Hallo allemaal, Lees al een poos mee maar dacht laat ik eens een bericht schrijven. Ik ben trotse mama van 2 leuke kindjes. Een peuter dochter en een baby zoon van 4 maandjes, bijna 5 alweer! Hij heeft onwijze last van reflux De diagnose was niet moeilijk want er kwam echt helder zuur uit z'n mondje. Vaak rook ook z'n bedje zuur en randje van z'n shirtjes/pyjama's. Gelukkig konden we vlot terrecht bij de kinderarts maar flink gemodderd met hoe te behandelen. Nutriton, speciale voeding, medicijn 1 medicijn 2 enz enz Uiteraard alle richtlijnen opgevolgd! Bedje schuin, rechtop voeden enz enz. Dit houden we er nog steeds in en nu al bijna 2 maanden krijgt ons zoontje 2x daags Ranitidine. Het allerergste gekrijs werd daardoor zeker minder en hij lijkt ook gemakkelijker te slapen (nog niet heel lang maartoch). Maar nu hij 4 bijna 5 maanden is had ik gehoopt dat hij wat gelukkiger zou worden maar hij blijft tja chago om het zo maar te zeggen hihi Vaak unhappy en nog steeds veel huilen. Hij heeft enorm leuke spulletjes die hem zouden kunnen afleiden maar het zit er niet echt in Hij is wel happy als je hem continue bezig houdt, op Schot gek doen, kusjes geven etc etc Doen we natuurlijk maar mama moet ook dochterlief op de wc zetten en wat huishoudelijke taakjes doen.. tja en dan is het hommeles Box, wippertje maakt niet uit! En ik heb ook z'n ergonomische draagzak. Hij vind dat een poosje ok maar na ongeveer een 15 a 30 min wil hij daar ook niet meer in! Zijn er ervaringsdeskundigheid hier? Wanneer word het beter? En hebben jullie nog trucjes? Het is zo zielig om hem zo ongelukkig te zien en ik schiet er ook regelmatig vol van om heel eerlijk te zijn... Liefs, Mama van 2 aapjes
Weet niet of Nutriton eronder valt maar dat eerst. Toen nutrilon ar maar dat was drama. Toen Ranitidine dat leek niks te doen toen nexium (even geen idee hoeveel) en toen waren we helemaal weer terug bij het gekrijs. Toen weer terug naar Ranitidine maar dan hogere doses, ons zoontje is flinke jongen hihi en dat lijkt wel wat te doen hoor maar hij blijft zo.. ja hoe zeg je het.. oncomfortabel gewoon. Zeurderige geluidjes maken de hele dag. Nooit langer dan 5 min tevreden met iets. Alleen hem de hele tijd bezig houden dus.. maarja moet toch ook naar de wc enzo
Wanneer is het voor t laatst opgehoogd? (Ranithidine) En hoe lang gebruikt hij het nu inmiddels? Pittig en verdrietig voor jullie om te zien dat hij niet happy is. Sterkte
Was de nexium gewoon 1 zakje? Dat is 10mg iig. Onze man mag van de dokter 2mg per kilo gewicht, terwijl de huisarts 0,5mg per kilo al teveel vindt. Dat heldere zuur dat ken ik! Af en toe ook zulke zure luiers toevallig? Is er niet iets anders met hem aan de hand? Sterkte iig!
Nexium heeft vaak langer nodig om te werken. Dus weet niet hoelang en hoeveel? Het klinkt echt alsof ranitidine niet voldoende doet en je dus iets anders moet vragen.
Ik ken het van mijn dochter de eerste maanden, verschrikkelijke tijd vond ik het... Alles geprobeerd, nutriton, andere fles, andere melk etc etc. Het vele huilen bleef, ziekenhuisopname, en toen kregen we nexium. Dat hielp hier gelukkig vrij goed. Maar was niet over. Toen zijn we zelf overgestapt op pepti terwijl het volgens het ziekenhuis geen koemelkallergie was. Daarna is het pas echt beter gegaan.. Sterkte, ik weet dat het geen makkelijke tijd kan zijn..
Ik weet echt even de hoeveelheid niet van de nexium. Het was wel heeeeel weinig iig. Ik moest van z'n half zakje mengen en dan met een spuiten optrekken en gooien meer dan de helft van dat mengsel weg. Toen we dat gebruikte krijste hij het echt uit! De ranitidine lijkt best aardig te werken maar hij blijft gewoon zo unhappy als hij geen afleiding krijgt van ons. Gekke bekken trekken is favoriet hihi of kietelen haha Hij is door 2 verschillende huisartsen onderzocht, onze vaste was er keer niet. 2 verschillende kinderartsen (we hebben nu een vaste ). Een osteopaat, fysio... manueel therapeut. Vergeet ik nog iemand? Geen idee, maar het komt erop neer dat hij reflux heeft en verder een heel schattig bol toetje hihi Oh en hij weegt nu 8.1 kg en is opgehoogd met ranitidine toen hij ongeveer 7.5kg was.
Ohja op aanraden van de kinderarts ook pepti gaan geven. Omdat het ook lichter was voor z'n buikje sowieso. Gaat prima maar denk niet dat daar het probleem vandaan komt.
Het klinkt wel herkenbaar. Dochter zat na een tijdje aanmodderen op max dosis zantac én neocate, maar die lichte onrust en ontevredenheid is bij haar gebleven tot ze kon stappen. Ik heb altijd een licht vermoeden gehad dat de onrust in haar zat, en dat die de reflux veroorzaakte. Ipv omgekeerd. Elke stap die ze in haar ontwikkeling zette, rollen, kruipen, rechtstaan, stappen, los lopen, werd ze iets meer tevreden. Dus kijk het zeker aan, zorg dat je de pijn uitsluit met de medicatie en dat je goed evalueert of dieetvoeding voor kma nodig is of niet. Maar hou er rekening mee dat enige onrust nog een tijdje kan blijven. Of dat was toch mijn ervaring.
Mijn zoontje is ook 8 kilo. Hij mag 1,5 zakje nexium op een dag en als het echt nodig is 2 zakjes. Hij heeft er nog maar 1 nodig gelukkig. Er bestaat maar 1 hoeveelheid in die zakjes. Het duurt idd even voordat het werkt. Krijgt hij al bijvoeding?
De oudste kreeeg 2x daags half zakje. Hier boven zelfs meer. Voor ons was nexium 2x het middel voor een tevreden (reflux) baby. Spugen wordt niet minder, maar de pijn is weg!
Hey Shakes, Ik zeg het ook telkens tegen m'n man, dat ventje word pas gelukkig als hij net als z'n zusje kan lopen, rennen en vliegen. Hopelijk ontwikkeld hij zich beetje vlot. Z'n zus kon al heel snel lopen dus laten we hopen dat hij ook zo vlot is. Tot die tijd doe ik wel gekke bekken trekken en veel kusjes geven! Het spugen is irritant maar vind ik niet het grootste probleem. Ik hoop gewoon dat hij geen pijn heeft! Dat nexium heb ik 2 dagen geprobeerd en hij was daardoor helemaal gesloopt! En wij ook dus durf dat gewoon niet meer te proberen. Volgende week nog een afspraak bij de kinderarts zal de dosis bespreken met d'r! Ons ventje krijgt al bijvoeding inderdaad. Sindsdien lijkt het wat beter te gaan. Het is nog niet veel hoor. Hoop dat ie snel meer trek krijgt Nog een gouden tip? In iedergeval fijne feestdagen!
Nexium heeft tot wel 7 dagen nodig om goed te werken. Onze jongste had ranitidine die niet voldoende hielp. Over naar nexium en 5 dagen drama, maar erna nergens meer last van (ja spugen, maar geen pijn en geen huilen). Dus ik kies dan liever voor 5 dagen drama dan nog 5 maanden. 2 dagen is gewoon echt te kort.
Ik zie dat je al heel veel geprobeerd hebt in het korte leventje van je kleine. Vervelend is dat he, de indruk hebben dat niets écht helpt. Even een paar opmerkingen: - medicatie moet je echt twee weken de kans geven om te zien of het werkt. Afhankelijk van de schade binnenin het lichaam van je kleine, kan het echt pas tot twee weken duren voordat je pas (optimaal) resultaat ziet. Ik denk dat je te snel hebt gewisseld van medicatie waardoor je het niet de kans hebt gegeven om het zijn werk te doen (in zekere zin de schuld van de ka, want die zou dit moeten weten). - Niet meerdere nieuwe dingen tegelijk introduceren. "Genezen" is een wat lang proces van allerlei dingen uitproberen en wachten of het werkt. Maar wel één voor één. Dus niet: dieetvoeding én een nieuw medicijn tegelijkertijd proberen. Hoe weet je anders wat wel en niet werkt? Doordat je steeds zaken moet proberen, het een aantal weken aankijken maakt het tot een langdurig proces, ik weet het, maar hier heeft je kindje wel het meeste aan en is, effectief gezien, het snelste mee geholpen. - Nutriton kán de medicatie tegenwerken. Liever dus gewoon de standaard voeding geven i.p.v. Nutriton toevoegen. Moet je tóch om de een of andere reden indikken, kijk dan naar Gelilact. - Teveel wisselen van allerlei soorten voeding is ook niet goed voor je kleine. Kies één soort voeding uit (bij voorkeur de standaard voeding als er geen reden is voor dieetvoeding) en blijf daarbij. Niet meer tussendoor gaan wisselen. Als je, bijvoorbeeld!, hypo allergene voeding of Neocate gebruikt zonder dat er reden voor is, kun je bij je kinderen juist problemen veroorzaken op latere leeftijd. - Hoe groot zijn de flessen die je geeft? Refluxkindjes hebben snel de neiging om te gaan pijndrinken en heel vaak zien de ouders dat als teken om de flessen maar op te blijven hogen (het lijkt dan alsof de baby nog honger heeft na de fles) en daardoor te snel op te grote flessen terecht komen. Dit kan de reflux verergeren. Reflux of niet, kindjes hebben altijd het meeste baad bij meerdere voedingsmomenten per dag en dan wat kleinere flesjes. Bijvoorbeeld 6x p/d 150+5 in plaats van 5x p/d 180+6. - Heb je al eens een LK of een logopedist laten kijken naar het aanhappen op de speen? Heeft hij goed vacuüm tijdens het drinken? Lactatiekundigen zijn er ook voor flesvoeding he Teveel lucht binnenkrijgen tijdens het drinken kan ook voor refluxachtige klachten zorgen. - Ten slotte: is er gekeken naar KMA? Reflux is daar vaak een symptoom van. Hoeft niet altijd hoor. Hier twee refluxkindjes die beiden geen KMA hebben. Maar het is het uitzoeken waard als je maar blijft aanmodderen. Hopelijk kun je hier iets mee!
Helaas herkenbaar, onze uk kreeg eerst ranitidine ( vloeibaar) hij bleef veel huilen Na paar weken omeprazol en we kregen een ander kind dat begon te lachen. Heel prettig aangezien we dag en nacht met hem liepen en snachts ondanks een schuin bed en leefregels sliepen wij maar 4/5 uur. Je hebt voor reflux maagzuurremmers en maagzuurbinder en de een kan beter werken. Wat voor fles gebruik je? Wij hadden dr brown en die zijn super,kreeg veel minder lucht binnen. Ook tussendoor wanneer je de fles geeft boeren helpt.
Hi allemaal! Sorry voor de late reactie.. drukke feestdagen De dagen dat we nexium hadden geprobeerd waren echt een ware hell. Ons zoontje sliep sons 15 min om vervolgens weer ijzingwekkend te gaan gillen.. dus ook Snachts kreeg hij (en wij) geen slaap. Echt ik vond het verschrikkelijk! Deed me echt ook gewoon pijn om te zien. We hadden de ranitidine nog in de koelkast en toen ik besloot dat weer te geven sliep hij gelijk 3 uur achter elkaar.. vandaar dat ik daar maar bij ben gebleven. . Mijn schuld dus niet die van de kinderarts hihi Toevallig spuugde mijn zoontje vandaag best wel weer veel (zonder huilen) dus dacht inderdaad om maar weer eens in te dikken... al weet ik inderdaad dat je of het een (medicijn ) of het ander (indikken) moet doen.. Lastig zucht! Wij gebruiken een difrax fles en dat gaat echt goed. Logopedist lijkt me helemaal niet nodig, hij hapt keurig aan en drinkt zonder te klokken en te smakken. Echt heel netjes vind ik zelf hihi Hij boert meestal ook heel rustig. Gewoon netjes burg en thats it. Meestal komt het langer na de fles, het oncomfortabele gedoe. Onze zoon krijgt hetvolgende 1e fles 200 ml pepti 2e fles 200 ml pepti met rijstebloem (ontbijt) Paar hapjes fruit soms met baby liga erdoorheen 3e fles 200 ml pepti Groente hapje (Max half potje, meer gaat er toch niet in) 4e fles 200 ml pepti met rijstebloem 5e fles 200 ml pepti met klein schepje rijstebloem Hij poept overigens ook prima hihi Oh en Kma is het hoogstwaarschijnlijk niet volgens de kinderarts, en ik denk het ook niet hoor. Want toen hij nog standaard nutrilon kreegmet verdikking ging het ook redelijk. De pepti hebben ze voorgeschreven omdat het blijkbaar ook lichtverteerbaar is. Aankomende week nog een afspraak bij de kinderarts, ik vind het lastig want ik vind het best eng als ze bijvoorbeeld weer een nieuw medicijn bedenkt. Da't uitstapje naar nexium toen heeft me echt angst aangejaagd! Liefs en bedankt voor het meedenken!
Oké. Ik zie wel een paar dingetjes die "triggers" kunnen zijn: - te grote flessen. Ik zou persoonlijk terug gaan naar 6x 150+5. Zelfde hoeveelheid voeding per 24u, maar verdeeld over kleinere flesjes. In feite is de hoeveelheid die je nu geeft vergelijkbaar met een volwassene die een emmer melk drinkt. Daar zou jij ook buikpijn van krijgen - Bijvoeding. Kán voor ongemak zorgen. Eigenlijk zijn kindjes pas vanaf ongeveer 6 maanden "klaar" (voor zover je er ooit klaar kunt zijn) voor bijvoeding. Rijstebloem zelf staat ook bekend om zijn heftige klachten; krampen, ongemak, verstoppingen, diarree, etc. - Ook Nexium staat bekend om zijn heftige bijwerkingen. Van wat ik begrepen heb, is het een van de sterkere maagzuurremmers. Het is dus wel zo dat, hoe vervelend het ook, vaak een kwestie is van doorzetten. Eerder is al benoemd dat het eerst even een paar dagen drama kán zijn en daarna ineens verlichting optreedt. Zo kan een bijwerking van Ranitidine juist weer meer spugen zijn, omdat de kindjes er in het begin misselijk van worden. Mijn tip: ga elimineren. Denk goed na over hoe je dat wilt aanpakken en laat je niet meer verleiden om eventueel weer diverse dingen tegelijkertijd te proberen. Stop even tijdelijk (een maandje ofzo) met álle soorten bijvoeding (rijstebloem en hapjes). Alleen nog maar melk en eventueel medicatie. Hoe gaat het dan? En introduceer dan stap voor stap alles opnieuw. Eerst twee of drie weken alleen rijstebloem. Gaat dat goed? Dan een andere vorm van bijvoeding erbij. Dit is de snelste, veiligste, makkelijkste en enige manier om erachter te komen wat het is dat je zoontje zich zo ongemakkelijk/chagrijnig laat voelen.
Hello, Nouja hij is eigenlijk altijd al grumpy geweest. Eerst geplaagd door die rottige lullige krampjes en dan die reflux erbovenop. Ik ben al eens terug naar de basis gegaan om te kijken waar het aan scheelde maar eigenlijk veranderde er niks.. zucht Om heel eerlijk te zijn is het met de bijvoeding wat beter nu zelfs! Hij lijkt wat meer verzadigd, zeker na z'n papfles. Ik ben heel rustig aan begonnen. Eerst 2 weekjes rijstebloem, poep bleef goed haha Daarna halve potjes groente leren proeven (gaat niet eens op!) En sinds heel kort ook beetjes fruit. Ik weet dat de flessen groot zijn maar hij is zo flink hij heeft ze echt nodig. Hij slurpt ze zonder moeite leeg! Boert, is tevreden en na een uurtje of wat na de fles begint het geemmer. Hij begint ook echt oog te krijgen voor z'n omgeving en is redelijk afgeleid maar toch die momenten van flinke oncomfortabel zijn blijven. Als moeder weet je gewoon er zit iets niet lekker! Ik vind zo jammer he.. heb alles echt alles nagelopen. Ook wat jullie allemaal adviseren maar dan toch word het niet helemaal goed. Misschien heb ik te snel opgegeven hoor met die nexium maar vond het echt verschrikkelijk! Ben benieuwd wat de kinderarts te zeggen heeft Vd week. Vorige keer zei ze dat we misschien baat zouden hebben om te switchen naar nutrigemenen voeding.. ofzoiets. Klinkt als hihi Liefs
Nutramigen is dieetvoeding voor ernstige kma. Je zegt eerder dat het geen kma is, dus denk ik dat dat geen optie is. Maar natuurlijk: hoe heb je vastgesteld dat het geen kma is? Bovendien: je hebt al veel geprobeerd op korte tijd. Nu opnieuw wisselen van voeding is een stevig risico op nóg meer last.