Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, maar ik zit er wel een beetje mee en vandaar toch maar een topic... We hebben een hele lieve hond die goed met kinderen kan. Hij is ontzettend lief voor Tobe. Maar het is van nature een (kleine) waakhond en blaft dus nogal veel... Tot het irritante aan toe. Hij reageert op de hond op TV, hij reageert zelfs al als ie de hond ziet, hij reageert zelfs als een reclame met een hond begint omdat ie weet dat er dadelijk weer een hond gaat blaffen, hij reageert op honden van buiten die blaffen en hij reageert op onbekende geluiden. We hebben hem zo getraind dat hij echt keihard blaffen al bijna niet meer doet, maar dan gaat ie ontzettend irritant een half uur lang lopen brommen en semi-blaffen, lastig uit te leggen... Omdat dat instinct denk ik zo diep zit dat hij het niet kan tegenhouden. We wonen in een appartement en geluidsoverlast is al snel een feit. Daarbij is hij in een onbekende omgeving, bijv. bij mijn moeder thuis, strontvervelend. Tig nieuwe geluiden dus gevolg is dat hij echt onhandelbaar veel gaat blaffen. We nemen hem dus al bijna nooit meer mee... Nu corrigeren we hem best wel streng. Ik druk zijn hoofd omlaag zodat hij zich onderdanig voelt en dat is eigenlijk de enige methode wat werkt. Negeren helpt absoluut niet, zo zijn we begonnen toen hij een pup was maar het werd alleen maar erger, dus op een gegeven moment moesten we hem wel corrigeren. We hebben ook heel lang een rammelend bakje gebruikt maar dat heeft ook niet echt effect. Soms wel. Ik ben alleen bang dat Tobe straks dat corrigerende gaat overnemen en dat de hond dat toch niet gaat pikken... Ik acht de kans dat ie echt hard gaat bijten heel erg klein, maar toch voel ik me daar niet prettig bij... Maar wat dan? Niet corrigeren betekent meer blaffen en dat betekent dus geluidsoverlast. Daarbij is het ook gewoon niet prettig om een blaffende hond om je heen te hebben. Hebben mensen tips? Ik ben bijna op het punt om een corrigerende halsband aan te schaffen. Maar die dingen zijn duur (wel op de site waar ik kijk althans) en ik vraag me af of het slim is... Echte dierenliefhebbers zullen me waarschijnlijk een bul vinden als ik zo'n ding aanschaf, maar wat anders?
nou wij hebben dus zo'n corrigerende band...en het werkt wel...maar bij ons werkt het dus echt alleen als de hond m draagt dus het is niet dat ie leert 'ik mag niet blaffen'...maar wel 'ik mag niet blaffen als ik mijn bandje draag' dus als wij weten er komt visite of we gaan een poosje weg dan doen we de hond het bandje om...en het doet niet echt pijn hoor de correctie maar het is meer een schrikeffect
Oke, dat is wel goed om te horen. Meer ervaringen met zo'n band is welkom... Mijn angst is een beetje dat onze hond er negatief op reageert op zo'n band. Hij is namelijk wat neurotisch en heeft een tijdje slecht tegen alleen zijn gekund. Ook heeft ie een tijdje in onze tijdelijke woning 's nachts gepiept en de bench was al helemaal een grote ramp. Nu gaat dat allemaal prima. 's Nachts piept ie niet meer en hij kan voor zover wij weten prima alleen thuis zijn. Maar ik ben bang dat we met zo'n band dit gedrag op de 1 of andere manier weer gaan uitlokken (dat ie van slag raakt ofzo?).
In de plantenspuit water met azijn doen. Zodra de hond blaf dit op zijn koppie spuiten. Hebben ze echt een hekel aan ivm de geur. Hopelijk heb je hier wat aan, bij ons werkt het in ieder geval. Veel succes
Dank je, die zal ik direct eens proberen. Ik heb het wel geprobeerd met een plantenspuit, maar dan met alleen water. Dat met azijn had ik nog niet gehoord. Werkt wellicht beter inderdaad.
Ga eerst maar eens naar een gedragstherapeut, zo te lezen kunnen jullie wel wat tips gebruiken ! Door de hond negatieve aandacht te geven als hij blaft zal hij het blijven doen. Ik zou ook niet zomaar van die halsbanden aanschaffen hoor, je kunt gewoon beter met een deskundig iemand overleggen..
Hmmm...is het toevallig een dwerg pinchertje? Klinkt iig ERG veel als onze floor die beschrijving Ze reageert alleen gelukkig NOG niet op tv. Maar rent wel voor alles luid blaffent de tuin in al is het maar een vogeltje die het waagt in HAAR tuin te landen. En gelukkig kan ze niet naar buiten kijken waardoor ze andere honden niet voorbij ziet komen (maar oh wee als ze ze hoort!) Ik ga denk ik dat azijn ook eens proberen want onze floor heeft ook ERGE moeite met ophouden met blaffen en dat steekt dan onze rustige Kara aan (bouvier) die dan natuurlijk net begint met blaffen als Floor eindelijk dr koppie houd.....waardoor die kleine keffer weer begint etc etc. Corrigeren gebeurt hier uitsluitend dmv stem en vooral dmv het op de plaats sturen waardoor het gedrag doorgaans word onderbroken gelukkig. Met als resultaat dat 1 van de woordjes die Wendy al sinds ze 8 maanden was "paatst!" is (plaats, geroepen zodra wij een van de honden namen roepen).
Hier een echte dierenvriend, (heb een knaagdierenopvang, 2 honden, tig vogels, en ben al jaren modje op het jackrussellforum met 1500 leden ) en ik ben van mening dat die band een hoop rust gaat brengen. Waarschijnlijk worden jullie al gespannen van het geblaf, waardoor je hondje nog meer gaat reageren op van alles en nog wat. Het mooie van zo'n band is, dat het super consequent is. Ik raad je wel aan dat ALS je zo'n band neemt, je de band eerst een week of 2 omdoet zonder hem aan te zetten, en dag en nacht omlaten. Na 2 weken zet je hem aan. Waarom, zul je denken, nou, omdat je hond nu niet de link legt tussen de band en de schokjes. Als je hem omdoet en meteen aanzet, kun je later de band niet meer af laten, want dan begint hij weer te blaffen. Veel suc6!! Groetjes Marijke
en slipketting met langelijn, zodra hij blaf nee zeggen en ff een ""rukje"" geven(wel slipgoed om doenn zodat hij gelijk weer los gaat/hangt)
@ marijke84: heb je zelf ook ervaring met zo'n band? Heeft iemand misschien een link voor me van een goede? Hier trouwens een coton de tulear. Zijn geen bekende rashonden, maar wel super lief en sociaal. Alleen dus wat blafferig Het klopt inderdaad wat marijke84 zegt, dat we er zelf ontzettend zenuwachtig van worden. Vooral omdat hij dus echt zo een half uur door kan brommen. Wat misschien nog wel irritanter is dan het geblaf. Als ik niet goed in mijn vel zit, kan ik heel erg fel op hem reageren. En dat wil ik al helemaal niet als voorbeeld aan Tobe geven. Het feit dat we er zo onrustig op reageren is doordat in onze vorige woning onze onderbuurvrouw heel hysterisch werd als onze hond blafte. Dat panische om hem stil te krijgen daardoor, hebben we nog steeds.
Oh die pluizebolletjes. Heb ik ook nog naar gekeken maar die waren me te behaard. Onze boef is al behaard genoeg En Jimmy onze boef komt van Dafzicht. Bijna geen enkele andere boef vind ik mooi (ben met een boef opgegroeit die een kind van daar en n andere kennel was maar het uiterlijk van van Dafzicht had...je kan je geen liever dier voorstellen als die hond). Maar helaas is de kennel niet meer wat hij ooit geweest is. Al zit de goede bloedlijn uiteraard er nog wel in.
azijn zou ik niet doen.... zometeen komt het in zijn ogen... dat is denk ik ook niet goed voor de ogen, en lijkt me dat het erg prikt ook zou ik niet zomaar een band gebruiken.... wellicht gewoon een keer flink in het nekvel grijpen ?? onze hondjes blaften ook overal op ( iemand die door de steeg liep, een dier op tv,iemand aan de bel..een andere hond buiten ) toen pakten we hun in het nekvel... even grijpen en weer negeren. zodra ze weer blaften weer in nekvel grijpen... nu hoef ik ze alleen nog maar aan te kijken en dan weten ze al : als ik ga blaffen word ik weer in mijn nekvel gegrepen...( het blijven honden dus ze mogen van mij best af en toe eens blaffen ) als je er echt niet uitkomt misschien indd een deskundige erbij halen.
@ 2009mama: nekvel pakken hebben we zeer vaak geprobeerd... Werkt voor geen meter. Zijn kop naar de grond drukken werkt nog het beste. Een gedragsdeskundige geloof ik eerlijk gezegd niet zo in... Zo kosten ontzettend veel geld en dit is niet iets wat je in 1 keer oplost. Daar is echt flinke training voor nodig en dan nog vraag ik me af of het bij onze hond gaat werken omdat het echt een rasding is. @ wilma: wij laten onze hond dan ook eens in de 2 maanden knippen Ik hou ook niet zo van dat lange haar, zeker niet als het voor het gezicht gaat zitten. Kort is ie veel mooier En frisser
Azijn kan geen kwaad volgens mij hoor. Zou voor de zekerheid niet in ogen spuiten natuurlijk maar op kop (bovenop) en anders in de nek. Als je een hond in zijn nekvel pakt geef je de boodschap dat je hem dood wil hebben. Zo gaat het namelijk ook in het wild. Dus lijkt me niet zo'n goed idee, snap wel dat een hond daar van onder de indruk kan zijn ja, met die boodschap
volgens mij grijpen 9 van de 10 mensen de hond in het nekvel. dit omdat de moederhond hun jong straft door middel van grijpen in de nekvel... als je hier als mens mee verder gaat weet de hond dat het gestraft is . ik ben er 100% van overtuigt dat de hond hierbij niet denkt dat je hem dood wil hebben... dit heb ik erover gevonden op internet op:http://www.diereninfo.com/index2o.asp?id=101069&soort=vraag Een pup kent namelijk het "prooidoden" nog helemaal niet; dat leert hij pas later van zijn ouders. Dit gedrag ontwikkelt zich spelenderwijs. Jagen en prooidoden moet je leren. Aangezien een pup niets van ons te leren heeft dan de baas te gehoorzamen en een prettige huishond te worden,
In de nekvel pakken maakt niet uit, zolang je je hond maar niet gaat schudden, dat is namelijk wel helemaal tegen de natuur in, want honden schudden hun prooi dood. Wat je ook kunt verzinnen is een ander gedrag in de plaats leren om te reageren op bepaalde dingen. Dat is soms makkelijker dan slecht gedrag af te leren. Wij hadden vroeger ook zo'n blaffer, als de deurbel ging of hij hoorde wat op het grind, dan ging hij tekeer en bleef bezig. Daarvoor in de plaats hebben we geoefend dat bel = mand en stil, en grind = mand en stil. Dat ging heel snel, binnen 2 weken ging ze gewoon naar haar mand i.p.v. door de kamer rennen en blaffen en hield ze aardig haar kop, op een paar moppertjes af en toe na. Laat je man gewoon aanbellen, buren langskomen etc. (wel van tevoren vertellen waar je mee bezig bent) en zorg dat je het consequent uitvoert. Zodra hij op zijn plaats ligt, gelijk belonen, lekker hapje geven etc. Zo gaan ze dat snel koppelen aan iets leuker dan als een gek blaffen. Vaak is het trouwens onzeker gedrag van honden die overmatig blaffen.
Er zijn ook blafbanden die geen stroomstoot maar een hoge pieptoon geven. En volgens mij hebben wij er 15,- voor betaald. Ik weet alleen de website niet meer, zou je even moeten googlen.(blafband pieptoon of zo) Heeft hier goed gewerkt. Ik ken het probleem, erg vervelend.
Ook hier een pittige hond (die gecorrigeerd moet worden) en een kind. Wat bij ons helpt zijn duidelijke regels, voor zowel kind als hond. Zo moet jacky in de mand als wij eten en ook als hij staat te schooieren. Kylian mag dan weer niet in de keuken komen als Jacky aan het eten is. Hij weet nu ook (hij is nu dan wat ouder) dat papa en mama jacky straf geven net zoals papa en mama kylian straf geven als hij iets doet wat echt niet kan.. Wel mag Kylian commando's geven (samen met ons) zodat Jacky wel leert dat ook Kylian boven hem staat in ons gezin. Wat hier ook heel goed heeft geholpen is dat Kylian de hand is die hem voert, klinkt vreemd maar als de brokken op zijn krijgt hij nieuwe van Kylian. Lekkertjes (hondekoekje) krijgt hij alleen van Kylian. Water krijgt hij dan weer van mij anders wordt het zo'n gesop Hier gaat het boven verwachting goed, nu is het alleen voor ons allemaal even wennen dat Jacky erg doof begint te worden. Dus is er een nieuwe regel, als Jacky slaapt mag je hem niet aaien of kussen (tja hij hoort ons niet met als gevolg een schrik reactie). Groetjes Anita
Ik had een E-collar, eentje die eerst een waarschuwingspiep gaf, en als hij dan nog een keer blafte, een schok. Nou heb ik die band om mijn eigen nek gehad, en itt wat veel mensen denken, doet het geen pijn!!!!! Je moet hem niet op stand 10 zetten, maar tot stand 8 heb je echt alleen maar een schrikreactie, en geen pijn. Mijn jack had hem om op stand 3. Na een ochtend blafte hij niet meer. Hij blaft nu nog als de bel gaat, maar daar is het een hond voor. Hij blaft niet meer als er mensen langs lopen, een vlieg voorbij vliegt, of als er een andere hond ergens ver weg blaft. Hij is een stuk rustiger, en wij ook. Die band die wij hadden was 230 euro, ik heb hem weer doorverkocht op marktplaats voor 150 euro geloof ik. Thijs heeft hem niet meer nodig, omdat hij niet doorhad dat die band hem corrigeerde, hij dacht geloof ik dat ik onzichtbare lange armen had die hem lieten schrikken haha