Even een stukje achtergrond: Mijn oudste (nu 6 jaar oud) heb ik oa vanwege koemelk allergie bijna 4 jaar borstvoeding gegeven. Dat ging, behalve nogal wat overproductie in het begin, eigenlijk heel soepel. Geen tepelkloven, spruw, borstontstekingen of andere vervelende problemen gehad. Voor de bevalling heb ik een borstvoedingscursus gedaan en wat boeken gelezen, want ik was vastbesloten het allemaal te laten 'slagen'. Ik ben nu zwanger van de tweede en ik vraag mij af of het zinvol is om weer opnieuw een cursus te doen. Ik heb dan wel 4 jaar 'ervaring', maar bij haar is het allemaal zo vanzelf gegaan. En het is toch alweer een tijdje geleden allemaal. Wat zouden jullie doen? Is het bij een tweede helemaal anders?
Ik heb het bij de tweede niet gedaan; ik had toen 2 jaar ervaring en wist ook wat ik moest doen als er problemen zouden ontstaan (lactatiekundige bellen), plus ik het het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes. In het begin een beetje gestuntel met over-/onderproductie, maar daar kon dat boek met goed mee helpen. Cursus nooit gemist.
Het lijkt me dat je wel genoeg ervaring hebt. Zolang je weet dat je bij de minste problemen best een lactatiekundige inschakelt, en dat niet alle vroedvrouwen of kraamhulpen de juiste info geven betreft bv, zal het vast goed komen.
Ik ga niet opnieuw een cursus doen. De vorige keer had ik een cursus waar minder (en minder goede) informatie werd verteld dan ik al op internet had gelezen. Ik zou lekker gaan lezen op de website van borstvoeding natuurlijk en van la leche league. En borstvoeding.com Daar is zoveel informatie te vinden, veel meer dan je in zo'n cursus leert. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat 8-12 voedingen minimaal is, clusteren is normaal en regeldagen zijn het snelst voorbij als je eraan toegeeft en pijn hoort niet. Verder bij problemen direct een lactatiekundige inschakelen.
Thanks meiden! Clusteren, regeldagen, aanhappen etc weet ik idd gelukkig allemaal nog. Het boek van Stefan Kleintjes heb ik ook nog ergens liggen. We doen het lekker zonder cursus dit keer
Ik heb bij de oudste een informatieavond bezocht en het boek van SK gelezen (m'n borstvoedingsbijbel). Bij de jongste had ik dat boek en natuurlijk dit forum nog achter de hand. Dat was genoeg informatie. Jij hebt ook lang gevoed, dus het meest vers in je geheugen is die lange periode dat het allemaal vanzelf ging en alleen maar makkelijk was. Dat was bij mij in ieder geval zo. Natuurlijk wist ik ergens nog wel dat hebt in het begin een kwestie van leren en oefenen en soms aanklooien was. Maar... dat was toch iets dieper weggezakt. Het viel me dus toch een beetje tegen in het begin. Ik dacht denk ik toch dat ik alles nog wel wist en dat het makkelijker zou gaan. Alleen wordt een nieuwe baby weer 'blanco' geboren, natuurlijk. Hij moest nog wel alles leren. Het aanhappen ging erg moeizaam. Ik heb hem maanden moeten begeleiden om goed aan te happen, anders deed hij zijn mondje niet ver genoeg open. En daar kreeg ik dan weer zere tepels van. De oudste had dat veel sneller onder de knie. Verder had ik in het begin een gigantische overproductie. Mijn borsten waren een beetje te enthousiast om weer te mogen voeden, geloof ik. Bij de oudste heb ik alleen kloven gehad. Maar nu zat ik de eerste week al bijna tegen een borstontsteking aan. Die eerste weken waren toch wel weer een contrast met het gemak wat ik associeerde met borstvoeding-tien-het-eenmaal-goed-liep. Daarnaast was ik bij de jongste soms toch onzeker. De oudste dronk 12x per dag, groeide als kool (kreeg echt die lekkere stevige babybeentjes enzo) en ik viel af als een trein De jongste dronk maar 8x per dag en bleef erg slank. En ik dus wat minder Ik weet wel dat 8-12 keer drinken per dag normaal is. Maar als de ene altijd aan die bovengrens zit en de ander aan de ondergrens, is dat toch weer heel anders. Het is allemaal goed gekomen hoor. Ik wist natuurlijk al waar ik de juiste informatie kon vinden. Maar stel je er op in dat ervaring niet automatische betekent dat het helemaal vanzelf gaat en gelijk makkelijk is. Een ander kind is gewoon weer anders. Daar zul je weer opnieuw samen een soort samenwerking / ritme mee moeten opbouwen.
Eigenlijk wat tupp zegt, ik had me er op ingesteld dat het begin zwaar zou worden, maar het is me toch flink tegen gevallen. Ook weer hele andere problemen dan bij de eerste en in totaal een hele andere borstvoedingsperiode. Maar ik denk niet dat een extra cursus daar iets aan zou veranderen hoor. Ik heb bij beide geen cursus gedaan en ook niet gemist. Internet weet ook heel veel
Ik ga ook geen nieuwe cursus doen. Ga wel een lactatiekundige inschakelen aan het begin, vorige keer heb ik 16 maanden gevoed met een tepelhoedje en dat wil ik nu voorkomen. Heb inmiddels veel ingelezen, heb dit forum en ik ga ervoor!