Hoi, Het is al een tijd geleden dat ik hier was. Maar ik zit met mijn handen in het haar. Mijn jongste zoontje (10 maanden) doet het goed en is supervrolijk. Maar de overgang naar 'echt eten' loopt erg moeizaam. We zijn begonnen met pap, fruit en groentenhapjes (iets voor hij 6 maanden was gefaseerd ingevoerd). En op zich eet hij dat prima. Maar zodra hij iets krijgt waar maar het kleinste stukje in zit (bijv potje voor baby van 8 maanden) dan begint hij vreselijk te kokhalzen en zelfs echt overgeven. Laatst had ik hem na de fruithap een broodkorstje gegeven om op te knabbelen. Na een poosje sabbelen kreeg hij en klein stukje in zijn keel. Heel de fruithap weer op tafel. En zo gaat het iedere keer. Het maakt niet uit of ik zelfgemaakte hapjes geef of uit een potje. Zodra er een kruimel in zit wat niet volledig glad gepureerd is komt t er weer uit. Met heel de voorgaande maaltijd er weer bij. CB zegt, blijven aanbieden. Maar buiten de hoeveelheid rommel (en was) vind ik het ook zielig als er meer uit komt dan dat er in gaat. Iemand ervaring hiermee?
Ik zeg ook steeds. 'hij zal vast niet tot zijn 18e alles in de blender willen'. Maar hoe zijn jullie daar mee om gegaan? Gewoon wachten en na een paar weken weer een keer proberen?
Precies. Je kunt je daar heel druk over maken en je laten gek maken door cb. Maar niet ieder kind is hetzelfde.
Ik zou het inderdaad een tijdje laten rusten. Geen trauma van maken door het steeds blijven spugen. Het lijkt alsof zijn kokhalsreflex gewoon nog erg aanwezig is. Die zal vanzelf minder worden neem ik aan. Zelf zou ik het dus in ieder geval een paar weken laten rusten, en het dan weer eens voorzichtig proberen. Steeds kotsen is natuurlijk echt niet leuk, gewoon sneu voor je kleintje!
O misschien een idee om een keer vlak voor een voeding wat vast te proberen? Want dan zit de 'gewone' voeding er nog niet in, de vorige voeding is hopelijk al bijna helemaal doorgestroomd, en dan komt misschien niet de heeele vorige maaltijd er weer uit. En dan na het proberen de gewone voeding geven.
Dit had E ook, wel iets minder heftig, niet echt overgeven, maar wel erg kokhalzen. Ze heeft er ook heel lang over gedaan om goed brood te kunnen eten. Ik ben het ook steeds blijven aanbieden. In jouw geval zou ik drie dagen pauze doen en dan weer drie dagen aanbieden oid. Dat je (en je kindje!) niet iedere dag in de zooi zitten. Hier trouwens echt helemaal goed gekomen! Nu eet ze als een bouwvakker en stouwt zo een kwart boterham in één keer naar binnen haha
Mijn dochter gooit nog alles er uit bij een groot stukje. Maar het gaat steeds beter! Ik hoor trouwens wel vaker dat kindjes moeite hebben met de 8 maanden potjes.
Het is niet zo gek dat hij dat doet. Gladde structuren met stukjes erin is nl ook heel verwarrend...de hersentjes zien en proeven glad en dan zit er ineens een stukje in. Hersens moeten snel omschakelen en dan verslikken ze. Om stukjes aan te leren kun je beter grote stukken in de hand geven. Accepteren dat ze dan een week of 2 weinig eten en daarna gaat het als een trein. Maar glad met stukjes is heel verwarrend.
Ik zeg.. stoppen met pureren of glad. Gewoon stukken geven en dan maar even wat minder dan normal eten.. is niet zielig..dat is leren. Komt echt goed maar het goeie voorbeeld en ze in de gelegenheid stellen helpt wel. 8 maanden potjes zijn dramatisch... gewoon eten geven.. ik vind puree met klontjes ook smerig
Ik heb altijd alles vers gegeven. Potjes vind ik smerig, vies ruiken en het is idd verwarrend. Eerst gepureerd en met een maandje of 6 geprakt en toen stukken gegeven. Kokhalsreflex zit denk ik nog erg voorin. Komt goed mocht je je echt zorgen maken, wellicht even naar een logopediste?
Ja, voor de rest is het een heel normaal vrolijk jongetje. Alleen wat klein en licht voor zijn leeftijd. Daarom kan me ook helemaal niet vinden in de reactie van cygnet. ("dan maar even wat minder dan normal eten.. is niet zielig..dat is leren.") Ik wil wel meer oefenen met grote stukken in het handje geven. Laatst had ie een halve aardbei 'leeggezogen'. Maar daarnaast geef ik dus wel gepureerd, 6 maanden potje of pap. En ook nog meestal s avonds laat een flesje.
Ik ging ook wat grover pureren, nou drama.. het gladde slikte ze door, maar de stukjes duwde ze 1 voor 1 haar mondje uit. Nu geef ik haar regelmatig stukken fruit, gaat veel beter. Gek genoeg vind ze het bij groente minder erg, als de structuur wat "klonterig" is.
Wat je ook kan doen, fruit schillen, hem een stuk geven om te leren, en daarna de overblijfselen pureren. Zo leert hij als nog stukjes eten en krijgt hij zijn voeding ook gewoon binnen.
Onze dochter is ook 10 maanden en hetzelfde verhaal. Glad gepureerd gaat er probleemloos in maar zitten er maar kleine stukjes in, hoeft ze het niet. Het gekke is, als we gewoon iets aanbieden wat helemaal niet gepureerd is, knabbelt ze er wel aan en uiteindelijk eet ze het nu dus ook op. Dus wij geven of glad gepureerd (als we iets eten wat lastig in stukjesbte eten is, bv spaghetti) en anders krijgt ze gewoon stukjes (dan geef ik ook nog vaak een potje bij omdat het stukjes eten nog erg lang duurt en ze op die manier nog niet zoveel binnen krijgt). Maar zoals al is gezegd, ik zou proben om me er ook niet te druk over te maken want hoe dan ook, komt het echt wel goed! Al weet ik ook dat dat soms wel lastig is als het om je kindje gaat...
dank voor jullie reacties. Ik ben blij dat ons zoontje niet de enige is die moeite heeft met stukjes. Er zijn nu (na veel dram huilen en dentinox) eindelijk twee tandjes doorgebroken. Dus ook hopelijk ook weer wat rust in het mondje om wat nieuws te proberen. Voornemen is om vanaf nu dagelijks iets groots (wat ie zelf vast kan houden) te geven. Lekker laten knabbelen en proberen. En daarnaast zijn maaltijden die hij nu ook al krijgt (dus helemaal glad). En dan zien we wel hoe het gaat lopen.
Mijn dochter is haar hele leven al veeeel te licht voor haar leeftijd..zolang kindjes gezond zijn is dat niet iets om je druk over te maken.
Heb je zelf wel eens vla met klontjes geprobeerd? Ik vond dat heel vervelend in de mond voelen, niet raar dat een kind dan kokhalst. Ik sluit me bij Cygnet aan, stoppen met prut, en rustigaan gewoon stukken laten proberen. Licht zijn voor je leeftijd is geen ramp. Dat was ik zelf ook tot mijn 30e.