Hoi, Naar aanleiding van het topic over de energierekening: Wie moet of gaat er bezuinigen? Waarop en hoe? Wie weet kunnen we elkaar helpen met het delen van ideeën en ervaringen. Hier hebben we de zolder opgeruimd en van alles op marktplaats gezet. Geen grote of bijzondere dingen maar vrij simpele en kleine dingen. Inmiddels toch meer dan honderd euro binnen en lekker opgeruimd.
Niet dat het al nodig is maar wel wat bewuster mee bezig. Iets minder de droger gebruiken Kijk waar ik het goedkoopste kan tanken wat op m'n route ligt. Douchen paar graden minder Elektrische deken voor op de bank aangeschaft voor de winter Nog bewuster naar boodschappen kijken Wil nog warme pyjama s onesies sokken aanschaffen voor de winter, minder stoken al zijn wij niet heel snel kouwelijk. Haha en denk ik wil naar de action ook ivm een aankomende verjaardag maar dacht neeeee nog niet doen eerst een bewust lijstje haha rest hoef ik niet uit te leggen.
Ja dat doe ik ook. Maar dat deed ik eigenlijk altijd wel. Dingen op mp zetten. ik douche veel korter. Net als de rest van mijn gezin. Ik ben bewuster van de vaatwasser en dat soort dingen. Daarnaast hebben wij nieuwe gordijnen nodig en gaan we nu voor dikke zonverduisterende gordijnen zodat het ook meer kou tegenhoud. Dat soort dingetjes. minder de verwarming aandoen, meer met een kruik zitten. Goed kijken naar de boodschappen enz.
Hier hetzelfde,nog beter naar de aanbiedingen kijken. Eten invriezen als we over hebben.. Minder de droger gebruiken. Wat beter nadenken bij wat wij kopen dus minder impuls aankopen bij de Action etc.
Ik probeer altijd al zo min mogelijk onnodig geld uit te geven Koop veel tweedehands (meubels, speelgoed, kleding), probeer spullen eerst te repareren en pas als dat niet lukt te vervangen en pak het huismerk of bulk indien mogelijk (en even lekker). Ik rij zakelijk (ZZP) een klein autootje uit 2004, prive hebben we nu nog een station, maar mn vriend haalt morgen de auto van de zaak op die bij zijn nieuwe baan hoort, dus de station mag binnenkort ook weg. Financieel is besparen niet nodig: we hebben een langdurig energiecontract tot eind 2024, ik verdien 2x modaal en vriend gaat juist nu weer werken na een tijd thuis omdat zijn bedrijf door corona moest stoppen. We gaan dus weer naar 2 inkomens waar het afgelopen jaren van zijn kant uit net quitte draaide. Maar uit duurzaamheidsoogpunt en voor het klimaat vind ik het juist belangrijk om niet alles te doen wat kan, maar vooral niet veel meer te consumeren dan nodig. Het plan van vriend om crypto te gaan minen omdat ons stroomtarief nog lekker laag is (en dan 10000kWh extra te verbruiken) heb ik snel uit zn hoofd gepraat..
Wij moeten ernstig bezuinigen. Ons maandbedrag thuis is “maar” 200 euro omhoog gegaan. Echter op ons eigen bedrijf is de gas- en elektrarekening dusdanig gestegen dat we 1,5 jaarsalaris van mijn man meer moeten betalen in een jaar. Dus hij krijgt in ieder geval een jaar lang geen salaris. Dus we moeten heel ernstig bezuinigen. We hebben wel een buffertje, maar na de Coronaperiode is die ook niet heel erg groot meer. En de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne heeft ook niet bijgedragen (maar was het zo waard). Ik lees dus graag mee voor tips. Wat we al zijn gaan doen: - verwarming Max op 18 graden (ben benieuwd) - korter douchen - CV op lagere max - droger niet meer gebruiken - vaatwasser alleen bij grote vaat, sommige dingen kunnen best even zo - alle abonnementen eruit - tweede koelkast uit - vriezer gehalveerd (weggevertje van marktplaats, energiezuinig, echt mazzel) - boodschappen uitzoeken waar het het goedkoopste is
Ik heb weer een exel bestand met alle inkomsten en uitgaven die ik bijhoud. Daar staan we er zo op het eerste gezicht nog niet heel dramatisch voor. Minder lang douchen. Dekens en kruiken straks voor op de bank gekocht. Pantoffels en sokken hadden we al. ( ik zet de kachel altijd al rond de 17 overdag) Gas sneller uitzetten. Geen licht meer laten branden onnodig ( deden we ook al iets maar nu echt scherp erop) Overdag de tv minder aan. Niet meer voor 16.00 uur. Dochter gaat een goedkopere sport zoeken voor dit jaar ( kunstschaatsen kost 90 europ per maand en dan nog de benzine van 25 euro opngeveer per maand om er naartoe te rijden) Vindt ze overigens niet erg want ze werkt nu en school is ook druk. Geen impulsaankopen meer doen. Meer met de fiets doen. Boodschappen 1 keer per week. met lijstje. Ik dacht misschien is je telefoon of tablet opladen in de auto als je een tijdje onderweg bent ook wel handig. Maar ik weet niet of dat veel bezine kost Ik kwam ook wel grappig bedoelde ( of juist sarcastische) tips tegen op twitter. Bijvoorbeeld: ga voor uw ochtend kopje koffie naar uw gemeente huis voor een gratis kopje koffie. ( of supermarkt) Vind ik stiekem wel een goede ( koffie is ook echt 50 cent omhoog gegaan)
Sjonge, 1.5x het jaarsalaris... lijkt me echt heel pittig, veel sterkte met bezuinigen. Er een sport van maken maakt t misschien wel een beetje leuker
Wij letten sowieso al op met boodschappen doen, aanbiedingen etc. Mijn man zit nu ook al een tijd in de ziektewet waardoor wij een deel inkomsten missen dus houden onze uitgaven in de gaten.. Hij heeft zelf een marktplaats handeltje en is nu veel bezig met crypto voor wat extra inkomsten.. Verder wil ik een elektrische fiets aanschaffen, zodat ik vaker de auto kan laten staan en de fiets kan pakken naar het werk. Echt letten op de douche tijden, ik zelf wil er nog wel eens wat langer onderstaan maar wil nu wel iets van een zandloper neerzetten en me daar ook aan houden. Kinderen zo min mogelijk in bad en gewoon onder de douche. Nu gaan ze al vaak samen met 1 van ons, scheelt ook weer. Wij hebben een koel/vries combi van al wat jaartjes oud, dus wil gaan kijken of deze wel energiezuinig is. Lampen in huis hebben we allemaal al vervangen.. verwarming hebben we afgelopen winter al lager gezet, gaan we komende winter ook weer doen (19 graden). Ja en verder hebben we al moeten bezuinigen op uitstapjes e.d. dus daarin zal niet veel veranderen.. voor uitstapjes kijken we veel op social deal, tripper of de jumbo spaarpunten..
Ik wil heel graag bezuinigen maar lijk wel een gat in mijn hand te hebben. Ik kan het niet. Maar we willen het dus wel. Alleen geen idee hoe te beginnen.
Wij hoeven niet echt te bezuinigen wamt verdienen samen 2.5x modaal en vrij lage hypotheek tov inkomen, maar vind t goed om duurzamer te leven en het geeft toch een veiliger gevoel want het geld gaat er toch harder uit in deze tijden. Moet zeggen dat hoe meer we verdienen hoe minder de behoefte om bepaalde dingen te bezitten. Omdat we best vaak kunnen kopen wat we willen geeft het juist minder voldoening om iets te willen kopen ofzo. We zijn niet van de abonnementen, geen frisdrank, niet van gadgets en ik houd sowieso niet van spullen. Onze bezuinigingen: -wilde na 3 jaar zonder weer een droger aanschaffen maar ga het toch niet doen -geen pakjes drinken meer voor de kids of apart verpakte koeken oid -(nog) minder vlees -winterjas van de kinderen van vorig jaar kan best nog een jaar -1 paar schoenen per seizoen en vaker laarzen aan bij nat weer zodat schoenen langer meegaan -meer B merk kopen in supermarkt -sportschoenen ook voor gym gebruiken en niet voor allebei aparte schoenen -minder kleding -vloerverwarming van de winter op 18.5 ipv 19. -douchen 35 graden ipv 38 -wasmachine en vaatwasser aan als de zon schijnt -auto opladen als de zon schijnt -vaker via mp verkopen -meer seizoensproducten en lokale producten -duurzamere kleding die langer mee gaat Meer uitgeven aan: Goede doelen/organisaties
Wij hebben maar 1 auto. Die neemt mijn man mee en staat stil van maandag tot vrijdag. Ik doe alles op de fiets of met uitzondering breng ik mijn man weg en haal ik ‘m op vrijdag weer op. Maar dat is alleen als het echt niet anders kan. verder: Minder lang douchen. Kinderen gaan nu achter elkaar.. ik help ze met wassen, ze spoelen zichzelf af en ondertussen staat de volgende al klaar om er onder te gaan. Net een lopende band binnen 10 minuten had ik vandaag 3 kinderen gedoucht. droger minder gebruiken vaatwasser minder aan (momenteel heb ik er geen maar dat is echt geen doen met 4 kleine kinderen, dus die komt er snel weer) boodschappen doe ik altijd zo goedkoop mogelijk
Wij hoeven opzich niet te bezuinigen maar gaan wel bewuster leven en zuiniger aan doen. Het is gewoon echt niet grappig meer, alle prijzen. - verwarming op max 18 graden (hoop ik) - korter douchen - boodschappen; meer aanbiedingen en huismerken - vaker de fiets pakken
Wat knap dat jij zonder auto kan met vier kinderen! Lijkt me best een uitdaging! De kinderen korter laten douchen is mijn volgende uitdaging hier ook. 2 binnen tien minuten ga ik eerst op mikken.
Ik heb in het voorjaar op een vergelijkbaar topic gereageerd, ik heb mijn reactie gekopieerd: Wij bevinden ons in de luxe positie dat bezuinigen op zich niet nodig is, maar we doen het wel. Wij bezuinigen ook op boodschappen (food en non-food), auto gebruik, gebruik apparaten etc. We kopen zoveel mogelijk tweedehands, ook kleding, en we kunnen gelukkig weer aan de slag met onze moestuin. We hebben straks weer veel bloemen in de tuin, waar ik regelmatig boeketjes van maak om weg te geven als bedankje ofzo. En ze staan natuurlijk in huis We maken gebruik van de (mini)bieb en delen een tijdschrift/Netflix abonnement. Waar ik me meer in wil verdiepen: koken met een hooimadam. Ik hou heel erg van het hergebruiken van materialen, out of the box denken. Ik maak bijvoorbeeld zelf kaartjes en cadeaulabels, ik pak cadeaus in op een duurzame manier (hergebruik inpakpapier, stof, oude kalenders etc), we gebruiken kosteloos materiaal om te knutselen, en ga zo maar door. Ik kan altijd alles wel gebruiken Mocht iemand tips willen, I'm happy to share! Aanvulling: - we gebruiken de droger niet meer (gebruikte ik voorheen alleen in de herfst/winter voor handdoeken en beddengoed) - we letten heel goed op ons verbruik mbt gas/water/licht (we wonen met 4 personen in een groot vrijstaand huis, maar qua verbruik zitten we onder een 2-persoons huishouden/tussenwoning) - wij gebruiken shampoo en conditioner bars ipv flessen shampoo, en we gebruiken verder weinig verzorgingsproducten - en vast nog veel meer...
Ik hoef niet strikt noodzakelijk te bezuinigen, maar let nu toch wel wat beter op. - Overbodige abonnementen opgezegd, zoals Disney+ hebben en zelden naar kijken. - De droger niet of nauwelijks meer gebruiken. Na de verbouwing overweeg ik om de droger weg te doen. - De auto niet voor kleine stukjes gebruiken. Ik zou graag de auto ook minder gebruiken voor woon-werkverkeer, maar met 30 km enkele reis wordt dat toch moeilijker. Denk dat ik dan toch op 2,5 uur reistijd uitkom per dag met een elektrische fiets.
Klinkt alsof je echt super creatief bent, heel leuk! Een eigen moestuin zou ik ook graag willen, ben ermee opgegroeid maar helaas geen tijd voor. Wij gebruiken voor de jongste helemaal geen producten, sinds zijn geboorte al niet. En hij ruikt altijd heerlijk, een beetje zoetig. De rest gebruikt alleen shampoobar en ik iets meer haarproducten ivm krullend haar. Zo min mogelijk microplastics en op een eco- allesreiniger, natuurazijn en eco-vaatwastabletten na geen schoonmaakproducten. Je kunt echt prima schoonmaken met alleen water. Ben wel van de geurstokjes trouwens
Hier zit g 1x per week in een laagje water in t bad beetje te klooien met waterspeeltje en ik doe dr haren gewoon met de sproeier. Zal niet veel meer/minder zijn dan t verbruik (gas/water) bij een gewone tijd douchen en ze is dik tevreden ermee. Wc heeft nu een lamp met bewegingssensor (dat scheelt me vooral veel herhalen over lampen uit doen) Nu nog op de zolder en de schuur veel bezig maar straks hangt er weer een rolgordijn bij t trapgat naar de zolder toe (gewoon ikea met duwstang, geen koordje). Dat ding heeft schroeiplekken van een onhandige boormachine actie van mn man maar kan voor warmteblokker nog prima dienst doen. Dolce gusto hebben we op de zolder gezet toen de koffie boven de 5,- uit kwam. Dirk huismerk cups waren nog wel oke maar werden ook lastig leverbaar, dus over naar senseo...niet mn favoriet maar met de hoeveelheid koffiepoeder die wij in filterapparaat gooien (wij gaan voor de knipkoffie) is een senseo goedkoper! Minder kaas in gebruik (wel nog gewoon de melkan kaas, ze eten hier jonge kaas...brrrr die van melkan is nog oke-ish wat mij betreft. Huismerk varianten waren niet goedkoper en zeker niet smakelijker). Broccoli en aardappels gingen prima in 1 pan (vorige week uitgetest) of t nu bespaard ben ik nog niet over uit (zit natuurlijk ook meer volume in). Maar ik had in elk geval een gaspit minder nodig Hooikist (anderen noemen hooimadam) staat nog op mn lijstje. (Je kan ze zelf maken maar ze zijn ook te vinden op bol.com overigens). Vlees was al beperkt (portioneer alles). Zowat alles past in een slowcooker qua snijresten van groente dus of t nu saus of soep wordt, daar geen verspilling. Dingen als wereldgerechten doen we niet aan, dat regel ik wel met mn kruidenrek. De koel/vries combinatie moet nog een inspectie krijgen qua verbruik. Op dagen dat we er niet waren hadden we 5kw verbruik, dat vind ik behoorlijk fors.
We hadden altijd een zeer strak budget wat met het afbetalen van de laatste schulden (belastingdienst) beter is geworden. Toch hou ik dat strakke regime er wel in, gewoon voor het geval dat. Wij hebben enorm de mazzel dat we een vast contract hebben bij Essent tot eind 2025, dus zolang ze niets wijzigen zitten we daarmee goed. Toch wil ik een buffertje gaan opbouwen, je weet maar nooit, en gaan we toch het een en ander aanpassen. - Ik heb ITV eruit gedaan. Kostte me 7,50 per maand en we gebruikten het alleen zodat we tv konden kijken via internet ipv een coax kabel... Ja daag, dan legt man maar een kabel, dus die heb ik eruit gehaald vorige week. - Korter douchen, kinderen om de dag. Ene dag douchen, andere gewoon aan de wasbak (uitzonderingen van heel vies zijn daargelaten) - Radiatorfolie. Wil ik voor de winter bij de radiatoren hebben. - Nieuwe, warme dekens voor op de bedden, dekentjes voor op de bank, warme pyama's, onesies, sokken, toffels etc. - Ook denk ik aan een dik gordijn bij onze voor en schuurdeur. Die zitten naast elkaar en in de gang tocht het toch meer in de winter. - Kachel staat altijd al op 19 in de winter. Als we naar bed of weg gaan naar 17. - Boodschappen max 2x per week. 1x de grote dingen en 1x wat klein, vers spul. Ik maak altijd een weekmenu. We eten ook veel minder vlees. - Volgend jaar de moestuin uitbreiden. - Droger gebruik ik hooguit 1 dag in de week en dan maar 1 of max 2x. En dan alleen als ik danig druk ben geweest dat ik anders bergen was heb liggen. Als ik het bij houd dan droog ik op het rek in de woonkamer dus dat blijf ik volhouden. - Veel van dochter uitzoeken een babyspul en dan verkopen of schenken aan mensen die ik ken. Daarnaast zoek ik altijd de speelgoedbakken uit voor de feestdagen. Alles waar niet meer mee gespeeld wordt maar wel netjes en heel is wordt verkocht en dan koop ik weer wat nieuws. En ik bedenk vast nog wel genoeg.