koemelkallergie en op dieet, wie heeft tips?

Discussion in 'Borstvoeding' started by dreumesmama, Jul 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Vandaag ben ik met mijn meisje bij de kinderarts geweest, hij denkt dat ze koemelkallergie heeft en ik moet dus op dieet.
    Ik heb morgenochtend een afspraak met de dieetiste van het ziekenhuis.

Hebben jullie verder nog tips en tricks om het allemaal een beetje makkelijker te maken, want ik zie er best tegenop eerlijk gezegd.

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hoi, vervelend dat ze misschien koemelkallergie heeft en hopelijk heeft het dieet effect! Hier een jaar koemelk- en sojavrij gegeten en kan inmiddels alles weer eten, hoewel ze nog niet over haar allergieen heen is.
    De eerste maand is moeilijk, maar daarna went het snel en is het prima te doen! Er moet hier ergens nog een topic zijn over koemelkallergie en met een lijst met lekkere dingen.

Ik heb hier zelf voor gekozen om naast koemelk ook soja en ei te laten staan, omdat deze ook sterk allergeen zijn.
    Ook alle sporen laten staan, dus goed etiketten lezen. Eigen producten van AH staat heel goed alle alle allergenen aangegeven.
    o.a. blue band brood is koemelkvrij. Becel is koemelkvrij, AH heeft ook eigen merk plantaardige margarine. Vloeibare boter kan meestal ook. Sojalechitine is meestal geen probleem.
    Opletten met sausjes, pakjes mix, koekjes, etc.
    Uiteraard alle zuivel laten staan. Meestal ga je na 4 weken voorzichtig uitproberen waar reactie op komt. Hier is ze allergisch voor koemelk en soja. Ei gaat prima.

Qua koekjes blijft er niet zo heel veel over.

In elk geval ontbijtkoek, kruidkoek, volkoren biscuitjes (AH, Aldi), sommige speculaasjes.
    Met ei kunnen jodekoeken en bastognekoeken ook.

roep verder maar wat je graag wilt weten.

3. Chrisie

Chrisie Fanatiek lid

Mar 16, 2010
    1,010
    0
    0
    utrecht
    Hoi ik ben nu ook een aantal maanden op koemelk en soja vrij dieet.
    1ste maand is het behoorlijk lastig.
    Heb eerst ook kippeneiwit noten pinda's moeten laten staan en dan is het helmaal beperkt.
    Nu gelukkig niet meer.

uiteindelijk word je er behoorlijk handig in. Etiketten blijven lezen.
    Je staat versteld waar het allemaal in zit.

Er blijft genoeg over wat je wel kan eten.
    Uit eten gaan vind ik wel erg lastig maar is te doen.

Ik zie het maar positief in, want ben nu al mijn zwangerschapskilo's kwijt en zit zelfs 3kilo onder me startgewicht. Merk toch dat ik minder snoep nu.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het viel mij enorm mee en ik heb er een nieuwe hobby door gevonden.... (taarten decoreren, kon ik tenminste weer taart eten, want in de winkel hoef je om koemelkvrije taarten niet te komen... ;)). Ben van 9 tot 26 maanden uiteindelijk op dieet geweest.
    Er is wel eea binnen borstvoeding te vinden over koemelkallergie, als je de zoekfunctie even gebruikt, maar stel ook gerust je vragen hier! :)

5. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Dat is balen van de koekjes, ik ben best een snoeperd. Wel fijn dat AH alles goed aangeeft, mijn man moet vanavond maar een uurtje extra de tijd nemen om de etiketten te lezen ;)

Of ik ook andere allergenen moet laten staan weet ik nog niet. Dat zal ik zo wel horen.

Ben wel een beetje bang voor mijn energie level. Ik ben nu al aan het einde van mijn latijn doordat ik de hele dag met een heel zielig krijsend meisje rondloop. Als ik dan ook nog eens essentiele voedingsstoffen ga missen hoe is het dan wel niet?

6. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik ben nu bijna een half jaar op dieet (koemelk, ei en sojavrij). En zoals al eerder is gezegd, het begin is lastig, maar daarna is het heel goed te doen.
    Wij koken nu gewoon standaard melk, ei en sojavrij, dus mijn man eet hetzelfde als ik. Doordat we nu veel meer zelf maken en niet meer met pakjes en zakjes zijn we ook veel gezonder en lekkerder gaan eten.
    Ik mis wel eens m'n stukje chocolade, dat wel. :D
    Maar als ik zie hoe goed ze het doet op mijn hypoallergene melk, dan heb ik daar alles voor over.

Als je voldoende, gezond en gevarieerd eet zal je geen essentiele stoffen tekort komen. Eventueel kan je een extra supplement slikken (bijv. calciumtabletten). Maar er zit ook in ander eten en drinken calcium, niet alleen in melk.

Ik ben ook gek op koekjes. Inmiddels zijn hier de theeleutjes favoriet, evenals de verkade ruitertjes (hier zitten wel sporen in, maar gaat hier goed). En ik maak vaak een cake. Zelfs dat lukt, melk, ei en sojavrij. :p Je wordt er creatief van.
    Op een verjaardag eet ik meestal bladerdeeg (sommige merken mogen) met gemengd fruit of een zelfgemaakte appel/abrikozenflap.

Ik zit inmiddels ook al 3 a 4 kg onder het gewicht van voor de zwangerschap. Ik merk wel dat m'n reserves worden opgegeten. Ik eet daarom vaak avocado's, noten (die kunnen hier gelukkig), vette vis e.d.

Oja... ik ben een echte mayonaise junk en dat mag natuurlijk ook niet meer. Bij sommige natuurwinkels heb je melk, ei en sojavrije mayonaise van het merk Bruno Fischer. In het begin vond ik het niet super lekker, maar inmiddels eet ik het met smaak.

Voor de meeste dingen is wel iets vervangends te vinden. Pannenkoeken maak ik met havermelk en eivervanger, gaat ook prima.

Het enige wat helaas niet te vervangen is, is kaas. Jammer! Mijn moeder heeft een kaasspeciaalzaak..;)
    Maarja.. des te lekkerder het is als ik het weer mag eten.

7. Mar999

Mar999 Actief lid

Jun 28, 2010
    234
    0
    16
    Hier een dochter die allergisch is voor koemelkeiwit, soja en ei. In het begin is het wennen en het blijft lastig af en toe, maar als je ziet wat je er voor terug krijgt, dan is het het allemaal dubbel en dwars waard! Ik sta nu 10 maanden op dieet en het is echt goed vol te houden. Zorg wel voor goede dieetbegeleiding. Heel veel succes alvast! :)

8. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Fijn om te horen dat het jullie meevalt! Ik ben vanmorgen bij de dieetiste geweest en moet ook soja en kippeneiwit elimineren.
    Kaas en yoghurt ga ik ook missen. Heb vanmorgen 2 boterhammen met moeite weggewerkt.

Maar inderdaad als dit mijn meisje gaat helpen heb ik het er graag voor over.

Wanneer merkte jullie verbetering nadat er met het dieet gestart was.

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Wat zijn de klachten?

Ik merkte na 1 a 2 dagen al duidelijk verschil. Mijn dochter moest veel spugen, was heel onrustig, sliep amper en had krampen.

Bij eczeem kan het een stuk langer duren voor je verschil merkt. (Mijn dochter had geen eczeem.)

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier na 1 dag het vermoeden en na 2 dagen al een wereld van verschil. Na 2 weken helemaal klachtenvrij.

@Linnie, pannenkoeken bakken lukt ook prima met water.

Cake bak ik idd ook vaak zelf. Hier fritessaus ipv mayo en als we onderweg waren en een patatje kochten, dan nam ik m'n eigen fritessaus mee. Er zat wel een klein beetje eigeel in maar dan nam ik die met zo weinig mogelijk.

Chocola is ook verkrijgbaar op basis van rijstemelk.
    Lays naturel chips nam ik regelmatig.
    Kilo's vlogen er hier eerst ook af. Nu moet ik weer opletten helaas.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Een leuke vondst voor ons was kokosmelk, een goeie roomvervanger voor in het eten, en we zijn er ook heerlijke curries mee gaan eten! AH heeft ook allinson en grof volkoren die geschikt zijn. Ook een goedkope margarine die mag. Ah heeft ook melkvroije choco maar die is met soja.

12. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Linnie hier dezelfde klachten.

Nog een vraagje, op sommige producten staat kan sporen van ei of melk bevatten. Mag dit dan ook niet? Staat dan niets bij de ingredienten.

En dan nog BV gerelateerd ;)
    Om de pijn van de reflux te verzachten en voor troost wil ze vaak, heel vaak drinken. Kan ik hier onbeperkt aan toegeven.
    Ze zit de hele dag bij me momenteel dus het is natuurlijk dichtbij. En soms vind ik het ook prettig want dan huilt ze even niet...

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier dronk ze toen ook bijna continu. Na 2 dagen was dat over, alleen s avonds nog clusteren.
    Sporen van liet ik eerst wel staan maar volgens mij staat dat erop als binnen de fabriek ook die producten geproduceert worden. Volgens mij eten de meeste mama's hier die producten wel.

14. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Ik durf nog niet te vroeg te juichen, maar het lijkt zoveel beter te gaan. Nu al!
    Vannacht ging super, ze sliep al om 22uur. (wel de hele avond ontroostbaar geweest) en ik schrok wakker om 5 uur!!! Toen weer in bedje na voeden, zonder spugen of opboeren. Om 9 uur weer wakker, gevoed, in badje gedaan en andere borst gegeven en ze ligt weer in bed. Wauw weet niet wat ik meemaak. Geen spuug, geen onrust, de hele dag nog niet gehuild.
    En nu zit ik naast de babyfoon want ik kan niet geloven dat ze slaapt. Bij elk geluidje wil ik naar boven rennen ;)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

lekker joh! Nou, da's wel heel snel effect van je dieet! Dat is wel een mooie bevestiging zo!

16. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Nog een vraag;)

Het gaat echt super, het arme meisje is enorm aan het bijslapen, maar nu het volgende. Ze heeft nog maar 4 voedingen op. Om 5 - 9 - 13 - 17. Is dit niet veel te weinig. Ze heeft de hele dag in haar wiegje gelegen, ik hou haar nu lekker bij me misschien dat ze dan meer wil. Maar de laatste voeding van 17 wilde ze ook maar 1 borst

17. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Wat super zeg!! Ik zou haar na 4 uur wakker maken, maar verder lekker laten slapen. Ik zou haar anders om 20.00u en 23.00u nog even voeden en dan vannacht weer zien hoe laat ze komt. Dan heeft ze 6 voedingen gehad.
    5 is wel echt het minimale wat ze nodig heeft.

18. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Ben op mijn mobiel forum aan het lezen, dus reageren is een beetje lastig maar ik doe een poging. Ik moet nu ook melk, ei, soja, noten, pinda's, sesam en schaal- en schelpdieren laten staan. Wat ik graag wil weten is
    1) waar halen jullie recepten vandaan? Ik heb bv geen idee hoe ik cake en pannekoeken kan maken.
    2) waar halen jullie producten als eivervanger en havermelk vandaan?

19. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Sunnybaby ik kan je helaas niet helpen maar er zitten genoeg ervaringdsdeskundigen hier.

Stomme fabrikanten.... Waarom zetten ze niet alle allergenen/ ingredienten op de verpakking. Ik zit al de hele tijd met een overstuur meisje omdat ik pasta op heb waar kippen ei in zat :(
    En omdat ik geen gekolfde melk heb moet ik blijven voeden terwijl ik weet dat ze er ziek van wordt.
    Dat maakt me zo verdrietig

20. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dreumesmama, oooh..dat is zo vervelend he?! Ik heb ook een paar keer per ongeluk iets verkeerds gegeten of gedronken. Dan weet je dat je kindje er ziek van gaat worden, heel naar... Maar die dingen kunnen nou eenmaal gebeuren.
    Mijn dochter maakte ook een inhaalslag met slapen. Ze was echt oververmoeid. Dat duurde maar even, daarna dronk ze weer gewoon een keer of 8 per dag.

De AH heeft echt super goede allergenenvoorlichting op hun producten, dat is echt heel handig.
    Op het bvforum staat een lijstje, ik had dat gewoon uitgeprint en in m'n portomonnee gestopt. Dit lijstje bedoel ik:
    Borstvoedingsforum.nl :: Borstvoedingsvragen

De AH (en vast ook wel andere supermarkten) verkopen haver en rijstemelk. Staat vaak onder in het schap bij de sojamelk.
    Eivervanger koop ik bij de natuurwinkel. De natuurwinkel is hier inmiddels ook favoriet geworden.

Recepten: ik heb veel gegoogled. Er zijn ook een aantal fora waar veel recepten op staan.

@Red, pannenkoeken met eivervanger en alleen water lukt hier niet goed. Vandaar met havermelk.

Share This Page