Ben een beetje op zoek naar creatieve ideen. Onze meid vind het heerlijk om buiten te spelen als het zonnetje schijnt. Maar die lange winter wil niet echt helpen. De glijbaan is nat, het gras bevroren. Ze kan nog niet zo goed loslopen (doet ze sinds een week) dus steeds vallen in het natte gras is niet zo handig. We wandelen wel dagelijks een rondje door de tuin, voeren de konijntjes, etc. Maar dat is natuurlijk geen dagvullend programma. Wat doen jullie nog aan binnenactiviteiten? Ben even op zoek naar wat creatieve (niet standaard) ideeen. Wat vind jullie dreumes geweldig om te doen en waar kan hij/zij zich een tijdje mee vermaken? Ben benieuwd naar jullie ideeen!
Mijn dochter is dol op knutselen. Verven, kleuren, plakken. Verder vind ik het buiten vallen niet zo erg. Met droog weer gaan we wel het bos in en als je een theedoek mee neemtis een glijbaan zo weer droog. Ook naar de kinderboerderij hier is leuk, de geitjes zijn net geboren en zitten warm binnen. De standaard dingen zijn voor kindjes vaak prima. Lekker dansen, boekjes lezen, bij mensen op de koffie.
Kinderboerderij, in de ochtend uurtje zwemmen of naar indoor speeltuin met oa ballenbak. Veel verder kom ik ook niet..
Hier ook kinderboerderij (vooral heerlijk als er zo'n waterig zonnetje schijnt), naar een indoor speeltuin of samen even de stad in. Het is koud, maar in elk geval droog dus ik ga wel lekker naar buiten toe. Vanmorgen even naar de geiten en kippen geweest, mocht ze nog even van de glijbaan, daarna naar de winkels. Ze vond het heerlijk, verhalen tot en met en zat lekker warm in de Quinny met de Lodger Bunker om zich heen. Qua binnen spelen kan ze zich zelf wel heel goed vermaken. Als we echt samen iets doen dan is het vaak tekenen, dat vindt ze echt heel leuk en wil ze de hele dag wel doen. Dit weekend wil ik wat meer knutselspullen halen. De laatste tijd probeer ik haar ook wat te betrekken in mijn bezigheden zoals helpen bij het koken (ik snijd de groentes, zij mag ze in de pan doen) of het huishouden.
Sinds kort wat meer een dagindeling voor mijn peuter (heb ook nog een baby erbij). rond 07:00u ontbijt (als het lukt, later, maar doordeweeks is het 07:00u) Als ik alleen ben met ze, dan is het daarna tijd voor tv/tablet (filmpjes of puzzels of spelletjes)/dvd (die eerste 30 min van Cars vindt hij leuk). Baby mee naar de badkamer en kan ik wat rustiger douchen. Activiteiten op een dag: Spelen met speelgoed (Lego, kookspulletjes, trein, vormenstoof, auto's, loopauto, poppenbuggy, garage. Creativiteit: knutselen: plakdoos (gewoon een doos die je ergens neerzet waar af en toe iets opgeplakt of getekend wordt, kleuren, kleien, verven bakken. (Die laatste 3 niet heel vaak, want hou er rekening mee dat je evenveel tijd bezig bent met spelen als met schoonmaken. Maar als ze daarbij helpen zijn ze ook bezig. Duurt het schoonmaken wel iets langer of moet je het 's avonds nog over doen, maar alle, ze zijn bezig, wel 20 minuten lang ofz . ) Fysieke energie kwijt: dansen of rare bewegingen maken op de grond (op je rug liggen, met je voeten in de lucht trappelen, rollen over de vloer, achter elkaar aankruipen), door de kruiptunnel van de Ikea, bal erdoorheen rollen. Taal: boekje voorlezen, dingen laten benoemen Puzzelen Mamma helpen: tafel dekken/afruimen/vegen / stofzuigen / schoonmaken Zoontje wordt 8 april 2 jaar en zette zijn 1e stapjes voor zijn 1e verjaardag. Lopen deed hij dus snel, praten begint nu pas wat beter te worden. Hij begint nu ook met zingen . Ow dat is er nog een, liedjes met bewegingen, zijn we al mee begonnen voor hij meezong of ook maar na kon doen, maar vindt hij nu geweldig! Klap eens in je handjes - In de Manedschijn - eh... Visje visje in het water. Tobias heeft veel energie, klautert en springt en rent. Als ik te lang "rustige" dingen met hem doe dan is dat vragen om problemen, dus sinds kort probeer ik het echt meer de varieren met dingen uit bovenstaand rijtje. Ook wissel ik van locatie: Knutselen aan de eettafel in de eetkamer, dansen etc in de woonkamer. Schoonmaken is natuurlijk overal. Oh nog een leuke, rollebollen op bed. Kindje op bed leggen en omrollen, vond hij geweldig op die leeftijd! Helpen met koprollen etc. Met het knutselen ben ik onlangs pas begonnen, Tobias is niet echt de meest geduldige. Nu lukt het om 5 tot 10 minuutjes aan tafel te zitten om iets te doen. Lego gaat al veel beter, hij speelt er nu zelf mee. We hebben hem wel vaak voorgedaan hoe hij ergens mee moet/kan spelen, "het hondje loopt nu het trapje op. Tapetaptapetap. Oh, hier staat een bordje eten. Lekker! MMMM! en nu weer naar beneden. " (Dat is met de lego). En hij nadoen. Tap dap dap dap mmmmmmmm dap dapdapdap. Kijk dus wat je kindje leuk vindt (misschien vindt zij knutselen nu wel al leuk). Probeer dingen uit. Als ze het niet meteen leuk vindt (maar jij wel), dan gewoon vaker doen, dan gaat ze het misschien nog wel leuk vinden. Oh naar buiten kijken en noemen wat je ziet vindt hij ook leuk. Even denken... Toen Tobias 18 maanden was, werd Freya geboren. Dat spelen met de lego kwam toen meer. (Tablet hadden we toen nog niet), tv was nog niet zo interessant. Oh en fruit en boterhammen enzo aan tafel bereiden, zien ze ook hoe dat gebeurt. Vond het zelf ook wel eens lastig om de dagen "door te komen". Bezoekjes van mensen zijn vaak ook een welcome onderbreking .
Buitenactiviteiten heb ik even achterwege gelaten trouwens, aangezien je vraag meer ging over binnendingen dacht ik. Maar inderdaad, spuugdoekje mee voor de glijbaan, warme kleding, evt een Bush baby splash suit aan (dat is een regenpak uit 1 stuk, hebben we onlangs pas aangeschaft, nog niet heel veel gebruikt maar lijkt me ideaal bij nattig weer / natte wereld. Oh buiten de deur activiteiten (low budget): In de buggy en warme voetenzak naar de bib wandelen, daar boekjes uitzoeken. boodschappen doen, papier wegbrengen, brieven posten (dat is leuk!). Benieuwd wat nog meer genoemd gaat worden!
Scheerschuimen, groot plastic kleed op tafel, schortje/slabber aan en rommelen maar. Vingerverven op een groot vel papier. Meehelpen met simpele huishoudelijke klusjes. Maar het wordt wel tijd voor beter/warmer/droger weet
Dank voor jullie tips! Inmiddels wat boodschappen gedaan en van die foamstickers meegenomen, die vind ze geweldig! Ook magneetjes gehaald én klei. Dus met een beetje geluk komen we de koude dagen nog wel door.
wij hebben vandaag bloembollen geplant Dikke jas aan, bak met bollen in de woonkamer, mama met schepje buiten en Tygo lekker heen en weer laten hollen om die "BAL" te halen. Mocht hj hem zelf in de grond stoppen, mama met het schepje weer aarde eroverheen en hup, volgende "bal" (of ze uit gaan komen.... geen idee gezien dit gekke weer. Maakt ook niet echt heel veel uit, in september gaat de tuin toch compleet in de make-over en moet alles er uit)
hier ook beetje probleem hoor. we gaan regelmatig naar de kinderboerderij, idd binnen dieren. En wandelen om eendjes te voeren, maar wel lastig met die kou, ze kan goed lopen en rennen maar ook vind ik natte glijbaan en gras niet fijn, wel als dicht bij huis is daarna lekker verkleden. Ook vind ze in de tuin spelen wel leuk. maar helaas gaat bijna elke dag ook wel even k3 aan op youtube omdat regent of te koud is. Oja en klusjes in huis vind ze heerlijk, geef dr een doekje en e gaat scrobben.
Hier nog een die met smart zit te wachten dat de buitendeur weer lekker open kan blijven en een hele dag heen en weer kan rennen. Met die paar goede dagen heeft ze zoch super vermaakt, ze wilde niet eens naar binnen om te eten Nu met dit koude natte weer (al een hele tijd dus haha), zolang ze het leuk vind want het is een ongeduldig, druk draakje... : -Vingerverven en daarna samen met mama opruimen -Mama helpen poetsen met een sponsje of doekje -Tekenen -Stickers plakken -Duplo bouwen -Boodschappen doen -Naar de binnen speeltuin -Verstoppertje spelen, ik ga dan achter de koelkast staan en roep haar dan. Als ze dan dichterbij komt spring erachter vandaan. Dit vind ze geweldig. -Dansen en zingen -Meedansen met de dansjes van 'Het zandkasteel aan zee' -Als het droog is pak ik haar goed in en gaan we lekker een stuk wandelen, ze loopt dan lekker zelf want ze wil dan niet in de wagen -Helpen met koken, althans ze zit dan op het aanrecht in de hoek en gooit de geschilde aardappelen en groenten in de pan. Tja het is nogal al wat maar met die koude dagen moet je wel he. Ons meisje heeft nooit lang de aandacht ergens bij en is dus vaak na 5 minuten alweer uitgekeken op waar ze mee bezig is. Zij maar ook ik kan niet wachten tot ze lekker buiten kan spelen zonder dikke winterjas aan.
Hehe heel herkenbaar allemaal! Behalve het Zandkasteel aan zee, die kent hij dan weer niet. Wel het toveren van Tita Toverfeest. Wij hebben zelf jammer genoeg geen tuin, maar wil wel binnenkort iets met plantjes op het balkon gaan doen met hem. Het koude gedeelte van koken gaat nog prima, alleen het warme gedeelte van het koken niet - hij mag van mij dan niet aan de pannen en dan is het drama natuurlijk. Een tuin lijkt me zooo heerlijk! Af en toe je kind naar buiten gooien zodat het daar zijn energie kwijtkan op het gras/speeltoestel, terwijl je zelf rustig de was kan vouwen.