Hoe kun je het beste je kindje laten wennen aan graanproducten? Op welke leeftijd en in welke volgorde bedoel ik dan. Hier is het streven 6 maanden volledige bv te geven en dan langzaamaan te beginnen met de groente- en fruitdingen. Maar ik weet niet hoe ik het dit keer wil aanpakken met graanproducten. Onze dochter had nergens last van tijdens de bv, maar onze zoon lijkt (licht) te reageren op koemelk in mijn bv. Dus wil het introduceren van bijvoeding nu ietsje beter doordenken dan we destijds met onze dochter hebben gedaan (toen ook zorgvuldig natuurlijk ). Moeten we eerst een opbouw doen met pap, of gewoon meteen een broodkorst met 7 maanden? Glutenhoudende producten uitstellen tot een latere leeftijd, of juist niet? Las iets over dat er tegenwoordig soms te laat met glutenhoudende producten wordt begonnen en dat het juist verstandig is om, met een goede opbouw, vanaf 4/6 maanden echt wel daar mee te beginnen. Eerst boekwijt ofzo en dan stap voor stap steeds 'heftiger'. Wie weet hier wat van af of kan een site linken waar ik terecht kan voor info?
Wij hebben de pap overgeslagen en zijn gewoon met 7 maanden begonnen met het aanbieden van brood. Tot 6 maanden heeft een kind voldoende aan de melk die het krijgt (mm of kv) en voor de opbouw is het handiger om eerst groente en dan fruit te doen. Bouw je rustigaan op dan kom je qua brood vanzelf uit op ongeveer 7 maanden.
Gluten wordt volgens mij nog steeds afgeraden voor de 6 maand, omdat de darmen echt 6 maanden (vanaf de geboorte, niet de uitgerekende datum) nodig hebben om de gluten goed te kunnen verwerken. In jou geval zou ik ook niet voor de 7 maanden beginnen. Eerst maar rustig groente en fruitsoorten leren kennen. We zijn zelf met 6,5 maand begonnen (5,5maand voor groente 6m voor fruit). Gewoon met een boterham in stukjes van 1x1 cm met een beetje boter. Hij at dat ook direct goed op. Rond die tijd ook begonnen met papgranen in zijn ochtendfles. Maar ik had een hongerig jochie, dus die toevoeging was ook nodig om op max 4 flessen uit te komen.. Korstjes heb ik altijd een vreemd iets gevonden. Wat doe je dan met de rest van de boterham. Geef dat dan ook, lijkt mij. Een stukje van het kapje/eindstuk, is al iets logischer, maar naar mijn idee is een boterham gewoon iets wat ze moeten leren, dus waarom dan eerst moeilijk doen
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Alsjeblieft! Granen zijn net zo belangrijk als groente en fruit na die 6 maanden. Er is geen reden daar voorzichtiger mee om te springen dan met andere bijvoeding. Hier begonnen met bijvoeden bij ruim 6 maand. Lekker droge korst gegeven als knabbel en verdween helemaal. Met 7 maanden at hij een hele volkorenboterham. Zuiver brood van de biowinkel. Zoon is gek op brood en dan vooral de steviger soorten als spelt. Bij 7 maanden gaf ik ook een volkorenrijstwafel zonder zout. Biobim heeft ook smakelijke papmelen (heb ik me laten vertellen; ik kolf niet en hier dus geen pap gegeven).
Wij zijn begonnen met gluten vanaf 7 mnd. Bij 6 mnd begonnen met groente en fruit, één soort per keer introduceren, paar dagen hetzelfde, dus voorzichtig ivm verhoogde kans op voedselallergie. Eerder dan 7 mnd waren we nog niet toegekomen aan brood e.d. Eerst een broodkorstje of een soepstengel, later dobbelsteentjes brood. Op het kdv maakten ze een papje van dochters brood met melk, dat smaakte haar altijd erg goed (van hele stukjes brood of korst ging ze overgeven doordat ze te gulzig schrokte).
Wij volgen ook het introductieschema van bv.com. Met 6 maanden eerst Fijne Granen pap van Biobim geprobeerd (rijstebloem en boekweit, glutenvrij) zodat zijn darmen aan granen konden wennen. Met 7 maanden gewoon met brood begonnen en hij eet nu een halve boterham 's ochtends na de borstvoeding. Ik vond een broodkorst geven ook niet zo zinnig en heb besloten gewoon te wachten tot 7 maanden.
Wij hebben op 5m fruit gegeven met een glutenvrije koek erin. Vanaf 6m mocht hij gluten, dus koeken met gluten gekocht, maar afgewisseld met de glutenvrije. En zo zijn wij geleidelijk aan over gegaan. En op 7m eens aan een korstje brood laten sabberen, hetgeen hij heel fijn vond met doorkomende tandjes.