koemelkallergie-vraagje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door merah, 28 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wie, met een kindje met koemelkallergie en borstvoeding mag ik een filmpje sturen van een borstvoedings-moment? Ik vind het eigenlijk nu al niet leuk meer...
    Graag je email-adres via pb.

2. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    JA, hier wel. al wil het cb me niet geloven.
    als ik hier een foutje maak in mijn voeding, en er zit ongeveer een half uur/uur tussen, dan ben ik helemaal terug bij af. pas na 2 a 3 voedingen, gaat het beter.

ik heb bijna exact het zelfde als wat jij met je zoontje hebt.
    ik leef nu ongeveer 3 weken koemelk vrij, en merk, dat nu ik meer soja producten eet, hij daar ook last van krijgt.
    het is een heel gevecht. ik heb gewoon last van kloven door het vele aanhappen, en losrukken terwijl hij nog drinkt.
    en zo zielig voor bart.. krijsen, overstrekken, krampen, pukkels...

3. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    dit zegt mijn consultatiebureau arts dus ook, terwijl ik hier heel veel verhalen lees van moeders die koemelk vrij leven om borstvoeding te kunnen blijven geven.
    Ze had het over minder dan 1 % van de borstvoeding babys die koemelkallergie had.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alle kindjes die ik persoonlijk ken met bewezen koemelkallergie (ondertussen toch al zo'n 8), kregen borstvoeding. Lijkt me sterk dat ik in zo'n uitzonderlijk milieu rondhang.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik snap de keuze om te provoceren. Een dieet volhouden zonder reden is ook onzin natuurlijk.

Alleen "omdat bv kindjes bijna nooit kea hebben" tja daar ben ik het dus niet mee eens.
    Ik geloof best dat de kans wat kleiner is, maar dat is net als met ha voeding. In ha fv zijn de eiwitten al verknipt om de kans op kea te verminderen. Echter verminderen is niet hetzelfde als niet mogelijk. Onze oudste heeft alleen ha gekregen en toch kea. Zelfs op pepti reageerde hij.
    Ik denk dat bv, net als ha, de kans verminderd (ik zeg niet dat het gelijk aan elkaar is ofzo ;) ) maar de kans blijft bestaan. En ik denk dat veel bv moeders de keuze maken om zelf op dieet te gaan en daarbij niet per definitie een ha/ka nodig hebben voor dieetvoeding zoals fv kindjes/moeders.
    Mogelijk komen er daardoor minder bv moeders in het medische circuit?

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar van alle baby's heeft zo'n 6% kea/koemelkallergie. Dus als er 100 baby's worden geboren hebben er 6 kea. Als er daarvan 1 borstvoedingskindje tussen zit is dat opzich niet heel vreemd toch?

Of was het van alle kindjes die borstvoeding krijgen? (Dat klinkt mij onwaarschijnlijker?)

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het lastige is dat koemelkallergie en eczeem niet samen hoeven gaan. Sterker nog, de meest recente onderzoeken laten zien dat maar een klein percentage van de eczeem samen hangt met een voedselallergie.
    Er zit een verschil tussen eczeem en uitslag. Beiden heeft mijn zoontje, maar eczeem houdt hij ook als hij geen melk binnenkrijgt en is dus niet voedingsgerelateerd. Uitslag is duidelijk wel voedingsgerelateerd, maar krijgt hij alleen bij directe inname. Als hij kunstvoeding krijgt, boter eet, dan krijgt hij uitslag. Direct of na een paar uur (verlate reactie). Van mijn moedermelk zonder dieet krijgt hij geen uitslag, maar hij weigert te drinken en hij heeft zichtbaar pijn. Er zit bij ons dus een groot verschil tussen eczeem, uitslag, directe inname, of indirecte inname via de moedermelk.

Dat is ook zielig, maar er is helaas geen andere manier. Ook als je kindje wel positief getest wordt, blijft dat... Helaas.... Ieder half jaar wordt aangeraden opnieuw te proberen of je kindje er nu wel tegen kan. De eerste keer met een dubbelblinde provocatietest omdat deze het betrouwbaarste is, en het half jaar daarna met open provocatietesten. Dat testen is uiteindelijk toch minder belastend dan dat je kindje onnodig op dieet staat. Mijn zoontje wordt binnenkort opnieuw getest voor soja, en een maand later op melk. Dat vind ik nog steeds dubbel, maar het is wel de enige manier om het ziekteverloop in de gaten te houden.

De standaard volgorde is inderdaad wat je nu doet. (1) vermoedens = op dieet (2) eerste introductie test door zelf weer wat te eten, en kijken hoe je kindje reageert (3) dubbelblinde provocatietest

Als jij nu opnieuw twijfelt en reactie ziet, is dat voldoende aanleiding om terug op dieet te gaan en een afspraak in te plannen voor een dubbelblinde provocatietest. Dat hoef je echt geen week te proberen, want dit is geen betrouwbare test om echt een diagnose te stellen. Het is wel een stap om globaal te testen of je niet voor niks op dieet staat.

Wat betreft een dieetiste, je kan daar soms al heel snel terecht. Tegelijk is het niet "nodig" voor de eerste weken. Als nu een provocatietest ingepland wordt, en je kan over 4 weken terecht, hoef je in eerste instantie maar 4 weken een dieet vol te houden. Algemeen wordt geaccepteerd dat je in 4 weken geen achterstand oploopt qua voedingsstoffen. Moet je langer op dieet, dan is het verstandig je dieet goed te laten controleren door een dieetiste.

Je mag natuurlijk ook al eerder, dan heb je eerder je advies. Bij mij was uiteindelijk de enige toevoeging van de dieetiste dat ik calciumtabletten bij moest slikken. De rest haalde ik uit mijn gewone voedingspatroon. Zelf kan je al goed opletten dat je echt voldoende eet. Je kan veel eten als je borstvoeding geef. Ik at in de begin periode wel 8 sneden per dag + een groot bord avondeten + tussendoortjes. Daarbij bleef ik stabiel op gewicht en dat was prima.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat betreft koemelkallergie en borstvoeding. Je kinderarts heeft inderdaad gelijk dat de kans klein is, omdat je kindje indirect koemelkeiwitten binnen krijgt. Daarbovenop heeft een kindje met borstvoeding minder kans op het ontwikkelen van allergieën. Maar dat de kans klein is, betekent dat er altijd kindjes zijn die het wel hebben. Zeg ik uit eigen ervaring met een allergisch borstvoedingskindje ;)

Op het forum zal je voor je gevoel "relatief" veel moeders tegenkomen met een baby met koemelkallergie. Dat komt omdat een forum natuurlijk een verzamelplek is om hier over te overleggen, en alle moeders die hier niet mee te maken hebben schrijven hier niet over.

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ja ik heb veel contact met een lactatiekundige. Ik heb in de poging tot relactatie 10 tot 12 keer per dag gekolfd. Maar mijn productie werd amper meer omdat meisje niet aan de borst wilde. Inmiddels kolf ik die 4 keer om wat ik heb nog mee te geven. Vaker was een korte periode vol te houden, maar met mijn werk als gastouder ga ik weer starten en dat is niet meer te combineren.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Begrijpelijk.
    Via je ha kan je naar een dieetist, alleen even opletten. Ze hebben niet allemaal evenveel ervaring/verstand van kindjes met kea.

En vind je dochter de pepti zelf vies of is het meer jouw gevoel?

Deel Deze Pagina