Koemelkallergie. Wanneer ontdekt?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Frieda, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jette30

jette30 Actief lid

4 jan 2008
    202
    0
    16
    Wij ontdekten dat Nic een KMA had na 12 weken, na een ziekenhuisopname en overstappen van borstvoeding naar pepti. Het werkte na 4 weken.
    Van bioresonantie heb ik nog nooit gehoord, ga ik ook eens opzoeken op internet!
    Nic is er nog niet van af. Binnenkort weer proberen met gewone melk, hoop echt dat hij er dan van af is.
    Heeft iemand trouwens ervaring met allegietesten in het ziekenhuis? Of kan dat nog niet op deze leeftijd?

2. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    @ Mikki, je kunt het op het CB bespreken en de beste test is overstappen op Hypo-Allergene voeding en dan bedoel ik niet de preventieve HA voeding en kijken of er verbeteringen optreden. Volgens mij wordt het normaal gesproken vaak op die manier getest, maar misschien dat anderen ook nog weten of het op andere manieren getest kan worden.

De zuurruikende adem bij je zoontje kan ook nog duiden op 'verborgen reflux'. Dan spugen ze niet echt, maar komt de voeding omhoog tot in de keel en 'herkauwen' ze hun voedsel, waarna ze het weer doorslikken. Al de symptomen die jij noemt, duiden echter toch wel behoorlijk op een KMA volgens mij. Het zichzelf wakker houden, herken ik trouwens ook, want Noëlle zit ook altijd met haar handjes in haar gezicht te maaien.

;) Frieda

3. melody21

melody21 Lid

23 jan 2008
    26
    0
    1
    Maar stel dat je vermoed dat je kindje KMA heeft, moet je dat dan per se laten testen? (zo ja, hoe wordt dat getest) of zou je bij wijze van test zelf koemelkvrije (!) voeding kunnen geven?En kijken hoe dat gaat.
    En op de verpakking van hypo allergene voeding staat: niet geschikt voor baby's met bewezen KMA.
    Dus als je Hypo-allegene voeding geeft,kan je kindje dus nog wel KMA klachten hebben?

4. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ X... Moest je die provocatietest dan echt in het ziekenhuis zelf doen ofzo?

Ik ben wel benieuwd hoe het bij anderen dan ging met het vergoed krijgen van de voeding.
    Heeft iedereen echt bewijs via een huisarts of kinderarts moeten aanleveren?
    Dat je zelf merkt dat je kind veel beter reageert op HA-voeding lijkt mij toch voldoende bewijs.
    Er is toch niemand die die voeding gaat geven als het nergens voor nodig is.

;) Frieda

5. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    [quote="Frieda ] Wat werd er trouwens bij de osteopaat gevonden bij je zoontje?

;) Frieda[/quote]

Bovenste werfeltje in zijn nek zit/ zat vast, maar ze vond na 3 behandelingen te weinig resultaat op het gebied van darm/ maagklachten en huilen vandaar vermoeden KMA (mijn man heeft het trouwens ook gehad) volgende week ga ik weer terug naar osteopaat.

6. melody21

melody21 Lid

23 jan 2008
    26
    0
    1
    precies! en wat ik me afvraag, waarom is de koemelk-vrije voeding alleen op medisch advies? Zit er dan een nadeel aan deze voeding,waardoor je die niet zomaar zou kunnen geven?
    Iemand die dat weet?

7. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    We hebben in de eerste instantie, toen alles toch wel duidelijk was een machtiging gekregen zonder test, maar de kinderarts heeft de verzekering toen wel moeten zeggen dat ie getest was....(was wel niet zo maar anders ging t niet)

Toen na een half jaar zonder koemelk naar het ziekenhuis waar ie gespreid over een uur 250 ml flesvoeding kreeg...eerst 10 ml, toen 20 ml, toen 40ml so on so on......wij en de arts wisten niet of het koemelk was of niet, alleen de verpleegkundige...een week daarna weer naar het ziekenhuis....en toen hetzelfde....we moesten op schrijven hoe kai daarop reageerde enzo....nou op de eerste test reageerde die zo heftig dat t voor mij al zo klaar als een klontje was maar de KA vond dat zn symptomen toch niet echt op KMA leken..( ik vond van wel) dus hebben we een week gewoon nutrilon moeten geven met alle gevolgen van dien...

Nu zit ie weet op de nutramigen en gaat het als weer beter....

preventieve HA voeding kan Kai niet tegen daar word ie net zo ziek van.

8. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ L83 Als je man KMA had, heb je meer kans dat je kinderen het ook hebben, dus dan is KMA bij je zoontje ook niet zo verwonderlijk.

@ Melody Er zit nog verschil in HA-voedingen. Je hebt preventieve HA voeding, waar je dus mee kunt beginnen als er al KMA in de familie voorkomt. Waarschijnlijk hadden wij dat bij Noëlle dus ook meteen beter kunnen geven, omdat haar zusje Anouk het ook had en ik ook last van exceem heb, want dan heb je dus 40 tot 60 % kans op KMA las ik nu later ergens. En je hebt de echte HA-voeding, die niet in de supermartk te koop is, maar alleen bij Drogist of Apotheek en die is dus echt voor kindjes die ook echt KMA hebben. Als je het echter aan een kind geeft, dat geen KMA heeft zal het kind daar niets van overkomen, want er zitten gewoon dezelfde goede bouwstoffen in, alleen het koemelkeiwit in die voeding is bewerkt, waardoor kindjes met KMA er niet meer op reageren.

Om echter te ondervinden of je kindje KMA heeft zul je dus wel op de echte HA-voeding moeten overstappen om te kijken of je kindje daar beter op reageert. Dus er staat wel op het pak alleen op medisch advies van de arts, maar je kunt dus op het CB bespreken dat je een vermoeden van KMA hebt en zij zullen dan vaak adviseren om de proef op de som te nemen en over te stappen op voeding die gebruikt wordt bij KMA.

;) Frieda

9. melody21

melody21 Lid

23 jan 2008
    26
    0
    1
    Maar X, jeetje wat vervelend voor jou en je zoontje...Gelukkig is het nu dan duidelijk.

Maar gewone HA voeding zit ook koemelk in.
    Daarom snap ik het niet helemaal soms.

10. melody21

melody21 Lid

23 jan 2008
    26
    0
    1
    Dank je wel Frieda voor je uitleg!

11. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Melody Ik heb mijn bovenstaande bericht net nog even bewerkt voor een extra toevoeging, maar in HA-voeding is het koemelkeiwit bewerkt, waardoor kindjes met KMA er niet meer op reageren. Tenminste dat is zoals ik het begrepen heb. Maar als iemand anders er meer over weet, mag je me altijd corrigeren. Hoe het bij de preventieve voeding zit, weet ik niet precies.

;) Frieda

12. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Melody We waren dus tegelijk aan het lezen en typen.

;) Frieda

13. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Ben ik weer :oops:
    Maar ik zat net nog eens weer na te denken over alles.
    En er noemde hier ook al iemand die ook KMA vermoedde het symptoom kwijlen.

Noëlle kwijlt ook ontzettend veel. Als ze in haar wipstoeltje zit en ik doe haar geen slap om, dan heeft ze in een mum van tijd haar hele truitje nat. Ze zit trouwens ook ontzettend veel op haar vuistjes te knabbelen (waarbij ik niet de indruk heb, dat het met tanden krijgen te maken heeft) en daar kwijlt ze dan ook zo veel bij.
    Herkennen anderen dit dus ook bij KMA?
    Of zal dit toch misschien met verborgen reflux te maken hebben?

Verder vind ik dat ze in de box ook zo snel gefrustreerd is. Ze kan zich nooit lang vermaken in de box. Als iets niet lukt is ze er zo zat van en jengelt ze de hele tijd. Ze kan nog geen 10 minuten gezellig in de box liggen. Als ik haar dan later in haar stoeltje zet, is het weer prima.
    Ook herkenbaar? Of is ze daarin gewoon een kindje dat snel verveelt is.

;) Frieda

14. melody21

melody21 Lid

23 jan 2008
    26
    0
    1
    Volgens mij( maar ben absoluut geen expert) kwijlen de meeste baby's vanaf drie maanden veel,omdat vanaf dat moment de speeksel aanmaak op gang komt,en slikken nog niet echt vanzelf gaat.
    Maar ik heb ook eens gelezen dat zuivel slijmopwekkend is(ook bij volwassenen,daarom geen melk drinken bij hoest b.v.).Dus zou koemelk ook speeksel -aanmaak misschien wel kunnen over-activeren?

Dat niet goed kunnen vermaken is hier ook een probleem(geweest)...Is een heel stuk minder geworden sinds we haar meer laten slapen.
    Ze was gewoon steeds oververmoeid,maar werd daardoor hyperactief.Nu bakeren we haar in en slaapt ze een stuk meer.Nu kan ze zich ook vermaken als ze net wakker is. Als ze moe is kan ze zichzelf niet meer vermaken, nog geen minuut. In het begin gingen we haar dan entertainen..Het werdt van kwaad tot erger!
    Ze was moe,maar wij herkenden de signalen niet.
    Dachten dat ze zich gewoon snel verveelde.Nu kan ze zich heel prima een tijdje alleen vermaken.
    Sorry,ik draaf een beetje door.Maar missschien heb je toch wat aan mijn verhaal.
    Vraag me zelf ook steeds af of KMA niet ook hier iets mee te maken heeft.
    Haar ontzettende chronische onrust bijvoorbeeld...(waardoor we haar ook wel moeten inbakeren)

15. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Melody... Dat melk verslijmend werkt, weet ik inderdaad en misschien is het, als je het zo bekijkt, ook wel een gevolg van die KMA. Dat de speekselaanmaak op gang komt vanaf 3 maanden is misschien ook wel zo, maar mijn oudste dochter Anouk (nu 8 jaar) kwijlde als baby juist helemaal niet veel. Dus dat vinden we bij Noëlle zo opvallend, maar het is inderdaad wel vooral vanaf 3 maanden begonnen, maar ik heb ook wel gelezen, dat de symptomen van KMA vaak vanaf 3 maanden duidelijker zichtbaar gaan worden, omdat het lichaam er dan al langere tijd tegen vecht.

Wat ook wel herkenbaar is Melody, is dat hyperactief worden als ze juist moe is, maar dat hebben volgens mij ook alle kinderen wel. Anouk was altijd verder een heel gemakkelijk babytje, maar vooral toen ze later een dreumes en peuter werd, merkte je dat ook wel, dat ze juist heel druk ging doen als ze moe werd, terwijl zij verder een heel rustig kindje was. Bij neefjes en nichtjes merk ik dit ook wel trouwens, dat drukke gedrag als ze moe worden.

Noëlle wordt dus ook juist wel druk als ze moe wordt en als ze te moe is, komt ze ook helemaal niet meer in slaap. Je moet haar echt op het juiste moment naar bed brengen. Ze houdt zichzelf inderdaad ook wakker door maaiende armpjes en inbakeren hebben wij dus ook wel gedaan, maar het draagt er niet toe bij, dat ze beter doorslaapt overdag en momenteel wordt ze daar ook al weer wat te oud voor ivm het zich kunnen omrollen. 's Nachts kan ze echter wel uren achter elkaar doorslapen, dus dat is ook zo raar.

Overdag gaat het slapen momenteel heel verschillend, soms slaapt ze zo een paar uren achter elkaar en soms is ze ook na een half uur of een uur al weer wakker, terwijl je merkt dat ze nog wel moe is, maar het wil dan niet meer lukken. En vooral 's avonds gaat het slapen al die tijd al helemaal waardeloos. Af en toe lukt het om een hele avond te slapen, maar meestal kan ze 's avonds de slaap helemaal niet vatten en gaat ze pas echt goed slapen na de fles van 23:00 uur. Is dat dus ook herkenbaar?

;) Frieda

BTW: Noëlle kan zich trouwens ook niet vermaken in de box als ze net heeft geslapen en niet moe is. Ze is gewoon geen fan van de box lijkt het wel, maar het is juist wel een plek waar ze zich moet ontwikkelen qua spelen enzo. Dus ik vind het wel lastig dat ze er zo snel is uitgekeken.

16. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    ja ingewikkeld allemaal he...In Nutrilon Hypo-Allergeen zijn de eiwitten speciaal behandeld - voorverteerd als het ware - (partieel eiwithydrolysaat) waardoor een allergische reactie kan worden voorkomen.

Ik heb ook altijd gedacht dat als je kindje KMA heeft dat ook niet meer zou werken...dat is mij nl verteld...ging dr eigenlijk ook wel vanuit aangezien Kai en Dewi er allebei net zo ziek van werden als van gewone melk.

In mijn idee is de gewone HA melk om een allergie te voorkomen.

17. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Ja X, zo heb ik het ook begrepen de gewone HA melk kun je preventief geven, wanneer KMA al in de familie voorkomt of er andere allergieen zijn, waardoor je kindje veel kans heeft op KMA.

;) Frieda

18. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Hallo Allemaal,

Noëlle krijgt nu ruim een week de HA-voeding en ze lijkt wel steeds rustiger te worden, maar vooral 's avonds blijft het slapen een probleem. Wij hebben al eerder gedacht, dat ze misschien ook een lichte vorm van verborgen reflux heeft, omdat het beter leek te gaan toen we haar bed aan de voorkant ophoogden door een paar boeken onder de poten te doen. Het slapen ging toen een hele dag, avond en nacht goed.

De volgende dag huilde ze echter toch weer heel veel en een dag later werd ze verkouden. De osteopaat zei toen, dat ze misschien dus al last van haar holtes had gehad en dat het slapen daardoor toen misschien beter ging na het ophogen van het bed. Dus wij hebben daarna ook maar weer aangenomen, dat ze geen verborgen reflux had, want ze heeft toen een week lang nog veel meer gehuild, omdat ze zo verkouden was.

Momenteel begin ik me echter toch weer steeds af te vragen of ze toch niet wat last (het zal dan in lichte mate zijn, denk ik, want echt veel huilen doet ze nu niet meer) van verborgen reflux heeft. Ze ruikt namelijk ook wel eens zuur uit haar mondje en kwijlt heel veel en smakt daar soms ook bij en ze is dus vooral 's avonds nog steeds veel wakker. Ik had hier op het forum al eens gelezen, dat kindjes vaak namelijk 's avonds het meeste last hebben van omhoog komend maagzuur, omdat ze dan in de loop van de dag steeds weer voedingen hebben gehad. 's Nachts schijnt dan juist alles weer tot rust te komen, waardoor ze dan vaak wel goed slapen.

Is dit dus ook herkenbaar voor moeders met kindjes met verborgen reflux? Noëlle heeft namelijk eigenlijk altijd 's nachts juist wel goed geslapen en nu, nadat ze dus andere voeding krijgt vanwege KMA, is het ook nog steeds zo dat ze 's nachts het beste slaapt en 's avonds het slapen nog steeds niet wil lukken. Ik vraag me dus af of dat dus komt doordat ze moeite heeft om alle indrukken van de dag te verwerken of dat ze toch ook wat last van verborgen reflux heeft.

Wie kan mij dus wat meer over de symptomen van reflux vertellen?
    Ik vind het soms zo moeilijk allemaal want veel symptomen hebben
    ook allemaal overeenkomsten als je over verschillende klachten leest.

;) Frieda

19. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier hebben we ontdekt dat ze KMA heeft toen ze rond de 4 maanden was. Mijn dochtertje was vanaf het begin een onrustig kindje, veel huilen en slecht slapen. Na een maand of drie begon ze last te krijgen van flink eczeem. Dit zijn de symptomen waaraan we merkten dat het een allergie zou kunnen zijn.

Via de huisarts zijn we toen doorgestuurd naar de kinderarts voor een bloedtest. Al hoewel de kinderarts aan gaf dat een bloedtest nog niet zoveel zegt op zo'n jonge leeftijd, bleken er toch bepaalde waardes te zijn die wezen op KMA. Daarna heb ik een hypo-allergeen dieet gevolgd ivm bv. Daarna werd het wel beter.
    Ik weet niet precies hoe het gaat met HA-voeding. Volgens mij heb je wel een verklaring van je arts nodig om het vergoed te krijgen, maar ik weet het niet zeker.

Nu zijn we in het stadium van met de pot mee-eten. Om nu meer duidelijkheid te krijgen hoe het staat met haar allergie hebben we een provocatietest afgesproken op 9 april aanstaande. Alleen ben ik nu ernstig aan het twijfelen gebracht, aangezien Y. gistermiddag koude chocolademelk over haar kleertjes kreeg. Hierdoor kwam het ook op haar huid wat resulteerde in rode vlekken met witte bultjes en verschrikkelijke jeuk :( . In feite is ze dus gisteren al geprovoceerd en het resultaat is duidelijk. Ik ga morgen het ziekenhuis bellen om te overleggen hoe het nu verder gaat.

20. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Hoi Line,

Ik vind het zo afschuwelijk als ik moeders hier steeds hoor over die provocatie-testen, want ik heb al wel gelezen, dat de meeste kindjes er pas op 4/5 jarige leeftijd over heen groeien en wanneer je kindje dan nu hypo-allergene voeding krijgt of jezelf een dieet volgt, vanwege borstvoeding, hebben ze geen klachten en dan moet je door koemelk uit te proberen je kind gaan plagen. Misschien een beetje overdreven gezegd, maar ik vind het haast op hetzelfde neerkomen als je kind mishandelen. Wanneer een kind echt een flinke allergie heeft voor koemelk doe je je kind daar namelijk behoorlijk wat mee aan en ik vind het dus belachelijk, dat artsen dat van je vragen. Een kind heeft niet voor niets het hele huis bij elkaar gekrijst, voordat je ontdekte dat daar een koemelkallergie achter zat.

En daar kom ik dan weer met mijn alternatieve therapieen, want ik vind het namelijk echt jammer, dat niet meer mensen hier vanaf weten. Er zijn misschien heel wat mensen, die hier een bepaalde weerstand tegen hebben, maar bij Bioresonantie en NAET is het echt zo, baat het niet (hoewel ik weet dat je er echt baat bij hebt) het schaadt ook niet. Ik wil jullie dus toch op het hart drukken; zoek eens naar info hierover op het internet. Wij hebben er binnen ons gezin goede ervaringen mee en ook al andere mensen met kindjes met astma en exceem doorverwezen, die ook van hun klachten zijn afgekomen.

Maar goed, wanneer je er geen goed gevoel bij hebt, moet je het ook niet doen. Wat ik ook altijd tegen iedereen zeg; 'Vertrouw op je eigen gevoel'. En volg de alternatieve weg ook altijd naast de reguliere weg die je volgt, want voor sommige dingen heb je toch echt gewoon de huisarts of de kinderarts nodig.

;) Frieda

Deel Deze Pagina