Hoi dames, Mijn zoontje heeft koemelkallergie en nu was ik benieuwd hoe dat met bijvoeding gaat. Eergister heeft hij voor het eerst een paar hapjes gepureerde wortel gehad, wat hij helemaal geweldig vond. Helaas viel het niet goed, gister heeft hij behoorlijk wat buikpijn gehad. Ik ga dus nog maar een maandje wachten en het dan weer proberen. Maar wat als hij dan nog steeds krampen krijgt van bijvoeding? Ik weet dat kindjes met koemelkallergie vaak hele gevoelige darmen hebben en daarom soms heftig kunnen reageren op bijvoeding, dus gek dat dit gebeurt vind ik absoluut niet. Maar nu weet ik ook dat gezegd wordt dat starten na 6 maanden weer allergieën in de hand werkt, maar is dat echt zo? Wat is verstandig, gewoon kijken hoe het over een maand gaat en als het dan nog steeds niet goed valt, weer een paar weken wachten? Voorlopig vervangen die hapjes gelukkig nog niets, maar vanaf wanneer speelt het toch echt een essentiële rol? Er is voor mij verder geen haast bij met hapjes geven hoor, ik vind het meer sneu voor hem, want hij is er echt aan toe. Hij werd helemaal hyper elke keer als hij die lepel zag en trok steeds zelf de lepel in z'n mond
Dochter had ook zware koemelkallergie. Ik ben wel op vier maand gestart, stapsgewijs, omdat ze zo hongerig was. Op wortel heeft ze tot acht maand ofzo gereageerd met verstopping en krampen. Pompoen en courgette zijn veel zachtere groenten, daar heb je nooit last mee (dacht ik). Tegen appel kon ze overigens ook niet. Kwestie van de standaard starters al meteen problematisch te maken
Ik dacht juist dat wortel heel mild en weinig allergeen was, vandaar mijn keus, maar bij jou was dat dus blijkbaar ook geen succes Ik vermoed alleen dat hij niet zozeer op de wortel an sich reageerde, maar het feit dat het iets anders was dan melk. Misschien had ik wat langer moeten wachten om zijn darmpjes wat meer rust te geven? Hij zit tenslotte pas 4 weken op Nutramigen en is pas een ruime 3 weken krampvrij. Dus weet nu niet of ik bijvoorbeeld dan eens pompoen of courgette moet geven of gewoon sowieso even moet wachten...
Ik zou sowieso even wachten. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Er is geen haast. En dan begin je volgende keer met pompoen
Heb je gelijk in. Kreeg gisteren meteen weer flashbacks naar hoe het was voor we met Nutramigen startten dus voor m'n eigen gemoedsrust maar even on hold met die hapjes. Wanneer zal ik het weer eens proberen, denk je? Wij vertrekken volgende week met de kleine man voor 3 weken naar de VS, ben een beetje huiverig om daar te gaan experimenteren, ondanks dat we gewoon lekker bij familie zitten. Dus misschien toch maar de 6 maanden grens aanhouden
Wie weet waren de krampen niet van de wortels, maar had hij 'gewoon' krampen. Als jij nog even wilt wachten, is dat prima. Maar ik zou niet gelijk een hele maand wachten. Eerder een week, hij is al 5 maanden oud. Of anders probeer je vanavond twee hapjes gepureerde wortels en wacht je het effect er van af.
Dank voor je reactie! Ik hoop toch echt dat de krampen van de wortels kwamen, als het 'gewone' krampen waren zijn we toch echt verder van huis . Maar je hebt wel gelijk hoor. Het is een beetje lastig inschatten, en een kwestie van uittesten. Misschien dit weekend anders maar weer eens proberen met wat Shakes zegt, pompoen of zo. Een maand is misschien idd wat rigoureus.
Hoewel ik begrijp dat je een beetje panisch wordt als je kindje krampjes krijgt na zo'n voorgeschiedenis, moet je niet vergeten dat iedereen natuurlijk wel eens darmkrampen heeft zonder aanwijsbare reden, dat kan een mild virusje zijn ikzelf krijg zelfs darmkrampen van wat minder slapen bijvoorbeeld. Met bijvoeding raden ze niet voor niets aan om 3 of 4 dagen hetzelfde te geven, zodat je ook zeker weet of je kindje daar wel/niet op reageert. Ik zou dus zelf vandaag weer wortel geven, maar wel maar een paar hapjes. Je moet ook wel de darmen een kans geven natuurlijk, elk kindje reageert wel wat bij de start, of ze 4 maanden zijn of 6, de darmen krijgen nu eenmaal iets heel anders te verwerken. Ook zie je de ontlasting onmiddelijk veranderen (bij bv tenminste, zodra ze dan bijvoeding krijgen gaat de ontlasting naar echte poep ruiken ipv de zoetige bv-poep).
Daar heb je gelijk in. Maar ik merk dat ik het lastig vind de balans te vinden tussen eventjes wachten en te lang wachten. En ik ben ook benieuwd of het idd echt de wortel was, of een eenmalige actie, of dat het wat anders was etc. Daar kom ik alleen achter door het uit te proberen. Lastig inschatten waar ik goed aan doe ik wil ook zijn darmpjes niet teveel belasten. Pas 3 weken krampvrij, in de afgelopen 1,5 maand 2 keer van voeding gewisseld (eerst Pepti, toen Nutramigen) en nu starten met hapjes. Kan me voorstellen dat dat misschien wel wat vraagt van z'n buikje. Maar misschien ook niet. Nou ja, mijn twijfel moge duidelijk zijn Edit: heb niks anders gezien of gemerkt aan zijn ontlasting... zag er precies hetzelfde uit, niks van de wortel terug gezien of geroken
Ik zou zeker wel wachten tot na de vakantie. Hier een behoorlijk koemelkallergie ei en soja gevoelige dochter maar de bijvoeding ging over het algemeen wel goed gelukkig. Ik zou echt een paar hapjes doen. Niet meer en een paar keer hetzelfde. Niet teveel er op focussen mijn meiden aten ook met 10 maand pas wat meer. Komt vanzelf. Eerst maar eens uitzoeken of de darmen aan vast voedsel kunnen wennen en waar hij wel/niet tegen kan.
Hmm, na veel wikken en wegen en het met manlief besproken te hebben gaan we vandaag toch weer een mini beetje proberen. Anders kom ik er niet achter of het echt aan de wortel lag, en de opmerking van MamavanLieverd vond ik ook een goeie; dat de darmpjes sowieso moeten wennen en dat eigenlijk alle kindjes wel wat reageren in het begin. Mocht hij morgen nou toch reageren, gister was ie namelijk weer helemaal z'n vrolijke zelfje, dan probeer ik van het weekend eens een andere groente, en komt daar ook een reactie op dan wacht ik een weekje en probeer ik het opnieuw met een mini beetje. Ik doe hem er geen plezier mee door overbeschermend op te treden en het is voor ons ook belangrijk om te weten waar hij wel en niet tegen kan. Lastig hoor, maar denk toch dat dit de meest verstandige route is