Goedemorgen allemaal, Ik heb weer een vraag hoor.... *zucht* Ik ben normaal een erge koffie drinker. Nu weet ik dat het bij een zwangerschap niet de bedoeling is om je helemaal te buiten te gaan aan koffie. Maar ik kan op internet niet echt een duidelijke richtlijn vinden. Op de ene staat 1 kopje per dag, op de andere 3 kopjes per dag. Nu lees ik ook dat cafeïne vrije koffie net zo slecht is.... Hoeveel koffie drinken jullie?
Ik wordt persoonlijk beetje gek van alles wat wel en niet mag.. volgens de lijstjes.. natuurlijk zijn er dingen die echt niet goed voor je ongeboren kindje zijn, prima houd ik me netjes aan.. maar verder ga ik gewoon op mijn gevoel af.. Ben wel minder koffie gaan drinken omdat het in eerste instantie het niet altijd meer zo lekker smaakte als anders.. plus toen ik het kindje ging voelen, viel me op dat hoe meer koffie ik dronk hoe drukker t kindje is/was .. Maar gemiddeld drink ik zo'n 4 (grote) koppen koffie op een dag.. kan ook best zijn dat er dagen bij zitten dat ik maar 1 of 2 drink.. en als ik aan het werk ben, of ergens op visite ben drink ik wel meer.. zijn dat vaak wel kleine koppen als thuis Oh en voor niemand is 10 koppen koffie op een dag goed zwanger of niet..
Tien is extreem idd en voor niemand goed haha. De hele zwangerschap heb ik ongeveer 3 koppen per dag gedronken en ook veel groene thee. Ook niet helemaal vrij van cafeïne. Maar de baby doet het super en het is lijkt een grote/lange meid, dus van groeiachterstand geen sprake. Probeer je eigen weg te vinden en doen waar je je goed bij voelt.
Ik kon ook geen eenduidig antwoord vinden. Ik was voor de zwangerschap echt een cafeïne junk. Ik dronk de hele ochtend koffie, 1 of 2 blikjes red bull en soms ook in de avond nog een glas cola. Nu al meer dan 3 maanden (ivf) 1 cappucino in de ochtend en een glas cola in de avond. Heel soms drink ik in de middag nog wel eens een kopje als ik moe ben, ik moet dan nl nog anderhalf uur rijden. Het is waarschijnlijk meer dan toegestaan, maar ik kan het gewoon zo moeilijk laten staan. Dat zijn echte verwenmomentjes voor mij. Ik voel me er goed bij, dus blijf het lekker doen. Zoals me pas weer verteld werd; vroeger keken we daar allemaal niet naar, wij kregen ook gewoon gezonde kinderen. Gewoon alles met mate en genieten.
Ik richt me altijd op de richtlijnen van het voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspx Die zegt 1 kop (volgens mij was dat twee maanden geleden nog 2 haha) Ik drink 's ochtends één kopje koffie en af en toe als ik uiteten ga 's avonds nog een keer. Groene thee drink ik ook nog gewoon. Ik doe het een beetje op gevoel
Precies dit. 1 bij het ontbijt en verder soms nog 1 in speciale situaties. Verder wel thee, maar geen cola (nou ja, heel soms dan).
Voedingscentrum houd ik ook aan. In de Gezond Groeien app van het Voedingscentrum staat dit: Advies: niet meer dan 100mg cafeïne per dag. Dat is 1 kopje per dag. Thee bevat ook cafeïne, maar veel minder dan koffie, maar ook dat moet je niet met sloten gelijk wegwerken. Cafeïne-vrije koffie/cola en kruidenthee zijn alternatieven.
Ik was zo bang om mijn kind te verliezen dat ik tijdens de zwangerschap helemaal niets met cafeïne durfde te drinken. Ik zou vooral in het eerste trimester je beperken tot één kop per dag. Koffie verhoogd de kans op een miskraam.
Ik dronk er altijd twee, zodra ik op het werk kwam. Om meer "water" tot mij te krijgen ben ik terug gegaan naar 1 kop koffie en daarna over op thee. Maar als je alles niet meer mag wat ze roepen op internet, wordt zwanger zijn net een straf.... Dus ik ga ook een beetje op mijn gevoel af.
Ik ben overgegaan op decaf. Dronk voorheen ook zo'n 6 koppen per dag. Ik vind decaf prima smaken. Op mijn werk hebben ze dit niet en als echte koffieleut vind ik dat jammer maar ik drink het nu gewoon liever niet. Ik drink ik hier vaak rooibosthee of water.. Als ik ergens op visite ben kan ik dan wel gewoon een kopje nemen. Je kan idd wel alles volgen terwijl er vroeger ook gewoon gezonde kinderen geboren werden zonder alle regeltjes maar nu er meer en meer over bekend wordt vind ik het een kleine moeite het advies op te volgen.
Op het blad dat ik van mijn verloskundige meekreeg staat 3-4, dus ik ga me lekker te buiten aan de koffie hoor. Alleen de eerste maanden niet.
Ik drink 4x in de week een lekkere koffie verkeerd. Ik neem dit elke ochtend samen met een collega. We kijken ook altijd uit naar het moment. Verder drink ik af en toe nog een blikje cola zero. Ik probeer wel op een dag dat ik koffie heb gedronken geen cola of alleen caff vrije cola te drinken, maar ik vind het gewoon zo lekker.
Ik drink om de dag nog een blikje energiedrank, moet toegeven dat ik geen koffie lust dus dat ook niet drink. Ik hou altijd de website van voedingscentrum aan !
Ik start iedere dag met 2 koppen koffie. Rest van de dag drink ik dan water of wat anders. Maar zonder koffie de dag beginnen lijkt me helemaal niets haha
Ik drink hooguit 1 kop koffie of 1 blikje cola per drie dagen. Dat is een overeenkomst die ik met mijn man gemaakt heb haha. Ik dronk sws al niet veel koffie of cola maar hij wilde dat ik dat 9 maanden helemaal liet staan (koffie, cola, chocolade) dus we zijn tot een overeenkomst gekomen Volgens mij is het iig zo dat je niet over de 200 mg cafeïne per dag moet gaan. Dat zegt mijn zwangerschap app op mijn gsm tenminste