In de zwangerschap al koemelk vrij eten heeft geen invloed op het wel of niet ontwikkelen van een allergie bij je baby. Dat de eerste het heeft wil niet zeggen dat de 2e het ook krijgt. Je weet nu de symptomen dus je kan snel handelen als het weer hetzelfde is. Wij hebben met de oudste tot een half jaar vreselijk lopen tobben. Tot ik zelf overging op een koemelk, ei en soja vrij dieet (gaf borstvoeding). Wat een verschil, hij knapte meteen op. En wat kan ik er nog van balen dat niemand eerder heeft geluisterd en dat ik me zo weg heb laten sturen. Hier viel ik echter zo door af dat we gestopt zijn met bv en overgingen op nutramigen. Bij de 2e na 4 weken op dieet gegaan omdat ik opeens de oudste weer in hem zag. Ook meteen weer verschil. Dat heb ik zelf gedaan zonder overleg. Ging na 7/8 maanden langzaam aan zelf weer producten eten en doordat hij dit via de moedermelk kreeg ging dat goed. Een bak yoghurt lukt niet maar wel af en toe producten waar melk of ei in verwerkt zit. Hij heeft tot 22 maanden bv gehad. Nu bij de 3e ga ik vanaf 35 weken weer op dieet. Ga niet weer die ellende aan. Eet nu al zuivel en lactose vrij omdat ik daar in m'n zwangerschappen echt niet tegen kan.
Is niet echt perse relevant hier, maar ik wil toch even aanvullen. Lactose intolerantie is niet hetzelfde als koemelkallergie. Bij lactoseintolerantie reageert je spijsverteringsstelsel overgevoelig op de melksuiker, een allergie gaat altijd om een eiwit. De symptomen van lactoseintolerantie zijn steeds gerelateerd aan de spijsvertering, terwijl koemelkallergie ook symptomen kan geve' aan de luchtwegen of bvb eczeem. Daarenboven komt lactoseintolerantie vrijwel niet voor bij zuigelingen. Er zijn maar enkele gevallen bekend in Finland vn zuigelingen met een gendefect die geen lactase aanmaken, en die kindjes zijn doodziek. Bij lactoseintolerantie zpu een dieet van mama ook niet voldoende zijn, moedermelk bevat immers van zichzelf al super veel lactose. Het onderscheid is belangrijk, omdat lactosevrije producten in bijna alle gevallen niet geschikt zijn voor een koemelkvrij dieet. Ik kreeg bvb altijd lactosevrij ijs voorgeschoteld, maar daar zit gewoon nog altijd melk in