Hallo Onze meid is nu 3 weken oud en drink goed aan de borst. Alleen komt ze de laatste tijd erg vaak. Dat kan door de regeldagen komen maar dat is nu al twee weken zo. Ik heb een borstontsteking gehad en ben ziek geweest. Daardoor liep mijn productie wat minder maar was alweer snel de oude. Ik heb een enorme productie waardoor ze vaak verslikt tijdens het drinken, ze krijgt de hik. Moet bijkomen. Ik kolf er ook bij en bij de fles kan ze lekker op haar gemak drinken, pauze nemen en het gaat allemaal wat langzamer. Ze drinkt overigens zo 100cc leeg. Echter wilde ze steeds aan de borst en dacht dat ik haar gewoon moest voeden (op verzoek) Ze spuugt wel veel en haar poep is groen dus ik heb het idee dat ze teveel binnen krijg. Ik heb haar dus een fopspeen gegeven omdat ik niet weet wat ze wilt. Misschien heeft ze gewoon zuigbehoefte. Wat raden jullie me aan? Moet ik Vaker gaan kolven zodat ze rustiger kan gaan drinken. Ze valt ook vaak in slaap na een paar slokken en kom dan een uur later weer. Maar dat gaat zo anders de hele dag door. Ik weet ook niet hoeveel ze drinkt aan mijn borst. Ik wil trouwens ook een voorraad kolven. Hoe moet ik dit het beste aanpakken.
Je schrijft "ik heb een enorme productie waardoor ze zich vaak verslikt" en "ik kolf er ook bij". Door naast haar voedingen ook nog steeds te kolven wordt je productie alleen maar groter. Ik zou dus even stoppen met kolven. Als je een erg sterke toeschietreflex hebt kun je er voor kiezen om als de toeschietreflex komt haar even los te koppelen en de ergste melkstroom weg te laten stromen. Dan kan ze daarna weer rustig gaan drinken. Komt ze de hele dag elk uur? Of is dat bijvoorbeeld alleen 's avonds? Hoe vaak drinkt ze nu bij je? Dat flesje zou ik nog even weg laten. Uit een fles drinkt veel makkelijker dan uit de borst, je hebt kans dat ze anders je borst gaat weigeren of niet meer weet hoe ze daar uit moet drinken. Begin daar pas mee als ze een week of zes is en goed uit de borst drinkt! Bovendien drinken ze uit een flesje vaak meer dan uit de borst (want veel makkelijker), dus dan is de kans dat ze te veel krijgt wel groter. Ik begrijp dat je een voorraadje wilt kolven, maar ik zou eerst zorgen dat de borstvoeding goed op gang komt en stabiel is. Een voorraadje kolven kan straks (na 6-8 weken) ook nog wel. Dan kun je er voor kiezen om na de voeding de andere borst te kolven bijvoorbeeld of om een keer tussen de voedingen door te kolven, maar dat zou ik nu echt nog niet doen... Je zegt "ik weet ook niet hoeveel ze drinkt aan de borst". Dat kun je inderdaad niet afmeten, maar als ze genoeg plasluiers heeft op een dag en ze komt goed aan dan weet je dat het goed zit. Ga desnoods een keer tussendoor wegen op het inloopspreekuur van het cb!
Bedankt kruimel. Ze drinkt al een tijdje van de fles. Volgens mijn kraamverzorgster kon dit prima omdat ze al goed mijn borst pakt. Vaak is het inderdaad zo dat de fles gemakkelijker gaat dan aan de borst. Bij mij is dat andersom. Mijn dochter moet meer moeite doen aan de fles dan aan mijn borst. Ze komt voornamelijk in de nacht heel vaak. Na drie uur is het bijna wel elk anderhalf uur raak. en dat gaat door tot een uur of 8. Overdag heeft ze wel een redelijk normale ritme.
Wat mij erg geholpen heeft is het bezoek van een lactatiekundige. Dat kon ik regelen via m'n kraamzorgbureau en het kostte maar 15 euro per uur. En wat ook heel fijn was: ik heb een heel verhaal met vragen erin gemaild naar een vrijwilliger van La Leche League. Je kunt op de website mailadressen vinden van contactpersonen in jouw buurt. Ik ben toen ook nog een keer naar een inloopochtend bij haar thuis geweest, zodat ze live kon zien hoe m'n zoontje dronk en ze had handige tips! Ook is het gewoon leuk om ervaringen met anderen uit te wisselen op zo'n ochtend. Bij vereniging borstvoeding natuurlijk zijn er volgens mij ook vrijwilligers per stad/regio. Er is vast ook iets in jouw buurt! Succes in elk geval!
Ik zou voorlopig echt even stoppen met kolven en flesjes! Laat je meisje het zelf maar even regelen. Laat haar drinken wanneer ze wil, dan komt het vanzelf goed. Ligt ze bij jou op de kamer? En wat voor fles gebruik je?
Ik sluit me aan bij de andere dames! Borstvoeding werkt volgens vraag en aanbod; doordat jij kolft nààst haar drinkmomenten, maken je borsten véél meer aan dan je kindje nodig heeft! Hier door krijgt zij erg snel veel van de eerste melk binnen en niet voldoende van de vettere melk wat de groene poep verklaart en het vaak drinken. Ze krijgt waarschijnlijk krampjes en wil hierdoor vaker drinken. Je moet het haar nu even zelf laten regelen zonder erbij te kolven. Als je merkt dat je melk in het begin héél fel stroomt en ze het niet weggedronken krijgt, kan je de eerste melk even weg laten lopen (in een flesje of in de gootsteen) tot de melk wat rustiger stroomt.