Mijn zoontje is nu ruim 4 maanden oud en krijgt sinds een week pap naast de borstvoeding. Nou wil ik hem de komende 2 a 3 weken langzaam ook aan fruit en groente laten wennen. Ik wil alles zelf vers voor hem maken met de staafmixer. Nou had ik het onderstaande schema in mijn hoofd voor als hij ongeveer 5 maanden is. Het is mijn eerste kindje, dus ik hoor graag andere meningen. Ook vroeg ik me af of hij vanaf 5 maanden alleen nog maar melk mag of soms ook al melk vervangen voor water? En vanaf wanneer kan ik het beste aardappelen en vlees bij zijn groentehap doen. Zo heb ik het nu in mijn hoofd: -Als hij wakker wordt borstvoeding (meestal tussen 6 en 7) -Ongeveer 10 uur een fruithapje + borstvoeding (welk fruit is het beste om mee te beginnen?) - Tussen 12 en 13 uur 120 cc nutrilon + pap in een fles en eventueel daarna nog de borst als dat op gaat. -Ongeveer 16.00 uur borstvoeding. -Ongeveer 18.00 uur groentehap (ook hier wil ik graag advies over) -Ongeveer 19.30 borstvoeding en/of nutrilon en daarna naar bed. Ik heb helaas niet meer genoeg borstvoeding voor de hele dag, vandaar dat er af en toe nutrilon tussen zit.
Ik denk dat het schema er wel prima uitziet. Begin eerst alleen met groente en als dat goed is na een aantal weken fruit erbij doen op de dag. Op internet zijn verschillende introductieschema's te vinden. Heel handig! En wat betreft de borstvoeding. Het is vraag en aanbod hè. Dus als je het idee hebt dat je steeds minder melk hebt, vaker aanleggen en vooral geen kv geven! Tenzij je de bv af wilt bouwen natuurlijk.
Fruit is zoeter dan groente. Als je eerst fruit geeft, heb je kans dat ze geen groente meer willen. En als je teveel in een keer gaat geven (fruit en groente op een dag) kan het slecht zijn voor de darmen omdat ze alleen melk gewend zijn. Introductieschema: https://www.borstvoeding.com/files/voedselintroductieschema.4.pdf
Schema ziet er goed uit hoor! Heb wel een andere tip; als je zelf pureert, koop dan ijsblokvormpjes, in 1x alles maken, invriezen, blokjes loshalen en in een bakje met naam en datum. Elke dag een blokje eruit halen en tadaa, heleboel tijdsbesparing! Geen idee of je deze truc al kent, maar leek me handig!
Begin met groenten zoals wortel, bloemkool, broccoli, boontjes. Eerst een aantal dagen t zelfde geven en dan de volgende soort. Qua fruit peer, appel, banaan...
Mijn dochter kreeg met 4 maanden flesvoeding, dus over de borstvoeding kan ik niet meepraten. Maar met ruim 4 maanden ben ik ook begonnen met het geven van groente. Ik deed dit tussen 2 flessen door en net na een slaapje, zodat ze uitgerust was en niet hongerig was. In het begin is het vooral bedoelt als wen hapjes, ze eten echt nog heel weinig. Ik ben begonnen met courgette, wortel en bloemkool gepureerd en dan elke smaak 3 dagen achter elkaar, zodat je kan kijken of ze hier een reactie op geven. Ik maakte de groente klaar en vroor het in in ijsblokjes, die ik nadat ze bevroren waren uitdrukte in diepvrieszakjes. Per keer pakte ik dan uit wat ik nodig had (in het begin 1 blokje en gaandeweg steeds meer). Aardappelen en rijst ben ik toe gaan voegen met 6 maanden en vlees/vis nu heel af en toe (zalm en kip). Na een maand ben ik begonnen met een fruithapje tussen 2 andere flessen in. Ook op dezelfde manier als bovenstaande en nu is het gewoon 1 stuk per keer. Gaandeweg werd dit steeds meer en begon het ook flessen te gaan vervangen. Sinds dat mijn dochter 5 1/2 maand is ben ik ook begonnen met het aanbieden van drinken bij haar fruit- en groentehapje d.m.v. een tuitbeker. Met 5.5 maanden was het schema zo: 07.30 uur fles 10.00 fruithapje 11.30 fles 15.30 uur fles 17.30 groente 19.00 uur fles Maar dit was wel op basis van flesvoeding. Hoe het met borstvoeding zit kan ik niet over mee praten. Wel heb ik gelezen dat veel gebruik wordt gemaakt van de rapley methode i.c.m. borstvoeding, maar dit kan pas als ze in een kinderstoel kunnen zitten.
Bedankt voor alle tips. Ik heb net worteltjes, broccoli, bloemkool en sperziebonen (had ik nog in huis) gekookt en appart van elkaar gepureerd erin kleine porties ingevroren.