1. Sem is nu 5,5 maand (ongeveer 6.8 kilo) en drinkt op een dag 4x 180+6. Al een tijdje (1,5 maand) gaat de eerste fles moeilijk. Hij drinkt dan echt maar tussen de 50 en de 100 ml. Meer echt niet, hij komt dan ook veel niet eerder voor zijn volgende fles. We hoeven hem dan toch niet te forceren die eerste fles meer te drinken? 2. We zijn sinds 3 weken bezig met groente. Gewoon gekookte groenten die we gepureerd hebben met de staafmixer. Afwisselend 3 dagen broccoli, 3 dagen worteltjes, 3 dagen bloemkool en 3 dagen sperziebonen. Eerste weken was het steeds 1 a 2 lepeltjes bij zijn mondje houden, vaak hapte hij wel maar duwde hij het gelijk naar buiten, ging hoesten en uitspugen dus stopten we gelijk. Gister nam hij tot onze verbazing opeens een hap broccoli, smakkend at hij het op en zo gingen er ongeveer 5 lepeltjes in zonder moeite en zonder uitspugen. Hoe moeten we nu verder gaan met groenten aanbieden, hoeveel hapjes moet hij krijgen? En wanneer kunnen we er fruit bij gaan geven? 3. Vriend had per ongeluk opvolgmelk (nr 2) meegenomen. Had me nog helemaal niet mee bezig gehouden dat hij vanaf 6 maanden iets anders gaat krijgen. Hoe gaat die overstap? En hoe zal het schema dan gaan worden? We hebben het nu zo: 07.30: wakker en fles, hij drinkt ongeveer 70ml 10.30/11.30: tweede fles, 180ml op de opvang 15.30/16.30: derde fles, 180 ml op de opvang 17.30/18.00: groenten (oefenhapjes) thuis 19.00/20.30: Laatste fles, 180ml thuis Tijdens zin dus ietsjes wisselend, ligt eraan hoe hij slaapt en wat het kinderdagverblijf doet. Ben benieuwd of jullie tips en richtlijnen hebben voor me.
1. Nee hoor. Als hij niet wil dan wil hij niet. 700cc melk per dag lijkt mij een prima hoeveelheid. 2. Ik ben geloof ik na 3 of 4 weken groente ook fruit gaan aanbieden. Let wel, het is nu nog steeds Bijvoeding en het moet dus nog geen fles gaan vervangen. Geef hem dus niet zoveel dat hij daarna geen fles meer lust. Melk is nu nog steeds het belangrijkste. 3. ik ben gewoon in 1x overgestapt, geen enkel probleem. Ik heb het gedaan tot hij bijna 6 maanden was en het pak nr1 bijna op was, maar nog niet helemaal. Voor het geval dat hij het niet wilde, dan kon ik nog andere melk maken. Bleek dus totaal onnodig. Schema veranderde toen ook niet.
1. Je kan een baby niet dwingen meer te eten of te drinken dat dat hij wil. Je kan wel kijken waar het door komt en kijken of je hier iets aan kunt doen. Je kan bijvoorbeeld kijken of pap uit een bordje beter gaat. Maar als hij verder tevreden is kan je het zo laten. 2. Ik hield aan dat zodra 3 a 4 groente herkent werden en ook redelijk naar binnen gingen ik door ging naar fruit. Je kan dus nu nog een paar keer eerdere groentes aanbieden en erna fruit. Hoeveel hapjes hij moet krijgen, daar is geen standaard voor. Vanaf 6 maanden is het advies; jij bepaald wat hij eet, hij bepaald hoeveel hij eet. Omdat hij al bijna 6 maanden is kun je die richtlijn wel al aanhouden. Melk blijft wel het belangrijkste. 3. Van nr 2 mag je maximaal 24 schepjes per dag geven. Nr 2 vult wat meer dan nr 1. In principe kan je je eigen ritme aanhouden omdat je dus niet boven de 24 schepjes uit komt. Later als hij meer eet ga je meer naar het ritme ontbijt-tussendoortje-lunch-tussendoortje-avondeten en ga je dus naar 3 x melk aanbieden.
We weten niet waardoor het komt, het is alleen bij de eerste fles in de ochtend. Hij vraagt er echt om (huilt/jammert tot de fles er is) en drinkt dan fanatiek maar na ongeveer 50ml is hij er klaar mee. Is dan met van alles bezig behalve met drinken, draait zelfs zn hoofd weg en sinds een paar dagen zelfs beetje piepen als we hem toch in zijn mond stoppen. De overige 3 flessen gaan wel zonder moeite helemaal op, dus lijkt me niks ernstigs verder. Dus als we nu zo doorgaan met groenten, elke dag weer wat lepeltjes tot hij niet hoeft. Dan met 6 maanden de melk vervangen door nr. 2 en na verloop van tijd naast de groente ook fruit gaan geven?
Als hij verder niet hoeft, dan niet. Ja klopt helemaal meestal zegt men "als groente goed gaat kan je fruit gaan geven". Doordat hij nu wat meer hapjes groente wil gaat dit de goede kant op. Als ook van de andere groentesoorten hij wat meer hapjes wil kan je fruit toevoegen.