koemelkallergie-vraagje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by merah, Jan 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Mijn dochtertje krijgt kunstvoeding dus zal ms iets ander zijn.

Dochtertje heeft verborgen reflux, ze heeft toen ze vier weken was hiervoor een week opgenomen gelegen in het ziekenhuis.

Ze verdronk in haar eigen voeding.

Ze zijn gaan uitproberen of de reflux op zichzelf stond of dat het van koemelkallergie uitkwam. ik ben zelf astma patient en mijn zoontje heeft het eerste jaar vreselijk gehuild gekrijst zonder dat iemand me serieus nam zeg maar. Nu namen ze me wel serieus. DOchtertje begon vanaf week of 3 echt uren te krijssen, vooral snachts. Geen krampjes, huilde echt uren aan een stuk.

Nadat ze nexium kreeg en nutramigen aa kreeg ik een heel ander kind. Geen pijn meer. Nooit meer huilen. Nu pas gaat ze weer huilen nu ze tandjes krijgt.

Recept wat haar heeft geholpen: nutramigen aa, nutritron volle dosis ivm de nexium die ze krijgt , en forlax ivm de nutritron die haar verstopt.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Maar even terug op die provocatietest. Als dat gebeurd oo basis van fv krijgt het kindje 1x de dieetvoeding die normaal gegeven wordt en 1x gewone fv. Op basis van deze test kan je dus niet zien of het een intollerantie is of een allergie. Er wordt ook geen test gedaan op lactose of koemelkeiwit. Dus op basis van die test ligt het advies: alle koemelk vermijden.

En mijn ervaring is dat kijken ze bij babys en jonge kindjes (dreumes in mijn geval) helemaal niet of het de lactose of de eiwitten zijn waar het kindje op reageert. Mogelijk omdat het vrijwel altijd de eiwitten zijn? Echter mijn ha vond het niet geloofwaardig dat mijn jongste allergisch was, maar wel dat hij intollerant is :( (Voorzover koemelk als soja, waar juist de eiwitten zo veel op elkaar lijken)

3. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Averlhach, bij ons maakten ze onderscheid tussen een kindje dat duidelijk reageert op de provocatietest, en een kindje dat niet reageert maar toch nog klachten krijgt als de melk langere tijd geïntroduceerd wordt.

Als een kindje allergisch is reageert hij op de provocatietest. Dat is een duidelijke situatie, en het advies is ook helder. Geen koemelkeiwitten. In theorie zou een hele heftige lactose intolerantie kunnen worden bestempeld als allergie, maar als de reactie zo heftig is binnen 48 uur na de test, maakt dat inderdaad relatief weinig uit.

In de praktijk komt het wel nog eens voor dat een kindje niet reageert op de provocatietest, maar wel klachten heeft gerelateerd aan melkproducten. De provocatietest is "maar" 2x één ochtend, en de rest van de dag eet en drinkt een kindje nog altijd de dieetvoeding. Als een kindje niet reageert op de test, is hij in principe niet allergisch voor koemelkeiwit. Bij zo'n resultaat kan in de periode daarna stapje voor stapje (vooral niet te snel) koemelk worden geïntroduceerd in het normale voedingspatroon. Sommige kindjes krijgen in deze periode van langdurige blootstelling toch weer klachten, vaak darmklachten. Dan is er waarschijnlijk sprake van intolerantie en niet van een allergie.

Hier was het advies daarom: als de provocatietest negatief is, en een kindje is dus niet allergisch, begin dan maar met hele kleine stapjes met opbouwen. Om op die manier én het kindje te laten wennen aan koemelk, maar vooral ook vanwege een mogelijke intolerantie.

4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Mijn zoontje had zo'n erge koemelkallergie dat wij hem zelfs niet konden aanraken/kusjes geven na het drinken van melk. Dit uitte zich in gigantisch eczeem 2 weken na zijn geboorte. Het heeft helaas 5 maanden geduurd voordat wij nutramigen kregen. Daarvoor gaf ik fulltime borstvoeding.

Momenteel twijfel ik bij zoon 2 (4 maanden oud) ook aan koemelkallergie. Als ik zelf koemelk vrij eet (is hier erg makkelijk want andere zoon heeft ook die allergie nog) merk ik dat het eczeem minder wordt.
    Ik hoop volgende week er even naar te kunnen laten kijken door de allergoloog.

Je zult echt alle melkproducten moeten mijden, anders heeft het geen zin. Dit kan erg lastig zijn in het begin, omdat je snel een foutje maakt omdat het niet in je systeem zit. Ook moet je gaan oppassen dat je genoeg voedingsstoffen zelf binnenkrijgt.
    Een afspraak met een dietist is dan echt aan te bevelen.

Oh en mijn zoontje die ik verdenk van een allergie is prematuur geboren met 2235gram en weegt nu 4 1/2 maand later 7500gram! Groei zegt niet altijd alles.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Grappig om een uitleg op deze manier te lezen, Micera.

Mij is het altijd anders uitgelegd.
    Een allergie is een reactie van het imuumsysteem, een intollerantie is dat niet. Uiterlijk kunnen de klachten hetzelfde zijn, waardoor je niet kan zien of het een allergie of intollerantie is tot je bloedtesten oid doet.
    Juist door de producten te laten staan 'vergeet' het lichaam dat je intollerant bent en gaat het over. Bij een allergie zou dit lastiger zijn. Daarom is zowel kea als koemelkallergie een verkeerde benaming. Dit omdat bijna alle kindjes intollerant zijn en juist daarom er over heen groeien. En het dus niet om een allergie gaat, op de paar procent na die allergisch blijft na hun 4e levensjaar. Allergie zou dan voornamelijk een makkelijkere benaming zijn en omdat je niet weet welke van de twee het is, men het maar allergie noemt.
    Ook is tegen mij gezegd dat je na een negatieve provocatietest gewoon alles direct mag geven. En dat is wat ik hier ook juist vaak lees van andere forummers. Negatieve test, dus direct gewone fv etc.

Wat jij uitlegt klinkt heel logisch, dat wel. Heel interessant om te lezen.

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik wilde reageren, maar ging verkeerd, nu kan ik dit niet verwijderen ;)

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Bij een allergie ben je allergisch voor het eiwit van het product. Bij een intolerantie kun je de melksuikers/lactose niet verteren. Daarom bestaan er lactose vrije producten.
    Een intolerantie uit zich in maag/darmklachten.
    Een allergie voornamelijk in eczeem, verkoudheidsklachten/niezen en ademhalingsproblemen en/of shock.

Dus een intolerantie is vervelend voor je lijf, een allergie kan dodelijk zijn.

Mensen die een intolerantie hebben zijn zelden ook allergisch en andersom.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    @ jj1980 & micera. Volgens jullie theorie zouden mijn jongens intollerant zijn (geweest). Oudste heftige darmkrampen, jongste diarree. Beide dus darmklachten.
    Oudste had het vanaf baby tot circa 1 jaar, dus verder niet getest. Jongste reageert op eiwitten, nl ook op lactose vrije producten. Dit hebben we wel getest.
    Ach zo zal op elke regel wel een uitzondering zijn ;) En allergisch of intollerant, voor mij nu geen verschil.
    Maar ik vind dit zelf altijd wel heel interessant om te lezen en zo te leren :)

@ merah, lukt het een beetje kwa eten? Voor verschil zal het nu nog te vroeg zijn, verwacht ik.

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wilde. Chinees halen vandaag, maar bedacht me dat ik geen zicht heb op wat ze daar doorheen doen. Dus ik warm wel wat (eigengemaakte) pasta van gisteren op.
    Begin soms te balen: geen lekkere stroopkoeken, geen chips... En soms heb ik zoooooo'n zin in een glas melk!
    Maar het zal vast wennen.
    Vanmorgen voor het eerst weer een luier zonder spoor van ontlasting. Het zal toeval geweest zijn neem ik aan. Het is nog een beetje vroeg.

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Er zit wel degelijk lactose in lactosevrije producten ;), er mag nl minder dan een half procent in zitten en dan mogen ze het lactose vrij noemen. Kijk maar eens op de verpakking. Wellicht had jouw zoontje toch last van dat ieniminie beetje.

11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Er zijn wel degelijk heeeeeele lekkere stroopkoeken zonder melk. Bij de hoogvliet en de grotere albert heijnen. Die hele dure (maar goed ook heel lekker) in zo'n blik, met geel label geloof ik. Chips kan ook, paprika wokkels, naturel chips, van die kattenchips van de ah. U ziet, ik heb heel wat ervaring, haha.
    Er kan vast nog veel meer, maar ik heb ook te maken met een kippenei-allergie, dus ons dieet is nog beperkter :)

Waar kun je nog meer niet zonder, kan ik je misschien wel helpen :p

12. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ja, ik ben groot fan van punsulies. Ouderwetse stroopkoekjes zonder melk ei en soja. De ah heeft ze hier niet. Ik ga er speciaal voor naar de jumbo. Heel verslavend :D

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het is meer dat ik dacht: ach, dit is een experiment (we zijn nogal wanhopig). Als over een laar weken blijkt dat het werkt, dan ga ik dan alle 'lekkere' voedingsmiddelen wel uit zoeken. Tot die tijd eet ik gewoon 'basic' en de rest gewoon niet.
    Soort van afkicken...

Ik zeg eerlijk, als het naast melk ook ei of soja blijkt te zijn, dan vrees ik voor m'n borstvoeding. Ik zit op de grens van ondergewicht. Heb weinig bij te zetten. En als ik iets vies vind, dan is het wel peulvruchten. Denk niet dat ik dan nog genoeg eiwitten binnen zou krijgen.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ook lactose vrije pepti :(

15. limili

limili Bekend lid

Apr 24, 2013
    604
    7
    18
    Hier ook bv en al 6 maanden bijna op een dieet. Ook reflux klachten, verstopping en uitslag. Ik ben bij een dietiste geweest. En ik vermijd ook ei. Het is even zoeken maar goed te doen. Zoek anders comtact met de ka en vraag om een verwijzing naar een dietiste. Ik heb daar veel aa gehad.

16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Lijkt me niet, gewone pepti wel.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mocht het zo zijn zou je ook kunnen kijken voor een dietiste, wie weet kan die je verder helpen. Ook diverse moeders die bv geven hebben hier ervaring mee. En zitten hier ook op zp.

Mocht je echt liever fv geven zal je naar je ha of ka moeten zodat je een recept krijgt voor dieetvoeding. Dieet fv is vrij prijzig en dit kan je vergoed krijgen.
    Maar zover is het nog niet.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Daar reageerde onze jongste op...

19. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik heb dit twee weken gedaan, ben ook 2 kilo afgevallen. Nu weer gewoon aan het eten en mijn zoontje krijgt meer allergie.
    Ik ben nog maar 67 kilo bij 1,80m.
    Dinsdag gaan we met onze dochter pinda provoceren, hopelijk is er ook even tijd om naar mijn zoontje te kijken.
    Ik denk dat ik binnen een maand overga op Nutramigen.

20. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Dat is dan logisch. Pepti is soms ook nog niet genoeg voor koemelkallergie, nutramigen is dan beter.

Share This Page