Mijn dochter wordt over een paar dagen 5 maand. Ze krijgt Nexium ivm reflux en ze zit nog op 5 voedingen (4x150 ml en 1x 180ml). Met 180 ml. heeft ze meestal moeite (nog meer spugen) dus alle flessen 180 ml. lukt niet. Ik had me voorgenomen om pas bij 6 maanden met bijvoeding te beginnen, maar sinds een paar dagen komt ze steeds sneller voor een fles waardoor ik niet meer rondkom met 5 flessen per etmaal. Nu vraag ik me af of ik misschien toch al moet beginnen met bijvoeding of dat ik haar een extra fles per etmaal moet/mag gaan geven. Iemand tips of advies?
Dochter had ernstige reflux en wij zijn op 4 maand met vaste voeding begonnen. Ze vond het geweldig en at al vrij snel stevige porties, dus dat maakte dat ze toch al even wat binnenkreeg en binnen hield. Ze dronk ook wel verschrikkelijk veel, dus was het ook geen ramp dat ze door de bijvoeding wat meer verzadigd was en minder ging drinken. Dat verschilt natuurlijk per kindje.
Je kunt ook nog 6x 150/5 geven. Mijn zoon is bijna 6 maanden en kan ook geen 180 flessen wegwerken. Hij krijgt nu 5x 150 en had ook rond de 5 maanden even een week dat hij meer wilde. Dat nam na 5 maanden weer iets af. Eten kun je wel starten maar dat vult nog niet echt en gepureerd voedsel komt ook wel makkelijk terug. Ik gaf zelf nog 150/5 en dan vijf maal en startte wel met wat voeding om te laten wennen zodat hij met 6 maanden echt volledig kan starten. Ondanks best een portie fruit en wat groente, drinkt hij nu nog dezelfde hoeveelheid melk.
Ik zou het gewoon proberen! Begin met zachte maken, puur en 3 dagen op rij om eventueel een allergie/reactie te herkennen. Vaste voeding (liefst vers) zorgt er voor dat de maaginhoud minder makkelijk omhoog stroomt. Tegenargument: is de reflux onder controle? Eerder komen voor de fles kan wellicht geen honger zijn maar weer zuur? Dan wil ze ws het zuur wegtanken.
Je zou inderdaad naar 6x 150/5 kunnen, om die (tijdelijke) extra honger te stillen. Bijvoeding is namelijk bij het starten ook niet meteen zo'n hoeveelheid dat het flink vult... Als je begint zou ik wel starten met milde groenten. Fruit is vaak wat zuurder en als dat omhoog komt krijgt je kindje nog meer last.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb haar eergisteren voor het eerst wat rijstebloem door de laatste fles gegeven. Dat gaat tot nu toe goed. Ik kijk het zo nog een tijdje aan. Als het goed blijft gaan dan laat ik het tot de 6 maanden zo. Verder was ik inderdaad van plan om als eerste groenten aan te bieden (ipv fruit), maar bedankt voor de tip!
Let even ook op haar ontlastingpatroon, onrustig slapen en krampjes. Rijstebloem kan namelijk deze bijwerkingen geven.
Sinds een week krijgt ze nu rijstebloem en sinds paar dagen ook een paar happen groenten maar het is sindsdien helemaal foute boel. Ze krijst moord en brand. Echt dat hoge reflux gilletje. Wat een ellende... Ik heb voorlopig maar weer alle bijvoeding geschrapt maar hoe moet dat nou volgende maand? Dan is ze zes maand en heeft ze het echt nodig. Iemand tips?
Op een maand tijd kan er veel veranderen hoor! Dat is een vijfde van haar leven erbij. Dus rustig afwachten en binnen enkele weken nog eens proberen. Zorg zeker ook dat je dan start met milde groenten (pompoen of courgette bijvoorbeeld). En laat die rijstebloem voor wat het is: het voegt niets toe, en het laat de darmen extra werken.
Tot 8 a 9 maanden is fv/bv echt nog het belangrijkste. Ik ben pas met 6 maanden begonnen, maar de eerste maand was ik blij als er een hapje in ging. Dus moeten beginnen met 6 maanden? Nee. Het is wel het advies/richtlijn, maar moeten is een groot woord. Als je kindje er nog niet aan toe is kun je moeilijk doorgaan. Welke groente heb je gedaan, op welk tijdstip en hoeveel? Het advies, zeker bij gevoeligere kindjes is; Dag 1, 1 hapje groente soort a Dag 2, iets meer groente soort a Dag 3, nog iets meer groente soort a Niets mengen, pure groente. In potjes zitten veel 'verborgen' producten, bij vers weet je meer. Dag 4, 5 en 6 kun je groente soort b op dezelfde wijze doen en dan las je 1 of meerdere rustdagen in. Dan geef je geen nieuwe soorten. Als je bij dag 3 geen reactie krijgt is de kans vrij groot dat deze soort goed gaat. Gaat het niet goed? Laat deze soort een tijd links liggen. Geef nieuwe voedinssoorten bij voorkeur in de ochtend. Als er reactie volgt heb je de meeste kans op een goede/normale nachtrust. En verder met shakes eens.
Ach, arm kleintje! Er zijn veel wisselende adviezen over bijvoeding bij reflux merk ik, bij de een werkt het om eerder dan 6 maanden te starten en bij de ander niet. Misschien even alleen groentehapjes of alleen rijstebloem, zo kan je afvinken waar ze op reageert? Wat adviseert de kinderarts? Ik was ook van plan om met 5 maanden te starten, vanwege dysmatuur bij geboorte start ik liever niet nu al met 4 maanden. Welke groentes heb je geprobeerd? Het kan zijn dat als ze meer zelf kan zitten, de reflux wat afneemt en dus ook de groentes beter in het maagje blijven. Ik zou inderdaad dan vaker gaan voeden, dus bijvoorbeeld om de 3,5 uur ipv 4 uur? Mijn zoontje heeft verborgen reflux en hij reageert juist goed op flesjes van 180/6. Hij krijgt nu 4 flessen en dit gaat goed. Hij geeft juist 2/3 uur na de voeding last en doordat hij minder voedingen heeft, heeft hij dus ook minder vaak oprispingen.
Hier zoon met reflux. Wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeding, en dat ging toen prima. Hij had eigenlijk nergens last van. Wel deden wij rapley. Dus geen vloeibaar spul, dat vond ik niet nodig, met 6 maanden kon hij zitten en zelf hapjes pakken. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn reflux toen net (door het gebruik van nexium/motilium) wat onder controle begon te raken. Hij at zonder problemen en dronk ook nog volop (bv). Dus wie weet, geef het nog even. En als het niet meteen volle kracht vooruit is, ook niet erg. Zolang hij zijn flessen goed drinkt, hoef jij je geen zorgen te maken dat hij niet genoeg voedingsstoffen naar binnen krijgt. Het ene kind is nu eenmaal sneller qua eten dan het ander. Wellicht een extra drinkmoment, maar kleinere flesjes?
Met 6 maanden hoeven ze inderdaad geen hele maaltijden weg te werken. Een klein lepeltje groente is al genoeg, het is om te wennen en met een refluxkindje zou ik dat gewoon heel rustig doen. Daarbij kan er inderdaad veel veranderen in 1 maand tijd. Rijstebloem zou ik ook zeker niet geven, het wordt namelijk weer vloeibaar in de maag en als dat omhoog komt zorgt het voor nog meer ongemak.
Bedankt voor jullie reacties! Ik was begonnen met brocolli en dan inderdaad opbouwend, dus eerste dag heel weinig en de dag erna wat meer. Meer groenten heeft ze nog niet gehad omdat ze er gelijk zo heftig op reageerde. De rijstebloem heb ik ook gelijk aan de kant gegooid dus ze krijgt nu alleen nog maar flesjes (wel met JBPM). Pfff, het ging sinds een maand zo goed met haar. Na de eerste 4 maanden alleen maar huilen, leek het met de Nexium eindelijk onder controle. En nu lijken we weer opnieuw te beginnen. Ze huilt vreselijk en gilt het echt uit. Plat liggen gaat momenteel helemaal niet. Hoop dat ze gauw bijtrekt en de boel weer op orde krijgt