koemelkeiwitallergie-provocatietest

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door suze238, 27 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    Het is een leuk word voor galgje.. :p maar mijn zoontje moet over 2 weken voor een koemelkeiwitallergie-provocatietest. Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.. hoe ging dit bij jullie kindjes?
    Hevige reacties (ben ik bang voor) of viel het mee...
    en waren er ook kindjes waarbij bleek dat ze toch niet allergisch waren??

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    hier ben ik idd ook benieuwd naar
    mitchell gaat hem waarschijnlijk over 2.5maand krijgen
    maar hoe doen ze dat?
    je hebt toch verschillende manieren van testen?

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    wij hebben hem net achter de rug, de uitslag horen we 4 mei.
    de eerste dag ging perfect, 2de dag ging duidelijk minder, maar ja geen idee welke dag hij wat heeft gwhad.

vond het zelf uiteindelijk erg meevallen, verpleging past goed op hoor

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier een dubbelblinde test gehad (nou ja Jaeda dan..)

Gaat als volgt:
    2 keer een halve dagopname (hier in de Kinderkliniek).

bij binnenkomst wordt alles gecontroleerd
    - gewicht, hartslag, exceem, medicatiegebruik, dit om vast te stellen voordat er geprovoceerd wordt 'hoe je kindje is..'en bij ons was dit ook ivm een evt anafalactische (schrijf je dit zo??)... shock er een crashkar klaarstaat, die dus al is ingesteld op je kindje (gewicht)

Daarna kreeg mijn dochter t volgende drinkschema (het bevat 300ml testmelk):
    1 ml (dit is ivm kindjes die enorm allergisch zijn en hieral op reageren)
    20 min wachten, 10 ml, 20 min wachten, 20 ml, 20 min wachten, 30 ml etc.
    tot er ong 90 cc overblijft van die melk, en die geven ze dan op t eind (als je kindje nog wilt en niet gereageerd heeft)

In die periode wordt je kindje in de gaten gehouden door de verpleegkundige en artsen (en jezelf natuurlijk)
    Dus als er gereageerd wordt door je kindje, zijn ze daar meteen bij en kunnen ze t zien.
    Na de laatste inname van de testmelk, moesten we 2 uur wachten.
    Daarna wederom gehele controle door de KA en dan naar huis.
    24 uur daarna bellen over hoe t thuis is verlopen of er klachten (zoals exceem) zijn geweest/verergert..

Een week later hetzelfde verhaal..

Dit is omdat alleen de dietist van t ziekenhuis weet welke keer er koemelkeiwitten aan de voeding zijn toegevoegd. Jij, de arts en de verpl weten dit dus niet. Zo testen ze zo 'eerlijk mogelijk'..

Daarna (na een dag of 3 van de laatste test) wordt de envelop met je open gemaakt waarin staat welke dag de koemelkeiwit is gegeven.

Bij mijn dochtertje bleek dat zij geen KMA had.
    Succes en sterkte!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tjonge, dat is wel erg jong!

Persoonlijk zou ik niet toestaan dat mijn kind aan zoiets wordt blootgesteld voor het 6 maanden is.

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ben juist blij dat het zo jong gebeurd, maar goed iedereen doet wat ie denkt dat goed is voor zijn kind, en ja ik wil graag weten of hij het heeft of niet. en dinsdag weten we dat.
    waarom je kind iets geven als het niet nodig is, ik zelf vind dat nl niet goed. aan vermoedens heb je niets en los je niets mee op.

succes met de test, je bent echt in goede handen in het ziekenhuis,

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Daarom hebben wij het dus niet gedaan en krijgt hij gewoon alles KM-vrij. Op latere leeftijd gaan we pas kijken of hij nog reageert.
    Vond dat hij al genoeg had meegemaakt en dat hij nu eerst eens even lekker in zijn vel moest gaan zitten.

Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
    Succes allemaal met de provocatietesten.

8. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    Wij hebben 8 weken geleden een provocatie test in het ziekenhuis gehad. Ons mannetje was ook 6 maanden oud. Dit moest ook vanuit de verzekering anders kregen we de melk niet meer vergoed!!
    Maar goed dat terzijde...
    Onze zoon moest op nuchtere maag daar komen dus na 6.00 smorgens mocht hij geen drinken meer.
    8.00 in het ziekenhuis melden.
    Als eerste bloeddruk, lengte en gewicht gemeten.
    Daarna kreeg hij de eerste 10 cc in een pipetje in de mond gespoten, en een half uur later 20 cc en zo op bouwend.

Wij hebben ook 2 dagdelen in het ziekenhuis gezeten, ivm blinde test.

Wil alleen wel even duidelijk erbij zeggen dat als je kindje niet meteen reageert dat hij/zij het nog wel degelijk kan hebben.
    Ons manneke reageerde beide dagen NIET in het ziekenhuis. Maar thuis dus wel degelijk hij had zelfs een dag later bloed bij de ontlasting.
    Uiteindelijk blijkt hij het wel te hebben maar niet de ernstige vorm. Dus hij krijgt ook weer alles koemelk eiwit vrij en nu gaat het weer super.
    Volg ook echt je gevoel...!!! zeer belangrijk.
    Oja en nog iets het is best slopend voor je kleintje want ze kunnen bijna niet slapen want om de zoveel tijd krijgt hij/zij een klein beetje melk.
    Moest telkens ons manneke wakker maken voor de voeding... worden ze niet echt vrolijk van.
    Maar goed het moet en het is wel fijn om te weten hoe het verder verloopt. Tis absoluut niet eng of wat dan ook...je bent daar in goed handen.
    veel succes

9. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    oja zoals miekje heeft omschreven zo is het bij ons ook exact gegaan!!!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind onnodig iets geven is niet prettig, dat snap ik.
    Maar voor een kind dat echt allergisch is kan zo'n test flink belastend zijn. En persoonlijk doe ik het dan liever met 6 maanden dan met 4 maanden. Ze zijn dan toch weer 2 maanden verder en iets 'steviger'.

11. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik denk dat het vooral is waarom ben je overgestapt op de bv pepti, bij ons is het absoluut niet zeker, we hadden een huilbaby, eerst gedacht aan reflux, aan de medicijnen en verdikken maar nee huilen bleef, toen ben ik zelf overgestapt op de petie en ja het huilen werdt iets minder maar nog niet zoals het hoort,

toen naar de chiropracter geweest, geen nekmanipulaties gehad maar met een tikkertje de onderste spieren wat geactiveerd, beter kan ik het niet uitleggen, maar het huilen is over.

in ons geval durfde ik het dus wel aan, zou ik bv op de peptie zijn gegaan, omdat je kindje, diaree heeft, eczeem heeft, overdreven spugen altijd maar huilen met en tijdens de voeding, ja dan zou ik het misschien niet durven,

maar ja wij zitten nu 3 maand aan de peptie en dat is misschien niet nodig, en dan vind ik het wel zonde. want we moeten het al 3 maand zelf betalen, is niet erg absoluut niet, we zullen nooit beknibbelen op de gezondheid voor ons zoontje, maar mocht ie het wel hebben krijgen we het vergoed, en dat is dan wel wat prettiger, het kost genoeg.

en nee ik durf nog niet te zeggen of hij het wel of niet heeft, zoals ik al zij 1ste dag ging perfect, behalve dat hij pissig werd de 1ste twee keer dat het al op was, en meneertje honger had. naar de 3de keer werdt ie rustig en zoals hij altijd is.

2de testdag, was appart want hij wou gewoon het eerste uur absoluut niet de 1ste 10 cc hebben, en dat had ik nog nooit meegemaakt, uiteindelijk nam die het toch, en ja hij was wel iets anders als anders, niet krijsen of wat dan ook, maar wel na de fles wat jengelen bij mij op de schouder slapen, doet ie normaal nooit meer, maar denk dan zelf beetje buikpijn en dan is op de schouder liggen lekker.

dus ik vermoed toch een lichte gevoeligheid en dan met name wat buikpijn, maar exzeem enz krijgt hij er niet van. ook smiddags thuis eigelijk helemaal geen last meer gehad, gewoon zoals hij anders is.
    ik vind het dus moeilijk te zeggen, en wacht dus de uitslag af, van wat ie wanneer gekregen heeft, ik vermoed de 2de dag keomelkeiwit, ook de zuster was het met me eens,

maar het huilen is bij ons overgegaan bij ong 3 maand oud, en ja of dat de beroemde 3 maand is, of dat de chiropracter geholpen heeft, geen idee maar de peptie zat ie al op vanaf dat hij 6 weken was.

Ik ben overgens wel een persoon wat graag duidelijkheid heeft, en mochten ze zeggen hij heeft het niet, zal ik eerlijk zeggen dat ik bang ben om over te stappen op gewone voeding welke moet je dan nemen, en hoe gaat ie het doen. maar we zullen het zien, maar ik vond de test dus absoluut niet eng, zorg is prima en ik zelf denk dat die 2 maanden verschil niet zo veel uitmaken (persoonlijk dan he) iedereen doet dat anders. en ligt dus ook aan de mate van klachten van je kindje vooraf, maar als het vooraf al mega erg was, dan zou ik zeggen het is wel duidelijk schrijf maar een machteging, geen gedoe voorlopig, dan zou ik het mijn kindje inderdaad niet aandoen, maar dan ook nog niet met 6 maanden.

het is per situatie afhankelijk vind ik. en iedereen kent zijn eigen kind het beste en weet dan ook wel wat te doen en wanneer.

maar de test opzich vind ik absoluut niet eng.

12. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    bedankt voor alle reacties!

zoals miekje1982 beschreef zo is het ons ook uitgelegd! ben heel benieuwd wat bij ons de uitslag zal zijn.

@rensje wel vreemd dat ze je kleintje wakker hebben gemaakt, bij ons werd heel duidelijk gezegd dat ze niet duidelijk kunnen zeggen hoe lang het duurt want als het kindje slaapt gaan ze het (natuurlijk) niet wakker maken..

@miekje hoe ging het met jou dochter toen je terug ging op gewone voeding?? geen last ervan of moest ze toch wel wennen?

@dirksmamma wij hebben er voor gekozen om het zo vroeg te doen omdat mijn zoontje de eerste periode op pepti het geweldig deed, binne n2 a 3 dagen had ik een heel vrolijk manneke, eczeem was weg huilen veeeel minder enz. alleen werd het na een paar weken weer erger. toen over op neocate en dat duurde heeel lang voor er verbetering inzat (vergeleken met de pepti) dus daarom twijfeld de KA (en ik ook) of hij wel echt KMA heeft.
    Hoewel het nu super met hem gaat op de neocate! (na 3 weken pas).

@dobbel jullie hebben ook al aardig wat achter de rug met jullie kleintje zo te lezen, hebben jullie de uitslag al??

13. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hier net onze 2de open test achter de rug.
    Toen ons ventje een jaar was heeft hij hem gehad en nu hij bijna 2 is heeft hij hem weer gehad.
    Bij een open test gaat het eigenlijk hetzelfde als hierboven al is beschreven, alleen het verschil is dat iedereen wist dat het in deze test om koemelk gaat. Bij mijn zoontje is het zo duidelijk dat hij kma heeft dat een blinde test niet nodig maar dat er wordt gekeken of en in welke mate hij nog allergisch is.

Toen hij voor de eerste keer een test moest vond ik het vreselijk spannend. Hij reageerde met 8ml al met shockverschijnselen en ik raakt (wederom) in paniek. Er was een verpleegkundige bij en alles ging hartstikke goed maar er kwamen zo veel herinderingen boven dat ik het vreselijk vond.
    Nu weer een jaar later was ik veel rustiger, uiteindelijk reageerde hij bij de een na laatste stap. Allergie is dus nog niet over maar hij mag nu wel gewoon sporen hebben.

Ik vond het beide keren een enorm lange dag, zeker omdat hier de regel is dat kindjes nog vier uren moeten blijven na een reactie ter observatie. Ik zou in ieder geval wel een boekje of dergelijke meenemen, extra kleren voor jezelf en je kindje (hij heeft mij beide keren ondergespuugd) en iets te eten en te drinken.

Succes!

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Jep genoeg achter de rug, maar nu gaat het vrijwel altijd erg goed, op het prutelen naar, ja hij heeft ook nog 8 dagen in het ziekenhuis gelegen met het RS virus, en het prutelen blijft helaas.

maar disndag krijgen we de uitslag.

15. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland

Met mijn meisje gaat t super!
    Wij zaten bij de KA toen zij 3.3 weken oud was en vanwege de klachten zijn we dubbel gaan behandelen (zowel voor KMA, dus over op Neocate en een Ph-metrie ivm verdenking reflux).
    De dag erna was duidelijk dat ze reflux had en kreeg direct medicatie.
    Na een week of 5/6 is de dubbelblinde provocatie geweest.
    Idd ze was toen nog net geen 2 mnd oud.
    Maar wij waren super blij dat t zo snel getest kon worden.
    Ivm de reflux kreeg ze nl JBPM, maar daar had ze enorme last van.

Toen bleek dat ze geen KMA had, zijn we overgestapt op Enfamil AR voeding, daar zit nl geen JBPM in als verdikkingsmiddel maar rijstzetmeel.. En voila....... een super vrolijk meisje zonder buikkrampen van JBPM!!
    Ik had er niet aan moeten denken om dat dus nog 4 mnd langer te hebben (vooral voor haar).

16. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nou ik heb vandaag de uitslag gehad, en zoals ik al hoopte hij heeft GEEN koemelkeiwit allergie,
    Hij heeft dag 1 de koelmelkgehad, dag 2 was dus gewoon een minne dag van hem zelf.

we gaan gelijk vanaf vandaag beginnen met het mengen van de gewone voeding, zodat ie langzaam weer aan de andere smaak went,

dacht laat het nog even weten.

succes.

17. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    oh fijn zeg dat hij het niet heeft
    nu weet je tenminste iets he
    heel veel succes en hopelijk stapt hij goed over op gewone melk en gaat alles verder goed ;)

18. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    nou dat is idd fijn! succes met de 'gewone' melk!

19. futuremama

futuremama Fanatiek lid

10 okt 2008
    2.507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Haii mieden,

Mijn dochtertje is 7 weken.. En wij zijn al aan het tobben sinds dat ze geboren is.. Ze is geboren met 36 +6.. Evi is begonnen met alleen jbpm door de fles.. Het spugen werd minder maar ze had hier wel bloed door haar ontlasting door... We moesten per direct stoppen en moesten we de Pepti halen ook heeft ze medicijnen voor reflux omdat ze twijffelen tussen deze twee.. Maar het spugen bleef.. De kinderarts heeft toen besloten om op de Allergie care over te gaan van Friso... Vorig weekend was het zo erg ze bleef maar krijssen het ging echt door merg en been. Toen hebben we het ziekenhuis gebeld en hebben ze besloten om haar op te nemen... Ze is daar een stuk rustiger geworden maar het spugen blijft! Ondanks de jbpm die de kinderarts er toch weer door heen wilde.. Ik weet soms echt niet meer wat ik moet doen.. Word er echt moedeloos van! Je kleine meisje waar je zo veel van houdt! Ik vraag me nou af wat het is reflux of koemelkallergie of een combinatie.. 1 ding is zeker je wordt er niet vrolijk van!!

Iedereen heel veel sterkte met de testen enzo!!

20. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Future mama:
    Jee meis wat een ellende zeg..
    Reflux kunnen ze testen dmv een PHmetrie..
    Prettig is t inbrengen van die meetsonde niet voor je kindje, maar is wel de manier om t bewezen te krijgen..
    Dus misschien iets om aan te roeren bij de KA.

Bij ons meisje dachten we ook aan KMA en evt reflux. Na Phmetrie was t binnen 24 uur duidelijk dat t er iig sprake was van reflux, en direct medicijnen gekregen.
    Na de dubbelblinde test ivm KMA, bleek dat ze dat niet had..

Ik zou iig erop aandringen dat de verdenking van reflux wordt onderzocht..

Veel sterkte

Deel Deze Pagina