Maandag ben ik met onze zoon van 5 weken naar de huisarts geweest omdat hij al een tijd onder de eczeem zit op zijn gezicht. Zijn hele gezicht is bedekt, van oren tot ogen en daarnaast had hij nog andere klachten. Mijn gevoel zegt dat hij slecht reageert op de voeding die hij krijgt(kruidvat standaard en forte). Mijn vermoeden is dat hij toch reageert op koemelk omdat ik zelf als baby ook een koemelkallergie+eczeem heb gehad en Astma en andere allergieën ook voorkomen aan mijn kant in de familie. Nu wil ik me niet blindstaren op koemelkallergie dus ik vroeg me af of zijn klachten ook kunnen komen door het merk voeding wat we gebruiken? De eerste week hebben we nutrilon gebruikt en toen had hij geen klachten. Maar dit zegt ook niet zoveel want allergieën ontstaan ook niet van de een op de andere dag. Zo stom dat we niet direct zijn begonnen met hypoallergene voeding.. de huisarts wou niks doen. Vond hem nog te jong voor hormoonzalf, hoewel ze wel vond dat de eczeem erg was. Koemelk allergie was een optie, maar kwam volgens haar heel weinig voor en zeker niet bij zulke jonge kinderen. Moest het maar aankijken..maarja ondertussen heeft het mannetje wel last van zijn eczeem. Wat denken jullie? morgen moet ik naar het CB en daar ga ik het dan ook bespreken. Maar ik wil nu wel eens doorpakken want ik merk dat hij er veel last van heeft. Ik weet eigenlijk ook zeker dat het door de voeding komt, maar of het nou een allergie is of dat het aan de voeding van de kruidvat ligt...geen idee. Hij heeft dus veel eczeem. ook op de oogleden en oren. na de voeding vlamt het op en wordt het knalrood. ook als hij overstuur is. spuugt regelmatig, soms 2 uur na de voeding nog. maar geen hele flessen erg onrustig tijdens en na het drinken vaak de hik en verslikt zich vaak niezen hyperventileren/onrustige ademhaling. ook na het drinken. tussen 6 en 10 wordt hij onrustig/huilt hij heel erg veel/niet te troosten harde ontlasting. komt niet vanzelf, we moeten hem helpen. extra water bij de voeding helpt ook niet. vraagt vaak om eten en hij weigert dus geen flessen. Dus. toch denken aan een allergie of overstappen op andere voeding(en welk merk dan?)
Gebruik je Nutrilon? Mijn dochter zat na een week Nutrilon helemaal onder de uitslag en de klachten zoals jij beschrijft. Eczeem/koemelkallergie (zij de huisarts). Ik ben toen over gestapt naar Biobim (wel koemelk) dit is een biologische voeding en na een dag zag ik al verbetering. Deze voeding gaat inmiddels al 3 maanden goed. Misschien kun je deze eerst eens proberen.
Klinkt voor mij toch erg als koemelkallergie. Ik zou pepti proberen. Verbetert het, dan kun je op termijn nog opnieuw 'normale' flesvoeding proberen. Begin je nu opnieuw met Nutrilon en betert het dan nog niet, dan moet je op korte termijn opnieuw overstappen. En overstappen is altijd een aanslag op de darmpjes.
Ja dat zou een optie zijn inderdaad. Maar als het aanslaat, wat dan? Briefje ga ik waarschijnlijk niet krijgen van een huisarts die beweerd dat koemelk allergie pas kan bij kindjes ouder dan een jaar. Of kan het consultatiebureau die ook geven? Ik smeer nu bepanthen maar het knapt er ook niet van op
Geen idee. Ik had een goeie kinderarts. Gezellig dat je huisarts niet gelooft in koemelkallergie bij baby's. Ik denk dat er hier veel mama's het tegendeel kunnen bewijzen.
Nee, ik vind het ook onzin maar omdat ik me ook niet blind wilde staren op koemelkallergie heb ik me een beetje laten afschepen met 'laten we maar afwachten'. Gelukkig gaat mijn man morgen mee naar het consultatiebureau, die laat zich minder makkelijk afschepen. Lastig, want ik ben zelf ook geen fan van hormoonzalf en als het echt een allergie is pak je de oorzaak daarmee ook niet aan. Maar met alleen bepanthen smeren knapt het ook niet op. Ik ga morgen eens afwachten, hopelijk pakt het consultatiebureau wel wat door en anders begin ik op eigen initiatief misschien wel met pepti én maak ik een nieuwe afspraak met de huisarts.
Ja, ik onder andere. Wat een flapdrol die huisarts.... Kun je niet bij een andere huisarts terecht of direct een kinderarts benaderen? Dan heb je misschien wel een verwijzing nodig, maar wie weet kunnen ze dan wat pushen. Lijkt me belangrijk het toch te onderzoeken, zeker als dit ook in jouw geschiedenis ligt. Laat je niet afschepen, bij ons duurde het ook wel even voordat het serieus werd genomen en toen had mijn zoontje er al een hoop andere klachten bij gekregen.
Pff ja. ik hoop eigenlijk dat het consultatiebureau me morgen een verwijzing mee kan geven en/of dat zij ook aan een kma denken. Het lijkt me sowieso dat het aan voeding ligt. Zijn eczeem is zo erg, dat ontstaat niet zomaar. En het is ook geen reactie op badproducten(gebruiken we niet) of wasmiddel want hij heeft het alleen op zijn gezicht. Ik ben trouwens net overgestapt van huisarts. Had altijd een hele goede maar die zat eigenlijk te ver weg. en toen ik in de kraamweek ziek werd moest ik snel overstappen omdat ik een huisarts nodig had. Bram is daar automatisch bijgeschreven..maar mijn man heeft nooit zijn dossier laten doorsturen dus staat als het goed is nog ingeschreven bij mijn oude huisarts. Misschien dat we met bram daar alsnog terecht kunnen..