Mijn zoontje is 15 weken. Ik geef volledige borstvoeding en was zelf van plan om vanaf 6 maanden vast voedsel te introduceren. Nu was ik vandaag bij het cb en hier zeiden ze dat 'nieuw onderzoek' aantoont dat het goed is om vanaf 4 maanden te beginnen met het introduceren van vast voedsel. Ik vind dat persoonlijk wel erg vroeg. Hij werkt zijn vitamine nog heel erg naar buiten en slikt niet echt, dus denk niet dat hij er al aan toe is. Daarnaast wil ik hem ook voedsel in hele stukken geven (rapley methode) dus dan is het denk ik sowieso beter als hij 6 maanden is ipv 4 maanden. Ik vraag me af: zijn er anderen die pas zijn begonnen met vast voedsel introduceren vanaf 6 maanden en dit in hele stukken geven? Of die anderen die voedsel volgens de rapley-methode geven en eerder zin begonnen dan 6 maanden? Of mensen die pureren en hele stukken afwisselen? Ben benieuwd!
Kijk eens in het Rapley-topic. Hier pas met 6 maanden begonnen en sta nog altijd volledig achter die keuze, wij hebben ook Rapley gedaan. Wij hebben het schema van Kleintjes gevolgd ivm allergieën bij ons beiden.
Kijk maar eens in het rapley-topic hoeveel mama's hier rapley geven vanaf 6 maanden! Trouwens, ik heb zelf vernomen dat het onderzoek vanaf 4 maanden bijvoeden niet goed verantwoord is en mogelijk was het zelfs gesponsord door kindervoedingsfabrikanten. Het was in iedergeval in strijd met de WHO-norm van 6 maanden exclusief (moeder)melk. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vast voedsel - Zes Maanden Exclusief Borstvoeding - blijft gehandhaafd [1]
Wilde hetzeflde zeggen als Suusjeuh. Ik blijf bij 6 maanden. Zeker als je wil Rapleyen, dat moet je echt niet eerder gaan doen.
Ik zou ook wachten ot 6 maanden hoor. Hier geen rapley gedaan maar toch pas met 6 mnd begonnen, dat is vroeg genoeg! Deed wel trouwens brood in stukjes geven, fruit en groente pureerde ik toen nog wel. Ging eigenlijk meteen goed. x
Hoewel wij hier met 4 maanden zijn begonnen. Wil ik alleen zeggen volg je gevoel en doe waar jij je het best in voelt.
Dat 'nieuwe onderzoek' is allang onderuit gehaald. Het was een verkeerde interpretatie van de pers. De wereldwijde richtlijn van de WHO is en blijft: bijvoeden vanaf 6 maanden. Eerder is niet nodig. CB heeft weer eens een klok horen luiden... Via deze link kun je de onderbouwing van het handhaven van de 6 maanden vinden. Sla ze daar op het CB maar mee om de oren! Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vast voedsel - Zes Maanden Exclusief Borstvoeding - blijft gehandhaafd [1] Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vast voedsel - Zes Maanden Exclusief Borstvoeding - blijft gehandhaafd [2] Ook voor Belgische mama's en baby's