Bij hoeveel glazen wordt drinken veel? ipv gezellig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirella28, 30 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hoi

Ik vraag me het volgende af: wanneer kun je zeggen dat iemand veel drinkt ipv dat iemand voor de gezelligheid drinkt?

Ik ben nu hoogzwanger en drink dus al een hele tijd niet meer en mis het ook niet echt. Heel soms vind ik een wijntje wel lekker om even aan te ruiken maar straks als het weer mag zal ik nooit meer dan 1 a 2 glazen drinken in het weekend. Ik vind in mijn 1tje drinken ook niet leuk. Vind het echt iets in gezelschap.

Mijn vriend drinkt wel gewoon in zijn 1tje door nu elke avond behalve als ie moet werken drinkt ie niet. Er gaat wel een fles wijn doorheen per dag / 2 dagen. En dan soms ook een biertje of 2. Hij is niet dronken ofzo, maar het irriteert me toch.

Wat vinden jullie is dat veel of niet?

2. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Wil niemand voor het hoofd stoten, maar als je dagelijks drinkt, mag je enigszinds wel spreken van een verslaving...
    Oké mensen weten misschien hun grens wel, maar die grens word steeds weer verlegd als er dagelijks gedronken wordt..

Klein voorbeeld: mensen die zeggen, ik rook maar 1 sigaret per dag dus ik ben niet verslaafd aan roken? :( Ben ik het dus niet mee eens, want die persoon moet/wil toch die ene sigaret elke dag weer roken..

3. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ja dat vind ik dus eigenlijk ook wel. En daarbij heb ik ook zoiets van: hallo! als de bevalling vanacht begint heb jij al meer dan het toegestane maximum in je mik zitten en zit ik echt niet op mijn gemak naast jou in de auto te puffen!

Maar als ik daar wat van zeg dan ben ik weer een zeur... grrrrr....

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier begind het mij ook op te vallen hoor sinds ik zwanger ben.hier word gemiddeld 2 weken gedaan met een krat bier en dan wil hij soms ook wel een de apfel korn eb toch irriteer ik me eraan net of hij het nodig heeft.maar het blijkt helemaal niet zo te zijn ik had laast een keer het bier vergeten bij de winkel en hij heeft er niet naar gevraagt pas 3 weken later vroeg hij of ik een kratje bier mee wou nemen omdat we visite kregen.bij hem is het puur omdat hij het lekker vind maar verder niet. ik haal nu dus ook geregeld geen bier meer trouwens alleen in het weekend nog 6 flesjes

zijn moeder daar in tegen drinkt iedere avond een pak wijn leeg en in het weekend minstens 4.zijn broer netzo die gaat ook bijna iedere avond op de kop naar huis.dat vind ik veel erger al die 1a2 pilsjes die mij vriend dan in de avond neemt

5. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    klinkt heel bekend..

Mijn vriend drinkt eigenlijk nooit omdat hij er niet tegen kan, maar 2 dagen voordat ik beviel hadden we een verjaardag van een vriend van ons.. Daar werd bier gedronken en geblowed :( Mijn vriend deed dus ook mee en ik werd heel erg kwaad ik had namelijk al steken in me onderkantje ( wat later dus voorweeen bleken te zijn) en zei ook al: als ik nu zou moeten bevallen hebben we echt een probleem, want je mag dus niet meer autorijden zoals je nu bent..
    Volgens hem zou hij gelijk nuchter zijn als dat zou gebeuren..

2 dagen later brak mijn water dus en was ik de rust zelve en meneertje was compleet in paniek :rolleyes: ik wil dus niet weten hoe dat gegaan zou zijn met die rommel in zijn lijf :(

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tja ik denk dat dat een hele moeilijke lijn is om te trekken.. Ik denk wel dat als iemand dagelijks drank nodig heeft/nuttigt, dat hij/zij een probleem heeft en dus verslaafd is.

Een drankje 'voor de gezelligheid' vind ik een verjaardag/feestje/stappen en niet iedere avond op de bank met een fles bier of een wijntje.

7. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    En dan zitten zelfs daar nog grenzen aan, want je bij elke 'gezelligheids gelegenheid' klem zuipen is ook niet goed ;)

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hihi nee inderdaad... daarom schreef ik ook 'een drankje'.

Ik kan me er sowieso niks bij voorstellen want de keren dat ik 1 of 2 wijntjes oid neem in een heel jaar zijn op 1 hand te tellen..

9. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ Manuela: Alcohol verslaafden noemen zich klem zuipen ook vaak een 'drankje' nuttigen ;) dus vandaar mijn opmerking ;)

Ik wil ook wel eens een wijntje drinken als ik niet zwanger ben, maar dat is dan idd 1 of 2 glaasjes tijdens een 'gelegenheid' waar meerdere mensen wijn drinken, alleen drinkt er in mijn omgeving eigenlijk niemand wijn en ik vind het zonde om een fles te laten openen voor 1 of 2 glaasjes...

10. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Of iets "veel" of "weinig" is is voor de meeste mensen subjectief. Als je een zakelijk antwoord wilt kun je deze test doen:
    http://www.watdrinkjij.nl/testStart.asp
    Ik ben zelf al aangeschoten na een kersenbonbon, dus ik zeg maar niets. Mijn man drinkt helemaal niet en als ik in de supermarkt soms vrouwen met kratten bier zie sleuren voor hun man ben ik blij dat dat bij ons in ieder geval niet hoeft. Aan de andere kant wil hij dus ook geen kersenbonbons e.d. in huis hebben, dat is dus wel weer jammer ;) .

11. sinada

sinada Niet meer actief

Als ik een avondje ergens ga borrelen gaat er vaak wel het nodige doorheen. Ik drink 3 tot 5 wijntje maar ben dan nog niet aangeschoten ofzo. Nu drink ik overigens niks hoor.

Mijn hubbie drink bijna nooit soms een wijntje mee als we uit eten zijn of ik uitgebreid gekookt heb. Of een biertje hooguit twee op een verjaardag.

Ik heb een vader die rustig een krat per dag drinkt samen met zijn vrouw en dat is daar heel normaal. als wij op een avond na de koffie een glas cola ofzo pakken ngaat daar het bier stromen.

Twee drankjes op een dag moet kunnen maar niet altijd

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb jaren samengeleefd met een alcoholist.. die maar bleef volhouden alleen maar bier te drinken omdat hij het lekker vond en verder niets luste. minijmaal 8 halve liters per avond gingen er doorheen... en meestal was het meer.

als iemand gewoon dagelijks een wijntje.. of biertje wilt bij het eten heb ik er niet zon moeite mee.. maar is het niet in huis.. moeten ze er ook niet om zeuren want dan heb ik meteen zoiets van hmmmm. Ik vind het ook altijd moeilijk hoor mede door mijn verleden om aan te geven wanneer iemand teveel drinkt.. ben nl nog altijd bang dat na wijntje 1 wijntje 2 ook snel volgt.

heb gelukkig nu partner die zelden iets drinkt..

13. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik drink nooit alcohol, maar wanneer voor de gezelligheid drinken of moeten drinken omdat je niet zonder kan zit in mijn ogen toch echt wel een verschil.
    Wanneer je voor de gezelligheid drinkt kan het je ook weleens verrassen dat het teveel waren denk ik hoor.
    Zo kijk ik maar naar mijn man.
    We hebben altijd een krat bier in de schuur staan en hebben ook andere sterke dranken in huis. Het komt regelmatig voor dat ik bier weg moet gooien, omdat het over de datum is. Thuis drinkt ie eigenlijk nooit, tenzij we een verjaardag of ander feestje geven.
    Maar tijdens feestjes of andere gezellige dingen, zoals carnaval is hij er niet flauw mee.
    Maar ik ben er van overtuigd dat het op zo'n moment niet is omdat hij niet zonder kan, maar gewoon omdat het gezellig is en iedereen aan het bier zit.
    Maar wanneer mensen elke avond wel het een en ander weg moeten drinken. En je ook nog een zeur vinden, omdat je vraagt nu liever niet te drinken voor het geval er naar het ziekenhuis gereden moet worden. Dan ga ik wel denken dat er niet meer voor de gezelligheid gedronken wordt.

14. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    In het algemeen zijn er 3 dingen die je in de gaten moet houden:

de hoeveelheid die je drinkt. Drink je als man meer dan 21 glazen per week en als vrouw meer dan 14 glazen per week dan kan het lichaam daar op den duur niet tegen; je krijgt allerlei klachten; dat kun je dan misbruik noemen. Gebruik is: als man niet meer dan 2 à 3 per dag en als vrouw niet meer dan 1 à 2 per dag (en niet elke dag). Niet drinken kan natuurlijk ook.

Had het even opgezocht...
    Ik drink als ik niet zwanger ben meestal 1 keer in de week 2 a 3 glaasjes wijn/rose bier..
    Mijn partner drinkt helemaal niet..Misschien 2 halve biertjes per jaar.. ;)

15. Female

Female Niet meer actief

Dat ben ik absoluut niet met je eens, vind het zelfs zwaar overdreven.
    Ik vind het de normaalste zaak vd wereld als je 's avonds een glas wijn/ biertje drinkt voor de gezelligheid.
    Dat je dan niet zonder zou kunnen is in legio gevallen echt onzin...

16. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik drink 1x per week een flesje bier

mijn vriend drinkt elke avond 1a2 biertjes
    vindt ik wel oke hoor

maar 1 fles wijn per dag nee

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vind ik dus ook.... Ik drink 1 glas wijn per week. Ik kan er niet zo goed tegen. Mijn man drink regelmatig s'avonds 2 biertjes, maar ook regelmatig geen bier. En hij is echt niet verslaafd.

18. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Ik drink vaak 's avonds een glaasje wijn of 2, en in het weekend meer als we op stap gaan of even gezellig zitten. Maar ik kan toch echt zeggen dat ik alcohol zeker niet misbruik.

Als ik een tijd niet drink is het goed, en ik heb geen alcohol nodig om goed te funtioneren.

Mijn vriend net zo.

19. Boots

Boots Actief lid

1 nov 2008
    318
    0
    0
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Mijn vriend drinkt ook iedere avond minstens 2 biertjes :rolleyes: ik erger me er ook dood aan maargoed hij is eigenwijs en drinkt door.Nu moet ik zeggen dat hij nooit dronken ofzo is maar het kan nooit goed zijn om iedere dag te drinken....Daarbij zorgt hij ervoor dat ik nooit een keer een wijntje kan drinken want als we plotseling met de kids naar het ziekenhuis moeten dan kan er niemand rijden.Er wordt niet gedronken en auto gereden hier.
    6 weken voordat ik was uitgerekend is hij trouwens wel gestopt met bier drinken voor het geval dat, ik weiger om met hem in de auto te gaan als er gedronken is....

20. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Bedoel je mijn opmerking?
    Het is niet wat ik zelf vind maar wat ik op internet vond.. ;)
    Ik vind een glaasje op zn tijd ook niet verkeerd hoor!
    Het ligt er een beetje aan..Ik hou ook wel van een glaasje wijn..
    En vind dat iedereen voor zichzelf welkan bepalen wanneer het 'normaal' is en wanneer je spreekt van misbruik.
    De een kan er beter tegen dan de ander.
    En idd 1 of 2 glaasjes wijn per dag vind ik persoonlijk geen schande. :)

Deel Deze Pagina