Reageer met quote ik ben 6 december bevallen van ons 3e kindje een gezonde dochter. van het begin ging alles heel goed. Een snelle thuis bevalling de borstvoeding kwam heel goed op gang en ze dronk heel goed en was tevreden. na 3 weken kwam er zelfs al nachten van 11 tot 6 soms al 7. Maar met die goede nachten kwam ook het probleem. het begon met een heel klein knobbeltje, het deed niet heel veel pijn en ik had niet veel last kon nog gewoon voeden. Ik ben toch maar naar de HA geweest omdat ik het niet vertrouwde. Deze vertelde mij dat er een ontsteking zat maar ik nog geen antibiotica hoefde. Na 2 weken kreeg ik toch ineens hoge koorts. Dus weer naar de HA geweest en ditmaal kreeg ik toch antibiotica. Na 4 dagen was de koorts weg maar de bult niet, sterker nog de pijn werd erger en de borst werd alsmaar groter. dus ik ben weer naar de HA geweest want ik had een heel slecht gevoel erover. maar weer gewoon terug gestuurd naar huis want het was echt GEEN abces zei de HA. ik kon tenslotte nog voeden aan die borst en ik had geen koorts meer dus het was allemaal niet zo erg als ik dacht. toen de kuur was afgelopen na 10 dagen was de plek nog groter geworden en de pijn al bijna niet meer te doen en de bult was zo groot dat kolven of drinken niet meer mogelijk was. Ik kon haar nog goed aan 1 borst genoeg aanbieden maar de andere borst liep maar vol maar er kwam niks meer uit. 28 jan had ik gelukkig een afspraak bij de verloskundige. Deze heeft ook naar mijn borst gekeken en zij zei dat het om een hele hardnekkige verstopping was. ook hier heb ik me uitgesproken over mijn zorgen voor iets anders maar dat was niet nodig. Ik kon die dag nog terecht bij de fysiotherapeut voor geluidsgolf therapie. Een hele agressieve behandeling die snel hoort te werken. na 3 behandelingen was er nog geen resultaat, sterker nog het was nog weer veel erger geworden. ik had een hele grote bult op mijn borst en mijn borst was veel groter als de andere borst. na al deze behandelingen en elke keer afgewimpeld te worden zat ik er 1 feb zo doorheen dat ik heb gebeld met de verloskundige dat ik toch echt graag naar het ziekenhuis wou. gelukkig ken ik haar goed en nam ze mij eindelijk wel serieus nam. Maar helaas deed de HA dit niet. de verloskundige heeft 5! keer moeten bellen voordat ik even snel langs mocht komen onder een hoop commentaar. Mijn eigen hui arts was er niet dus dit was de 4e persoon die naar mijn borst heeft gekeken en ook zij zei dat het allemaal niet zo erg was, want ik had immers geen koorts. maar toch op aandringen van de verloskundige ook mocht ik toch naar de SEH. En eenmaal hier ging het snel. we waren daar om hal 7 en om half 9 was het duidelijk door middel van een echo. ik had een abces van 7 x 4 x 4 in mijn borst. DE chirurg was verbaasd dat ik niet heel ziek was hiervan en dat niemand dit eerder had gezien. ik lag die nacht op de operatie kamer waar ze onder algehele narcose mijn borst hebben leeggehaald en schoongespoeld. mijn man en dochter mochten gelukkig bij mij blijven want ik zat tenslotte nog met de andere borst die ik moest voeden. die volgende dag mocht ik naar huis met een drain uit de wond. de wond is ongeveer 5 cm. en moet openblijven. Dit is weer heel naar want er stroomt elke keer heel veel melk uit de wond. maar toch nu na 3 dagen kan ik gewoon kolven en heb ik lang niet zoveel pijn als dat ik had. ik heb nu gewoon veel vragen waarvan ik merk dat niemand ze echt kan beantwoorden. dus misschien zijn er mama's die dit ook hebben meegemaakt en die mee tips kunnen geven of misschien ook weten hoe of wat want ik wil graag na dit weekend weer gaan voeden maar ik hoor allemaal andere dingen om mij heen of dit wel kan omdat ik met die wond zit. Ook zijn de mensen om me heen niet zo positief over dat ik blijf voeden en dat vinden ze eerder raar als iets goed voor onze dochter. ik merk nu ook dat er echt veel mensen me niet geloofd hebben dat ze niet hebben gezien dat er dus echt wel iets ergs aan de hand was. helaas was ik hiervan de dupe want het abces was al behoorlijk groot. nu is het achter de rug gelukkig. morgen mag hopelijk de drain eruit en dan kan het echte genezen beginnen en hopelijk weer snel live voeden aan die borst. gelukkig voor nu heeft ze genoeg aan 1 borst en is ze nog heel tevreden en houd zij mij op de been en ga ik voor haar door. ik hoop nog lang te kunnen voeden want dat is toch het mooiste wat er is!!
Jeetje, wat een verhaal.....En goed dat je op je strepen bent gaan staan uiteindelijk. Van mijn kant is het natuurlijk moeilijk om achteraf te kunnen zeggen: die of die had moeten kunnen zien dat.... Dat gaat niet. Wel goed om dit een keer als alles voor je gevoel gezakt is en je het een plek hebt kunnen geven om dit of door te spreken of een brief te schrijven naar betrokken personen. Leermoment voor hen, afsluiten voor jou. Dan over het voeden: de kans dat je nog een abces ontwikkeld hier is klein. Wanneer je terug kijkt kun je misschien iets terug halen over ontstaan, aanloop daar naar toe. Soms helpt het om dat met een lactatiekundige door te spreken. Om voor jezelf duidelijkheid, rust en ook aandachtspunten voor de toekomst te krijgen. Waar moet je eventueel op letten, dat soort dingen. Tot slot: juist goed om door te voeden: en ook al loopt er melk uit/langs de wond, dat is de beste verzorging! Lekker doorvoeden dus! Tot slot zijn er ook fora via borstvoeding.nl en la leche league. Laatst genoemde heeft ook een facebookgroep geloof ik, als je op fb zit kan dat fijn zijn. Veel succes verder! En beterschap.
Heidi Akkers bedankt voor je reactie. We zijn inmiddels een week verder en het gaat allemaal een beetje lastig. het abces zat grotendeels achter mijn tepel dus doordat het nu is weggehaald is mijn tepel heel erg ingezakt. Daardoor is voeden simpel weg niet meer mogelijk. ik voed haar nu dus met 1 borst maar eigenlijk gaat dat heel goed. Ze slaapt al heel goed door en ze red makkelijk 3/4 overdag. Dat stelt me heel erg gerust. dus die andere borst kolf ik niet meer want daar kwam toch steeds maar 20 ml uit. Een brief schijven is inderdaad wel een goed idee. ik merk dat ik er namelijk nog wel mee zit. De wond is 9 cm diep en z'n 5 cm breed. die moet ik zelf verzorgen en zal nog lang open blijven. De na sleep is dus ook heel lang en dat is jammer. de pijn is nu nagenoeg wel goed. soms als ik een toeschiet reflex krijg prikt het wat maar ik ben, hoe raar dat ook klinkt, wel trots op mezelf dat ik ondanks alles toch nog voed. en ik hoop dat ook nog lang te kunnen doen. zeker toch wel tot 6 maanden exclusief.
Hoi, kan inderdaad nog lang duren. Ik heb hieronder nog even een tekst gekopieerd die ik vanuit de praktijk wel eens meegeef. Het is zeer goed mogelijk om met 1 borst te voeden hoor. Ik ken meerdere moeders die om welke reden dan ook 1 borst achterwege lieten en vrolijk met de andere verder gingen. En dat je borst is ingezakt is nu lastig maar ik vermoed dat het uiteindelijk iets bij zal trekken nog. Het lichaam is erg elastisch Succes en goede genezing! Borstvoeding na biopt, punctie of incisie van de borst Een punctie, biopt of incisie na abces op zich is geen aanleiding om te stoppen met het geven van borstvoeding. Met onderstaande informatie help ik je verder: Wanneer je een open wondje hebt na punctie, biopt of incisie na abces is het logisch dat je melk zult lekken. Met name wanneer je melk toeschiet kan dit een knoeiboel geven. Bedenk dat juist het lekken van moedermelk langs de incisie of wond een positieve bijdrage kan leveren aan het genezingsproces door de ontstekingsremmende eigenschappen van moedermelk. Genezing Doordat melk door de wond blijft lekken kan snelle hechting (het dichtgaan van de wond) langzamer verlopen. Dit is niet per se een nadeel, immers: het geeft het lichaam gelegenheid om van binnenuit goed te genezen en nieuw weefsel op te bouwen. Dit geeft uiteindelijk een mooiere wondgenezing. (Principe van de zogenaamde vochtige wondgenezing) Lekken De wond kan nog lang melk lekken. 4 tot 6 weken is niet ongewoon. Wanneer de wond ver genoeg van de tepel / tepelhof is verwijderd kan het kindje gewoon aan deze borst drinken. Wanneer de incisie dicht bij de tepel / tepelhof zit, kan een goed geplaatst tepelhoedje uitkomst bieden. Ook kan de borst tijdelijk afgekolfd worden terwijl het kindje aan de andere, niet aangedane borst drinkt. Op deze manier wordt de productie in stand gehouden, zodat het kindje na genezing weer terug aan beide borsten kan drinken. Wanneer de wond problemen blijft geven (buiten lekken van melk) kan gekozen worden om langzaam de aangedane borst af te bouwen, zodat moeder en kind op de andere borst verder kunnen. Borstvoeding aan één borst is heel goed mogelijk, op deze manier kunnen moeder en kind nog lang van borstvoeding geven genieten. In het kort: * Door de open wond heeft de moeder kans op infectie. Goede hygiene en monitoring zodat op tijd ingegrepen kan worden is van belang. * De incisie blijft open: wondvocht kan naar buiten en de wond kan mooi van binnenuit helen. * Wanneer de wond te snel aan de buitenkant dicht gaat bestaat de kans op fistels. * De opening zal lekken gedurende de tijd die nodig is voor de wond om van binnenuit te genezen. * Het lekken zal met name duidelijk zijn op het moment dat een toeschietreflex optreedt. Een schone wegwerpluier tegen de borst houden helpt de huid droog houden. * Een goed steunende voedingsbeha kan helpen droge kompressen op hun plaats te houden. * Verschoon kompressen regelmatig voor hygiene en om de huid droog te houden. Eventueel kan een wollen borstkompres prettig zijn: deze nemen goed vocht op en zijn weldadig zacht voor de wond en huid. (bijvoorbeeld Lanacare) * Eventueel kunnen hydrogel kompressen worden ingezet. (Rite Aid, Medela of Mothermates)