koemelkallergie en alpro soja en voedingsschema

Discussie in 'Voeding' gestart door LauraS1983, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    hallo,

Mijn zoontje van 11 maanden heeft een milde vorm van koemelk allergie. dingen als brood en fruithapje met biscuit gaat goed, maar echte yoghurt etc niet.

Ik geef hem nu alpro soja yoghurt als toetje wat prima gaat. Nu zag ik dat er ook vla van is en melk. Mag hij dat ook al hebben???

ook vraag ik me af wat jullie voedingsschema is en wat jullie geven incl tijdstip van naar bed gaan s'avonds...

ben benieuwd!

groetjes laura

2. Purk

Purk Niet meer actief

Hier iets ouder maar het volgende schema:

7.30 pap van pepti en 8 granenpap
    9.30 fruit 2 stuks
    12.30 twee gewone boterhammen met smeerkaas en iets anders + soya drink
    15.00 appelsap en soepstengel
    17.30 warm eten + soyadessert (choco of vanille)
    18.45 flesje pepti
    19.00 slapen

3. Purk

Purk Niet meer actief

Onze peptimomenten zijn natuurlijk ook in te vullen met soya. Ik wil hem echter niet teveel soya geven, dus vandaar dat wij het afwisselen.

4. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    bedankt voor jullie reactie!

maar mag hij nu al de soja desserts en de melk dan? op het pak melk staat vanaf 1 jaar, maargoed dat wordt hij 5 januari. Hij eet momenteel namelijk niet zo geweldig en zeker de flessen niet. Ik zou hem dan graag bij zijn brood een beker soja melk geven en na het warm eten ter afwisseling de desserts in verschillende smaken...

5. Purk

Purk Niet meer actief

Ik heb me wel aan het jaar gehouden, maar het gaat om 3 weken toch? Ach dan zal het niet zoveel uitmaken. Probeer het gewoon eens, desserts bv eerst een half bakje of klein scheutje ipv meteen een grote schaal

6. Ik ben de alpro sojamelk gaan geven een week voor zijn 1e verjaardag, omdat hij slecht dronk, hij vond de borstvoeding niet lekker meer helaas. De sojamelk slurpte hij zo op, vind hij tot op de dag van vandaag nog steeds heel lekker.

De melk is officieel gezien vanaf 1 jaar maar je kunt het misschien wel al proberen, wat geef je nu voor voeding?

Precieze schema hier weet ik niet meer, maar was zoiets:
    's ochtends pap van sojamelk, fruit (appel)
    's middags 1,5 boterham, fruit (banaan), bv
    's avonds avondmaaltijd en bakje yoghurt
    Slapen 's avonds van 9 tot 9 's ochtends.

7. adi

adi Niet meer actief

Peuter soyamelk is wel MIERZOET, daar zit echt enorm veel suiker in. Daarnaast wordt (vooral bij jongetjes) afgeraden om veel en lang soyamelk te drinken. Dat kan op lange termijn niet goed zijn, soyamelk is namelijk een kunstmatig goedje, soyaplant kun je niet melken natuurlijk ;).

Mijn zoon heeft ook lactoseintolerantie, hij kan veel dingen met koemelk verdragen, maar melk aan zich heel slecht. Hij krijgt nu geitenmelk, en dat gaat prima.
    Geitenmelk bevat in tegenstelling tot soya goede vetten en natuurlijke mineralen en vitamines.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Let wel op dat kindjes met kma geitenmelk ook niet goed verdragen! Hier beide niet namelijk.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Loop je niet bij een dietiste dan in verband met de koemelk allergie? Mijn dochter drinkt ook pepti, is net 1 jaar en 2 weken ( alweer... ) en we hebben vlak voor haar verjaardag geprovoceerd met koemelk. Ze is nu nogsteeds verkouden dus ik kan nu niet gaan provoceren met soja omdat ze op de koemelk reageerde op KNO-gebied zou dat op soja ook kunnen en zou ik de reactie niet goed zien. Vandaag krijgt ze voor 't eerst "normaal" brood ipv koemelkvrij brood, dat lijkt goed te gaan.

Je mag in principe vanaf het jaar soja geven, zorg dan wel dat je calcium en vitamine verrijkte soja geeft. Dit staat op het pak, alpro heeft dit maar zelfs de lidl heeft dit in het assortiment sinds kort. Introduceer de soja wel voorzichtig ( 1e dag 1 hapje, vanaf de 2e dag 1/3 deel per dag opvoeren ) om te kijken of je kindje reageert. Soja heeft namelijk ook grote eiwit moleculen waardoor je kindje er ook op zou kunnen reageren.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Op die paar weekjes zal het niet aankomen hoor.
    De melk zou ik wel langzaam opbouwen, niet gelijk in 1 keer een grote beker.
    Zelf gebruik ik de peutervariant, deze is inderdaad zoet, maar heeft wel toegevoegde vitamines en ijzer. Ik wissel af met rijstemelk, soja wordt namelijk pas sinds kort verdragen.

De eiwitten van geitenmelk lijken sterk op die van de koe. Veel kindjes met kma reageren ook op geitenmelk. Maar je kan het altijd uit proberen dmv een opbouwschema. Je merk het snel genoeg als het niet verdragen wordt. Bij een lichte allergie zou ik dat wel aandurven.
    Ik heb het bij mijn kind niet uitgeprobeerd, maar hij is erg atopisch. Is allergisch voor alle sterk allergene producten muv de soja nu, daar is hij overheen.

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geldt ook voor soja bij KEA. Bij geit is de kans op een kruisallergie wel wat groter.

Overigens, op zich is sojamellk niet onnatuurlijk hoor. In Azië wordt het al eeuwen gemaakt en gegeten en gedronken. Tahoe maak je ook van sojamelk.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Moedermelk is dierlijke melk en dus natuurlijker voor een baby dan plantaardige "melk", wij zijn geen herbivoren. Melk bevat meer en natuurlijker bouwstoffen in betere verhoudingen.

Je zou paarden- of geitenmelk gewoon kunnen proberen natuurlijk. Vooral paardenmelk schijnt minder vaak reacties te geven bij een koemelkallergie.

Niet alles dat uit de natuur komt is gezond. Soja bevat fyto-oestrogenen en zijn leuk en aardig voor vrouwen in de overgang, maar niet voor kleine kinderen. Je moet dus wel oppassen met de hoeveelheid soja die je geeft.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het oed gaat met pepti zouik niet teveel tijd besteden aan het zoeken naar alternatieven buiten je eigen dagelijkse kost, zoals je ziet kan iedereen hier nadelen opnoemen van de alternatieven.
    Gewoon doorgaan met de pepti en over een paar weken voorzichtig dingenuit je dagelijkse menu proberen en niet te moeilijk doen.

Deel Deze Pagina