Hopelijk kunnen jullie me helpen. Onze zoon heeft een koemelkallergie en gebruikt al sinds dat hij 3 maanden is Nutrilon Pepti. Inmiddels dus Pepti 2. Nu wordt hij over 6 weken een jaar. Consultatiebureau zei dat flesvoeding dan niet meer nodig is. Overstappen naar gewone melk. (Meteen aangegeven dat me dat geen goed plan lijkt). Hij krijgt nu nog 3 flessen pepti. Als hij dadelijk een jaar is moet ik dan langzaamaan Pepti af gaan bouwen en overstappen op alternatieven? En welke alternatieven? Sojamelk? Alvast ontzettend bedankt!
Heel veel kindjes zijn over hun kea heen gegroeid met 1 jaar. Ik zou op een rustig tijdstip (paar dagen vrij oid) eens een theelepel yoghurt geven. Gaat dat goed? Dag erna 2 theelepels/ 1 eetlepel. Nog steeds goed? Dag erna nog meer. Nog steeds goed? Dan is je zoon er waarschijnlijk over heen gegroeid en kun je langzaamaan alles overschakelen en gewoon eten geven. Bij eczeem kun je ook wat melk/yoghurt op de huid smeren. Is er wel een reactie kun je na 1 jaar over op soya, amandel of rijstemelk.
Ik weet niet of ik het jouw al eerder gevraagd heb (hebben wel eens gebabbeld toch?) maar suggereer je hiermee dat na het jaar amandelmelk voldoende is bij KMA? Ik dacht in het topic van Marieken bij voeding, dat we juist van mening waren dat zuivel nodig is? Is precies waar ik momenteel mee zit nl.
Amandelmelk is geen volwaardige zuivelvervanger, als een kind nog steeds KEA heeft, dan is het beter om pepti te blijven geven.
Dat ging voornamelijk over voor 1 jaar en ik gaf toen aan pepti te geven en juist niets anders. Ivm kruisallergie. Ik heb mij later niet meer erin gemengd, met een reden Na 1 jaar, in overleg met dietiste, kun je overstappen op amandel, rijste of soya melk. Omdat ik zelf geen ervaring heb met kea na 1 jaar weet ik niet of het voldoende is. Beter is om dit af te stemmen met dietiste. Ik had dus beter er bij kunnen vermelden dat dit beter in overleg met een dietiste kan. Of zoals Dirksmama zegt pepti blijven gebruiken. Excuses.
Oke, dankjewel. Dat is waar, dat kindje was nog weer jonger. Ik vind het zo vervelend nl dat het hier niet loopt met HA en zo. ben zo geneigd om de amandelmelk alleen te blijven gebruiken.. Van mn dietiste 'mag' dat niet maar volgens jouw was die niet erg goed in allergie Op CB maar eens vragen dan.
Wij hebben tot een jaar de dieetvoeding gegeven en toen de dubbelblinde provocatie test positief was daarna zelfs tot 2 jaar. Wel vanaf 15 maanden geitenmelk geprobeerd en dat ging goed. In jouw geval heeft hij het al die tijd goed gedaan op pepti dus misschien is hij er wel overheen straks. Ik zou hulp vragen om het te gaan testen een opbouwschema. Veel kinderen komen met koemelkallergie uit bij geheel koemelk vrije voeding en pepti bevat nog wel koemelk. Dan wel met sterk verknipte eiwitten.
Jouw dietiste gaf aan dat jij met bv alles kon eten en dat je sterk allergenen gewoon mocht gebruiken en geven aan je kindje toch? Daarin vind ik haar niet betrouwbaar over komen nee. Cb heeft doorgaans weinig kennis over dieetvoedingen en de regels daarom, maar je kunt het proberen, Mijn oudste heeft tot 1 jaar kea gehad, met 6 mnd geprobeerd (wat fout ging) en erna pas na 1 jaar. Ik heb mij dus vooral verdiept in de stof voor kindjes tot 1 jaar en weet redelijk goed wat het advies is daarin. Na 1 jaar is voor mij dus anders, maar voor veel kindjes ook. Maar waarom geen pepti blijven geven? Daar kun je met 300ml per dag zo'n 18 dagen mee doen en dat kost je ongeveer 1,33 per dag. Andere opties zijn, denk ik, ook niet heel goedkoop.
Pepti en Allergy care kan ze ook niet tegen, ik wilde daarom neocate maar niemand die me helpt.. Ik moet nu naar de KA maar daar zit ik niet meer zo op te wachten na een klein jaar.
Oh ja dat is een ander verhaal. Neocate is echt een stuk duurder. Ik snap dat je niet zit te wachten op een ka maar misschien heb je er wel een die luistert en wel neocate wil en kan geven. Heb je niet evt iemand die met je mee kan en wil. Die weet hoe heftig de reacties zijn en die er wat verder weg van staat. Iemand die jou kan steunen en tegelijkertijd extra overtuigingskracht heeft.
Pepti doet hij het prima op inderdaad. Maar wordt het vanaf een jaar niet meer vergoed dan? Wij krijgen het nu gewoon via huisarts. Het gekke is: wij krijgen het al die tijd al vergoed, zonder dat er ook provocatie test is gedaan. Heb het idee dat dat vrij uniek is.. Maar goed. Ik ga denk ik nog maar even verder met pepti en langzaam producten met koemelk invoeren. Wellicht ook een fles vervangen met sojamelk. Bedankt!
Zeker uniek Sam! Hier wordt dus niks zomaar vergoed. Ja zo zou ik het doen. Soja eerder geen problemen gehad Anders geitenemlk? Hier soja nog erger als koemelk nl. Averlach alleen mn man weet het en gaat zeker mee, want ze heeft het met name s nachts, (krijsen en trappelen) overdag merk je het minder, ik wel, ze is jengeliger en onrustig maar daar kunnen ze niks mee bij de KA denk ik.. Vandaar mn 'angst' om daar heen te gaan.
Bij ons werd sojamelk juist afgeraden door zowel CB als KA... Mijn dochter had KMA en het schijnt dat ze dan ook een grotere kans hebben om een allergie voor soja te ontwikkelen. Ik zou toch naar een kinderarts gaan. Meestal proberen ze eerst Pepti, daarna Nutramigen en als dat niet werkt pas Neocate. Hij kan het begeleiden en alleen hij kan je een machtiging geven voor de voeding. Misschien dat het helpt om een duidelijk overzicht te maken van álle klachten. Wat een arts ziet, is maar een momentopname en jij maakt haar de hele dag mee. Mijn ervaring is helaas ook dat CB weinig weet van allergie en er ook niet zoveel mee doet... De KMA van mijn dochter is alleen ontdekt om ik er zelf mee naar de huisarts ging en op onderzoek aandrong. We hebben bijna een jaar Pepti gebruikt en sinds een paar weken weten we dat ze over de KMA heen is gegroeid, ze heeft daar de provocatietest voor gehad!