Mijn zusje en haar vriend hebben een huis gekocht. Althans: het voorlopig koopcontract is al even getekend, maar door wat problemen met de verkoop van hun eigen huis (kopende partij moest ontbrekende documenten aanleveren en dit heeft een maand geduurd), is de datum waarop uitsluiting gegeven moest worden één keer verlengt met een twee weken. De verkoop van het appartement waar ze nu nog in zitten was ook per direct doorslaggevend of de hypotheek voor hun nieuwe gegeven zou kunnen worden, of niet. Maar omdat ze door de kopende partij lang in het ongewisse zijn gelaten (door dat missende document dus), heeft ook de vrouw die het huis aan zou verkopen langer in onzekerheid moeten zitten. Onwijs rot, maar nog altijd zijn de banken niet even makkelijk . Uiteindelijk en met wat voeten in de aarde, hebben zowel mijn zusje en haar vriend en degene die het huis van hen over zouden nemen alles rond gekregen. De datum waarop deze mevrouw uit huis zou gaan is vastgesteld op eind november. Maar nu (nu alles rond is) kreeg mijn zusje haar vriend een mail van de notaris, omdat hij vroeg voor de afspraak voor het tekenen van het definitieve koopcontract. Het blijkt dat de mevrouw die het huis verkoopt akkoord is gegaan met het verlengen van de ontbindende voorwaarden; maar op één voorwaarde en dat is dat de datum waarop ze in zouden kunnen trekken wordt verzet naar midden December. Als mijn zus hier niet mee akkoord zou gaan dan zou ze van de verkoop af zien. Dit is voor het eerst dat ze hier, middels de notaris, van gehoor hebben. Klaarblijkelijk is de makelaar dus akkoord gegaan met de voorwaarden van deze mevrouw (al zijn deze niet opgenomen in het voorlopig koopcontract), maar heeft nooit mijn zusje en haar partner ingelicht. Dit zou dus betekenen dat mijn zusje, haar vriend en hun 6 maanden oude zoontje over twee weken zelf op straat komen te staan voor twee weken. Ik heb niet zo heel veel ervaring met hypotheken, maar misschien iemand hier? Kan dit allemaal zomaar?
Wij hebben toevallig net zelf een huis verkocht en gekocht en onze makelaar zei bij het tekenen van het voorlopig koopcontract dat we er altijd vanaf konden wijken in onderling overleg, maar zodra een van de partijen er niet akkoord mee gaat dan toch echt de voorwaarden, data en andere zaken in het koopcontract als leidend gelden. Die mevrouw kan dus niet zomaar de datum wijzigen als jouw zus en vriend niet akkoord gaan.
De makelaar handelt namens zus en vriend. Mevrouw had ook niet akkoord kunnen gaan met verlengen voorwaarde. Het is op zich niet vreemd dat die mevrouw zegt, ik ga akkoord met verlengen, maar dan zit ik langer in onzekerheid, dus wil ik ook 2 weekjes later eruit. Als zus en vriend van niks wisten moeten ze dit met de makelaar "uitvechten".
Ja. Ik zou beginnen met voorstellen dat jullie z'n courtage gebruiken voor het huren van opslag + hotel voor 2 weken
Het ligt niet aan hun makelaar maar van die vrouw. Die heeft klaarblijkelijk niet doorgegeven dat ze de datum wilde verzetten. Dit is dus geenzijds in overleg gegaan. Dan hadden ze daar zelf ook rekening mee kunnen houden. Op zich was er geen 100 procent garantie van uit mijn zus en har partner, maar die datum op het voorlopig koopcontract was er natuurlijk niet voor niets .
O ik begreep nu dat ze dit destijds niet als voorwaarde heeft opgegeven. Maar dat dit een verzoek van haar was a.d.h.v. de notaris die belde voor een afspraak voor de sleuteloverdacht. Allemaal last minute dus.
In dit geval heeft ze als je zus en zwager dit niet akkoord vinden geen poot om op te staan. Beetje dom van haar makelaar daar niet eerder aan te denken. Deze mevrouw heeft je zus en zwager een gunst verleend en komt hierdoor nu misschien zelf in de knel. Het is dus heel dubbel allemaal. Vervelende situatie! Kunnen je zus en zwager niet met hun kopers kijken of die ook 2 weekjes uitstel willen? Dat alles 2 weekjes opschuift?
Zeker een vervelende situatie, maar zoals ik het nu begreep is dit ook buiten haar makelaar om besloten. Maar ik houd een slag om de arm. Dus als het ware heeft deze mevrouw vandaag besloten dat ze er pas de 15de uit wil en dit heeft ze buiten de makelaar om doorgegeven aan de notaris. Volgens de makelaar van mijn zus heeft deze mevrouw inderdaad geen poot om op te staan.