hey girls! al vroeg in de zwangerschap werd het duidelijk dat ik geen borstvoeding zou mogen geven.. Ik moest nl redelijk wat medicatie nemen na mijn bevalling.. Omdat de bevalling zo tegenviel kwamen er nog een pak pillen bij! De dag na mijn bevalling kreeg ik dus ook iets dat het aanmaken van moedermelk zou tegenhouden.. Sinds gisteren verlies ik echter massa's veel.. telkens rond de tijd dat Lauren haar flesje moet krijgen... Mijn t-shirt.. wel.. je ziet 2 grote vlekken.. Vandaag ga ik compresjes halen!... Maar is dit wel normaal?
Ik zou even je huisartsbellen voor advies....en die zoogcompressen zijn zo te horen geen overbodige luxe haha! Misschien kun je de bv wel op gang houden door het af te kolven zolang je de medicijnen neemt...en als je daar vanaf bent ( weet natuurlijk niet of dat voor erg lange duur is) dan zou je haar bv via het flesje kunnen geven....
Ik zou de vk even bellen. Ik heb zelf 2 pilletjes gehad, 1 de dag van de bevalling en 1 de dag er na. Jij maar 1?
rond 9 sept komt de vroedvrouw nog eens aan huis... kan het dan wel eens vragen als het zo erg blijft... ik zal nooit bv mogen geven.. het is namelijk medicatie die ik mijn leven lang zal moeten nemen (niets erg hoor maar dan bv geven mag niet..)
Huh? Hoezo? Ik weet toch niet de reden waarom ze geen bv kan/ mag wil geven? Alleen de medicatie, ik wist toch niet dat ze dat haar leven lang moet nemen? Wie weet wil ze tzt wel bv gaan geven? Het is in ieder geval niet raar bedoeld...
Omdat je niet de reden weet. Dat pilletje krijg je niet zomaar als je besluit geen bv te geven, althans hier niet.
Ja dat is heel normaal. Die pillen tegen melk werken namelijk maar in ongeveer de helft van de gevallen (en zijn trouwens een enorme belasting voor je gestel, 't is echte troep). Weet je zeker dat je medicatie niet samen kan met borstvoeding? Heb je overlegd met een lactatiekundige? Veel medicatie waarbij je vaak te horen krijgt dat het niet samenkan met bv kan namelijk wel samen met bv als de juiste types en doseringen gegeven worden. Zo kunnen meerdere antidepressiva samen met bv bijvoorbeeld. Wat echt niet samenkan zijn cytostatica en radioactieve medicijnen. Maar verder is er voor vrijwel alles een bv-vriendelijke oplossing. Een goede lactatiekundige en de teratologische afdeling van Lareb kunnen je artsen daarbij van hulp zijn.
Die pilletjes zijn heel slecht voor je en niet effectief in de helft van de gevallen. Saliethee, gewoon 2 koppen per dag, is gezonder en werkt veel beter.
Kan hoor en er is ook een andere manier om van de bv af te komen. Na 3.5 jaar heb ik medicijnen gehad om de bv te stoppen. Prolectiene gehalte was normaal! Borstklierweefsel ( sommige zouden er jaloers op zijn) onderzoek gehad ( foto-onderzoek. Ik heb te veel borsklierweefsel waar door ik nog steeds melk heb of (had.) na een maand slikken begint het nu eindelijk af te nemen na 3.5 jaar. En heb maar 2 weken bv geven met mijn dochter. Via de internist heb ik ook medicijnen gekregen ( cabergoline) 0.5 pch. Deze moet ik twee keer per week drie maanden lang slikken. Een halve tablet per keer. Zit in een flesje. En de bijwerkingen ( die heb ik niet moet ik zeggen)
Saliethee, verkrijgbaar bij turkse minimarkets onder de naam Adacayi voor een euro of 2.. Werd me aangeraden door de kraamhulp, bij mij helpte het pilletje namelijk niet. Een paar dagen lang 3 keer per dag een glaasje gedronken en had geen melk/stuwing meer!! Ben overigens voor de bevalling (werd ingeleid) al begonnen ermee, heb 3 dagenlang 's avonds een kopje gedronken en heb niet echt vreselijke stuwing gehad.
Je kan ook de hulp van een lactatiekundige inschakelen, veel artsen hebben geen idee van borstvoeding en zeggen vaak dat bv niet mag icm medicatie want 'het gaat over in de melk'. Dat betekent echter niet gelijk dat het schadelijk is en er zijnvaak genoeg andere alternatieven. Mocht je graag bv willen geven zou ik me niet zomaar neer leggen bij het advies te stoppen. Als je liever fv geeft kun je denk beter geleidelijk afbouwen. Je lichaam weet niet anders dan dat zij een kindje moet voeden. Dus inderdaad saliethee drinken en dmv kolven de meeste stuwing af laten nemen. Succes
Dat vind ik nou schieten met en kanonop een mug. Lekkage is lastig, maar niet slecht voor je gezondheid, cabergoline is wel gewoon slecht voor je.
Maar ik ben er na 3.5 EINDELIJK van af. en de bijwerkingen vallen echt reuze mee. Nergens geen last van. Heb voor drie maanden gekregen maar nu het echt bijna weg is stop ik deze week al met deze medicijnen.
ik kreeg hier geen pillen om de borstvoeding te stoppen. slik ook medicijnen die niet kunnen met borstvoeding (overleg gehad ook met lactatiedeskundige en het werd afgeraden). de pillen kreeg ik niet omdat ze zoals werd aangegeven nou niet erg gezond zijn en ze vaak ook niet werken. saliethee hoor ik wel vaker, maar heb het niet geprobeerd. hier gewoon met zoogcompressen gelopen. en nu na bijna 2 maanden lek ik nog wel eens, vooral snachts,.. geen idee waarom haha. maar zou het idd even overleggen met arts/lactatiedeskundige. wie weet hebben die de tip.