Koffie noob heeft advies nodig

Discussion in 'De lounge' started by tuc, Oct 19, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben op zoek naar een nieuw koffiezet apparaat. Man drinkt sinds een aantal jaar fanatiek koffie. We hebben nu een simpel apparaat wat steeds in de kast gaat omdat ik het geen zicht en te veel ruimte vind innemen op mn aanrecht.
    Mijn eisen zijn dus vooral dat het apparaat smal is en een beetje geinig uitziet. Man wil uiteraard lekkere koffie.
    Nu viel mijn oog op de nespresso citiez.
    Maar we krijgen ook regelmatig visite die graag koffie drinken, die houden vooral van gewone koffie (als in: niet te sterk), kan dat ook met dit apparaat?

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat kan zeker. Volgens mij is lungo gewoon normale koffie.

3. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,797
    9,314
    113
    Gelderland
    Nespresso vind ik de lekkerste koffie en wij zijn na jaren nog steeds fan. Als deze machine nu kapot zou gaan dan kopen wij weer een Nespresso.

Volgens mij hebben wij altijd de livanto capsules en die vind ik neutraal en lekker. Wij kregen toen bij het apparaat een doos met allemaal verschillende smaken. Weet niet of ze dat nog steeds doen..

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Nespresso is best prima. Koffie went ook best wel. Je vindt hem vaak gewoon thuis het lekkerste :)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,065
    3,859
    113
    Die hebben wij jaren gehad, neemt inderdaad weinig ruimte in. Voor visite die niet al te sterke koffie wil, kun je lungo gnemen en een niet al te sterke koffie kiezen.

6. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    Tuurlijk kan dat. Je kan nespreeso cups in allerlei smaken en sterktes kopen. Meestal staat er een getal op om de sterkte aan te geven, variërend van 1 tm 12 (hoewel ik 1 nooi pt gezien heb, dus ik geloof dat het iets hoger begint). 12 is dan een ristretto, dus een klein bakje zeer sterke koffie. Als je die als lungo zet is hij al mindere sterk (want meer water) maar nog steeds een zeer straffe bak. Voor een gewone koffie (lungo) zou ik een nummer 5, 6 of 7 nemen. Maar vaak staat ook lungo, espresso of ristretto op de verpakking.
    Je kan bij nespresso bestellen, maar ook gewoon in de supermarkt kopen en dan heb je tenmisnte kans op aanbiedingen bij diverse merken, zoals douwe egberts, starbucks, perla, etc.

Ik weet even niet precies wat de functies zijn op de nespresso citiez, want wij hebben zelf een uitgebreider apparaat en die heeft nog een knopje voor een ristretto, naast nog allemaal melkvarianten zoals cappuccino, latte macchiato, etc.
    Maar de citiez is volgens mij dus maar twee knopjes, met een klein kopje en een groter kopje als symbool. Oftewel voor een lungo of een espresso.

7. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Je zou ook naar Dolce Gusto kunnen kijken.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,383
    21,760
    113
    Ik wil ook geen koffiezetapparaat in huis :oops: Vervelend voor mijn man, maar dat zij dan maar zo, ik ga daar geen aanrechtruimte voor opofferen (nog afgezien van dat ik zo'n apparaat echt geldverspilling vind). Hij zet over het algemeen z'n koffie met een percolator, of met zo'n filter bovenop een kop. En voor bezoek is het oploskoffie want dat vinden de meeste mensen hier lekkerder.

Oh en dit klinkt volgens mij heel anders dan ik het bedoel hoor, ik ben niet zo van het mijn man dingen "verbieden". Als hij het per se wil dan komt er vast wel één, maar ben wel heel blij dat dat vooralsnog niet het geval is.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Ik drink geen koffie, dus ik ga alleen af op wat mijn man daarover zegt, maar hij wil dus absoluut geen "nespresso rommel". Vindt het absoluut niet lekker en komt niet in ons huis.
    Laatst een nieuwe keuken gekregen en ik wilde dus ook niet weer zo'n log zwart groot ding. Hier nu een witte jura (basic model). Volgens man proef je echt heel goed het verschil.

10. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,311
    2,677
    113
    Female
    NB
    Qua koffie is Nespresso wel echt lekkerder dan senseo of dulce gusto (vind ik dan ;)). Nadeel is dat als je veel koffie drinkt het best duur kan zijn. Als je echt veel drinkt is een koffiezetapparaat met bonen waarschijnlijk voordeliger. Weet niet hoeveel je man drinkt ? De koffie van Nespresso zelf kost 45 cent per kopje. Wij kopen die van de Lidl, dat kost ongeveer 16 cent en vind ik van de goedkopere keuzes de lekkerste. Mijn vriend drinkt namelijk gerust 4-6 kopjes en ik 1-2 en als je dan nog visite hebt ofzo dan kan het toch wel snel oplopen :D

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ah, fijn, jullie beantwoorden ook al vervolgvragen;)
    Of er allerlei merk cupjes in kunnen, dat is fijn.
    Dolce gusto ga ik ook naar kijken, maar vind die "bol" bovenop als design niet zo mooi:oops:
    Maar wel meer mogelijkheden zie ik qua dranken.

12. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,566
    3,900
    113
    Female
    Wij hebben dat toestel volgens mij (ook in de kast haha), hier ook alleen man die koffie drinkt.
    Je hebt verschillende soorten cups qua sterkte. Man drinkt graag lungo, en duwt hij 1 keer op het grote kopje en 1 keer op het kleine. Mijn vader drinkt graag espresso en dat is dan 1 keer op het kleine. En mijn moeder iets tussenin, dat is dan 1 keer het grote kopje. Voor ieder wat Wils dus. We hebben de echte Nespresso cups maar tegenwoordig vind je er overal.
    We hebben ook een losse melkschuimer maar die staat vooral stof te happen in de kast eigenlijk.

tuc likes this.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn man heeft een koffie verslaving en naast een espresso -machine (die ik juist echt heel mooi vind staan in onze keuken) hebben we ook een french press en een Chemex, dat is een mooi glazen soort vaas om filterkoffie in te maken. Daar voor heb je dus nog een waterkoker nodig, maar die heb je toch al.

Zelf vind ik nespresso echt niet lekker en het zorgt ook voor zoveel afval als je veel koffie drinkt of vaak visite hebt.

Linda86, tuc and Jessi79 like this.
  14. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,134
    3,212
    113
    Female
    Jura schijnt de Rolls Royce onder de koffiezetapparaten te zijn. Man vindt Nespresso een goedkoper alternatief. Tip wel om originele cupjes te kopen. We hebben meerdere mensen in onze omgeving die binnen relatief korte termijn met een kapotte Nespresso zaten.
    Toeval of niet, zij gebruikten allemaal knock offs. (Het heeft te maken met het materiaal van het cupje). Man heeft een pixie van 12 jaar oud boven staan en hier op het eiland staat een Pixie uit 2019. Hij drinkt 2 of 3 kopjes per dag en ze doen het allebei nog uitstekend.
    Wij hebben een losse aerochino voor latte's trouwens.

tuc likes this.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Nog even een vraagje, want jij weet er sowieso meer van dan ik:roflmao:.
    Als ik de nespresso citiez google krijg ik een apparaat van krups te zien en van magimix.
    Zit daar ook nog verschil in?

16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Er zijn ook genoeg merken die ook prima cupjes hebben hoor. Man drinkt weinig echte Nespresso meer, tegenwoordig vooral Starbucks. Die cupjes zijn van hetzelfde materiaal als de Nespresso en dat werkt dus prima. En je kunt ze tenminste gewoon in de supermarkt kopen en dan heb je tenminste ook nog regelmatig aanbiedingen. Lidl hebben we wel ooit gehad, maar toen veranderden ze de cupjes daarvan en die durven we sindsdien inderdaad niet meer aan om die reden. En tegenwoordig bestelt hij regelmatig bij kaffekapslen.nl. Hun eigen merk is goedkoop en vindt hij ook prima (wel voor erbij als afwisseling). En dat gaat ook goed met de cupjes.

Hier dus ook al jaren een Nespressoapparaat. Man is de enige in huis die koffie drinkt en ook niet heel veel, dus dan is het handig. Hij vindt de koffie prima smaken. Dat je verschillende sterktes hebt, is ook handig. Bijvoorbeeld bij visite die geen sterke koffie wil terwijl je dat zelf wel lekker vindt. En ze zijn inderdaad niet zo groot, dus neemt niet veel plek in op het aanrecht. Ik wil ook niet zo'n groot ding op mijn aanrecht.

tuc likes this.
  17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Ik ben hier in huis de Nespresso-drinker, mijn man vindt gewone filterkoffie het lekkerst - hij heeft gewoon een losse filter voor op een kopje en maakt dus met water uit de waterkoker z’n koffie. Neemt totaal geen ruimte in op die manier, en hij zet ‘m ook wel eens op een thermosfles voor een grotere portie.
    Bezoek wil hier allemaal Nespresso. Ik heb cups van Illy voor een lungo, soms Perla.

tuc likes this.
  18. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    Nee alleen het merk is anders en misschien dat het net een beetje verschil maakt in het uiterlijk van het apparaat, maar verder zijn het dezelfde. En volgens mij zijn allebei goede merken. Ik heb zelf wel e.e.a. van Magimix in huis, en dat is sowieso een heel goed merk.

En wat betreft de opmerking die ergens werd gegeven dat je echt Nespresso cupjes moet kopen ipv knock offs, dat maakt echt geen verschil meer. Misschien dat dat vroeger zo was. Maar ik gebruik al jaren ander merk cupjes en we doen ook al jaren met ons nespresso apparaat.

tuc likes this.
  19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Ah ja, ik heb de Magimix, schoonouders hebben de Krups. Ik merk helemaal nergens verschil.

tuc likes this.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Adje likes this.

Share This Page