Voeding tijdens vakantie bij KMA en soja allergie

Discussie in 'Voeding' gestart door Antje77, 14 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    In juni gaan wij 13 dagen naar Kreta. Ons zoontje is dan 11,5 maanden. Hij heeft meerdere voedselallergieën, waaronder een ernstige KMA en soja allergie. Waarschijnlijk ook kippen ei (moet bloedonderzoek nog uitwijzen)
    Dit maakt zijn eten tijdens vakantie ingewikkeld.
    Wij horen dan graag tips / ideeën hoe we dit het beste kunnen aan pakken.

Zelf dachten we om daar groente, vlees te kopen in supermarkten, dit dan zelf bereiden (zitten in een appartement) en mee nemen naar restaurant. Ook wilde we een aantal potjes voeding mee nemen voor als we eens een dagje weg zijn van het appartement.
    Brood willen we kijken dat we vacuum verpakt krijgen en uiteraard zijn eigen boter en jam mee nemen.
    We willen dus proberen om zoveel mogelijk vanuit hier mee te nemen.
    Maar mag dit? Moeten we dan iets van medisch paspoort regelen? En iemand idee of je dan iets meer gewicht mag mee nemen? Want al die voedingsmiddelen naast zijn bussen melkvoeding zal wat gewicht zijn.

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Als ik je verhaal zo lees begin ik me (groot liefhebber van "thuisvakantie's") me af te vragen.. "Wat moet je in buitenland in zo'n situatie.."...

Hier in eigen land heb je de vertrouwde en bekende merken om je heen... Maar ieder z'n meug hoor..

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    als je idd naar t buitenland gaat zo veel mogelijk meenemen. Hoeveel bagage mag er mee? Moet t van de kleine nog bij jullie of mag t apart? Dat zou al schelen natuurlijk.

Denk niet dat je meer mag meenemen vanwege een allergie. ALs t vrij toeristsch is daar zul je daar ook potjes krijgen. Even vragen aan t reisbureau enz, die moeten je daarbij kunnen helpen.

Anders kun je kiezen om daar luiers enz aan te schaffen zodat je dat al niet mee hoeft te slepen en zo meer voeding mee kunt nemen

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier geen groot liefhebber van thuisvakanties! Wij reizen graag!

Onze vakantie hebben we geboekt toen wisten we alleen dat ons zoontje KMA had en dat zagen wij niet als probleem om daarom maar niet naar het buitenland te gaan. Pas sinds kort is bekend dat hij een ernstige vorm heeft en zijn de andere allergieën pas bekend.

Daarnaast zien wij dit niet als reden om daarom dan maar niet meer naar het buitenland te gaan. Wij zijn geen mensen die vanwege "beperkingen" dan maar alles achter wege laten!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dat zou dan betekenen dat ze waarschijnlijk jaren niet meer naar het buitenland kunnen vanwege die allergie?

Onze dochter heeft alleen kma en kippeneiwitallergie en kan je vertellen dat het in het buitenland best goed te doen is. Juist in Nederland smijt men maar overal melk in heb ik het idee.

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik zie geen probleem in geen vakantie naar buitenland.. Nu ken ik mezelf en denk ik dat ik na 3 dagen wel kruipend terug wil.. Daarbij is mn man boer en is vakantie al een heel geregel en vervanging enorm duur..

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    heb ff gegoogled voor je en olvarit is in de grote supermarkten wel te krijgen. Ook melkpoeder, maar die speciale denk ik niet. Dus daar zou ik niet op gokken.

Je mag overigens gewoon eten meenemen, zeker babyvoeding.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afgelopen 6 jaar ook niet ben weggeweest maar het zou wel sneu zijn wanneer je erg van reizen houdt, en je de mogelijkheid hebt (ook financieel) om naar het buitenland te gaan en dit niet kan vanwege een allergisch kind.

Persoonlijk vind ik vakantie in eigen land trouwens niet veel aan, toch allemaal redelijk hetzelfde.

9. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik ben zelf ook geen vakantieganger, eigen land in een huisje is al vakantie. Gewoon even andere omgeving dan thuis.

Maar als ik t wel was zou ik me ook niet laten tegenhouden door allergie of handicap, overal is een mouw aan te passen.
    En je sleept t mee heen, maar terug hoeft t niet dat scheelt :D Dus genoeg plek voor souveniers

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Dames, dank jullie voor de reactie.

@ Inlove, thanks dat je gegoogled hebt! We zitten vlak bij een grote stad, dus grote supermarkten zullen daar wel zijn. Nemen sowieso een aantal potjes van thuis mee, gezien de potjes beperkt zijn bij hem. Zul je dadelijk namelijk net hebben dat die niet te verkrijgen zijn.
    Melkpoeder moeten we van thuis mee nemen, die krijgen wij van een leverancier, is hier ook niet in winkels te verkrijgen.

Als wij eerder weet hadden gehad van al zijn allergieën dan was het dit jaar nog geen vlieg vakantie geworden, maar een auto vakantie naar zuid frankrijk.

11. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ach beetje creatief pakken moet lukken toch, veel in bikini lopen, dan heb je niet veel nodig :D

12. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik zat te denken, mag hij wel rijstemelk? Hij is dan al 11 maanden en omdat het daar warm kan zijn misschien ook daar wat van meenemen, voor als hij wat extra vocht nodig heeft. Op kreta koken ze met olijf olie en gebuiken geen room ed. Dat is het voordeel van zuideuropese landen. Als ze kaas gebruiken is het ook vaak schapen of geitenkaas, wat die dieren hebben ze daar veel meer dan in nederland voor hun melk. Ook misscien iets van koekjes en snoepjes voor hem meenemen want dat zal ook moeilijk te krijgen zijn. VOor de rest kun je daar vast prima dingen kopen en wordt het vast een leuke vakantie!

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Haha, inderdaad. Papa mag de hele vakantie in zwembroek rond lopen. :D

@ Sannna, rijstemelk mag, daar heeft hij ook toetjes van. Gelukkig hebben wij een kindje dat goed water drinkt. Dat is overal te verkrijgen. Dat is fijn om te weten dat ze daar zelden room gebruiken.
    Een leuke vakantie wordt het zeker ;)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk niet dat je extra gewicht mee mag nemen, maar uiteindelijk, je hoeft natuurlijk alleen de kunstvoeding maar mee te nemen. Groente en fruit zijn van nature koemelk-, soja en kippeneiwitvrij, en misschien kun je nog een pak pappoeder meenemen zodat hij pap eet.
    Rijst kun je daar kopen en koken, en rijst is op zich tijdens een vakantie goed als broodvervanger als je het brood niet vertrouwd.
    Luiers etc. kun je daar kopen, dus meer dan voor 2 dagen hoef je op dat punt niet in je koffer te doen.

Mijn zoon was ook erg allergisch en die is tot aan Australie en Nieuwzeeland met me gereisd als baby. Kreeg gewoon te eten wat hij eten kon, en de rest lieten we staan (nou gaf ik wel bv, dus ik hoefde geen poeder mee te nemen).

Deel Deze Pagina