We lopen met mijn zoontje bij de HA en bij de KA.. Nou is hij 3 weken geleden opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat hij vd Standaard voeding leek te stikken en blauw aanliep. In het ziekenhuis zeiden ze waarschijnlijk verborgen reflux, hij spuugt dus niks uit.. Hij slikt het zelf weer terug en blijft er daarom af&toe in hangen/stikken. In het ziekenhuis Nutrilon A.R. gekregen en dat mochten we nog extra indikken met Nutriton. Bedje, aankleedkussen, boxkleed en wandelwagenbak schuin omhoog. Dit hebben we dus 3 weken aangekeken, maar het maakte nog weinig verschil. Toen naar de HA gegaan, kregen we Zantac voorgeschreven erbij.. Ook dit 14 dagen aangekeken maar zelfs de hoogte dosering mocht niet helpen. Vandaag hadden we weer afspraak bij de KA en die kwam met de diagnose KOEMELKALLERGIE.. Moeten nu Nutrilon Pepti geven en wel nog indikken met Nutriton voor t blauw aanlopen tegen te gaan.. Alleen nu is mijn vraag, kunnen kindjes dus KMA hebben ZONDER dat ze spugen maar de voeding dus zelf terugslikken/herkauwen? Hij heeft erg vaak de hik, huilt veel op een dag en dan vooral rond 1 a 2 uur na de voeding. Hij ruikt niet zuur en kijkt ook niet zuur, vandaar dat de KA dus niet meer aan verborgen reflux denkt aangezien ook de Zantac niet werkte. Ook heeft hij vaak maagpijn (krampjes) en is dan echt ontroostbaar! Het lijkt wel alsof alle symptonen die hij heeft steeds erger werden naarmate de flesvoeding ook omhoog ging kwa cc kan dat? Hij heeft ook vaak traan ogen, loopneus, piepadem en soort rokerskuchje.. Hoort dit ook bij KMA? En hoe snel werkt die Pepti voeding eventueel als het KMA is?
Piepadem, loopneus, traanogen etc. kan allemaal door KMA komen. Mijn dochter had/heeft een KMA en verborgen reflux. Ze spuugde dus niet maar herkouwde wel. Pepti in combinatie met zantac werkte hier goed. Als ik je verhaal zo lees kan het echt heel goed KMA zijn. Helemaal omdat hij ook veel krampjes heeft. Ik zou echt pepti gaan proberen. Succes
Owja, en hoe je merkte dat de Pepti begon te werken.. Dus bijv beter/langer slapen? Of vrolijker, langer wakker of meer ontwikkelen?
Hoi, Ons ventje heeft ook KMA en verborgen reflux. Bij ons zeiden ze dat dat heel vaak samenhangt. Wat betreft die zantac, ik hoorde laatst toevallig (in de spreekkamer bij de KA) dat er een kindje was die daar niet op reageerde maar op de losec wel. Drinkt hij zijn flessen nog wel leeg?
@Maja, hoe snel werkte de Pepti? En waarom kreeg je nog Zantac erbij? Was Pepti indikken geen oplossing zonder medicijnen?
@knorretje, ja hij drinkt gelukkig wel alle flessen leeg. Heeft zelfs vaak nog wat honger, omdat hij dus de buikpijn probeert weg te drinken. Als hij drinkt vind hij troost, net als helemaal verslaafd zijn aan de fopspeen. Maar als KMA en reflux samenhangt, moet de reflux toch over zijn als de KMA onder controle is door speciale voeding? Of kunnen ze dan nog steeds medicijnen nodig hebben? Hoe weet de KA dan op een gegeven moment of t beide is dan?
Herkenbaar verhaal hoor! Bij Nic merkte je alleen aan het huilen dat er iets aan de hand was, dat stond echt voorop. Hij slikte ook wel veel en had vaak een verstopte neus. Bij ons merkte je dat de Pepti werkte na 2 weken. Wij zijn ook begonnen met pepti toen hij 3 maanden was, hadden we dat maar eerder gedaan! Welke voeding gaf je hiervoor? Of heeft je zoontje deze klachten pas sinds kort?
De enige manier om te weten of je zoontje een koemelkallergie heeft, is de provocatietest (dus na een periode pepti weer gewone voeding geven en dan zien wat de reactie is). Om zeker te zijn of er een reflux is, kunnen ze een 24-uurs PH-meting doen in de maag met een sonde. Maar meestal gaat een kinderarts volgens mij af op verbetering nav maagzuurremmers. Dus als je het een tijd weg laat en de klachten komen terug, dan weet je genoeg.
We gaven hiervoor Nutrilon A.R. voor eventueel de reflux.. En daarvoor Friso Comfort omdat we dus aan krampjes dachten t vele huilen. Maar vd Friso kon hij niet poepen (blijkt dus ook een symptoon van KMA te zijn rare ontlasting) en van t ziekenhuis moest bij vorige x door de opname dus naar de Nutrilon A.R. om te kijken of t terugslikken over zou zijn.. We zien hem nu niet meer slikken, maar het slechte slapen en enorm ontroostbaar huilen is nog niet over. En dat in combi met de hierboven genoemde symptonen vond de KA t toch de moeite waard om Pepti te proberen.
Bij ons is de reflux zo erg dat hij naast de max dosis losec ook gaviscon nodig heeft. (dit brengt een soort beschermlaagje aan in de slokdarm) de allergie is nog een beetje gissen omdat dat idd vaak later pas kan worden aangetoont. Wij geven trouwens friso intensief hypo allergeen met JBPM. Als we de gaviscon weglaten krijgt hij onheroepelijk na een week weer meer last van zijn slokdarm dus afbouwen met de medicatie is helemaal geen optie. Flessen niet meer leegdrinken, huilen tijdens en een poosje na de fles, overstrekken en veel behoefte aan sabbelen op zijn speen zijn bij ons symptomen dat het weer erger wordt. Het vele drinken herken ik ook. Dat deed ons zoontje in het begin ook om die zure smaak weer in te slikken. Morgen worden we nog gebeld door de KA omdat ons ventje de laatste tijd ook erg veel last heeft van bronchitis en luchtweginfecties. Het schijnt dat dit ook temaken kan hebben met verborgen reflux.... Ik hoop dat ze nu eindelijk eens goed uit gaan zoeken wat er aan de hand is want zo'n ontroostbaar kindje is echt hartverscheurend hoor...
Ik hoop voor jullie dat de pepti werkt! Als ik je verhaal lees denk ik echt dat het wel een koemelkallergie zou kunnen zijn. Moeilijk hoor, als ik aan die tijd terug denk word ik er nog emotioneel van. Al dat huilen en niet weten wat er met hem aan de hand is. Succes!
Merel had ongeveer hetzelfde, veel huilen, krampjes, niet spugen, traan ogen, huiduitslag op de wangen, weinig tot niet slapen enz.... Pepti gaf al vanaf dag 1 verlichting in de vorm van minder huilen, de huiduitslag trok met 2 dagen weg, ze sliep beter, ogen werden helderder..... Als jou kindje koemelk allergie zou hebben kun je dus a na 1 á 2 dagen verbetering merken!
Moest er dan bij iemand nog wel een PH-metrie onderzoek gedaan worden voor de reflux? Of was de reflux opeens over door de speciale voeding voor KMA?
Hier is de reflux niet over gegaan door de andere voeding. De medicatie hielp beter dan de andere voeding. Maar goed alle beetjes helpen toch? Net zoals meerkat zei: vaak beoordeeld de ka of de reflux klachten met medicatie of voeding verbeteren of niet. Het schijnt namelijk geen prettig onderzoek te zijn voor een baby vandaar dat ze het niet doen als het niet nodig is.
@knorretje, nee dat begrijp ik.. Maar het gaat nu meer over KMA he! Want de reflux voeding incl medicijnen hielpen niet, vandaar nu koemelkallergie voeding uitproberen omdat daar sommige symptonen ook van overeen komen..
Nog meer mensen die KMA hadden bij hun beeb zonder dat hij/zij spuugde? En welke symptonen had jou baby?
Hier ook reflux en kma Idd kan dit erg samen hangen en elkaar versterken ons zoontje heeft nu friso intentief (pepti) en heeft losec en motilium TOen wij op de peptie (ook verdikt) merkte we al heel snel verschil met ons ventje, hij werd rustiger in zijn lijfje. Bij ons is de ph meting gedaan en een slikfoto omdat ze ze zekerheid wilde hebben
de ph meting is het slangetje inbrengen echt vervelend. De slikfoto was werkelijk nog veel rotter omte zien, horen en te laten doen.
@ikke, hoe snel merkten jullie al verschil met de pepti voeding? En toen erna toch nog een pb onderzoek gedaan voor de zekerheid ofzo en kwam daar toen uit dat hij naast de pepti toch nog last had van reflux en medicatie moest hebben?
Wij merkte eigen na de eerste voeding al verschil Zijn lijfje reageerde dus goed op de pepti en langzaam knapte hij echt op. Wij hebben heel lang moeten aanmodderen met zijn reflux door een heel fijn rot ziekenhuis die ons afschepte dat wij ons aanstelde. Het andere ziekenhuis wilde alles in werk stellen om heel veel klachten die hij had een plaatje te geven, dus onder andere de ph meting en de slikfoto. Na al die onderzoeken heeft hij medicatie gekregen en na een paar dagen weer een heel ander kindje. Hij krijgt nu zijn dieet voeding met de medicatie dus en dat gaat nu heel erg goed samen