Koemelkallergie? Reflux? Normaal gedrag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MadHatter, 13 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

ik zit momenteel met mijn handen in het haar. Ik heb een zoontje van 9 weken en hij is al sinds de geboorte een onrustig sterk mannetje. Ik heb twee weken BV gegeven maar hij leek maar niet verzadigd, was continue onrustig en aan het huilen. Toen over op flesvoeding (kruidvat) en leek het stukken beter. Zoon bleek een buikslaper. Sliep goed, iedereen blij. Nu al de laatste 5 weken is het anders. Overdag slaapt hij hazenslaapjes van 30-45 min. Soms in de draagzak langer maar vaak wil hij daar niet in, verzet hij zich. Veel onrust, als hij moe is is hij aan het kreunen, persen en kronkelen. En huilen. Hem oppakken en vasthouden troost hem nooit. ‘s Nachts slaapt hij goed, soms wel 7 uur achter elkaar. Maar de onrust blijft. Als ik alles even op een rijtje zet:

- overstrekken
    - verborgen reflux waarvoor ranitidine met tot nu toe weinig effect
    - rode wenkbrauwen bij voeding
    - op beentjes en armpjes een wat ruwe huid
    - veel persen en kreunen
    - poept 1 keer in de 1-2 dagen. Harde stinkende ontlasting
    - veel huilen, ontroostbaar
    - slecht slapen overdag

is dit normaal babygedrag? Moet ik accepteren en hem enkel in de draagzak laten slapen? Dat heb ik liever niet want inmiddels heb ik echt een zere nek en rug en zou ik ook wel eens even gewoon een momentje voor mezelf hebben. Ik ben op het moment de hele dag met hem bezig, hem helpen slapen, helpen poepen, troosten… herkent iemand dit? Afspraak bij de kinderarts staat voor refluxklachten maar ineens dacht ik, kan dit geen KMA zijn?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    KMA zou kunnen hoor….
    Kijken of je kan overstappen op pepti, als de KA daar niet aan mee wil werken zou ik het op eigen initiatief proberen

3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Het zou koemelk allergie kunnen zijn. Alleen was het bij m'n zoontje zo, na het stoppen van de bv na 2 weken omdat hij zo veel huilde en onrustig was dat hij alleen maar erger ging huilen. In kv schijnt meer melk te zitten dan in bv.

Heeft hij niet last van zijn ontlasting, harde ontlasting lijkt me niet goed bij een baby van 9 weken.

Ik zou deze vragen voorleggen bij de arts, wie weet heeft hij/zij nog een idee wat het zou kunnen zijn.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Hihi ik moet even lachen om je opmerking “in kv schijnt meer melk te zitten dan in bv”.

Koemelk allergie (kma) is een allergie voor de eiwitten die in koemelk zitten.
    Kunstvoeding is gemaakt van koemelk. Dus er zit niet meer melk in, het IS koemelk.

Moedermelk is moedermelk. Daar zitten dus geen eiwitten van koemelk in.
    Kindjes die heel heftig reageren kunnen wat mee krijgen ivm melkproducten die de moeder eet.
    Als je als moeder stopt met het eten van koemelk producten, zal je kindje ook geen last hebben van kma.

5. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Haha helder :p. Ik schrijf op wat de arts toen tegen ons zei, verder niet over nagedacht :rolleyes:

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ahhh ja kinderartsen.
    Je zou anders verwachten maar zoveel weten ze niet van borstvoeding helaas..

nizzie86 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  7. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    @Mammavantwee en @Zoe123 de kinderarts zal denk ik bedoeld hebben dat in kunstvoeding meer koemelkeiwitten zitten. In gewone kunstvoeding zitten hele koemelkeiwitten en in moedermelk zonder dieet verknipte eiwitten.

@MadHatter: ik zou ook denken richting koemelkallergie. Reflux geeft geen ontlastingsproblemen. Ik herken de ontlastingsproblemen en stinkende scheten wel van de voedselallergiën van mijn zoontjes. Waarschijnlijk had de onrust en het vele drinken aan de borst niks te maken met niet verzadigd zijn, maar met troostdrinken. En ik heb onze middelste ook eindeloos gedragen. Heb je wel een goede draagzak? Want dan zou je zeker nu hij zo klein is zonder pijn moeten kunnen dragen.
    En ook de hazeslaapjes zijn heel herkenbaar. En mijn zoontjes hadden ook rode vlekken in het gezicht tijdens drinken voordat ik op dieet was. Dus veel herkenning ;). Zou zeker koemelkallergie aankaarten bij de kinderarts. Heb je al op korte termijn een afspraak staan?

Mammavantwee vindt dit leuk.
  8. Parasol

Parasol Actief lid

21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Hoe lang geef je nu ranitidine? Hier duurde het ruim een week voordat het langzaamaan rust begon te geven. Maar als je het al langer geeft, dan heb je daar weinig aan :)

9. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. De ranitidine krijgt hij nu 2 weken. Ik word zelf langzamerhand wel een beetje gek, ben die draagzak echt zat en ook de nachten worden steeds slechter. Ik ben elke avond van 21 tot 0030 uur bezig om hem in slaap te krijgen en dan is hij al vanaf etenstijd wakker meestal. Krijsen, overstrekken, krampjes, niet te troosten. Dat kan toch niet normaal zijn? Gister bij het CB geweest maar de arts daar verwacht geen kma, die zei voeding weer verdikken met jbpm en naar de fysio. Maar ik neig er nu steeds meer naar om zelf gewoon met pepti oid te starten. Dit hoort toch niet?

10. Chechi

Chechi Niet meer actief

Het klinkt voor mij best veel als KMA. Maar het “kan” ook normaal baby gedrag zijn.

Wat je rond de 8-9 weken ziet gebeuren is dat babies prikkels minder goed buiten kunnen sluiten. Hun brein gaat als het ware open, met als gevolg: sneller overprikkeld en hazenslaapjes. Het is op deze leeftijd enorm belangrijk je te houden aan de maximale wakkertijd. Dat is op deze leeftijd tussen de 60-90 minuten. Vaak in de ochtend 90, en gaandeweg de dag wordt het meer 60 omdat de prikkels zich opstapelen. Dit houdt dus in dat je kleintje binnen 90 of 60 minuten nadat hij wakker wordt weer terug moet slapen. Als hij een hazenslaapje heeft gedaan dan hanteer je sowieso de 60 minuten. Hazenslaapjes kunnen ontstaan door een te lange wakkertijd: een kleintje bouwt dan te veel cortisol op waardoor ze in de overgang van de lichte naar diepe slaap wakker worden.

Houd je je al aan deze wakkertijden? Zo niet, dan zou ik proberen ermee te beginnen. In eerste instantie op een plek waar hij de slaap wel pakt, bijv de draagzak. Daarna ga je oefenen in z’n bedje. Oververmoeide babies laten namelijk allemaal dubieuze gekke signalen zie die ook kunnen lijken op dingen als krampjes. Ook zijn ze niet goed te lezen in hun slaapsignalen dus kun je niet afgaan op gapen etc.

Als dit bovenstaande een groot fiasco wordt / niet lukt etc. Dan zie je vaak dat er toch medische onrust is..

JupitR vindt dit leuk.
  11. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Ik merk na een minuut of 60 dat hij moe wordt en breng hem dan naar bed. Met een vast ritueeltje. Laat hem zelf in slaap vallen, wat vaak lastig is door de onrust. Maar een enkele keer lukt het. En dan tegenwoordig ga ik na 37 min zachtjes er bij staan zodat ik als hij wakker wordt zijn speentje kan geven, die heeft hij altijd nodig om in slaap te vallen. Maar op 45 min begint hij te kreunen, kronkelen, handjes gaan snel open en dicht, overstrekken. Dan lukt slapen niet meer. Uiteindelijk stop ik hem dan in de draagzak zodat hij wel aan zijn slaap komt.

12. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Obstipatie was hier bij dochter een symptoom van koemelkallergie. Zoon met kma had juist diarree.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik zou nog 1 poging wagen met een andere fv voordat je de pepti in stapt. Probeer frisolac eens, die van ons gilde elke dag 18-21 uur per dag (en dus ook nacht), verborgen reflux, buikslaper etc. Twee weken volhouden, bij ons was er direct verschil.

BV was ze al op aan t gillen terwijl ik nauwelijks tot geen koemelk in mn voeding heb en de BV op zichzelf prima ging (behalve mijn tepel en haar 10x aanhappen vanwege een voorbij komend vernijnig krampje), nutrilon drama. CB, huisarts, kinderarts..."geen KMA".

Wanhoopsactie: frisolac (zit veeeeel minder lactose in per 100ml aangemaakte voeding dan andere voedingen) gehuil weg en BLEEF weg. Scheelde zeker 85%-90%, alleen maar een andere voeding (nog geen dieetvoeding). Zijn tig keer gaan checken of ze nog ademhaalde, zo raar als je continue gegil gewend bent en t is ineens ZO stil.

@Averlhach heeft nog een blog met tips voor reflux, link staat in dr handtekening. Die hebben ons ook enorm geholpen destijds. Wij ontweken de medicatie nog maar net door heeeeel veel kleine flesjes (elke 2 uur) dus daar geen ervaring mee. Maar ik begreep wel dat indikken én medicatie niet echt de normale route is. Kijk even of er nog dingen zijn aan leefregels waar je bij kan schroeven.

Ikzelf raakte verstopt van Almiron (vroeguh) en mn man kon er ook niet tegen. Beiden zijn wij Frisolac kinderen.

Frisolac haal je niet in de supermarkt, maar is alleen te krijgen via leef.nl. Friesland campina heeft hun als enige distributie kanaal aangemerkt ter voorkoming van melk export. Heb er destijds achteraan gebeld want het is babyvoeding via een website, dat vond ik wat creepy. Nooit problemen met de levering gehad altijd top geregeld. 1x dat er leveringsissues waren ivm nieuwe verpakking, toen heeft Friesland Campina, team Friso ons kostenloos demoverpakkingen toegestuurd om toch te overbruggen naar nr 3.

Dochter ontwijkt lactose nog steeds overigens. Vermoeden is een lactose intolerantie met een drempel, ze is bijv. mesjokke van roomijs, maar heeft ze een bekertje melk op die dag dan geeft ze dr ultimate favorite ijsje af na een paar hapjes of wijst t al bij voorbaat.

14. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    @Vero0504 lactoseallergie is niet hetzelfde als koemelkallergie. Lactose zijn de suikers.. koemelk zijn de eiwitten.

Lactoseallergie komt vergeleken met koemelkallergie veel minder voor bij kinderen.

Artsen zeiden hier ook dat mijn dochter geen kma had. Ik heb alles zelf uit moeten zoeken.. ze had zware kma, en nu is ze 3.5 en er nog niet overheen.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hoef je mij niet te vertellen, weet er alles van :roflmao:. KMA (hebben wij niet) is op zichzelf ook heel sneaky, met de klassieke verschijnselen kom je er wel doorheen maar dat is lang niet altijd t geval en probeer dan maar de goede hulp te krijgen.

Ze heeft hier overigens geen lactose allergie he? Tis een intolerantie met een drempel. Heeft ook geen bal met een koe te maken, ook met BV onder KMA dieet hadden we t hier niet gered.

Als je t eenmaal weet is er wat mee te doen, zolang je nog aan t zoeken bent wordt je gillend gestoord. Dan nog niet te spreken over consternatiebureau, geeft-niet-thuisarts etc. die je nog net geen zelfcomplex aanpraten dat het kind prima is maar aan jou ligt.

Pas na 3 maanden troffen we een kinderarts die we spraken ivm heupecho die dingen spot-on direct herkende en ook vast wat tips mee gaf voor later aangezien we t toen allemaal op de rit en stabiel hadden met een FV waar ze t wél goed op deed en de reflux leefregels vrij rigoreus inzette.

Maar die eerste weken/periode...Je voelt je zo verdraaide machteloos en wanhopig. :(

16. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ah oke duidelijk.
    Het is inderdaad een helse zoektocht. Na 3 maanden zaten we hier op de goede voeding, bij mijn 3e zat ik in week 1 al meteen op de goede voeding door de ervaring die ik had met onze 2e.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik was getagd zie ik.

Ranitidine.... Tja. Voor een aantal kindjes werkt het prima, maar voor heel veel kindjes niet voldoende.
    Ik heb betere ervaringen met nexium, maar sommige kindjes krijgen er wel darmkrampen van.
    Als een medicatie eerst hielp en daarna minder is het of niet de juiste dosering of niet de juiste medicatie.

Luister aub nooit voor medische zaken naar het CB :(
    Zij zijn voor vaccineren, controle groei en gewicht en mogelijke mishandeling signaleren. Zij zijn geen kinderartsen.
    Mijn oudste zou niets hebben. Had kma/kea, reflux en kiss-syndroom. Later bleek hij ass te hebben, maar dat kon niet, volgens de arts, want zijn spraakontwikkeling was normaal. Ook bij de jongste hetzelfde verhaal. Niets aan de hand, maar uiteindelijk wel kma/kea en reflux.
    Nooit zomaar medicatie gebruiken en dan ook jbpm gaan gebruiken, ik heb het net volledig in een ander topic beschreven, ik zet hieronder de link van dat topic.

Verder is het van belang dat je ondanks medicatie wel de leefregels op blijft volgen, zie mijn handtekening.

Link naar ander topic;
    URL="https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/nexium-dosering.716078/#post-23756080"]Nexium

Vero0504, Prettykitty en Zoe123 vinden dit leuk.
  18. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Enorm bedankt voor alle reacties. Ik heb de afgelopen anderhalve week mijn zoontje elk slaapje in de draagzak laten doen. Daar slaapt hij namelijk úren in, moet ik hem echt wekken voor de voeding bij wijze van. Ik wilde hem even laten bijslapen en kijken wat van de problemen er dan nog over blijft. Ik moet zeggen dat het wel tot rustigere avonden heeft geleid maar het probleem is nog duidelijk aanwezig. Ik ben nu overgestapt naar KV extra care voeding om te kijken wat het effect daarvan is op zijn darmpjes. Ik blijf het heel lastig vinden. Is alles het gevolg van vermoeidheid? Of kan hij slecht slapen en heeft hij mij zo nodig omdat hij zich niet fijn voelt en ergens last van heeft? Is de draagzak fijn vanwege reflux? Maar zou hij dan niet meer klachten moeten hebben bij bijv liggen in de box? Al met al heel veel vragen waar denk ik niemand het antwoord op zal weten. Ik blijf zoeken en hoop heel erg dat het snel beter wordt, want het breekt me eerlijk gezegd wel op. Hoe fijn ik het ook vind dat hij zo goed bij me slaapt. Het vele gehuil dat blijft, is echt heel zielig voor hem en natuurlijk ook niet leuk voor ons, en het de hele dag dragen in deze hitte is ook verre van ideaal.

19. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.719
    7.205
    113
    Vrouw
    Mijn jongste is nu 7 maanden oud en heb ik tot hij 5 maanden oud was heel vaak in de draagdoek gehad voor zijn slaapjes. Nog steeds slaapt hij overdag vrijwel niet in bed, maar nu dan wel in de kinderwagen of maxi cosi. Ik denk dat dat in de draagdoek slapen wel een normaal babyding kan zijn. Ik zou dat als baby ook wel willen.

Ik herken de uitputtingsslag van het vele dragen. Het zuigt energie, zeker met deze warmte.

Ik geef trouwens borstvoeding en ben koemelkvrij gaan eten toen mini 6 weken was. Dat maakte het slapen niet anders, maar hij dronk beter en kwam meer aan. Dat was hier het struikelblok.

Hoe groeit jouw kindje?

20. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Hij was bij geboorte 3385 gram. Nu met 10 weken 4960 gram. Dus dat lijkt wel aardig te gaan. Ik ga vandaag een ander ziekenhuis bellen (het ZH waar ik werk) om te kijken of ik daar eerder een afspraak kan krijgen dan 30 aug. Gisteravond weer huilen tijdens de fles en de uren daarna ook. Ben al weken de hele avond een gillend overstuur kind aan het troosten. Uiteindelijk had hij harde ontlasting met laatste stukje vies slijmerig. Daarna viel hij in slaap.

Deel Deze Pagina