koemelkallergie? Ervarigen delen.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door muisje14, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Wij vermoeden bij ons zoontje van bijna 3 weken een koemelkallergie. Ons eerste zoontje heeft dit namelijk ook gehad. Ik vermoedde dit toen al met 4 weken, maar de kinderarts wilde ons toen niet geloven en hebben we dus 5 maanden aangemodderd om vervolgens toch koemelkallergie te constateren. Vandaar dat we er nu ook zo alert op zijn.

Heb al overlegd met het CB en zij zeggen dat de symptomen er wel heel erg op wijzen. Ben nu direct overgestapt op de Nutrilon Pepti. Dus we zitten nu sinds gisteren in de testfase

Zijn symptomen zijn:
    -spugen (ruikt ook zuur)
    - ontlasting zit verstopt en als het komt is het soms waterdun.
    - wanneer hij wil poepen kreunt hij heel erg, maar ja de ontlasting komt niet dus je hoort het nogal eens
    - hele droge huid
    - overstrekken
    - veel huilen (krijsen)
    - graag bij ons op zijn buik liggen

Graag wil ik met andere moeders ervaringen uitdelen.

X Linda

2. muisje14

muisje14 Niet meer actief

O ja en Stijn kan ook heel erg hard boeren na zijn flesje. Ook laat hij veel scheetjes, maar dan zit er niets in zijn luier.
    En vanaf zijn geboorte af is hij al verkouden, veel niezen en snotjes in zijn neus

Is er verder niemand die een ervaring met koemelkallergie heeft?

3. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Hier iemand die er achter kwam toen Ymke 5 maanden was.
    Dat van het kreunen bij de ontlasting ken ik heel goed. Ymke heeft verder heel lang diarree gehad en ze weigerde de fles of dronk heel weinig. Ook groeide ze niet goed en overstrekte ze zich vaak.

Het CB bij ons wilde niet geloven dat het KMA was (dus veel te lang doorgemodderd). Op eigen initiatief overgestapt op HA voeding en toen was de diarree over. Daarna bij bioresonantietherapie geweest en daar bleek KMA. Overgestapt op de Pepti en het gaat nu goed.

Helaas heeft Ymke ook lactose-intolerantie maar ik wil nog niet overstappen op soja omdat ze dan daar misschien een allergie voor gaat ontwikkelen.

Ymke is nu bijna een jaar, weegt nog geen 8 kilo en is 70 cm. Ze heeft nog shirtjes aan maat 62/68. Wel ontwikkelt ze zich heel erg goed.

Als je meer wilt weten mag je me altijd een PB'tje sturen.

4. kimmmie22

kimmmie22 Lid

3 feb 2010
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een zoontje met koemelkallergie
    hij is nu bijna 16 maanden
    maar als baby was het veel huilen diaree huilen na de fles eczeem kreeg hij veel verkouden overstrekken .
    en eerst ha geprobeert ging al iets beter en toen ben ik by de huisarts eropgaan staan dat hij andere voeding mocht proberen en dat ging super
    dus de huisarts had dus dieet voeding voorgeschreven end at ging super
    aleen de kinderarts geloofde het niet zo goed
    ben er niet mee gestopt omdat ik een super vrolijke baby ineens had
    nu is hy byna 16 maanden en gaat het goed
    gewone melk of peutermelk gaat niet goed krijgt hy eczeem van dus krijgt soya melk of karne melk en dat gaat goed
    en een danoontje of een beetje yughurt gaat nu ook goed
    dus hij had wel een lichte vorm en is eroverheen aan het groeien
    gelukkig is toch lastig in heel veel dingen zit toch melk
    maar kleine beetjes kan hij goed verdragen

5. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Mijn dochter had ook kma. Maar aangezien ze ook hevige reflux had was spugen niet echt een heel goed symptoom. Mijn dochter krijste gewoon de hele dag. Het eerste uur na de voeding deed haar keel zo'n zeer van de reflux en daarna ging het haar darmpjes in en krijste ze van de buikpijn. Heel erg fijn, gaf borstvoeding dus ka dacht in eerste instantie dat het niet echt kma kan zijn, omdat het in lichtere maten in de bv terecht komt. Mijn dochter had altijd groene ontlasting, hebben het maar sporadisch geel/oranje gezien. Na 4 maanden ben ik op koemelkvrij dieet gegaan (met soja als vervanging) en ging het een maand lang heel goed (op het spugen na uiteraard de reflux bleef uiteraard) daarna begon het weer, soja allergie erbij! Uiteindelijk koemelk en soja vrij dieet (en nutramigen, mn hele kolfvoorraad kon door de gootsteen :() en toen ging het heel erg goed. Elke keer hadden we binnen een week een heel ander kind. We hoefde ook niet meer te provoceren, omdat het ZO duidelijk was.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook KMA. Ook wat lastig om eea duidelijk te krijgen vanwege de BV: ontlasting was wel erg vaak groen, maarja, dat is bij normale krampjes ook vaak zo, dus dat zegt dan nog niet zoveel :(
    Wij kwamen er pas met 9 maanden achter, en toen we op dieet gingen, veranderde haar ontlasting heel erg: van altijd derrie, (ondanks dus de bijvoeding!), naar vaste keutels. Kwam ik er toen dus achter dat derrie niet normaal is als je kind vast voedsel eet, en dat dat dus, zeker in combi met darmkrampen, een symptoom is van allergie.

Hier even de dingen die we het eerste half jaar hebben gezien:
    *darmkrampen en overstrekken
    *heel veel terugspugen (reflux? Nooit vastgesteld door een arts, wel over na behandeling door de osteopaat, alhoewel het heel langzaam dus weer terugkwam nadien en weer verdween toen we op dieet gingen)
    *voortdurend verkouden met groen snot en heel veel niezen, wat meestal uitliep op een oorontsteking. Die verdwenen in eerste instantie dan ook toen we op dieet gingen, (kwamen later helaas wel weer terug)
    *heel vaak de hik
    *eczeem. Redelijk milde vorm en door CB en HA afgedaan als smetplekken. Huisarts op de HAP constateerde bij 4 maanden wel eczeem, (en toen dacht ik: huh, nee hoor, dat zijn gewoon smetplekken!). Toen we met een yoghurttoetje startten na het avondeten, werd de eczeem wel vrij agressief en zat haar hele buik en rug eronder. Dat ging over door een combi van sterke hormoonzalf en het dieet (als ze eens koemelk binnen krijgt, komt de eczeem direct terug en gaat dan enkel weer weg als ik smeer met de hormoonzalf. Zolang ze geen melk binnenkrijgt, hoef ik verder niet te smeren en blijft de eczeem gewoon weg).

Verder heeft ze de eerste paar maanden heel veel gehuild. Hoe en wat dat allemaal wel en niet met de KMA te maken had, is een beetje lastig te duiden, omdat ze ook last heeft gehad van het kiss-syndroom. Maar de KMA heeft aan al dat huilen bepaald geen goed gedaan denk ik... :(

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier ook een kindje met KMA, met 3 maanden is het eruit gekomen.
    Ook heeft hij reflux, daar gebruiken we nu medicatie voor en voor de KMA Nutramigen.

Puckje: Wat voor klachten hebben ze bij lactose intolerantie? Onze kinderarts wilde Mitch nog niet testen evt wel later?
    Soja raden ze idd voor het jaar af.

Ben op dit moment nog wel heel erg zoekende naar wat hij nu wel allemaal precies mag eten en wat niet..

8. raspberry

Bij het voedingscentrum kun je lijsten bestellen met producten die wel mogen. Erg handig...
    Verder vooral altijd de etiketten lezen, ook als je een product kent als veilig en koemelkvrij... Ze veranderen de receptuur namelijk nogal eens :( (en dat wordt bij lange na niet altijd op de verpakking vermeld).

9. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Ik ben zoekende naar wat er met mijn mini- mike kan zijn :D

Hij weigert zijn melkvoeding. Wat ik ook probeer krijg het er niet in. Nu moest ik van de KA proberen om alleen vaste tijden te voeden, maar dan drinkt hij maar 250ml op een dag.
    Hij heeft wel honger, maar op een of andere manier weigert hij.
    Hij schreeuwt ook tijdens en na een voeding en is dan ook moeilijk stil te krijgen.
    Hij heeft ook heel veel moeite met zijn ontlasting. Zelfs met 15 ml lactulose kost het heel veel moeite.

Hebben jullie kindjes allemaal een onrustige huid?
    Herkennen jullie mijn verhaal in jullie kindjes?

Al vast bedankt voor de antwoorden

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    lactulose helpt hier idd ook niet, hij krijgt nu forlax.
    Hier geen eczeem maar wel een hele gevoelige huid, zodra ik hem vast pak of doe dan word zijn huid helemaal rood en kun je precies zien waar ik hem vastgepakt heb, en nee ik knijp hem niet ofzo

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik heb nu via de nutricialijn een paar lijsten opgestuurd gekregen met wat wel en niet koemelk bevat.

12. raspberry

Dat kan idd ook :)
    De lijsten van het voedingscentrum bevatten wel bijna alle merken, ben je in 1 keer klaar ;)

Verder nog even een tip: je mag dieetkosten aftrekken van de belasting: voor elke allergie staat een vast bedrag, kun je hier vinden: Dieetkosten
    Belastingdienst kan eea wel controleren en in dat geval moet je een verklaring van je arts kunnen overleggen dat er idd sprake is van een allergie.

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ah dan zal ik eens gaan kijken bij het voedingscentrum.

kosten terug van de belasting? Waar geld dat allemaal voor?
    Wij krijgen de voeding in ieder geval van de verzekering omdat de kinderarts een verklaring geschreven heeft. De machtiging loopt nu tot december.

14. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Onze maik van bijna 6 weken heeft ook kma..
    vanaf week 1 was het duidelijk,
    -extreme krampjes van de ene fles tot de volgende de hele dag
    -verstopt/keuteltjes en dan weer diarree
    -veeeel windjes die enorm stonken
    -groene poep
    -hele dikke opgezwollen ogen/oogleden
    -steeds minder gaan drinken tot in week 3 het erg op ging vallen
    -steeds spugen zelfs 3 uur na een voeding
    -droge kapotte huid

We zijn overgestapt op Nutramigen en hadden binnen 3 dagen een ander kind ! Heel vrolijk, weinig huilen en heel tevreden.
    Consultatiebureau heeft een verklaring geschreven voor de verzekering, we krijgen het vergoed. Dieetkosten via de belastingdienst geldt waarschijnlijk alleen voor als ze ouder zijn en vast voedsel gaan eten. Want de flesvoeding word al vergoed door het ziekenfonds.

Ik heb zelf namelijk ook koemelk en glutenallergie, en ik krijg elk jaar ruim 1000 euro terug van de belasting. Ze hebben echter nog nooit om een verklaring van de arts gevraagd.

15. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    De dieetlijst van de belastingdienst :

Dieetlijst

16. raspberry

Klopt, je hoeft die verklaring alleen te kunnen overleggen als je toevalig jouw dossier er eens uithalen voor nadere controle...
    (af en toe gebeurt dat, ik ben zo eens gebeld over de opleiding die ik op had gegeven. Was uiteindelijk voldoende wat ik er aan de telefoon over vertelde, daardoor wisten ze wel dat ik echt een opleiding naast m'n werk volgde ;)).

Zolang je KV volledig vergoed krijgt en verder geen kosten maakt, is dat niet aftrekbaar natuurlijk. Maar zodra je aan bijvoeden begint, krijg je al een aantal dingen die ze niet mogen hebben en vooral vanaf het jaar, als je zou stoppen met KV en bijvoorbeeld sojamelk zou gaan geven, dan mag je daarvoor dus dat standaard-bedrag aftrekken :)
    Scheelt toch een hele hap, want ik betaal me hier blauw aan de sojamelk, sojatoetjes, rijstemelk (voor pap), sojaroom (om bijvoorbeeld ovenschotel en sausjes voor bij het eten van te kunnen maken), dat soort dingen.
    En wat lekkers voor mezelf is ook duur, (ben zelf dus ook op dieet vanwege de BV): veel komt bij de reformwinkel vandaan en daar betaal je wel...

17. Sjees

Sjees Niet meer actief

Hier zelfde verhaal als puckje,en helaas ook pas na 5 helse maanden overgestapt op pepti om vervolgens gelukkig een heel ander,vrolijk kindje te krijgen!
    Hier waren de symptomen,huilen,winden,boeren,krampen en niet kunnen slapen,ze sliep over de hele dag verspreid misschien een uurtje bij elkaar met kleine 10 minuutjes slaap,echt doodvermoeiend en de rest alleen maar huilen,fles werd geweigert,of met luid protest en tussenpozen leeg gedronken.
    Ook Aylani ligt qua gewicht en lengte lager dan haar leeftijdsgenootjes.

Rozemarijke,ik had die lijsten gezien van het voedingscentrum,maar daar moet je gewoon 20 euro voor betalen,echt belachelijk!
    Wij zoeken hier dus op internet naar dingen die ze wel kan eten,maar het liefst heeft ze nog steeds haar fles en daarnaast eet ze niet zo veel.

Linnie83, zoals je kunt zien hier veel overeenkomsten op het topic met jou mini-mike.

Dieetlijst,bedankt ,dit wist ik niet!

18. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    Mike zit nu aan de nutramigen en23 en 30 november krijgt hij de provocatietesten hebben.
    De arts gelooft er niet zo in dat mike koemelkallergie hefet, maar ik heb weer een andere kindje sinds hij die flessen drinkt. Slaapt beter, zijn berg wordt minder, zijn ontstoken oogje wordt minder. Drinkt zijn flessen weer. Gaat zich weer intwikkelen en we zien hem nu groeien. Ook kan hij nu weer zelf poepen.
    Hij huilt ook veel minder

19. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Artsen doen er vaak moeilijk over.. ik heb het zelf gezien bij mezelf..
    ik schijn al heeeel wat jaren koemelk/glutenallergie te hebben, ben zovaak bij artsen geweest met mijn klachten,ziekenhuizen enz.. en ik ben NOOIT op voedselallergie getest. En nu sinds een jaar weet ik dus dat ik het heb via een alternatieve arts.
    Jij kent je kind het beste en jij ziet het beste de veranderingen, een arts kan dat niet bepalen op afstand.

Maik deed het na 3 dagen zo ongelooflijk goed op nutramigen ! we hadden een heel ander kind. Het cb vind een provocatietest nietnodig.

20. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    Ik wilde dat ik zo arts had voor mike. Ik vind het zo zielig voor hem . Zit hij eindelijk net lekker in zijn vel na 6 maanden tobbe. (Ok reflux) Moet je gaan kijken of hij er wel echt op reageert. We zien zo ander mannetje. Artsen grrrrrrrrrrrr

Deel Deze Pagina