Ik zit met het volgende. Mijn dochter is bijna 10 maanden oud en wordt nog zeker drie keer wakker 's nachts voor (korte) borstvoeding. Graag wil ik weten of dit gewenning is of een teken van honger. Dit eet zij gedurende de dag: 1 boterham en 180ml flesvoeding (ochtend), 1 potje fruit en 180ml melk (lunch), 1 grote pot groenten en borstvoeding (avondmaal). Tussendoor krijgt ze water, borstvoeding, een lichte snack en vlak voor het slapen gaan 210ml wat zwaardere flesvoeding. Pap lust ze niet. Deze 210ml maakt ze niet altijd op. En als het gewenning is, hoe leer ik het haar af? Hoe is haar eetschema? Moet er iets af/aan? Ze heeft normaal gewicht. Verder krijgt ze ook voldoende mama aandacht.. dus dat kan het ook niet zijn. Alvast bedankt.
Goedemorgen Fleur, Bedankt voor je vraag over je dochter van bijna 10 maanden. Fijn om te horen dat je borstvoeding geeft, gezien dit de beste voeding is voor je kleine. Belangrijk is dat je borstvoeding op verzoek geeft. De hoeveelheid is dan helemaal afgestemd op jouw baby. Daarnaast mag zij op de leeftijd van 10 maanden dagelijks een fruit- en een groentenhapje, een belegde boterham, een tussendoortje en evt wat yoghurt. Naast groenten mag je aan de warme maaltijd ook al andere componenten toevoegen, zoals aardappelen, rijst of pasta en vlees of vis. Het dagmenu voor je dochter ziet er keurig uit en sluit ook aan op bovengenoemde. Zo weet je in ieder geval dat je dochter overdag voldoende in haar behoefte wordt voorzien. Heb je nog vragen over het doorslapen van je kleine, bespreek dit dan nog even met het Consultatiebureau. Groetjes, Paulien - Nutricia voor Jou