Koffie, thee, cola, etc?

Discussion in 'Gezondheid' started by Fnoepie, Nov 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat is al jaren geleden vastgesteld hoor.

Dit is een totaal ander onderzoek en geen tegenonderzoek; het gaat namelijk niet over cafeine en geboortegewicht maar over misselijkheid en geboortegewicht, wat heeft het 1 met het ander te maken?

Ik snap werkelijk waar helemaal niks van deze redenering!

Ik zou gewoon deze richtlijn aanhouden:

Zwangerschap en cafeïne
    Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Naarmate de moeder meer cafeïne binnenkrijgt, stijgt de kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Aanstaande moeders kunnen daarom beter niet te veel cafeïne binnenkrijgen. Zogenaamde ‘energydrinks’ met een grote hoeveelheid cafeïne kunnen het beste worden vermeden.
    Het advies voor zwangeren is om liever niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te gebruiken. Dit geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven. Cafeïne komt ook in de moedermelk terecht, en dat kan de baby onrustig maken.
    Voorbeelden van 300 mg cafeïne
    3 koppen koffie, 1 kop thee
    2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola
    2 koppen koffie, 3 koppen thee

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb dit even gegoogeld. dit was voor mij een reden om te letten op mijn caffeine gebruik, ik dronk wel 8 kopjes koffie per dag. maar zodra ik zwanger was had ik ineens veel minder zin in koffie en ben er echt van afgekickt.

http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten ... p-miskraam
    Zwangere vrouwen die meer dan twee koppen koffie per dag drinken hebben een twee keer zo hoog risico op een miskraam als vrouwen die cafeïne mijden. Amerikaanse wetenschappers
    zijn tot deze schokkende conclusie gekomen.

De
    wetenschappers volgden 1063 vrouwen in San Francisco tijdens hun zwangerschap.
    Zij die 200 mg of meer cafeïne per dag dronken, wat gelijk staat aan twee
    kopjes koffie, kregen twee keer zo vaak een miskraam als vrouwen die geen
    cafeïne namen.

Dat
    het risico samenhangt met cafeïne in plaats van andere stoffen in koffie, daarvan zijn de onderzoekers overtuigd. Hetzelfde risico deed zich namelijk voor met andere dranken waar cafeïne
    in zit.

Volgens
    de onderzoekers is er sprake van "overtuigend bewijs". Om elk risico
    te vermijden, zouden vrouwen de eerste vijf maanden van hun zwangerschap elk
    drankje met cafëine moeten vermijden.

Het onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Obstetrie en
    Gynaecologie, is uitgevoerd door één van de grootste gezondheidsinstellingen
    in de Verenigde Staten. Intussen onderschrijft de Britse 'Coffee Association'
    de studie en adviseert niet meer dan drie kopjes koffie tijdens de zwangerschap
    te drinken.

en http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... kraam.html
    Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van cafeïne tijdens de zwangerschap het risico op een miskraam kan verdubbelen. Eerder werd ook al gedacht dat er een relatie tussen cafeïne en miskramen was, maar het was niet duidelijk of er ook andere factoren van invloed waren naast het cafeïnegebruik. Het verband dat nu gevonden is geeft volgens de onderzoekers een overtuigend bewijs.

Voor het onderzoek zijn ruim 1000 vrouwen gevolgd vanaf het begin van hun zwangerschap. Deze vrouwen werd gevraagd om gedetailleerd aan te geven wat zij dronken en of ze last hadden van zwangerschapsmisselijkheid. De vrouwen die dagelijks 200 milligram cafeïne consumeerden bleken twee keer zoveel risico op een miskraam te hebben. 200 Mg cafeïne is een hoeveelheid die in twee koppen koffie of vijf koppen thee zit, maar bijvoorbeeld frisdrank kan ook cafeïne bevatten.

Op basis van dit resultaat adviseren de wetenschappers zwangere vrouwen om zo weinig mogelijk cafeïne te consumeren. Helemaal geen cafeïne gebruiken is misschien zelfs nog beter. Ook vrouwen die zwanger willen worden, wordt aangeraden om het gebruik van cafeïne te vermijden.

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

@ Zogelukkig: bedoel ermee te zeggen dat onderzoeken, en de uitkomsten vaak op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd.

Jammergenoeg kan ik het artikel niet terugvinden. Het was in elk geval niet een totaal gestoorde wetenschapper die dit vertelde.

Het is nogal een kip en ei verhaal, maar als je minder misselijk bent, ben je ook minder snel geneigd koffie of cola consumptie te verminderen. Terwijl misselijkheid blijkbaar goed schijnt te wezen voor de groei van je kindje / placenta. Ergo: ben je niet zo misselijk, blijf je eerder gewoon koffie drinken, dat weer gelinkt wordt aan een kleiner kindje, minder groei, enzovoort.

Ik zeg alleen wat IK zou doen: me niet zo druk maken. In elk geval niet als je verder supergezond leeft, wat ik ook deed. De conclusie is overigens niet van mij, maar van iemand die er naar mijn mening verstand van zou mogen hebben. Verder ligt het een beetje aan je definitie van kop en bakje. ;) Op mijn werk drink ik drie bakjes voor een kop thuis, zeg maar...

Naar mijn idee moet je gewoon alles met mate doen. Dus geen 10 bakken of koppen koffie ;) ... Je weet zelf wat het beste is voor je en met logisch nadenken kom je een eind. Ik vind alleen dat het allemaal net wat minder overdreven mag zijn...

4. zogelukkig

We leven niet in Amerika, gelukkig.

Als men gewoon de richtlijn van het voedingscentrum aanhoudt, deze dus:

3 koppen koffie, 1 kop thee
    2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola
    2 koppen koffie, 3 koppen thee

is er niks aan de hand!

5. Ons Kleintje

is dat een reactie op mijn reactie?
    iedereen mag van mij doen wat ie zelf wil,
    maar het leek mij van belang dit stukje ook even te laten lezen aan de TS, ipv alleen te laten vermelden dat je er een klein kind van kunt krijgen.

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik heb helemaal geen koffie, cola of thee meer gedronken, alleen rooibosthee, omdat ik er geen goed gevoel bij had, als ik dan dat onderzoek lees van Ons Kleintje dan vind ik dat ook heel goed om te weten, Amerikaans of niet, wat is nou het verschil tussen Nederlandse caffeine en Amerikaanse caffeine, dat onderzoek zou net zo goed in Nederland kunnen zijn gedaan, iedereen zijn eigen mening natuurlijk maar ik ben blij dat dit stukje is geplaatst ;)

7. zogelukkig

@Ons Kleintje: in Amerika zijn ze met alles veel strenger.
    Daar hebben ze het dus over een norm van 200 mg. cafeine, terwijl ze het hier hebben over 300 mg. Dat is niet 2 koppen koffie (heb je die Amerikaanse Starbucksbekers weleens gezien? Zelfs de kleinste maat is groot!), maar 3 koppen koffie (Senseoformaat neem ik aan) en 1 kop thee of 2 koppen koffie en 3 koppen thee.
    Scheelt toch weer een slok op een borrel, euh...koffie! ;)

8. Ons Kleintje

zogelukkig, het ging mij erom dat de een zegt teveel aan cafeïne is slecht voor je omdat je er een kleiner kind van kunt krijgen en dat deze onderzoeken uitwijzen dat je een groter risico hebt op het krijgen van een miskraam. Daarom heb ik dat artikel geplaatst om de TS te informeren.

9. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,509
    0
    0
    Even voor de duidelijkheid, rooibosthee kan wel 'onbeperkt'gedronken worden toch? omdat er geen cafeine in zit.

10. zogelukkig

Zeker!

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

drink ik de hele dag :D

12. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,509
    0
    0