baby van een week oud...hoe lang slapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maartje25, 26 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Mijn dochter is net een week oud en krijgt borstvoeding. .. als ze slaapt slaapt ze best lang...soms zit er zelfs 4.5 a 5 uur tussen de voedingen als ik haar dat zelf zou laten bepalen..nu moet ik haar steeds om de 3.5 uur wakker maken...dan drinkt ze een 3 kwartier (incl. Boertijd) en valt dan weer in slaap.
    Is dat wel normaal? Op deze manier krijgt ze drinken en slaap maar knuffelen enzo is er nauwelijks bij... ze slaapt namelijk enorm veel... ik voel me daardoor best schuldig. Zometeen voelt ze zich niet geliefd ofzo... maarja haar wakker houden heeft een averechts effect.

Is dit slaappatroon gewoon?

Gr maartje

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ach, ze is pas geboren, en dan zie je soms zo veel verschillen!
    Op deze termijn is het inderdaad een goed idee om overdag niet meer dan max 3,5 uur tussen de voedingen te laten (en eerder mag natuurlijk altijd!. Goed voor baby, en echt noodzakelijk voor jouw productie. Dus op jouw verzoek voeden,dat is voor nu een goed idee.
    3 kwartier over een.voeding doen:prima!

S'nachts kan je wel op verzoek van baby voeden. Maar zo'n 7 voedingen per dag, dat is wel waar je aan kan denken (en wederom, meer mag altijd).

Tis ook spannend he, zo'n kleine uk!
    Veel doen ze nog niet, slapen, drinken, luiers vullen.
    Das al een hele prestatie :)
    En volgens mij is ze heel tevreden zo!
    Wat betreft het knuffelen....hoe denk je dat ze zich voelt als
    ze bij mama drinkt?:p

3. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is helemaal normaal lijkt me! En als mama van een baby van 7 weken zeg ik: geniet er alsjeblieft ook een beetje van dat je baby nog veel slaapt overdag! Ze hebben het nodig en zo kun jij ook een beetje opladen voor de komende tijd. Die van mij heeft maar besloten dat 'ie overdag slapen nauwelijks meer ziet zitten en slaapt alleen nog bij mij op de arm ipv in bedje of waar dan ook. Dus die knuffeltijd krijg je vast nog wel;)

Heb je geen kraamhulp die jou verteld heeft dat dit normaal is? ;)

4. maartje25

Ja klopt..maar papa is er ook nog ;)

Wat voedingen betreft...als ik haar om de 3.5 uur wakker maak dan valt ze tijdens voeden in slaap en drinkt ze niet meer. De kraamverzorgster zei dat ik dan beter kon wachten totdat ze wat wakkerder is...?! En beter drinkt

5. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nou in het begin zou ik zeker die 3-3,5 uur aanhouden ook voor je productie en ook voor je baby (en minimaal 7-8 voedingen) Je kunt de baby wat ''wakkerder'' houden door:
    - eerst te verschonen en dan borst aan te bieden of tussen de borsten te verschonen (werkte bij ons goed omdat hij na borst 1 in slaap viel
    - onder het voetje of in het handpalmpje te masseren zodat het zuigreflex wordt gestimuleerd

Dat waren tenminste de tips die ik van de kraamzorg kreeg :) en het werkte bij onze (toen nog... ;)) slaapkop!

6. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Is volkomen normaal dat ze zoveel slaapt.
    Ik zou haar zeker wakker maken ook ivm je productie en ook voor haar.
    Desnoods eerst verschonen zodat ze een beetje wakker is.

7. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een baby van een week oud die nauwelijks slaapt.. Ik zou zeggen wees blij! (Zolang je baby alert blijft op het moment van wakker zijn natuurlijk)

8. maartje25

Ik heb die tips inderdaad ook gekregen van de kraamzorg... maar zelfs dan kost het heel veel moeite om haar wakker te houden...ik verschoon ook tussen de borsten door dat werkt aardig... snachts mag er 4a 5 uur tussen zitten van de verloskundige en dat red ze makkelijk.
    Ik heb vandaag de vk gesproken en heb qua voeding een overproductie (omdat het zo hard loopt moet ik eerst 5 minuten voorkolven omdat het anders te heftig is voor haar maagje) en heb nu koude doeken en een strakke sportbh aan in de hoop dat mijn borsten "gereset" worden en ze gewoon kan gaan drinken.
    Waarschijnlijk valt ze dus zo snel in slaap omdat er een kanon aan voeding uit komt...

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Koude doeken en een strakke bh....?
    Wat een verkeerd advies, getuigd niet van veel kennis helaas...
    "Resetten" doe je écht heel anders!
    En doe alsjeblieft die bh uit! Je bent niet aan het afbouwen, dit is niet nodig.

Je kindje is pas geboren, dus het heeft wat tijd nodig om de balans te vinden. Even de harde stroom weg laten lopen is prima. Verder zijn er nog wat andere
    dingen die je kan doen om de boel wat rustiger te krijgen.
    Stel je vraag op het borstvoedingsforum van ZP, er zijn een paar mama's die tegen hetzelfde aanlopen momenteel, die hebben vast tips voor je!
    Ook wat betreft het resetten van je borsten.

Wat betreft het moeilijk wakker blijven, das lastig inderdaad. Vaak zie je dat
    op een gegeven moment ze soort van "wakker" worden, hier had jongste dochter dat ook, na een week of 3.

10. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ons meisje is ook een echte slaapdoos en ook dysmatuur geboren en hebben ook alle trucs uit de doos moeten halen om ze aan het drinken te krijgen.

Allereerst NIET KOLVEN, zo blijf je je borsten stimuleren om meer bv aan te maken. Je kan heel simpel de tsr met de hand opwekken en het weg laten lopen in een handdoek en dan je dochter aanleggen. Dan is de grote druk weg en kan ze rustig drinken. Je zit nu midden in de lolo ferrari fase (zoals onze kraamhulp dat zo leuk benoemd).

verder idd de voetjes en handjes masseren, tussendoor verschonen of even je meisje langs je neerleggen in de hoop dat ze de mamawarmte mist en wakker wordt.

hier werkte dat helaas vaak niet, ze tankte zich vol in 5 min aan 1 borst en was echt helemaal vertrokken naar dromenland. Verschonen of wegleggen schoot niet op want wakker werd ze niet. We hebben t zo maar gelaten en dr gewoon in bed gelegd tot de volgende voeding 3,5 uur later. Ze had meer dan genoeg plasluiers en was goed allert op de momenten dat ze wakker was, dus we maakte ons geen zorgen.
    Ik moest ook echt een wekker zetten in de nacht zodat ze niet over de 4 uur heen ging (ivm haar gewicht was 4 uur echt de max) en de wekker maakte me vaker wakker dan ons meisje dat deed.

ze was in 4 weken tijd 1kg aangekomen. En dat met 1 borst per voeding van 5 minuten.

Nu is ze bijna 9 weken en is ze ruim 2 kg aangekomen. En nog steeds 1 borst per voeding, behalve die van rond 20.00 dan clusterd ze graag en propt ze zich vol voor de nacht (20.30 tot 7.00 zonder voeding)
    En nog steeds slaapt ze veel en ook nog tijdens een voeding, al krijg ik ze nu wel wakker door te verschonen.

11. maartje25

Jou verhaal is heel herkenbaar tijgertje! Ik heb gistef een lactatiekundige gemaild. Qua aantal voedingen kan het zo blijven. Een gezonde, goed groeiende baby kan het makkelijk op minimaal 6 voedingen p er 24 uur.
    Ze zei dat ik inderdaad moet stoppen met kolven en ik haar in de madonna houding mpet leggen en vervolgens onderuit gezakt moet gaan liggen. Dit lukt helaas niet..ze blijft maar klooien met die tepel... als ik haar aan de andere borst leg drinkt ze zonder problemen...
    Het is echt zo frustrerend dar je baby zo huilt bij het voeden en jij zo graag wilt dat juist die borst leeggedronken word!
    Al die dagen dronk ze super maar nu ..

12. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Mijn zoontje is nu ook een week oud en ik heb ook te veel melk. Ik herken dit van de vorige keer en ben gestopt met het aanbieden van twee borsten en laat dus één "leeg" drinken.

Hier is het wakker worden, voeden aan rechts bijv, verschonen, weer rechts voeden, direct slapen of hij blijft wakker tot de volgende voeding, dan links voeden, verschonen, weer links voeden etc. Als m'n productie zo hoog blijft, ga ik over op blokvoeden.

Voeden in de half liggende Madonna houding doe ik 's nachts meestal en overdag laat ik hem vaak rechtop zittend drinken.

Hier vind je meer informatie Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Te veel melk

13. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Herkenbaar hoor. Hier sliep onze kerel ook tijdens het voeden. Ik hoefde ook echt niet twee borsten aan te bieden. Het maatje is nog zo klein en min productie liep op een gegeven moment over. In vijf minuten klaar en verzadigd.
    Nu nog wel als hij niet goed aanhapt, zit de melk echt overal. Jammer dan. Gewoon ademhalen en opnieuw. En idd, hij heeft met vlagen ook echt voorkeur voor een borst. Nu slaapt hij op mij, maar meestal in de ochtend na het voeden wel in bed. De voeding daarna is hij wakker tot de volgende voeding. Dat is soms na twee uur al. Gewoon nu wakker maken en je zilt zien, ze zal er echt snel een ritme in vinden. Anders sokjes, broek en eventueel trui uit bij het voeden. Heb ik hier ook wel moeten doen.

14. maartje25

Zometeen komt er een lactatiekundige even kijken...waarschijnlijk heb ik een boestontsteking...de harde bulten die er gister in zaten zijn nu knetter rood...

15. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Oh jakkes. Hopelijk valt het mee. Maar anders ben je er wel mooi op tijd bij.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Goed dat er een LK langskomt.
    Durf om hulp te vragen als je er niet uit komt,
    want die hulp is er gelukkig!

Persoonlijk zou ik het "op verzoek voeden " (dus met 4,5 uur er tussen), echt
    nog eens met haar onder de loep nemen.
    Ik ben echt van mening dat de 3 -uur regel (overdag), voor baby en borsten
    die eerste periode van groot belang zijn. Je hebt nu overproductie. Maar
    kijk uit, want dit kan ook zo weer de andere kant op draaien.
    6 voedingen per dag, het kan, maar het is wel echt het minimale.

Het in slaap.vallen tijdens de voedingen, dat gaat met de tijd wel beter hoor!:)

17. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ons meisje sliep en drink de eerste weken alleen maar. :) Knuffelen was dus gewoon tijdens drinken en tijdens slapen. Verschilde wel hoelang ze sliep. Maar was echt alleen slapen en drinken.

18. maartje25

Nou ze is geweest... ik mag haar gewoon overdag om de 3 a 3.5 uur voeden. Snachts maximaal om de 4 uur. Omdat ze nog zo klein is (nog geen 3 kilo) kan ze de hoeveelheid voeding die aan het begin eruit loopr niet zo goed aan.. ik moet dus bij het eerste deel een tepelhoedje gebruiken, zodra ze loslaat verschonen, en daarna kijken of ze nog een keer wilt dan aanleggen zonder tepelhoed want dat kan ze heel erg goed! Ik moet nu 1 borst geven ipv 2 en deze goed leeg laten drinken... de andere borst alleen de druk eraf kolven zodat die het volhoud tot de volgende voeding...
    Onder het voeden de harde plekken eruit masseren..
    Het is een beginnende borstontsteking maar ben er gelukkig op tijd bij..

Ik ben niet weg van tepelhoedjes maarja als het haar door de eerste paar slokken heen helpt...why not?

Deel Deze Pagina