koemelkallergie-vraagje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door merah, 28 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar aangezien dat het in familie zit en meerdere dingen kan hij naast intolerantie voedsel ook andere dingen hebben. Ook dus op andere voedsel bijvoorbeeld varkensvlees/tomaat/champignons. Histamine dus. Het is ook zo dat als er intolerantie of allergie is op 1 ding bijv lactose maar je gaf dat lage tijd plus nog andere histamine, dan schakel je de boosdoener uit maar dat heftig op andere dingen reageren blijft nog wel even.
    Ik zou dus niet uitsluiten dat hij ook gewoon op andere dingen allergisch/intolerant is of heeft ontwikkelt of ontwikkelt in toekomst

Sterkte!
    Misschien homeopaat kan goede probiotica voorschrijven dat helpt echt erg goed tegen krampen in elk geval

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het blijft lastig. Dat is voor mij ook de belangrijkste reden geweest om een provocatietest te doen. Dat is de enige betrouwbare manier om te testen of je kindje allergisch is. Toen daar uit kwam dat hij allergisch is voor koemelk, werd het dieet eenvoudiger vol te houden.

Mocht je overwegen om een provocatietest te doen, is het een tip om snel contact op te nemen met een kinderarts of het consultatiebureau. Wij moesten uiteindelijk toch een behoorlijk aantal weken wachten voor we terecht konden. Het zou zonde zijn als je eerst weken het dieet hebt gevolgd, dan alsnog een provocatietest moet inplannen, en zo maanden verder bent voor je zekerheid hebt.

Over je vraag hoe snel je het merkt als je iets verkeerds hebt gegeten voor jouw kindje: dat kan variëren van een paar uur tot een dag. Het lastige is dat niet met zekerheid gezegd kan worden hoe snel het in jouw melk is opgenomen en ook niet hoe snel het er weer uit is.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Aanvulling op micera, ik zou eerder ka of ha vragen dan cb. Mijn ervaring is dat het cb er echt te weinig verstand/ervaring mee heeft.

Verder kan een slechte dag ook met gewoon baby te maken hebben, of iets verkeerd gegeten oid.

En over wel of geen bv blijven geven, tja dat zal altijd jouw eigen keuze blijven. Voor iedereen ligt die grens ergens anders. Probeer daarin vooral naar je eigen gevoel te luisteren en de voor en nadelen op een rij te zetten. Luister naar eventuele tips, maar blijf bij jezelf. (Laat je dus door niemand overhalen iets te doen wat tegn jouw gevoel in gaat)

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Maandag moet ik naar de kinderarts. Met het cb heb ik weinig. Denk niet dat ik daar ooit weg ben gegaan met een advies waar ik wat aan had. Heb ook weinig behoefte om daar m'n verhaal te doen. Ik ben meer van de 'echte' artsen, als het om advies gaat.
    Wat betreft borstvoedng: de tijd zal het leren.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Schrijf evt je bevindingen op. Wanneer huilde ties voordat je met je dieet begon en hoeveel. Wanneer ben je op dieet gegaan en wanneer werd het huilen minder etc. Gewoon kort en krachtig, maar zodat je niets vergeet.

Cb is mijn ervaring echt persoons afhankelijk. Welke persoon je daar treft. Maar is vooral niet voor medische zaken ;)

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Bij een kinderarts ben je nu het best op je plek.
    Heb cb zei tegen mij dat spugen er bij hoorde (projectielbraken was het dus gewoon :x) en dat 12 keer borstvoeding en 3 uur huilen per dag er ook gewoon bij hoorde. Met zo'n: "ach net een nieuwe moeder" blik.
    Volgens de KA had ze zware reflux, een allergie voor pinda en ei. Met medicijnen had ik ineens een lief, niet spugend en slapend kind. Ik zeg ja en amen, en doe mijn eigen ding bij het cb.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Weet iemand of er 'verboden middelen' in kroketten zitten?
    Weet dat Van Dobben melk heeft, maar een gewone rundvlees???
    Bedacht me dat ik donderdag een kroket heb gegeten (tja, hahaha) en nu was het misschien toevallig, maar Ties had sinds donderdag avond echt een opvallend dipje...

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat hangt van je regio af. Hier werkt het cb samen met de kinderafdeling van het ziekenhuis. Daardoor kan een standaardprovocatietest op koemelk zowel in het ziekenhuis plaatsvinden als bij het cb. Dat is een samen ontwikkeld protocol. In mijn geval betekende het dat de koemelkallergie test werd bij het cb, en de provocatietest voor soja plaatsvindt in het ziekenhuis op de kinderafdeling.

Overigens zit je bij de kinderarts natuurlijk gewoon goed! Hopelijk kom je maandag verder.

En ik begrijp dat de deskundigheid bij Merah toch anders is bij het cb, dan bij mij in de regio ;)

Wat betreft kroketten, het handigste is gewoon even googlen. Heb je een mora kroket? Daar zit geen melk in (wel soja en ei): Rundvleeskroket 4 stuks - Mora :)

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De kroket was tijdens een uitje 😉
    Soms denk ik te kort door de bocht: 'plantaardige margarine' is plantaardig, dus ok. Dat niveau.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klopt, hangt echt per cb/regio af. Hoewel ik nog niet eerder heb gehoord dat het gaat zoals jij omschrijft. Zo jammer dat er zo'n verschil in deskundigheid en kwaliteit is...

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het is bij mij een gewoonte geworden om alle etiketten te lezen. Het wisselt namelijk zo sterk per merk of winkel. Margarine bevat soms toch weipoeder, dus melk eiwitten. Maar veel vaker soja, en dat staat bij mij dus ook op de verbodenlijst. ;)

Soms is het ook verrassend waar wat in zit. Niet alle ham voor op brood is bijvoorbeeld koemelk vrij. En in sommige soorten kipfilet zit het ook. Inmiddels weet ik bij mijn vaste supermarkt precies wat ik wel of niet mag hebben, maar extern is het dubbel checken. Dat vind ik het lastigste aan het dieet.

12. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.094
    1.083
    113
    Nog maar weer een vraagje voor de "experts". Ik kom er nog steeds niet goed uit.

Ik ben onlangs bij het cb geweest, en trof daar een vervanger die echt sympathiek en deskundig overkwam. Samen met haar ben ik alle symptomen etc nagegaan, en hebben we geconcludeerd dat een koemelk-eiwit-allergie niet waarschijnlijk is, dan zou je sneller / heftiger / andere symptomen verwachten. Een lactose-intolerantie vond ze echter wel waarschijnlijk, dus ga ik nog steeds door met koemelk vermijden. Of het helpt weet ik op het moment echt niet, want er is alweer een halve tand en een verkoudheid tussendoor gekomen, dus sowieso onrust.

Wat mij echter niet lekker zit, is dat ik het hele verhaal niet "snap", en het daardoor echt een beetje onzinnig voelt. Kijk, een dieet bij koemelk-eiwit-allergie snap ik. Maar hoe zit dat nou bij lactose?
    - Moedermelk bevat sowieso heel veel lactose, wat ik ook eet. Is er dan effect als ik wel melk zou gebruiken? Komt er dan meer lactose in de melk? Of een andere structuur ofzo??? Daar kan ik niks over vinden, maar als zoiets allemaal niet speelt, wat is dan het nut van zelf lactose vermijden?
    - Ik lees op verschillende plaatsen dat kinderen last hebben van lactose op het moment dat ze een infectie oid hebben, een tandje krijgen, dat soort dingen. Dat zou bij hem natuurlijk kunnen spelen, en op "gezonde dagen" hebben ze dan geen last. Maar als dit het is, dan is daar toch ook niks aan te doen? Lactose krijgt hij altijd binnen via mijn melk - het voelt een beetje alsof ik hem dan bij elke voeding met een probleem opzadel :(
    - Als een kind last heeft van lactose, zou mijn simpele redenering zijn dat het enige dat helpt is om lactose voor HEM te vermijden, niet voor mij. Via direct eten doe ik dat natuurlijk al, maar zou ik dan eigenlijk gewoon het aantal voedingen dat hij nog krijgt, af moeten bouwen? Dat voelt heel tegennatuurlijk - hoe kan een baby nou allergisch zijn voor moedermelk an sich??? Maar aan de andere kant - 7 voedingen geeft heel wat lactose, zou het beter gaan als ik dit afbouw naar bijvoorbeeld 4 voedingen en meer bijvoeding / water / thee? Dat zou botsen met het belang van borstvoeding juist bij voedsel-overgevoeligheid, maar klinkt verder wel logisch. Wat vinden jullie hiervan?
    - En als laatste, volgens mij is er geen eenduidige mening over of lactose-intolerantie uberhaupt kan ontstaan bij een kind dat zoveel borstvoeding krijgt, nog steeds. Ik hoor veel dat het bij lactose van tweeen een is: ofwel een kind heeft vanaf het begin problemen, of pas met een jaar of 3, na het afbouwen van de bv. Bij een koemelk-eiwit-allergie is dat anders weet ik, maar haalt de cb-verpleegkundige dat dan door elkaar? Of is het een fabeltje dat lactose-intolerantie nu niet kan ontstaan?

Veel vragen weer... Maar het is ook echt lastig allemaal, en ik krijg de indruk uit jullie antwoorden dat hier een paar echte kenners zitten. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Even kort:
    Gisteren ka. Afgesproken weer aan de melk te gaan om te kijke. Of de klachten terug komen. Dus ik gisteren avond beker melk en een paar roombkterkoeken achterover geslagen
    Net gevoed. Hij drinkt echt extreem onrustig (deed hij altijd wel, maar nu echt in zwaar gevecht met de tiet) en gelijk daarna schreeuwt ie het uit van de kramp/pijn.
    Toeval? Of merk je terugkeer van symptomen alweer zo snel?

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je met dat soort vragen zit, denk ik dat je best eens bij een diëtist langsgaat. Dan ben je zeker dat je de juiste antwoorden krijgt. Want ja, hier zitten veel ervaringsdeskundigen, maar dat is ook vaak maar op gevoel, niet op basis van wetenschap.

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Herkenbaar. Vooral het gevecht aan de borst na de volgende ochtend met krampen. Dat is bij mij ons een duidelijk symptoom.

16. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Pfoe, hier gelezen en ik zie dat ik nog veel moet leren! Mijn meisje verdenken ze ook van koemelkallergie. Ik kolf, en ook al is dit maar heel weinig melk, ik wil haar heel graag alle slokjes geven. Ik heb geprobeerd te relacteren, maar dit is helaas mislukt. Ik kolf nu 4 keer per dag en verder krijgt ze pepti. Maar ja, voor die 4 keer dus ook koemelk laten staan. Best ingewikkeld! Zijn er hier meerdere mensen die dit via een dietist doen?

Ik merk zeker snel effecf! Van het weekend een beetje kaas gegeten en gelijk meer buikpijn en scheetjes.

Bah, het maakt me zo sip dat ze die vieze pepti moet, omdat het me niet lukt om haar aan de borst te krijgen :(

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je al eens een lactatie kundige hier over gesproken? Zeker als pepti je zo tegen staat.
    Ik heb geen ervaring, maar 4x kolven komt mij als weinig over?

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij de oudste kwam er al zo'n 2 uur na een 'verkeerde' fles de reactie. Dat was een heel klein beetje gewone fv in de dieet voeding

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mmm, het kan dus wel (de voeding ervoor was uit de fles. Gekolfde melk uit koemelkvrije week).
    Maar goed, echt heel rustig heeft hij nooit gedronken.
    HET bewijs zal denk ik voor mij zijn als zijn eczeem/uitslag terug komt. Z'n huidje is namelijk nu weer heel mooi gaaf (wel erg droog).
    Zo raar, maar het voelt net of ik mijn kind een beetje 'mishandel', in de zin van 'expres pijn doen'. Terwijl ik natuurlijk nog helemaal niet weet of het koemelkallergie is...

Reden om nu al als het ware te provoceren was ook dat de ka het (zeker gezien mijn postuur) niet slim vond om koemelkvrij te gaan zonder diëtist.
    Keuze was of nu gelijk diëtist en nog even koemelkvrij te blijven, of nu al te provoceren om te zien of het uberhaupt zij heeft wat ik doe.
    Gezien mijn postuur gekozen voor het laatste. Het zou ook jammer zijn om mezelf geweld aan te doen, terwijl het achteraf niet nodig had geweest.

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ander argument om nu al te provoceren is dat de kinderarts erop blijft hameren hoe zeldzaam koemelkallergie bij een borstgevoed kind is. De kans dat ik voor niets koemelkvrij bezig ben is volgens hem heel groot...

Deel Deze Pagina