Spruw! Hoe komen wij er vanaf?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Line, 28 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mijn dochter en ik hebben spruw. Ze drinkt al tijden erg onrustig aan de borst en nu blijkt dit de boosdoener. Achterop haar tongetje is het ook goed te zien en haar gehemelte is wit uitgeslagen.
    Nu smeer ik echter al een week daktarin in haar mondje en mich..nogwat op mijn tepels. Helaas nog geen verandering :(.

Nu heb ik ook gentiaan violet besteld via Eurolac, heeft iemand dit ooit gebruikt? En gebruik je dit naast de middelen van de huisarts of in plaats van? Op het CB hadden ze het ook over een dieet waarin je zoetigheid en melk vermijd. Heeft iemand hier ervaring mee?

En over elkaar besmetten. Hoe kom je er eigenlijk vanaf? Want als de spruwschimmel in mijn lichaam zit dan helpt het insmeren van mijn tepels toch niet? Dan komt het toch telkens terug?

Mmmm... een hoop vragen :). Ik hoop dat jullie tips hebben, want ik geniet steeds minder van het voeden door het constante getrek en gesjor aan mijn tepel :(.

2. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ik heb op de bvcursus gehoord dat bessensap ook helpt. Hoe en wat weet ik niet precies, ik geloof dat je het zelf moet drinken. Misschien even googlen?

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Heb even gegoogled en bessensap wordt aangeraden bij beginnende spruw. Wel lees ik iets over pau 'd arco thee. Misschien moet ik dat proberen.

4. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    ik heb gv gebruikt, en gebruik het nog wel eens want bij mij komt idd ook steeds de spruw weer terug maar niet in heel heftige mate.
    Ik heb de daktarin achterwege gelaten omdat ik niet de indruk had dat dat iets deed. Voor je eigen tepels zou je eigenlijk een daktarincreme moeten gebruiken als je geen gv hebt omdat de orale dosis maar zo minimaal is dat het op je tepels praktisch niets doet.
    Maar goed, de gv, ik vind het een heel fijn spulletje. Houd er wel erg in dat het vlekt, ook als je kindje daarna op een knuffel oid sabbelt. Ik vond dat niet zo erg, liever spruwvrij!! Die paarse vlekjse nam ik voor lief.
    Hier voel ik zelf ook gelijk verlichting aan mijn tepels.

Je moet iig je bh's op 60 graden wassen en ook alle andere dingen die met melk of je huid/ of t mondje in aanraking komen. Daarnaast kun je wat azijn in het bakje voor wasverzachter doen zodat dat als laatste nog spoelt want de schimmel kan daar niet tegen.

Sterkte iig!
    l

5. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Vraagje; Waarom gebruik je niet alleen een middel wat je via de huisarts hebt gekregen maar heb je daarnaast zelf ook nog wat besteld??

Ik zou alleen het middel wat je van de huisarts hebt gekregen gebruiken en doorgaan tot echt 'alles' weg is. Dit kan wel 4 weken duren in totaal
    Daarnaast wassen op 60graden, spuugdoekjes maar 1 x gebruiken, 1 of 2 x per dag schone bh, vaak compressen verwisselen etc... Veel werk, ik hoop dat jullie er af komen.... Ik wens je veel Succes (en heb geduld ;) ...)!

Ik heb vandaag Nystatine Labaz opgehaald bij de apotheek. Door de huisarts voorgeschreven.
    Moet het nu 4 x per dag in zijn mondje doen (de plekken kan ik aanstippen met een soort spuitje)
    Ben benieuwd....

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb destijds ook nystatine gebruikt.

Gebruikt het net na elke voeding (hoeveelheid iets aangepast).

Kindje voeden - nystatine toedienen - borsten deppen met verdunde molkosan (op advies van de lactatiekundige) - afdrogen en insmeren met daktarincreme - schone compressen en voor de volgende voeding de tepels weer schoonmaken zodat het kindje de daktarincreme niet binnenkrijgt.

Nogal een werk maar was er binnen 1,5 week vanaf.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Begin nou eerst eens met die Gentiaan Violet en kijk daarna of je nog iets anders nodig hebt.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na bessensap of citroensap (bijt uit!) is Nystatine het zwakste middel. Het stopt de groei van de schimmel, en daarna moet het lichaam de schimmel verslaan.
    In principe moet je met 2 dagen verbetering voelen, anders is het niet sterk genoeg. Als de klachten weg zijn moet je 2 weken doorgaan met behandelen om te voorkomen dat de spruw weer de kop opsteekt.
    Daktarin is een stapje sterker, dat doodt de schimmel ook. Ook hier moet je met 2 dagen verbetering merken.

Gentiaan Violet is erg krachtig. Je moet echt de gebruiksaanwijzing volgen die je bij je bestelling krijgt!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik geef zelf geen borstvoeding meer maar mijn dochtertje heeft net met 15 mnd nog spruw gehad. Daktarin deed echt wonderen! Daarnaast alles op 60 of 90 graden wassen (ook de knuffels en het beddegoed) en ik steriliseerde haar flesje en speen weer elke dag (gewoon even in een bakje met water 5 min op volle kracht in de magnetron) Ze was er met een week van af. Nu weet ik niet hoe het zit met BV en elkaar over en weer besmetten, maar ik vond Daktarin echt super helpen!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Naast medicatie moet je inderdaad ook gewoon heel hygienisch te werk gaan. Alles wat in contact komt met de mond van je kind (speeltjes, doekjes, eetgerei), jouw melk of je borsten moet je dagelijks wassen op minimaal 60 graden of steriliseren.
    Elke dag schone handdoeken en bh's, compressen verwisselen zodra ze vochtig zijn.
    Daarnaast steeds je handen wassen als je met je kind, melk of borst in contact komt en en helemaal goed wassen na het luierverschonen!

11. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Bedankt voor de tips! Ik smeer nu nog braaf daktarin hoor! Het werkt nog niet zo. En op de strenge hygiene moet ik goed letten. Ik vind het wel lastig, ook met betrekking tot speelgoed enzo.

Wel raar, vanochtend was ik bij de borstvoedingswinkel (die hebben wij in mijn woonplaats :D) en de lactatiekundige gaf aan dat het wellicht geen spruw is. Ze ging af op mijn beschrijvingen. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen pijn. In ieder geval heb ik een afspraak staan voor vrijdagochtend. Ben benieuwd!

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Tevens als je 's nachts lekt je bed dagelijks verschonen, heet wassen en heet strijken en je matras heet strijken. Ik streek mijn bh's ook gewoon heel heet, toen was ik er (uiteindelijk!...!) snel vanaf.

Deel Deze Pagina