Hoi Dames, morgen bel ik het cb maar ik wil het ook aan jullie vragen. Geven jullie ivm de warmte naast borstvoeding ook nog beetjes water? Ik heb gelezen dat het in principe niet nodig is, maar bijv. vandaag heeft mijn mannetje niet veel gedronken. wel netjes om de 4 uur maar liet op het kdv een keer 80 cc staan. Dit geld voor de moeders die volledig bv geven en nog geen bijvoeding. Ik denk dat het dan weer een ander verhaal is. of niet?
Ik geef ook zeker geen water bij. Komt hij alleen maar minder om te drinken en is dus minder goed voor je productie. Ook is het strikt gezien bijvoeding en dus niet zo goed als je kindje minder dan 6 maanden oud is. Mijn zoontje slaapt erg veel met dit weer en vraagt nu eigenlijk nog minder voedingen dan normaal maar ik leg hem nu zelf wel wat vaker aan omdat hij erg veel zweet en een dag te weinig plasluiers had. Hij drinkt dan ook goed! BV past zich trouwens aan aan de weersomstandigheden, heb ik vandaag te horen gekregen van de m'n vk/lactatiekundige. Nu zou het wat minder vet zijn en meer vocht bevatten om aan de verhoogde vochtbehoefte te voldoen. Ben benieuwd wat je CB morgen zal zeggen!
Zoals Jingels al zegt, je hoeft geen extra water te geven, extra aanleggen dus extra laten drinken is prima. Maar op de dagen dat hij op het kdv is, en zijn melk die hij mee gekregen had op heeft en jij er nog niet bent, zou ik wel een slokje water laten geven als ie daar nog behoefte aan heeft na zijn melk. Thuis zou ik dat dus niet doen maar gewoon lekker aanleggen.
Hier ook geen extra water - Irem krijgt alleen elke dag een beetje water waarmee de Nexium is aangemaakt. Maar voor de rest gewoon bv! Ik merk dat ze met dit weer overdag weer echt om de 3 uur komt (was tussen de 3-4 uur) en dat ze ook meer drinkt, meestal anderhalve borst, met normaal weer is dat 1. Ik probeer zelf ook genoeg te drinken want ik merk wel dat mijn productie niet geweldig is nu het zo warm is en Irem zoveel drinkt.
Als het zo warm is, dan zweet je baby meer en verliest ook zouten. Door je bv worden die zouten weer aangevuld. Als je nu gewoon water geeft, drinkt je baby minder bv, en kan het zoutgebeuren uit balans gaan. Dus je kunt beter vaker aanleggen om de dorst te lessen. Inderdaad is de bv minder vet en wateriger (ik zie dat ook als ik kolf trouwens, of is dat psychisch? nou ja, ik heb het idee dat het er een beetje minder dik uit ziet zeg maar). Maar op het kdv, als de fles leeg is en je baby heeft nog dorst, dan lijkt water me geen slecht plan
Het ziet er zeker minder vet uit met dit weer. Ik kolf fulltime en kan duidelijk aan de vriezervoeding zien wat voor weer het was toen ik de voeding afkolfde. Nu drink ik ook nog eens echt heel veel (water) dus dat helpt ook natuurlijk. Overigens kolf ik over de dag 20 ml meer bij warm weer in hetzelfde aantal kolfbeurten, grappig toch. Over het algemeen zegt de kleur niets over de verhouding voedingsstoffen trouwens, maar ik denk dat als je je eigen melk goed kent dat je wel ziet wat 'waterig' is en wat niet.
Precies! Water is ook bijvoeding, maar ik zou een kind op een kdv ook niet op een droogje laten staan met dit weer! Een slokje water hebben we het over, toch? Dat kan echt geen kwaad!
Als je heel veel water drinkt, wordt moedermelk echt niet wateriger hoor! Poep en pies wel, maar je voeding niet, las ik laatst. Dan zou je bloed ook wateriger moeten worden. Of als je heel veel chocoladevla eet, wordt de voeding dan dikker en donkerbruin? Nee toch? Water drinken met dit weer is wel goed voor jezelf, omdat de moedermelk vocht aan jouw lichaam onttrekt.
Ik leg haar thuis alleen extra aan, maar op het kdv krijgt ze wel wat water erbij, maar mijn dochtertje is al wat ouder.