doen hoor ! toen ik mijn zoontje zijn klachten op tafel gooide bij het cb en hem zagen toen zeiden ze meteen dat een test niet meer nodig was hij had ernstige koemelkallergie. Maar ook vooral omdat hij helemaal opzwelde.. dat is gevaarlijk want de keel kan ook opzwellen.
Dat zou dan idd evt kunnen. Onze kinderarts zegt dat eczeem maar in 2% van de gevallen een oorzakelijk verband heeft met KMA, (alhoewel als ik de verhalen langs zie komen, ik soms denk dat dat percentage hoger ligt). Maar bij pepti zijn de eiwitketens wel kleiner gemaakt, zodat een kind er niet meer op reageert. Alleen is dat niet voor elk kind klein genoeg en dan zou je idd een voeding moeten hebben met nog kleiner verknipte eiwitketens.
Nog niet alles gelezen maar wil toch vast even reageren. Veel herkenning. Bij de oudste begon het rond de 2 maand. Hij had bronchitis klachten en eczeem. Aangezien mijn man vroeger bronchitis heeft gehad werd het daar allemaal opgeschoven. Op een gegeven moment was z'n hoofd helemaal geel van het pus vanuit het eczeem. Hij krabde alles kapot. Huisarts, cb, dermatoloog dachten allemaal niet dat het een allergie was. Tot ik heb ge-eist dat er een test werd gedaan daar kwam wel ei, melk en noten (laatste minimaal uit) dermatoloog zei dat ik niet op dieet moest gaan, huisarts gaf aan dat de test niet betrouwbaar was. Uiteinedelijk kwam ik bij cb en zij gaven aan dat ik zonder problemen 2 weken op dieet kon gaan. Wat een wereld van verschil. Zoon was toen al 6 maand. Nu eet hij melk, ei en appel vrij. Noten en aardbei hebben we nog niet geprobeerd. Ik ben met bijvoeden heel langzaam begonnen, 3 dagen hetzelfde en kijken of hij reageert. en zo een lijst op bouwen met dingen die hij wel mag. Lange tijd mocht hij dus ook maar heel beperkt eten. Maakte alles zelf. Weet nu steeds meer producten wat hij wel mag en kan ook zelf steeds beter dingen maken zoals cake en koekjes. Jongste zijn we nu aan het onderzoeken. Was erg onrustig en ik werd er erg onzeker van. Dus nu gestopt met de borstvoeding omdat ik zo onzeker werd van z'n krampen en niet wist waar het aan lag. Nu proberen we op eigen initiatief pepti.
nou ben sinds vrijdag dat dieet aan het volgen om te kijken of het KMA is. vanaf vorige week dinsdag zoiezo geen melk/kaas/vla etc. op. hij poept sinds ie 3 weken oud is 1x in de paar dagen (de eerste 2 weken paar keer per dag) en nu heeft ie zaterdag, maandag en vandaag gepoept! de laatste tijd was dat 1 x in de 4 dagen. en hij laat weer (met gemak) veel poepies die niet meer zo erg stinken alleen mn vriend zou opletten met boodschappen doen, en ik vergeten te kijken.. dus kwam er net achter dat ik gister en vandaag broodbeleg met melksuiker op heb. dat mag toch ook niet? alleen de pest is nu dat ie ook sinds gister spruw medicijnen heeft..weet niet of dat nog wat gaat doen waardoor ik straks de verkeerde beslissing maak. hij is onrustig/huilerig door zn spruw nu sowieso
Ik zou zeggen, Silly: houd dat dieet gewoon nog even een paar weken vol. Sowieso duurt het een week of 4-6 voordat alles uit je lijf is (en dus ook uit de BV), dus nog even doorgaan, kan geen kwaad. Kun je straks het verschil wel zien... 't is iig wel opvallend dat poepen nu wel OK gaat. @Joja: jeetje joh, wat een huisarts! Die bloedtesten zijn wel betrouwbaar, testen alleen vaak vals negatief onder de 4 jaar. Maar als ze positief testen, is het echt helemaal betrouwbaar hoor! Maar goed, daar was je zelf ook al wel achter
Ja daar was ik inderdaad wel achter en had zelf ook zoiets wil gewoon testen als er niks uit komt zoeken we verder. Maar kwam dus wel wat uit. Nu met tweede doe ik veel op eigen initiatief omdat ik zo ontzettend weinig vertrouwen in de artsen heb. Dieet met borstvoeding kon ik niet opbrengen. At ik een aantal dagen melkvrij leek het beter te gaan ging het dan iets minder begon ik te twijfelen daardoor niet gemotiveerd. Nu maar eens paar weken pepti. Kost een vermogen wat van ons spaargeld af moet ben ik bang. Maar rust en een gelukkig kind is heel veel waard. En straks of vergoed of misschien wel niet meer nodig.
@joja wist je dat als je een kindje met een allergie hebt, de kans 20-40% dat je andere kindje ook een allergie heeft/krijgt? de jongste 2 van mijn 4 kinderen bleken koemelkallergie te hebben. Toen ik bij mijn jongste de symptomen herkende was het vrij eenvoudig om via de huisarts een machtiging te krijgen. Ik heb dan ook geen 1 pak pepti zelf hoeven betalen. (of heb ik mazzel gehad met mijn ha?)
@Joja: je hebt gewoon recht op vergoeding hoor! En verder mag je voor dieetkosten een vast bedrag aftrekken bij je belastingaangifte: Dieetlijst
weet niet of dit symptomen zijn. sinds ik ben begonnen is dit verandert: - ineens meer poepluiers! (normaal 2 in de week ongeveer) totdat ik weer nystatine moest gebruiken sinds dinsdag, nu loopt dat weer niet zo lekker meer. de vorige keer dat ie nystatine kreeg gebeurde dat ook al - hij vraagt ineens minder om voeding ?? zelfs 2x om 22.30 laatste voeding gehad, en pas om 5.30/6.00 wakker! normaal om 4.00. er zit ook overdag meer tijd tussen voedingen - minder onrust. ook minder met armen en benen zwaaien in bed - probeert weer af en toe te slapen overdag. wel snel weer wakker - normaal had ie een opgezette, harde, bolle buik. en eergister viel me ineens op dat zn kleding niet meer zo strak zat bij zijn buik en hij is wat zachter - hij spuugt minder of zou het toeval zijn? ook moest ik vanaf dinsdag stoppen met zn zantac voor zijn reflux (het brande op zn open tongetje van de spruw) en ik geloof dat dat ook ineens goed gaat wat denken jullie?
hier zegt cb dat ik een maand moet testen en huisarts heb ik niet eens om hulp gevraagd eigenlijk. Zo weinig vertrouwen in de medici momenteel
Was weer even aan het meelezen,als je vermoed dat je kindje kma heeft kan ik alleen maar zeggen,luister naar je gevoel en sta op je strepen bij de arts,mocht je geen vergoeding nog krijgen voor bv peptivoeding,haal dan pepti op eigen initiatief,maar wel bij je apotheek,dit is de enige manier om het achteraf met terugwerkende kracht wel vergoed te krijgen,als je de bon bewaard,mijn eerste dozen pepti had ik bij de kruidvat gehaald en die krijg ik dus niet vergoed. Toen ik 2,5 maand pepti had gebruikt vond de huisarts het toch wel frapant dat het zo goed ging met Aylani en heeft uiteindelijk dus toch een machtiging geschreven,ik hoef ook pas na een jaar een echte provocatietest te laten doen in het zkh,zodat ze echt even goed tot rust kon komen na alle klachten die ze had gehad. Bij mij zei de arts trouwens ook nog dat op het moment dat kindjes de pepti of andere voeding voor kma opdrinken ze dat niet zomaar doen,want het is best vieze melk,volgens haar is het dan eigenlijk al snel duidelijk dat een kindje kma heeft. Heel veel sterkte allemaal!
Onze verzekering vergoed alleen als ik bij sorgente bestel. Dit nog niet gedaan ga er volgende week achteraan of ze dan wel met terugwerkende kracht vergoeden maar dus niet via de apotheek
Ja dat kan,maar er zijn dus zorgverzekeraars die wel vergoeden zoals de agis,maar enkel en alleen als je het bij de apotheek vandaan hebt,en ws heb jij neocate of iets in die trant,want die kun je idd alleen vergoed krijgen als je het bij een bepaald bedrijf hebt besteld.
Hallo allemaal, Ik las dit topic en dacht mssn kunnen jullie mij een beetje helpen?! Eigenlijk is het vanaf het begin al moeizaam met onze kleine meid. We zijn overgestapt op pepti, maar dit gaf weinig verbetering. Met 11 weken kwamen we bij de kinderarts. Ze kreeg zantac voor haar maagzuur en de fysio kwam aan huis. Hieruit bleek dat ze KISS had en een gebroken sleutelbeentje (maar dat was ondertussen alweer goed genezen). We zijn hiermee hard aan de slag gegaan, met fysio en manueel therapeut. De voorkeur en scheve houding werden snel beter en I ontwikkelde zich gelijk een stuk beter. Slapen echter bleef een probleem, maar dat zou ook beter moeten worden. Nu is ze bijna 5mnden. Ik ben gestopt met de zantac en pepti, maar nu wordt alles weer erger. Overdag slaapt ze niet en s nachts vaak erg onrustig. Ze laat veel windjes, het spugen wordt met de dag erger en ze heeft nu ook opeens een soort van schaafplekken/uitslag op haar armen (die had ze al langer op haar wangen). Ze roggelt de hele dag en vooral na de fles en niest ook erg veel. Ook is ze minder gaan drinken (aan het einde van de fles wordt ze erg druk en gooit de fles eruit terwijl ik wel het idee heb dat ze nog meer lust). Als ze na lang wiegen bij mij op schoot in slaap valt "klapt" ze elke 5 min dubbel (ze kreunt en krimpt in elkaar?!) Nu weet ik dat voor alle klachten opzich een gewone reden kan zijn (gewoon verkouden, gewoon een droge huid, gewoon een mondje terug geven etc.) maar vind alles bij elkaar toch wel verdacht?? Ze huilt niet overdreven veel meer, lacht veel, ontwikkelt zich goed en groeit ook goed. Ik vind het zo lastig omdat we al zoveel geprobeerd hebben en dat brengt veel onrust met zich mee. Denk morgen toch maar weer de kinderarts bellen, wat vinden jullie? Alvast bedankt! Liefs Anouk
Hoi Anouk, Wat een herkenbar verhaal,hier echt idem,ook kisssyndroom,koemelkallergie en reflux,zonder spugen overigens maar door een refluxtest,bleek dat het zuur wel omhoogkwam in de slokdarm,waardoor ze dus veel pijn had en ook vaak dubbel ging en kreunen,ook ons meisje sliep/slaapt zelden overdag en s'nachts idd vol onderbrekingen. Mag ik vragen wat voor voeding je nu gebruikt,want ik zou als je nog niets gebruikt zeker eens een week of 4 overstappen op kma vrije melk,om te kijken hoe ze erop reageert,en misschien wat schepjes nutriton erdoor om de voeding iets dikker te maken. Oh zie net dat je wel pepti hebt gebruikt,waarom ben je ermee gestopt? En misschien is pepti niet voldoende maar moet je een melk hebben waarbij de eiwitten nog meer verteerd zijn. Bij ons ging de pepti trouwens pas na 3 weken zijn werk doen Ben je al bij de huisarts geweest of kinderarts na die 11 weken dan? Ik zou absoluut nog eens goed erna laten kijken en op je gevoel afgaan,als jij denkt dat er meer aan de hand is heb je vaak gelijk. Heel veel sterkte! Mocht je nog vragen hebben of je wilt iets weten,mag je me altijd pb-en hoor!
Hoi Sjees; Bedankt voor je reactie! Nadat wij met 11 weken bij de kinderarts zijn geweest zijn wij niet meer terug geweest, omdat de fysio KISS constateerde en het daarmee opgelost zou moeten zijn. I kreeg (en krijgt) fysio en nadat ze bij de manueel therapeut is geweest was het huilen ook idd over. De fysio zei ons dat de rest langzaam aan beter zou moeten gaan en daar leek het ook even op dus zijn we met de pepti gestopt omdat dat eigenlijk nooit veel verbetering heeft gegeven (dachten we). Daarna werd het dus allemaal weer erger. Ze kreeg uitslag, begon meer te spugen en nu afgelopen week werd ze s nachts weer ieder uur huilend wakker. Ik heb weer contact opgenomen met de ka, maar die had pas in februari weer plek ! Ik heb ook gezegd dat ik dat te lang vind duren en dat ik dan zelf andere voeding zou gaan proberen, dat was goed. Dus zo gezegd zo gedaan hebben we nutrimagen gehaald en warempel was ze gelijk rustiger na de fles. Had al dezelfde dag geen diarree meer en heeft vannacht 12 uur geslapen!! Pffff....wat een opluchting! Hadden we dit maar eerder gedaan, maar doordat er ook de KISS speelde zagen wij door de bomen het bos niet meer en ja, sommige kindjes (zeker met zo'n start) komen wat moeilijker op gang, ze groeide verder goed en het huilen was iig over. De uitslag heeft voor mij uiteindelijk toch de doorslag gegeven en jeetje wat ben ik blij met het resultaat! Nu moet ik alleen nog ergens de vergoeding los peuteren, want het is wel erg duur. Net al de huisarts gebeld en voor morgen een afspraak gemaakt en anders toch maar weer de ka bellen.
Mssn beetje rare vraag nog, maar kan het zijn dat mijn meisje hier zelfs in de buik al wat last van heeft gehad? Was ze daarom zo hysterisch druk en had ik daarom al vanaf week 20 de hele dag door harde buiken? Via de borstvoeding krijgen ze het natuurlijk binnen en dat verklaard ook waarom dat zo'n drama was, maar via de navelstreng? Ik heb tijdens de zwangerschap juist heel veel yorghurt en melk op omdat dat natuurlijk gezond is, maar kan ze daar last van hebben gehad? Zat te denken of ik bij een eventuele 2e mssn al tijdens de zwangerschap op dieet zal gaan of is dat te voorbarig? Mssn mensen met een 2e, hoe hebben jullie dit aangepakt? Alvast bedankt!
Ik heb van Stefan Kleintjes begrepen dat je kindje KMA kan ontwikkelen bij veel zuivel gebruik in de zwangerschap. Waarschijnljk hier ook het geval. Ik weet niet of ze er in de buik al last van hebben, maar hier begon na 2 weken de klachten. In de zwangerschap op dieet gaan wordt afgeraden, het is goed voor je kindje om er gewoon aan te wennen. Al zou ik je zuivelinname wel beperken tot 500cc. Dat advies kreeg ik in elk geval.
nou dan snap ik het wel ik eet/drink alleen maar zuivel normaal, en dus in mn zwangerschap ook. de klachten begonnen hier rond week 2/3 ook. na paar dagen geen koemelk gaat het met slapen en kramp weer goed gelukkig. hij ligt nu ook te slapen!
@red88; dat zou hier ook best wel wat verklaren. Zou het met een eventuele zwangerschap ook zeker beperken en voor de bevalling op dieet zodat ik hopelijk wat langer van de borstvoeding kan genieten! Net de KA gebeld en wordt zsm terug gebeld. Zijn jullie ook met de kleintjes naar een dietist gegaan? Zal het eczeem nu ook vanzelf verdwijnen? @silly88; wat fijn he dat er dan eindelijk rust is!!