@Heppie: ik geef fv maar voed wel op verzoek. Gisteren was het drinken echt 3x niks, ze kwam bijna elke 2,5 uur en dronk dan met moeite 90/3 met 1 schepje JPBM op. Soms dronk ze ook maar 60 terwijl ze de dag ervoor 150/5 dronk Als ze de 150 drinkt komt ze keurig om de 4 uur ook al is ze net zoveel wakker als Lucas was maar gisteren was het dus weer bal. En waar het aan ligt??? Echt geen idee....... Wel net voordat we gingen slapen nog ff tot haar nek an toe onder de diarree ( had ze nog nooit gehad) dus misschien toch niet lekker ofzo. Yes, nu heeft ze 150/5 weer op maar kwam wel een golfje terug, zelfs door haar neusgaten Hopen dat ze vandaag weer beter drinkt. Ik vind het heel fijn dat je je ervaring met mij deelt,ik voel me nu een stuk beter gewoon naar mijn gevoel luisteren ipv naar ( wat jij ook al heel terecht zegt) de mooie verhalen van anderen en me daardoor onzeker laten maken. Zo, mijn meisje heeft weer een half uur rechtop gezeten na haar fles, kunnen we nu weer gaan slapen
@tuttie: kun je niet proberen om een beetje een ritme te gaan maken mbt de flessen die je geeft? Met BV mag je onbeperkt voeden maar dat mag natuurlijk met de fles niet. Op hoeveel flessen zit je nu per dag? Want je schrijft dat als je 150 aanbied en ze deze drinkt, dat ze er wel 4 uur tussen kan laten? Dan zou ik dat misschien proberen! Toen ik van BV op FV over ben gegaan, had ik deze tijden: 7-10-13-16-19-22-1-4 (dus 8 flessen). Dat werd al heel snel 6 flessen: 7-11-15-19-23-3 uur. Daarna verviel de fles van 3 uur en nu zitten we dus op 4 of 5 flessen. Misschien kun je het proberen, meestal zijn baby's er snel genoeg aan gewend!
@blinky: ik weet er alles van. Toen Lucas nog BV kreeg moest ik op een heel streng dieet. Ik mocht echt niks meer hebben. Dan kom je er pas echt achter waar allemaal droge melkbestanddelen in zitten! Zelfs in pakjes macaroni kruiden zit het! Ik heb dit dus ook niet zo lang volgehouden...en daarbij bleef lucas last houden dus zijn we snel over gegaan op de pepti. Wel lastig dat jouw kindje nu dus zo heftig reageert! Je zou via het voedingscentrum een lijst kunnen uitprinten. Daar kun je aangeven wat je wel en niet mag eten en dan krijg je een lijst met merken wat je veilig kunt kopen. Ik zal eens kijken of ik hem nog heb, dan kan ik hem je mailen als je wilt. Die lijst kost nl 15 euro....
Meiden even een dringende vraag: Een kennis van me heeft een zoontje van een paar weken oud. Hij is helaas al 2x opgenomen nadat ze al weken van het kastje naar de muur zijn gestuurd, hij huilt echt overmatig veel. De eerste maal was het een beknelde liesbreuk en is hij met spoed geopereerd, de tweede maal kwamen ze er achter dat haar zoontje zeer zware verborgen reflux heeft. Dus daar ook meds voor. Nu weer thuis maar haar zoontje blijft enorm veel huilen, ze hebben echt het idee dat er meer aan de hand is. Omdat ik veel klachten herken, denk ik aan KMA.... Ze hebben net het ziekenhuis gebeld maar die kunnen dit weekend ook niet veel doen, behalve haar zoontje weer opnemen en de hele riedel weer van voor af aan met onderzoeken. Nu stelde ik voor dat ze evt wel wat pepti van me mag om te proberen...ze geeft overigens nu BV uit de fles. Maar voordat ik dingen ga doen die echt niet kunnen, kan ik haar gewoon wat Pepti geven zodat ze dat kunnen proberen enkele dagen? Ze zijn echt een beetje radeloos omdat ze ook niet meer weten wat ze er mee aan moeten... Omdat ik wel vaker hoor dat er mensen zijn die op eigen houtje pepti proberen én omdat je het gewoon bij de drogist kan kopen, dacht ik dat het niet zoveel kwaad kon. Wat denken jullie?? Want als dit werkt, kan ze dat ook aangeven bij de KA of HA....en wordt daar misschien ook nog naar gekeken/onderzoek naar gedaan...
@ Heppie, het kan geen kwaad om op eigen houtje pepti te geven. Maar gezien ze bv geeft, kan ze ook gewoon zelf op dieet. Alles met melk vermijden. @ Tuttie, om half 8 naar bedje was hier met beiden kids niet het geval op die leeftijd. Die sliepen beneden, in de box, wandelwagen of gewoon lekker bij mama of papa, totdat wij naar bed gingen. De oudste deed ook hazeslaapjes en ' s avonds vooral onrustig. Bij hem hielp inbakeren en sterkere voeding. Pepti was te licht. @ Binky, in bijna alle chips zit melk. Wokkels paprika is melk vrij. Wij moesten de melk introduceren, omdat de dubbel blinde provocatie negatief was. Echter aantal dagen na de test kreeg ze veel eczeem. Gezien ze toen ook een koekje met ei had, wisten we niet wat de boosdoener was. We starten nu maandag pas ermee, huidje is opgeknapt. Echter denk ik dat het toch de melk is geweest. Dinsdag heeft ze namelijk een keer een potje gehad en ik had niet gezien dat ik een had gepakt met pasta, dus ei in. Had namelijk 1 met rijst gezien, maar blijkbaar de verkeerde gepakt. Op dit potje heeft ze niet gereageerd. Zie er wel tegenop om te gaan introduceren, maar stop gelijk als er duidelijke klachten komen. Nog voeding genoeg en daarna dan gewoon soja.
@antje: weet ik maar de bv liep al niet lekker, ze moet al alles kolven en via fles geven. Bovendien lopen ze er al weken mee en is ze echt gesloopt, dus dat dieet kan ze er nu niet bij hebben. Ze hebben nog een kindje nl en moeten er iedere nacht wel 100x uit al weken. In het zkh destijds is lucas ook ineens overgestapt en mocht ik die nacht nadenken of ik bv wilde blijven geven. We hadden dus na een nacht pepti weer gewoon op bv over mogen gaan. Ze weten het gewoon niet meer en willen evt van mij. pepti proberen om te kijken of dat de oplossing kan zijn. Bij jessica en lisa is het ook pas na 6mnd klooien ontdekt. En dat wil ik haar besparen. Baadt het niet dan schaadt het niet toch? Er kan toch niet veel misgaan? Ben ook wel benieuwd of hij deze voeding goed zou drinken, want dat zou al wat zeggen toch? Want vooral ná een voeding begint hij te kronkelen en te krijsen.
Ik zou het inderdaad gewoon proberen. Je kunt het namelijk gewoon bij de etos kopen zelf bij appie verkopen ze het. Zou het gewoon een dag proberen en dan kolven. Werkt het niet is het jammer maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Want een half jaar aan klooien met een baby is ook niet leuk. @hier we merken nu al groot verschil ze spuugt minder en heeft in eens weer spontane ontlasting ben zo blij. Moet alleen dinsdag even het consultatiebureau bellen hoe dat werkt met vast voedsel.
@jessi: super dat het nu goed gaat met de ontlasting, wat moet dat voor Lisa zelf ook een opluchting zijn zeg!
Nee dan is zo'n dieet te pittig om dat er nog bij te gaan doen. Pepti geven kan zeer zeker geen kwaad. Ik zou dat zelf na zo'n tijd dubben ook gewoon doen hoor. Kan zeker niks mis gaan. Hooguit wat krampen als je te veel wisselt van voeding.
Ze heeft even contact met de KA gehad. Die heeft geadviseerd toch even af te wachten. Haar uk heeft nl nu medicatie tegen zeer zware verborgen reflux. Zijn slokdarm was dusdanig aangetast dat het een tijd nodig heeft om te helen. Waarschijnlijk is het huilen dus nog daarvan. Omdat haar BV nu aan het teruglopen is (wrs van de stress) heeft de KA geadviseerd om HA voeding te kopen en daarop over te gaan. Dat snap ik alleen niet zo goed. Als de HA geen KMA vermoed, waarom dan over op HA en niet op standaard??? Nou ja, ik ben geen arts dus het zal wel...
meiden ff een vraagje hier.. ons dochtertje kreeg eerst BV.. echter spuugde ze alles uit en kwam bijna niet aan! dus overgegaan op Fv.. friso standaard.. spugen bleef aanhouden maar ze kwam wel aan.. dus over op nutrilon ar.. spugen werd veel minder tot bijna niet meer spugen.. echter kreeg ze hier harde ontlasting van.. dus weer terug naar friso standaard met 1.5 schepje nutriton.. spugen bleef minder maar hier kreeg ze dan diarree van en erge krampen.. weer terug naar CB.. en vroeg of t miss geen KMA kon zijn.. aangezien ze ook uitslag heeft op dr wangetjes.. (vanaf enkele dagen na haar geboorte hele kleine pukkeltjes, volgens cb door hormonen.. maar dit werd al snel veel erger en roder) ze zei dat t waarschijnlijk helemaal geen KMA is omdat ze de uitslag enkel op dr wangetjes heeft! ze gaf als advies, nutrilon ar mengen met friso standaard.. en tegen de uitslag, neutral shampoo gaan gebruiken en kreeg vaseline lanette creme.. spugen leek te minderen.. en de uitslag leek ook minder te worden.. echter vandaag spuugt ze weer wat meer.. en de uitslag is ook weer terug... wat denken jullie?? kma of toch niet?
Hallo allemaal, ik weet nog niet zeker of onze jongste KMA heeft maar ik heb al het vermoeden sinds ze 4wkn oud is. Ze is nu bijna 10mnd en eten is altijd drama geweest. Gillen krijzen, fles wegslaan, stoppen met eten enzenz. Ze drong max. 110ml per kilo lichaams gewicht maar groeide als een idioot! Ze is nu inmiddels net zo groot en 2kilo zwaarder als toen mijn oudste al ruim een jaar was. Daarbij had ze verborgen reflux, darmkrampen en hele erge opstipatie (dit is nog niet helemaal weg) Ik had altijd het idee dat ze heel erg opgeblazen was en ze had hele rode dikke lippen. Ook kregen we in de gaten toen ze een maand of drie was dat ze neurologische klachten had en hier voor hebben ze vorige week een mri-scan gemaakt. Ik heb haar uit eigen beweging en totaal koemelk vrij dieet gezet en ze knapt eindelijk op! Ze huild nog veel. Maar haar lijfje voeld veel beter aan, minder gespannen en niet meer opgezet. Een sinds een paar dgn durft ze ook de pepti te drinken. In het begin was dit nog wel vechten maar nu ze aan de smaak gewend is drinkt ze dit ook weer. Herkennen jullie deze klachten? Zou eht echt KMA kunnen zijn? Of een lactose intollerantie?
@ Moesch, dat het geen kma kan zijn omdat ze enkel alleen uitslag heeft op haar wangen is onzin. Dit kan zich nog uitbreiden naar meer. Mijn zoontje had het eerst ook alleen in het gezicht en met 12 weken pas over zijn lichaam. Bij dochter duurde de uitslag zelfs nog wat langer. Zij was ongeveer 4 maanden. Het kan kma zijn, maar het kan ook reflux zijn. Als ze veel spuugt er ook last van heeft zou ik een verwijzing voor ka vragen. zij hebben er meer verstand van dan een cb of huisarts. @ Sloppyslayer, op het hard groeien en de neurologische klachten na, kan je de klachten wel linken aan kma. Een allergie kan zich uitten in maag / darmklachten, huidklachten, luchtwegklachen. Bespreek het eens met de ka. Neem aan dat je ook bij een ka bent of alleen bij een neuroloog? Wanneer krijg je de uitslag van de scan? Sterkte ermee!
Bedankt voor je reactie. We lopen bij een KA, Kinderchirurg en een kinder neuroloog. We krijgen 6 juni de uitslag van de scan........ Als de klachten niet aan de KMA kunnen liggen dan kan het altijd nog een stofwisselingsziekte zijn..... Het is wel zo dat het enorme groeien sinds de KMvrij dieet echt gestopt is en ook is ze niet meer heel erg opgeblazen. Al haar kleertjes gaan minder strak zitten zeg maar....
Hier ook een dochtertje met KMA. Ze was altijd al een onrustige baby en slechte slaper (verder gewoon wel een vrolijke meid), dus niks achter gezocht. Tot ze pas een paar keer wat flesvoeding heeft gehad en daar behoorlijk heftig op reageerde; braken tot gal toen erg suf en slap daarna en niet willen drinken. Nu sinds een week zelf op een koemelkvrij dieet en het gaat super goed, ze slaapt eindelijk (goed) overdag en valt ook zelf in slaap en ze zit veel lekkerder in dr vel, echt genieten nu. En ik moet zeggen dat koemelkvrij tot nu toe goed te doen is, heb niet het idee veel te moeten laten.
@sloppyslayer: wat heftig voor jullie zeg! Hopelijk is het 'alleen maar KMA' en geen stofwisselingsziekte! @nelta: gebruik je dan alleen geen melkproducten meer? Ik heb dit twee weken volgehouden maar ik mocht ook geen noten,zaden,pitten,soja,vis en schaaldieren enz. Dus ik vond het heel erg zwaar en ben na 2 weken ook gestopt (mede omdat Lucas na mijn dieet nog steeds heftig bleef reageren). Vandaag even het zkh gebeld voor een nieuwe verwijzing voor Pepti 2. Daar deden ze nog niet zo makkelijk over aan de telefoon! Lucas is 14 juni 6 maanden oud. De provocatiedagen zijn pas op 28 juni en 12 juli dus dan is hij 6,5 en 7 maanden oud. Om tot die tijd Pepti 1 te blijven gebruiken is dus ook geen optie. Ze moest het bij de KA navragen of dit dan zomaar gegeven kon worden...hopelijk is het geen probleem! A.s. vrijdag naar de dietist. Ik hoop zo dat we groen licht krijgen voor bijvoeding! Hij is er zooooo aan toe! De dietist zei trouwens dat Pepti 2 langzaam met Pepti 1 gemengd moet worden om zo over te stappen. ook zei ze dat je van Pepti 2 minder schepjes nodig had? Klopt dit? is het niet gewoon 30 ml op 1 schep? Of is dat bij opvolgmelk anders?
wat zeggen de artsen over het harde groeien? Ik weet wel dat kma de groei kan vertragen. Was bij mijn zoontje het geval. Hield ze soms vocht vast dat ze nu minder opgeblazen is? Hopelijk is het idd kma en niet een stofwisselingsziekte en wordt jullie het traject van het zoeken naar zo'n stofwisselingsziekte bespaard ( wij zitten er al 5 maanden in
@ Nelta, koemelk weg laten valt ook best mee. Het zit wel in veel producten, maar ook weer in heel veel niet. @ Heppie, hier geeft de assistente ook geen machtiging, alleen de ka. Denk de de ka het wel geeft hoor en anders de dietiste. Naar mijn weten is bij opvolgmelk ook 1 schepje per 30cc. Denk dat de dietiste bedoelt dat ze dan minder melk nodig hebben en dus minder schepjes over de dag. Hier nu dag 4 van de melk introduceren. Dinsdagnacht veel gehuild en gisterochtend heeft ze de fles weer uitgespuugd. Gisteravond dan 1 stapje terug gegaan in het schema. Dat stapje hou ik vandaag ook nog aan en morgen dan weer een stapje omhoog, als ze niet reageert. Vandaag belt de kma poli om te kijken hoe het gaat.
Over het harde groeien zeggen ze niks. Als ze er gezond uitzien dan zal er wel niks aan de hand zijn word er gedacht. Het leek op vocht vast houden maar zag er anders uit. Haar huid was donker en soms had ze zelfs hele blauwe voeten. We horen het volgende week als we de uitslag van de MRI krijgen. al 5mnd op zoek naar welke stofwisselingsziekte! Pff wat een ellende zeg. Sterkte en ik hoop dat ze het snel vinden. Ik zal als ik tijd heb eens wat foto's van Suzannah posten. Voor en na de KM