Hallo, misschien dat er iemand is die tips/adviezen heeft voor viscose kleding. Ik draag namelijk vaak viscose jurkjes en rokjes maar na een paar keer wassen (op 30 graden met fijnwasmiddel) begint het wat te pluizen en te pillen. Ze zien er daardoor al snel oud en verwassen uit. Ik vind dat doodzonde aangezien de jurkjes zo'n 90,- kosten. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwe garderobe WEL mooi blijft? Liefs Kate
Officieel is het wasvoorschrift voor viscose meestal: handwas. Maar ja, wie gaat er nou jurkjes elke keer op de hand wassen.... Dan maar fijnwasprogramma, 30 graden, fijnwasmiddel en: Waszak gebruiken Niet centrifugeren of op een heel laag toerental (400 of zo)
ja een waszak gebruik ik ook. Doe meestal op 800 toeren, zal lager proberen! Handwas ook geprobeerd, denk dat het pluizen wordt veroorzaakt door de centrifuge.
probleem is overigens dat het liggend moet drogen, maar dan zou ik dan buiten moeten doen op een rek.
ik leg het dan meestal op de strijkplank (als je maar één kledingstuk tegelijk hebt waarvoor dit geldt). en dan af en toe omdraaien. maar van aan de waslijn hangen krijg je geen pluizen hoor, ik denk ook dat het van het centrifugeren is.
Minder, veel minder wasmiddel gebruiken. Plantaardige vezels/stoffen gaan raar doen van wasmiddel. (viscose mag dan half synthetisch zijn, maar de basis ligt bij cellulose)