meerdere keren per dag, vooral tijdens het verschonen of als ze neergelegd wordt.

- ze heeft gigantische darmkrampen na een voeding en is dan eigenlijk een uur lang aan het krijsen.

- overdag slaapt ze amper behalve als ze bij mij of mijn partner op de arm ligt of in de draagdoek zit. Zodra we haar proberen in haar bedje te leggen dan krijst ze het uit. Echter 's avonds vindt ze het geen probleem, ze slaapt dan wel erg onrustig dus we bakeren haar in.

- met name 's nachts klinkt ze erg benauwd en in de ochtend wordt ze standaard wakker met een verstopte neus.

- ondanks de Omneo alsnog veel moeite met haar ontlasting. Je ziet haar vaak heel hard persen en moeite doen maar er komt dan niets.

- ze laat enorm harde winden de hele dag door. Ze drinkt uit een Dr. Browns fles om te voorkomen dat ze teveel lucht binnen krijgt.

Ik heb mij suf geGoogled en kom dan wel checklisten tegen van de symptomen bij koemelkallergie en ik kan eigenlijk alles wel afvinken, behalve het slecht groeien. Ze groeit namelijk gewoon voldoende.

Zijn er mama's die ook kindjes hebben met koemelkallergie en die weten welke stappen ik nu het beste kan nemen? Ik kan uiteraard contact opnemen met de kinderarts maandag en het voorleggen alleen ik wil graag zeker zijn van mijn zaak. En ik wil zo graag dat ze zich weer goed voelt. Een baby die constant huilt en gewoon niet lekker in haar vel zit is zo niet fijn:(.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De meer logische optie is eigenlijk dat ze zware reflux heeft in combinatie met een slechte reactie (krampen) op nutriton. Volg je de leefregels voor reflux? Heb je medicatie overwogen met de kinderarts? Heb je het ooit zonder jbpm geprobeerd?

Als je toch overtuigd bent van kma: overschakelen naar pepti.

3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    #3 bozoe, 1 apr 2017
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
    Ook zonder JBPM had ze de hevige krampen dus ik vermoed niet dat ze daar slecht op reageert. Juist door de JBPM poept ze iets beter heb ik het idee, ondanks dat het nog vrij veel moeite kost.

Wij hebben een tijdje Nexium geprobeerd alleen dat werkte niet, ze bleef last houden van het zuur. De kinderarts stelde toen voor om het gewoon met JBPM te proberen en inderdaad de leefregels voor reflux op te volgen. Dit doen wij dan ook allemaal maar helaas blijft ze klachten houden. En als ik alles bij elkaar gooi dan denk ik inderdaad een koemelkallergie.

Mag je zomaar overschakelen op Pepti?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja je kan zo overschakelen.

Het zou ook kunnen dat nexium niet de juiste medicatie is voor haar. Had ze daarmee nog pijn, of nog last van spugen? Want het tweede is volkomen logisch: medicatie neemt de pijn weg, niet de oorzaak, namelijk melk die omhoog komt.

Helaas is het altijd een beetje zoeken en puzzelen...

5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Oke, dan ga ik denk ik maar Pepti halen. Kijken of ze zich daar beter door gaat voelen.

Ze had bij het gebruik van Nexium nog steeds pijn. De dosering kon volgens de kinderarts niet hoger. Er waren nog wel andere medicijnen te proberen alleen daar vond ze haar reflux niet erg genoeg voor en dat in combinatie met mijn overproductie was de hoop dat als we over zouden stappen naar flesvoeding icm JBPM het beter zou gaan.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoelang gaf je nexium en hoeveel?

Ik heb dit namelijk ook gegeven bij beide kinderen en mijn ervaring is wel dat dit een heel sterk middel is. Maar het moet wel de tijd krijgen, goed/correct gegeven worden en zonder jbpm.
    Over dat laatste lijken niet alle kinderartsen correct op de hoogte van te zijn, maar als je medicatie bij reflux gebruikt mag je geen jbpm gebruiken.
    Jbpm kan de werking van de medicatie tegen werken. Daarnaast maakt de medicatie jbpm overbodig.

Bij refluxklachten hoef je echt niet over naar fv, ook niet bij een overproductie. Er zijn veel meer opties. Bij zowel kea als reflux heeft bv nog steeds de voorkeur voor fv. Als je alleen om die reden overgestapt bent is dat eigenlijk best zonde. Als het voor jou beter was, is dat iets heel anders.

Bij vermoeden van kea kan je idd pepti proberen.

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Ze kreeg 1 keer per dag 1 zakje Nexium (15ml). Toen ik borstvoeding gaf kreeg ze voor en na de voeding JBPM in een papje, ze spuugde toen de voeding en het papje elke keer uit. Toen overgestapt op Nexium zonder JBPM. Uiteindelijk vanwege de overproductie en het daardoor vele spugen overgestapt op fv en dan steeds kleinere flessen aanbieden om het spugen te beperken en dus wel weer JBPM.

Het spugen is natuurlijk erg vervelend en moet zeker veranderen echter zijn het meer de bijkomende klachten die mij doen vermoeden dat het toch koemelkallergie is.

Heb jij ervaring met koemelkallergie en herken je de klachten?

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Wat jammer (maar wel voorspelbaar) dat de KA niet eerst gewoon heeft aangeraden om de overproductie aan te pakken? Dat was toch een veel logischer en eenvoudigere weg geweest.. Met een goede lacatiekundige was het ook geen enkel probleem geweest om je productie in te tomen.

Hier ook goede ervaring met nexium, maar inderdaad zonder jbpm.
    En wij gaven het 2 x per dag, in de ochtend en in de avond, inderdaad ook
    in een papje. Werkte veel beter dan 1x per dag.

Had je kindje eerder deze klachten helemaal niet? Is het echt pas begonnen toen je overstapte op kv?

9. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Inderdaad was dat achteraf ook een oplossing geweest. Ze stelde wel voor om te gaan kolven alleen dat zag ik echt niet zitten.

De klachten zoals darmkrampjes waren in mindere mate wel aanwezig toen ik nog borstvoeding gaf. Pas sinds de flesvoeding heeft ze alle bijkomende klachten. Vandaar ook dat ik echt denk dat het daarmee te maken heeft.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Deze hoeveelheid nexium had beter verdeelt kunnen worden in 2x daags half zakje. Dan geef je hetzelfde, maar dit kan enorm veel verschil geven doordat er een betere verdeling is. Wij kregen deze dosering direct en op mijn aanraden zijn anderen (in overleg met de artsen ;) ) ook naar 2x daags gegaan wat dus enorm veel verschil gaf. Mits je het consequent met interval van 12 uur geeft.
    En zoals ik al zei, medicatie maakt jbpm overbodig. Als medicatie zijn werk doet, namelijk de pijn van het spugen weghalen, is het spugen vervelend voor jou, maar niet voor je zoon. Het doet immers geen pijn meer.
    Eigenlijk betekend het spugen ook vooral dat de maag net te vol is en zorgt het spugen dat dit eruit komt. Jbpm lijkt ervoor te zorgen dat het binnen blijft, maar geeft dus wel extra druk op de maag. Daarnaast is dikke zure voeding in de slokdarm vele malen pijnlijker dan het uitspugen van dunne voeding.
    Ooit een keer moeten spugen na het eten van witbrood of pizza?

Spugen kan idd icm kea zijn, maar heel vaak is het een losstaand iets. Elke baby heeft in meer of mindere mate reflux. Reflux komt dan dus ook vaker voor dan kea.

Hoelang heb je nexium gegeven zonder jbpm?

Ja. Ik heb ervaring met verborgen reflux icm kiss-syndroom en kea. En ik heb ervaring met (gewone) reflux en kea en soja-allergie. Beide kindjes waren dan ook een 'huilbaby' door medische oorzaken.
    De oudste had verborgen reflux, kiss en kea. Kiss werd opgelost door osteopaat en fysio. Voor reflux kreeg hij 2x daags nexium en uiteindelijk nutramigen.
    De jongste had reflux en kreeg eerst ranitidine en erna nexium. Bleek (veel) later ook kea te hebben en heeft door verkeerde keuze/advies daarna nog een soja-allergie gekregen. Als dreumes en peuter een tijd op nutramigen gezeten icm dieet.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Dat is inderdaad wel opvallend, maar kan ook leeftijd gerelateerd zijn. Rond 6 weken zit je op de piek kwa krampen.

Maak en geef je de fv correct?

Dus;
    Koud kraanwater (zie ook mijn blog in mijn handtekening) of bronwater opwarmen, poeder erbij en rustig (!) roeren.
    Dochter zo rechtop mogelijk en fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen.
    Dochter goed laten aanhappen en de speen helemaal in de mond.
    Drinktijd 20 minuten of iets langer.
    Goed laten boeren.

12. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Jeetje, wat heftig! Dat moet ook zwaar zijn geweest. Voelde jij je wel direct begrepen door de artsen?

Ik denk dat ik maandag toch de arts maar bel om alles voor te leggen. Ik wil ook niet zomaar van voeding overstappen, het is toch weer een belasting voor de darmen. Wellicht eerst maar weer Nexium proberen en dan inderdaad 2 maal daags.

Ze heeft net weer een flesje gehad en is weer enorm onrustig en aan het huilen, zo sneu.

Wij hebben trouwens 1 week Nexium gegeven. Volgens de kinderarts moest het na twee dagen werken en zo niet dan er mee stoppen. Wij hebben toen nog iets langer geprobeerd maar er zat totaal geen verbetering in.

13. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Wij gebruiken koud kraanwater en warmen het op in de flessenwarmer. Wij schudden inderdaad niet maar roeren om zo min mogelijk lucht er in te krijgen. Ze doet ook lang genoeg over het flesje en laat daarna een boertje.

Daarna houden we haar nog meer dan een uur omhoog, ook 's nachts. Best vermoeiend soms.

Wat betreft de krampen, wij dachten dat we de piek hadden gehad maar het lijkt alleen maar erger te worden.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor de overproductie was kolven alleszins geen oplossing geweest, dus het is duidelijk dat je kinderarts (helaas) geen kennis had inzake borstvoeding. Jammer. Maar goed, dat is nu zo.

Mijn dochter had destijds een zware kma met vergelijkbare krampen. Vreselijke krampen en uiteindelijk zelfs bloed in de stoelgang. Groeide wel als kool en had geen van de andere typische klachten van kma. Maar ze moest uiteindelijk wel neocate krijgen, de 'zwaarste' dieetvoeding, omwille van de ernst van de allergie. Pepti brengt in de meeste gevallen van kma wel soelaas. Maar hou er rekening mee dat deze voeding nog niet ideaal zou kunnen zijn, in het geval van een ernstige kma. Pepti bevat immers nog koemelk eiwitten, zij het dan in extreem verknipte vorm. De meeste kinderen reageren daar niet op. Mijn dochter dus wel. Vandaar dat ze volledig synthetische melk moest krijgen.

Overigens, haar kma was dus uiteindelijk wel volledig onder controle, maar de reflux was daarmee niet opgelost. Daarvoor heeft ze tot ze ruim een jaar was medicatie nodig gehad.

15. fennes

fennes Actief lid

20 nov 2012
    119
    9
    18
    Wat ontzettend naar voor jullie kleintje en voor jullie!
    Ik heb totaal geen ervaring met medicatie dus ik weet echt niet of je wat aan mijn verhaal hebt, maar wil het je toch niet onthouden want misschien heb je er wel iets aan.

Onze dochter moest van de kinderarts bijgevoed worden omdat hij dacht dat ik te weinig BV gaf. Achteraf bleek dit niet zo te zijn maar toen was het leed al geschied: in het ziekenhuis heeft ze twee dagen KV op basis van koemelk gehad en toen kreeg ze ook klachten soortgelijk als die jij omschrijft maar gelukkig een stuk minder heftig.
    Uiteindelijk heeft ze heel even bijvoeding gehad op basis van geitenmelk omdat wij ook het vermoeden hadden dat de koemelk de boosdoener was. Wij gebruikten Nannycare en daar reageerde ze heel goed op.
    Het was maar heel even nodig want uiteindelijk heb ik haar ruim 8 maanden borstvoeding kunnen geven maar de geitenmelk beviel in ieder geval een stuk beter. Ook als opvolgmelk hebben we voor Nannycare gekozen en ze heeft daar nooit klachten van gehad.

We kregen een goede tip van onze homeopathisch arts: Orthiflor START van Orthica. Een probiotica dat ervoor zorgt dat de darmflora van je kleintje weer in balans komt (en het helpt dus tegen de krampjes). Heeft bij ons meisje heel goed geholpen. Orthiflor is gewoon online te bestellen. Het gaat wel om de START (speciaal voor baby's o.a.)
    Wel eerst overleggen met je arts voordat je dit gaat gebruiken!!

Ook zijn we met onze dochter bij een osteopaat geweest en daar heeft ze ook baat bij gehad.

En verder: bij krampjes en onrust: babymassage gaf haar veel rust en hielp tegen de krampjes. De WOLLER van KIPKEP is een heel fijn ding: even opwarmen in de magnetron en over het buikje leggen.
    En ze heeft heeeeel veel heerlijk met haar blote huidje op mijn blote borst gelegen of op die van mijn man. Is natuurlijk voor de hechting heel erg goed maar buiten dat was het voor haar en voor ons heel fijn en relaxt en de warmte hielp ook tegen de krampjes.

Heel veel succes! Ik hoop echt dat jullie snel de oplossing gaan vinden want er is niks zo vervelend als zien dat je kindje zich niet lekker voelt en pijn heeft...

Oh ja, en wij hebben in de eerste paar weken begeleiding gehad van een lactatiekundige. Misschien ook iets voor jullie? Een LK kan heel veel en kan er zelfs voor zorgen dat je weer volledig BV kunt gaan geven mocht je dat willen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geitenmelk is eigenlijk geen optie bij kma. De eiwitten zijn zo gelijkend op die van koemelk dat kma kindjes in de meeste gevallen ook op geitenmelk zullen reageren.

En hoewel probiotica altijd een goed idee is bij baby's, helpt het niets tegen kma. Maar het is inderdaad het proberen waard los van dieetvoeding.

17. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Bedankt voor je reactie! Wat een aparte arts dat hij er vanuit ging dat je te weinig had. Toch gek dat artsen blijkbaar nog te weinig kennis hebben m.b.t. borstvoeding.

Ik had inderdaad veel goeds gelezen over Nannycare. Helaas schijnen kindjes met koemelkallergie inderdaad ook vaak te reageren op geitenmelk, dus ik weet niet of het nut heeft om het uit te gaan proberen.

Ik zal in ieder geval met de arts overleggen wat betreft de probiotica. Ik wil ook niet op eigen houtje ineens teveel gaan gebruiken. Dan gaat het straks goed en dan weet ik niet waardoor het nou komt haha.

De woller van KipKep gebruiken wij inderdaad ook. Ze vind het soms wel prettig maar heel vaak ook niet. Het enige wat dan echt helpt is haar dicht tegen ons aan duwen met haar buikje tegen die van ons. Vooral overdag is het een drama want ik ben dan alleen met haar en kan soms niet eens normaal naar het toilet omdat ze dan alweer begint te krijsen zodra de warmte van haar buikje af is:(.

Hoe gaven jullie precies babymassage? En gebruikten jullie ook olie of iets dergelijks daarvoor?

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    1 week nexium is inderdaad te kort om daadwerkelijk te kunnen beslissen of het werkt.
    Bij ons duurde het 5 dagen voordat we enig verschil merkten, maar ik lees ook vaak dat het 7 dagen nodig heeft. En na die 5 dagen merkte we steeds meer verbetering tot het huilen minimaal was en bij de jongste zelfs weg was.

Bij de oudste hebben we vanaf dag 6 tot hij 3 maanden was lopen zoeken en zeuren. Iedereen zei "elke baby huilt wel eens", hij krijste 8 tot 10 uur per dag. Ook kreeg ik constant te horen "hij mankeert medisch niets".
    Tot we uiteindelijk bij de fysio kwam en hij het op een krijsen zette. De fysio dacht hem wel te kunnen kalmeren ;). Niet dus. En toen kwam het balletje aan het rollen en kreeg ik via het cb pepti. Dat hielp 10 dagen en toen weer terug bij af. Via ha bij een goede ka terecht gekomen en daar kregen we direct nexium en 2 weken later nutramigen. Zij heeft nooit problemen gegeven en altijd geluisterd. Zowel nexium als nutramigen tot 1 jaar gegeven.

De jongste huilde minder, maar 3 tot 4 uur per dag.
    Ha wou niets doen, het zou wel aan mij liggen ivm mijn ervaring met de oudste. (Ik was zelf juist erg rustig en redelijk ontspannen eronder) Na blijven 'zeuren' naar de ka doorverwezen. Kea was onmogelijk en mijn oudste zou het ook nooit hebben gehad, was vast nooit 'bewezen' kea. :(
    Uiteindelijk ranitidine, maar dat haalde alleen de ergste puntjes eraf. Dus om onder mijn 'gezeur' af te komen mocht ik uiteindelijk nexium proberen, maar dat hielp vast niet beter dan ranitidine. En na de inwerkperiode had ik een tevreden baby.
    Wel bleef hij stelselmatig diarree houden. Toen hij bijna een jaar was zijn we zelf met alle koemelk gestopt en toen hield de diarree ook eindelijk op. Wel eens besproken bij ha, maar er zou van kea geen sprake zijn. Tot er ook een soja allergie bij kwam....
    Jongste heeft 16 maanden nexium gehad en was met ruim 2 jaar van zijn kea en soja allergie af.

Dus nee. Ik voelde me niet direct begrepen. En doordat wij tussen de geboorte van de 2 jongens verhuisd waren was het ook geen optie om naar de ka van de oudste te gaan. Dat is een enkele reis van 2 uur. De ka van de 1e vond/vind ik een top mens.
    Maar goed, deze ervaringen hebben mij ook een hoop geleerd; blijf bij je eigen gevoel en ga op je strepen staan als je denkt dat het nodig is.

Dat de krampen verergeren is inderdaad opvallend. Noem dat naar de arts.
    Soms kan het ook helpen om een 'huil baby dagboek' bij te houden.

En wat shakes zegt; stap niet over naar geitenmelk.
    Geitenmelk, soja, amandel en koemelk (en nog een aantal dingen) lijken de eiwitten heel erg veel op elkaar. De kans op een kruis-allergie is heel groot. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het makkelijker is om alleen koemelk vrij te eten dan om zowel koemelk als soja vrij te eten.

19. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Ik heb zondag een pot Pepti gehaald. Bij het geven van de fles was ze hardstikke rustig en daarna viel ze heerlijk in slaap. Maandagochtend werd ik wakker met een schaterlachende baby naast mij! Ze werd niet meer verkouden wakker en geen krampjes meer na de fles.
    De arts gebeld en ik heb een machtiging gekregen en we moeten weer starten met Nexium.

Echter sinds gisteren huilt, nee krijst ze steeds (met tussenpozes van een half uurtje). Ik heb de huisarts gebeld en die heeft haar onderzocht maar kon niets vinden. Het advies was paracetamol zetpil en terug naar de Omneo. We hebben dit gegeven en vanochtend werd ze weer wakker met krampen en een verstopte neus en weer erg huilerig.

Ik weet echt even niet wat ik moet doen. Ik ben bang dat ze weer zo begint te krijsen als ze de Pepti krijgt maar ook dat alle klachten weer terug komen zolang ik Omneo blijf geven.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als pepti eerst even helpt en dan niet meer, betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat het een zware kma is en dat je dus zwaardere dieetvoeding nodig hebt. Dat zou je arts ook moeten weten.

De oplossing is dus niet terug naar omneo, maar vérder naar nutramigen of neocate. In pepti zit immers nog steeds koemelk, maar de eiwitten zijn daar heel erg verknipt. De meeste kma kindjes zullen die eiwitten niet meer herkennen en dus rustiger reageren. Bij jouw kindje werd het lichaam even misleid, getuige de rust, om dan plots te ontdekken dat er tóch koemelk in zat. En dus helaas heel boos te reageren. Neocate en nutramigen puramino zijn volledig koemelkvrij. Daar kan dus geen reactie meer optreden met koemelkeiwitten.

Deel Deze Pagina