Goedemiddag, Ik heb een vraagje. Morgen komt een goede vriendin van mij. ZIj kan niet vaak komen omdat zij ernstig ziek is. Niemand weet op dit moment nog van de zwangerschap, omdat wij dit pas over een aantal weken willen vertellen. Nu kijk ik erg uit naar haar komst, maar nu kreeg ik van haar vriend een link naar hun nieuwe blog en daar lees ik dat hun jongste kind (gaat naar kinderdagverblijf) koorts en uitslag heeft en dat ze denken dat het ofwel waterpokken, mazelen of 5e ziekte kan zijn en dat ze het even moeten aankijken... Wat kan ik nu het beste doen? Ik ben 6 weken en een paar dagen zwanger en wil natuurlijk geen risico lopen om ziek te worden in het eerste trimester. Deze vriendin heeft door haar ziekte zo weinig weerstand dat ze door elk virusje ziek wordt. Nu vraag ik me dus af wat ik moet doen. Maak ik mij zorgen om niets en kan ik haar zonder problemen laten komen morgen (want ik vind het super als ze langs komt)? of kan er toch enig risico zijn? En zo ja, kan ik iets doen om dat risico te verkleinen en haar toch te zien? Hopelijk willen jullie mij helpen met deze vraag. Alvast bedankt, groetjes van Hamtaro
Ik zou voor de zekerheid even met je huisarts of verloskundige bellen. De 5e ziekte kan gevaarlijk zijn, maar dan moet je vriendin het vroeger niet gehad hebben en nu dus besmettelijk zijn. Van de anderen weet ik niet of het kwaad kan.
als jij geen antistoffen tegen de 5e ziekte, rode hond en waterpokken hebt kan het gevaarlijk zijn.. alle 3 deze kinderziektes zijn schadelijk voor je in de zwangerschap. ik zou haar vertellen dat je zwanger bent en hoe of wat.. anders loop je misschien toch een groot risico